
Ο κινηματογράφος ως τέχνη είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την έννοια του φετίχ. Αφενός από το πώς τα ψηλαφεί και τα εξερευνά στη μεγάλη οθόνη, αφετέρου εξαιτίας της ίδιας της υλικότητάς του. Είτε ψηφιακά είτε φτιαγμένα με σελιλόιντ, τα φιλμ αφορούν πηγαία τις αισθήσεις, από την ίδια την όραση μέχρι τη γεύση των ποπ κορν, τον ήχο των καθισμάτων που ανοίγουν στην αίθουσα, την αίσθηση του εισιτηρίου στο χέρι και τις μυρωδιές των θερινών σινεμά - ειδικά αυτήν την περίοδο. Λίγες πτυχές του κινηματογράφου, ωστόσο, έχουν φετιχοποιηθεί τόσο όσο οι αφίσες (οκ, μαζί με τις tote bags). Αυτές επιδεικνύουν την αισθητική ταυτότητα μιας παραγωγής και από αυτές κρίνεται, ως ένα βαθμό, εάν θα δελεαστεί ο θεατής ώστε να μπει στην αίθουσα αλλά και, ανά περιπτώσεις, εάν θα καταλήξει να κοσμεί κάποιο σαλόνι.

Για αυτό λοιπόν, ως ένας άτυπος φόρος τιμής στην τέχνη της κινηματογραφικής αφίσας, ενόψει των 16ων βραβείων Ίρις που απονέμει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου στις 11 Ιουνίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, παρουσίαζουμε τις αφίσες των υποψηφίων στις κατηγορίες καλύτερης μεγάλου μήκους μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ.
Η σειρά που τηρείται είναι ίδια με εκείνη των υποψηφιοτήτων, δηλαδή αλφαβητική, με την αρχή να γίνεται από τη μυθοπλασία και τις ταινίες "Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο", "Αρκάντια", "Κιούκα, Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού", "Κρέας" και "Υπάρχω". Ακολουθούν τα ντοκιμαντέρ, στα οποία μετά τα "Αδέσποτα Κορμιά", προχωράμε με τον "Κόκκινο Δάσκαλο" του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου. Μια βιογραφία του ηγετικού στελέχους του ΚΚΕ Νίκου Πλουμπίδη, ο οποίος, αποκηρυγμένος από το κόμμα του, εκτελέστηκε ως κατάσκοπος και προδότης το 1954.

Ο σκηνοθέτης της ταινίας Στέλιος Χαραλαμπόπουλος γράφει για τη δημιουργία της αφίσας:
"Η αφίσα της ταινίας ‘’Ο Κόκκινος Δάσκαλος’’ είναι βασισμένη σε μία φωτογραφία- πορτρέτο του Νίκου Πλουμπίδη η οποία τραβήχτηκε από το διάσημο φωτογράφο της εποχής Σπύρο Μελετζή λίγες μέρες μετά από την απελευθέρωση της Ελλάδας από τον Γερμανικό ζυγό.
Η επιλογή αυτού του πορτρέτου δεν είναι διόλου τυχαία. Σε αυτό το στιγμιότυπο αν παρατηρήσουμε το βλέμμα του Νίκου Πλουμπίδη θα διακρίνουμε μία καθαρότητα και μία καλοσύνη η οποία πηγάζει μέσα από τη ψυχή και αντικατοπτρίζει την βαθιά κοινωνική του στάση απέναντι στον άνθρωπο και τη ζωή. Σε αυτό το μειλίχιο βλέμμα γεμάτο αγάπη μπορούμε να διακρίνουμε το ακέραιο του χαρακτήρα ενός ανθρώπου όπου μέχρι και τη στιγμή της εκτέλεσης του έμεινε πιστός στις ανθρωπιστικές αξίες και τις κοινωνικοπολιτικές του ιδέες. Το γραφιστικό μέρος της αφίσας επιμελήθηκε ο Στάμος Μαλαχίας."
Η αφίσα του "Κόκκινου Δασκάλου":

Όλες οι υποψηφιότητες των 16ων βραβείων Ίρις υπάρχουν εδώ.