Οι καλύτερες ταινίες του 2019 από τον Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο

Ο κριτικός του «α» επιλέγει τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς που πέρασε.

Οι καλύτερες ταινίες του 2019 από τον Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο

Ο κριτικός του «α» επιλέγει τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς που πέρασε.

10. Πολύ Αργά για να Πεθάνουν Νέοι της Ντομίνγκα Σοτομαγιόρ
Μακριά από τα συνηθισμένα στιλ αφήγησης και πολύ κοντά στο λιγομίλητο βραδύκαυστο ύφος της πρώιμης Κλερ Ντενί («Chocolat», «Beau Travail»), η Ντομίνγκα Σοτομαγιόρ σκηνοθετεί έχοντας πλήρη έλεγχο του μέσου. Χωρίς πολλές εξηγήσεις και με τη δύναμη της εικόνας να έχει τον πρώτο λόγο, η σκηνοθέτις πλάθει μια ατμόσφαιρα ρεαλισμού με δόσεις ποίησης, που κουβαλά τη μελαγχολία μιας μπαλάντας και υποβάλλει ολοκληρωτικά.

9. Πόνος και Δόξα του Πέδρο Αλμοδόβαρ
Στα χέρια του Αλμοδόβαρ το σινεμά γίνεται φάρμακο, μια ευκαιρία για συγχώρεση και ειλικρινή εξομολόγηση κρυμμένων ενοχών, με αποδέκτες τους κοντινούς του ανθρώπους, τους συνεργάτες, το κοινό, όσα τον σμίλεψαν στη σκοτεινή αίθουσα και εν τέλει τον ίδιο του τον εαυτό.

8. Κάποτε στο... Χόλιγουντ του Κουέντιν Ταραντίνο
Στην πιο ώριμη φάση της φιλμογραφίας του ο Ταραντίνο αποθεώνει για ακόμα μια φορά τα φετίχ και τις κινηματογραφικές εμμονές του σε μια μεστή και απροσδόκητα συναισθηματική ιστορία, η οποία κλείνει ειρωνικά το μάτι σε όσους πιστεύουν πως μπορούν να προβλέψουν τις κινήσεις των ανθρώπων που γνωρίζουν καλά. Ταυτόχρονα απογυμνώνει το συλλογικό ασυνείδητο των Αμερικανών, εμποτισμένο στη βία και την αψεγάδιαστη ομορφιά ενός καλοφτιαγμένου παραμυθιού, όπως μόνο το Χόλιγουντ ξέρει να φτιάχνει.

Οι καλύτερες ταινίες του 2019 από τον Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο - εικόνα 1
«Το Πορτρέτο μιας Γυναίκας που Φλέγεται»

7. Το Πορτρέτο μιας Γυναίκας που Φλέγεται της Σελίν Σιαμά
Οι θύμησες του πρώτου έρωτα δε σταματούν να καίνε ποτέ, παρά εγκλωβίζονται σε λόγια γραμμένα σε κομμάτια χαρτί, σε νότες λυπημένων τραγουδιών και στη λαχτάρα των απωθημένων που δε θα λυτρωθούν ποτέ. Η Σιαμά τα υπενθυμίζει όλα αυτά με αβίαστο λυρισμό και ποιητική γοητεία, που κορυφώνονται ένα αποστομωτικό κι απόλυτα ρομαντικό τέλος.

6. Παράσιτα του Μπονγκ Τζουν-χο
Ένα από πιο καλογραμμένα σενάρια των τελευταίων ετών συνδυάζεται με μια δεξιοτεχνική σκηνοθεσία και έτσι τα νοτιοκορεάτικα «Παράσιτα» ανάγονται όχι μόνο σε μια αγνή σινεφιλική απόλαυση αλλά και σε ένα πολυεπίπεδο φιλμ - κριτική στις έννοιες της ταυτότητας, της συγγένειας και της διαχρονικής εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο.

5. Η Ευνοούμενη του Γιώργου Λάνθιμου
Η εξουσία ως επιβολή πολιτική και σεξουαλική, τρεις γυναίκες οπλισμένες με ακλόνητο πείσμα που ζουν για την αδρεναλίνη του ανταγωνισμού και η κοφτερή σκηνοθετική φαντασία του Λάνθιμου, συνθέτουν ένα φιλμ που αναβλύζει μαύρο χιούμορ, πάθος και κινηματογραφική πρωτοτυπία.

Οι καλύτερες ταινίες του 2019 από τον Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο - εικόνα 2
«Ιστορία Γάμου»

4. Ιστορία Γάμου του Νόα Μπάουμπακ
Ο Αμερικανός σκηνοθέτης κοιτάζει κατάματα τη συντριβή που συνοδεύει το τέλος του έρωτα. Στην ταινία το αίσθημα της απώλειας γίνεται κάτι χειροπιαστό, φτιαγμένο από τα σπασμένα νεύρα, τον τσακισμένο εγωισμό και τη θλίψη των πρωταγωνιστών. Στα εξουθενωμένα βλέμματα των Γιόχανσον και Ντράιβερ αντανακλούνται οι πληγωμένες αναμνήσεις όσων σήμαιναν κάποτε οι χαρακτήρες τους, ενώ οι ίδιοι παραδίδουν αφοπλιστικά ανθρώπινες και συναισθηματικά ορμητικές ερμηνείες.

3. Τα Άγρια Αγόρια του Μπερτράν Μαντικό
Ο Γκάι Μάντιν συναντά τον Κένεθ Άνγκερ, τον Ιούλιο Βερν και τον Ουίλιαμ Γκόλντινγκ σε ένα αταξινόμητο φιλμ, το οποίο ξεπερνά κάθε κινηματογραφική φαντασία. Ο Γάλλος Μπερτράν Μαντικό κατασκευάζει ένα ποιητικό σύμπαν, όπου οι σεξουαλικές ορμές δρουν ανεξέλεγκτα και το φύλο είναι μια έννοια ρευστή, βασισμένη στις συνθήκες και τις ορέξεις. Υπογράφει ένα χειμαρρώδες αβανγκάρντ κομψοτέχνημα, που επιτίθεται στις αισθήσεις σαν παραισθησιογόνο, με δύναμη που σπανίζει πλέον, προκαλώντας τα εκφραστικά όρια του σινεμά.

Οι καλύτερες ταινίες του 2019 από τον Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο - εικόνα 3
«Ο Ιρλανδός»

2. Ο Ιρλανδός του Μάρτιν Σκορσέζε
Κινηματογραφικό masterclass και παράλληλα επιτομή του γκανγκστερικού σκορσεζικού έργου. Εδώ ο Σκορσέζε δεν αναπολεί το παρελθόν και απορρίπτει οποιαδήποτε διάθεση ρομαντισμού, διότι απουσιάζει το πιο βασικό όλων: η ελπίδα. Η ζωή του πρωταγωνιστή Φρανκ «ο Ιρλανδός» Σίραν εξελίσσεται σαν ένα βραδυφλεγές ρέκβιεμ, με τον ίδιο να αποτελεί απλώς έναν υπάλληλο που βλέπει τα γεγονότα να τον ξεπερνούν ενώ εκείνος στέκεται αμέτοχος. Την ίδια στιγμή, το συγκινητικό φινάλε της ταινίας αποκαλύπτει έναν Σκορσέζε ο οποίος αναγνωρίζει ότι ήρθε η στιγμή για μια ύστατη απόπειρα εξομολόγησης. Γι’ αυτό και όταν εντέλει αποκαλύπτεται η ευάλωτη φύση του «Ιρλανδού», δεν διεκδικεί την εξιλέωση, αλλά το περιθώριο μιας συγχώρεσης. Όπως λέει ο Τζο Πέσι στην ταινία, «it is what it is».

1. Ένας Ελέφαντας Στέκεται Ακίνητος του Χου Μπο
Το βάρος της απόγνωσης τσακίζει κάθε πλάνο και στο πέρασμά τους βαθαίνει από λίγο το ανεξίτηλο αποτύπωμα της ταινίας στο υποσυνείδητο. Τέσσερις ώρες που περνούν απνευστί και οι οποίες μας φέρνουν αντιμέτωπους με σκέψεις που αποφεύγουμε, τη μοναξιά και την αποξένωση, αλλά κυρίως τη ματαιότητα. Είναι το συναίσθημα που διατρέχει αυτόν τον «Ελέφαντα» ο οποίος δε βρίσκεται απλώς στο δωμάτιο αλλά ουρλιάζει για προσοχή, την ώρα που καταφέρνει να γράψει για πάντα κινηματογραφική ιστορία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.