Η Σαντάλ Ακερμάν θα γινόταν 75 χρονών

Κι όμως η σιωπή της μοιάζει σήμερα πιο παρούσα από ποτέ.

Jeanne dielman 'Ζαν Ντιλμάν'

Η Άκερμαν θα γινόταν 75 χρονών στις 6 Ιούνη, αλλά δεν έγινε. Τον Οκτώβρη συμπληρώνονται δέκα χρόνια από την αυτοκτονία της. 

Ήταν αυτοκτονία ή όχι; Ποιος μπορεί άραγε να το επιβεβαιώσει; Όλοι κουβαλάμε το σπόρο του θανάτου μας, όπως έλεγε ο Ρίλκε, οπότε δεν έχει σημασία πώς ανθίζει στον καθένα.

Τώρα λοιπόν που συμβαίνουν τόσα -κάθε μέρα κάτι διαφορετικό (που πολλές φορές είναι το ίδιο)-, πόσο θα ήθελα ν’ άκουγα τη γνώμη της Σαντάλ. Να την άκουγα   να μιλάει. 

Κι ας μην έλεγε τίποτα. Ας ήταν τουλάχιστον εδώ.

Ακούω γνώμες συνέχεια. Από όλους, και για τα πάντα, και το πρόβλημα δεν είναι πως υπάρχουν τόσες πολλές απόψεις (είναι μια χαρά να κουβαλάει ο καθένας τη γνώμη του όπως το θάνατό του), αλλά πως οι απόψεις καταλήγουν να καλύψουν τα ίδια τα γεγονότα.

Ίσως τελικά η Άκερμαν να είχε προβλέψει την ταχύτητα των πραγμάτων που μας ταλαιπωρεί και, μαζί, μας εθίζει σε κάτι πρωτόγνωρο και τετελεσμένο. Από νωρίς έκανε ένα αργό σινεμά που μας έδειχνε ακριβώς όπως είμαστε. Μεγάλης διάρκειας πλάνα σε πόλεις, μεγάλης διάρκειας πλάνα σε υπνοδωμάτια και κουζίνες, μεγάλης διάρκειας πλάνα κάτω από τις πόλεις, στο μετρό. Στα φιλμ της όλα είναι στατικά, σαν σκόνη, κι επαναλαμβάνονται. Είμαστε η Ζαν Ντιλμάν

Η Σαντάλ κινηματογράφησε με τέτοια απογυμνωμένη ευθύτητα τα σπίτια, επειδή τα μισούσε. Ήδη από την πρώτη μικρού μήκους της ταινία, τα θεωρούσε χώρους απόγνωσης, πανικού, υπνηλίας, τεμπελιάς, τρέλας. Άλλωστε, γι’ αυτό έκανε σινεμά: "Επειδή είμαι τρελή". Όταν ήταν μικρή, δεν της άρεσε το σινεμά, ώσπου είδε τον "Τρελό Πιερό". Και η βίδα έστριψε.

Η αλήθεια είναι πως λάτρεψα τα ξενοδοχεία έτσι όπως τα αποτύπωσε στις ταινίες της, με αποτέλεσμα κάθε φορά που επισκέπτομαι κάποιο ξενοδοχείο, να προσποιούμαι πως βρίσκομαι στο "Hotel Monterey". Την προηγούμενη εβδομάδα, βρέθηκα στη Βόρεια Ελλάδα για δουλειά και το δωμάτιο που έμεινα, είχε κίτρινο τραπέζι, κίτρινη ντουλάπα, κίτρινο κρεβάτι, κίτρινο κομοδίνο. Και, όπως ξέρουμε, το κίτρινο είναι το χρώμα της τρέλας.

Η Άκερμαν μού θύμιζε πάντα τη μητέρα μου. Είχαν το ίδιο σχήμα προσώπου, το ίδιο χρώμα μαλλιών και, θα τολμούσα να πω, την ίδια τρέλα στα μάτια. Δεν είναι τυχαίο που είχαν γεννηθεί την ίδια χρονιά. Θα μπορούσαν να είχαν συναντηθεί, να είχαν μιλήσει στα γαλλικά, και να τα είχαν πάει καλά, αν και η μητέρα μου, απ’ όσο γνωρίζω, δεν έχει δει καμία ταινία της. Ίσως προλάβω να της δείξω τα "Νέα από το σπίτι". Αν και δεν νομίζω.

Ξεφυλλίζω τον κατάλογο από την πρόσφατη ρετροσπεκτίβα της στο Παρίσι και χαζεύω τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες από το δωδεκάλεπτο "Πεινάω, κρυώνω": τα δωμάτια είναι παγωμένα, κανείς δεν έχει όρεξη να δουλέψει, οι πόλεις πρέπει να ανατιναχθούν. Έχω τον κατάλογο, διπλό. Δώρο από δύο αγαπημένους ανθρώπους. Ο ένας είναι στ’ αγγλικά. Ο άλλος, στα γαλλικά. Έχω βάλει τα αντίτυπα δίπλα δίπλα, ακόμα κι αν ξέρω πως ποτέ δεν πρόκειται το ένα να καταλάβει το άλλο. 

Η Σαντάλ είναι εδώ. Αλλά δεν μιλάει. 

Κι εγώ ζεσταίνομαι.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 11/9

Horror, arthouse δράματα και must επανεκδόσεις στο μενού των προσεχώς της επόμενης εβδομάδας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
07/09/2025

Η γνώμη του "α" για την ταινία του Τζιμ Τζάρμους που κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι

Το "Father Mother Brother Sister" έφερε στον Αμερικανό σκηνοθέτη τη μεγαλύτερη διάκριση της καριέρας του.

"Ας περιμένουν οι γυναίκες" (και) με live μουσική απόψε στην Τεχνόπολη

Το καλτ φιλμ του Σταύρου Τσιώλη θα προβληθεί με όλα τα τραγούδια του ερμηνευμένα επί σκηνής από την Babis Batmanidis Co(m)pany.

Ο Τζιμ Τζάρμους έκανε ανατροπή και απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία

Σχεδόν από το πουθενά ο Αμερικανός σκηνοθέτης θριάμβευσε στη Μόστρα με το "Father Mother Sister Brother".

Ταινίες με κλοπές που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Ληστείες, προδοσίες και ακραίες παρεξηγήσεις που παίζουν στις μαρκίζες των κινηματογράφων αυτές τις μέρες.

Φεστιβάλ Βενετίας: Φαβορί και αουτσάιντερ

Οι προβλέψεις της τελευταίας στιγμής για τα βραβεία λένε πως "Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ" δεν έχει αντίπαλο, το "No Other Choice" του Παρκ Τσαν-γουκ κοιτάζει ψηλά και ο Λάνθιμος δύσκολα θα φύγει από το Λίντο με άδεια χέρια.

Οι 51 μικρού μήκους που διαγωνίζονται στις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας

Ανακοινώθηκαν οι τίτλοι που διεκδικούν τα βραβεία του τμήματος "Ελληνικές Μικρές Ιστορίες".