
Τόσο ο Γιώργος Λάνθιμος όσο και οι κατά καιρούς σεναριογράφους με τους οποίους έχει συνεργαστεί – ο Ευθύμης Φιλίππου, ο Τόνι ΜακΝαμάρα και τώρα ο Γουίλ Τρέισι, δεν έχουν την παραμικρή εμπιστοσύνη σε εμάς τους ανθρώπους. Όλη του η φιλμογραφία μάς περιγράφει σαν ένα ματαιόδοξο, βίαιο, ανταγωνιστικό και εντέλει αυτοκαταστροφικό είδος, κάτι που η "Βουγονία" επιβεβαιώνει με κωμικοτραγικά πανηγυρικό τρόπο. Βασισμένη στην cult πλέον σάτιρα φαντασίας "Save the Green Planet" ("Jigureul Jikyeora", 2003) του Νοτιοκορεάτη Τζανγκ Τζουν-ουάν, περιγράφει με το γνωστό, off beat λανθιμικό χιούμορ την προσπάθεια ενός ερασιτέχνη μελισσοκόμου (Τζέσι Πλέμονς) να απάγει, με τη βοήθεια του διανοητικά καθυστερημένου ξαδέλφου του (Άινταν Ντέλμπις), τη διευθύνουσα σύμβουλο του φαρμακευτικού κολοσσού στον οποίο δουλεύει (Έμα Στόουν). Φανατικός συνωμοσιολόγος, με οικογενειακό παρελθόν το οποίο "χρεώνει" σε εκείνη, ο Τέντι πιστεύει πως η Μισέλ Φούλερ είναι στην πραγματικότητα εξωγήινη από την Ανδρομέδα και έχει σκοπό να εξοντώσει την ανθρώπινη φυλή. Με περιθώριο τρεις μέρες ως την επόμενη πανσέληνο, είναι αποφασισμένος να φτάσει ως τα άκρα για να την πείσει να τον φέρει σε επαφή με τον επικεφαλής των Ανδρομεδιανών, έτσι ώστε να διαπραγματευτεί το μέλλον μας σ' αυτόν τον πλανήτη.
Αμηχανία που προκαλεί γέλιο, σινεφίλ κλεισίματα ματιού, λοξές ματιές σε μια κοινότοπη πραγματικότητα που αποκαλύπτεται... για δέσιμο, εκκεντρικοί χαρακτήρες με κρυμμένες ευαισθησίες (θλιβερές, συγκινητικές, σατανικές), κοενική ειρωνεία, αφηγηματική επιδεξιότητα (ο Γιώργος Μαυροψαρίδης σταθερός μοντέρ) και στο κέντρο αυτής της γιγαντιαίας φάρσας η εναγώνια ανάγκη ενός ανθρώπου να πιστέψει σε κάτι στο οποίο έχει χάσει την πίστη της προ πολλού, μαζί και την ψυχή της, ολόκληρη η ανθρωπότητα. Αν και ο Λάνθιμος είναι παντού, σε κάθε πλάνο και σε κάθε ατάκα, η ταινία υπηρετεί με συνέπεια το κινηματογραφικό είδος της, ο φιλοσοφικός στοχασμός δεν αναταράσσει τη διασκεδαστική πλοκή της και το όλο weirdness, εν αντιθέσει με τις "Ιστορίες Καλοσύνης", βρίσκεται υπό απόλυτο έλεγχο. Αναμενόμενα, λοιπόν, η "Βουγονία" καταχειροκροτήθηκε στην πρωινή δημοσιογραφική προβολή και έβαλε πλώρη για τα βραβεία της 82ης Μπιενάλε, από τα οποία δύσκολα θα λείψει ένας εκ των Γιώργου Λάνθιμου, Τζέσι Πλέμονς και Γουίλ Τρέισι.

Ανάμεσα στις υπόλοιπες ταινίες του πρώτου δημερου του φεστιβάλ και δίπλα στον ηρωικά ταλαίπωρο Τέντι της "Βουγονίας", δυο ακόμα άντρες αναζήτησαν πεισματικά τη δική τους αλήθεια. Στον "Ορφανό" του Λάζλο Νέμες ("Ο Γιος του Σαούλ") ο νεαρός Άντορ μεγαλώνει στη μεταπολεμική Ουγγαρία χωρίς πατέρα. Ο καινούργιος σύντροφος της μητέρας του τού προκαλεί απέχθεια και μαζί με μια χώρα η οποία έχει αποκτήσει κι αυτή ανεπιθύμητο κηδεμόνα αγωνίζεται να βρει την αληθινή του ταυτότητα. Ο Νέμες τον ακολουθεί με τον κινηματογραφικό βηματισμό ενός στέρεου δράματος – με εξαιρετική αναπαράσταση – εποχής, όπου οι ιστορικές αλληγορίες κρύβονται, όχι πάντα με διακριτικότητα, πίσω από τις συγκρούσεις περίπλοκων χαρακτήρων.
Στο εκτός συναγωνισμού "Jay Kelly", πάλι, τα διλήμματα είναι απλούστερα: διάσημος σταρ του σινεμά ο Τζέι Κέλι (ο Τζορτζ Κλούνεϊ κάνει αυτοαναφορικό το ρόλο με τρυφερότητα) βιώνει μια πατρική και υπαρξιακή κρίση, ανακαλύπτοντας παράλληλα τις γήινες χαρές του ιταλικού νότου, την ώρα που ο Νόα Μπάουμπακ ("Δεσμοί Διαζυγίου", "Ιστορία Γάμου") θυμάται τον κομψό συναισθηματιμό του Φρανκ Κάπρα μέσω μιας υπερβολικά παλιομοδίτικης δραμεντί, από την οποία δεν λείπουν οι προβλέψιμοι μελοδραματισμοί, οι συγκινητικές στιγμές και οι πνευματώδεις διάλογοι.
Ευχαριστούμε την Aegean Airlines για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.