
Κι όμως, ούτε η "Η Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ" που απέσπασε χειροκρότημα 23 λεπτών(!) στην πρεμιέρα της, ούτε και η πολυσυζητημένη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου κατάφεραν να αποσπάσουν το Χρυσό Λιοντάρι στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
Η κριτική επιτροπή που μοίρασε τα βραβεία ανέτρεψε τις προσδοκίες και τις προβλέψεις, απονέμοντας το μεγάλο βραβείο στο "Father Mother Sister Brother" του εμβληματικού Τζιμ Τζάρμους. Αυτή είναι η σπουδαίοτερη διάκριση του "πάπα" του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά, με αμέσως προηγούμενη να χρονολογείται πριν από είκοσι χρόνια, όταν βραβεύτηκε με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες για τα "Τσακισμένα Λουλούδια". Ούτε ο ίδιος ο Τζάρμους δεν περιμένε να ακούσει το όνομά του στο φινάλε της τελετής, αφού είναι ενδεικτικό πως τα πρώτα λόγια που ψέλλισε, εμφανώς συγκινημένος, στο μικρόφωνο ήταν: "Oh, shit".
Για το "Father Mother Sister Brother", ο απεσταλμένος του "α" στη Βενετία, Χρήστος Μήτσης, έγραψε: "Με πρωταγωνιστές τους Άνταμ Ντράιβερ, Κέιτ Μπλάνσετ, Βίκι Κριπς, Σαρλότ Ράμπλινγκ και Τομ Γουέιτς, το 'Father Mother Brother Sister' εξελίσσεται στις βορειοανατολικές ΗΠΑ, το Δουβλίνο και το Παρίσι. Κάθε φορά δυο αδέλφια συναντιούνται με έναν από τους γονείς τους (στο τρίτο σκετς η προηγούμενη γενιά υπάρχει μόνον ως ανάμνηση), αποκαλύπτοντας έμμεσα, ειρωνικά και γλυκόπικρα τα μυστικά και ψέματα που συντηρούν το εύθραυστο σύγχρονο οικογενειακό οικοδόμημα. Με λιτότητα γεμάτη ανθρωπιά και ουσία, οι "κάτοικοί" του περιγράφονται διεισδυτικά μέσα από κοινότοπες κουβέντες, αμήχανες σιωπές και διασκεδαστικές λεπτομέρειες, με μια διακριτική, ταπεινή σκηνοθετική προσέγγιση του αληθινού κόσμου γύρω μας την οποία ο Τζάρμους δεν άλλαξε ποτέ (ας κάνουμε πως δεν έχουμε δει το 'Οι Νεκροί δεν Πεθαίνουν') από τη πρώτη ως την τελευταία του ταινία. Χωρίς καλούς και κακούς, χωρίς κανένα διδακτισμό, χωρίς καμιά πρόθεση φετιχοποίησης της κοινωνικής απόρριψης".
Η επιτροπή που απένειμε τα βραβεία απαρτίστηκε από τον οσκαρικό και ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτη Αλεξάντερ Πέιν σε ρόλο προέδρου και μέλη, μεταξύ άλλων, τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη Κριστιάν Μουντζίου, την επιβλητική Βραζιλιάνα ηθοποιό Φερνάντα Τόρες ("Είμαι Ακόμη Εδώ") και τον πολύπειρο σκηνοθέτη Στεφάν Μπριζέ.
Αξίζει να σημειωθεί πως η πολιτική επικαιρότητα, από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έως τη γενοκτονία στην Παλαιστίνη, πρωταγωνίστησε στην πλειοψηφία των ευχαριστήριων λόγων της βραδιάς.
Τέλος, δε ξεχνάμε πως στην Μπιενάλε διακρίθηκε και η ελληνική "Αρκουδότρυπα", η οποία απέσπασε το σημαντικό βραβείο Europa Cinemas Label, χάρη στο οποίο η ταινία θα μπορέσει να διανεμηθεί σε σινεμά της Γηραιάς Ηπείρου.

Τα βραβεία του 82ου Φεστιβάλ Βενετίας 2025:
Διεθνές Διαγωνιστικό
Χρυσό Λιοντάρι: Father Mother Sister Brother (Τζιμ Τζάρμους)
Αργυρό Λιοντάρι - Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: Η Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ (Κάουθερ Μπεν Χανία)
Αργυρό Λιοντάρι Σκηνοθεσίας: The Smashing Machine (Μπένι Σάφντι)
Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: Sotto le Nuvole (Τζιανφράνκο Ρόσι)
Βραβείο Σεναρίου: Βαλερί Ντονζελί ("À Pied d'Oeuvre")
Γυναικεία Ερμηνεία: Σιν Ζιλέι ("The Sun Rises On Us All")
Αντρική Ερμηνεία: Τόνι Σερβίλο ("La Grazia")
Βραβείο "Μαρσέλο Μαστρογιάνι" νέου ταλέντου: Στην ηθοποιό Λούνα Γουέλντερ για την ταινία "Silent Friend" (Ίλντικο Ενιέντι)
Λιοντάρι του Μέλλοντος (πρωτοεμφανιζομένου σκηνοθέτη): Short Summer (Νάστια Κόρκια)
Βραβείο τμήματος "Ορίζοντες": On the Road (Νταβίντ Πάμπλος)
Ευχαριστούμε την Aegean Airlines για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.