Πώς φτιάχτηκαν οι αφίσες των καλύτερων ελληνικών ταινιών της χρονιάς: "Ο Κόκκινος Δάσκαλος"

Το "α" παρουσιάζει τα σχέδια των φιλμ που διεκδικούν τα βραβεία Ίρις καλύτερης μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ.

Ο Κόκκινος Δάσκαλος

Ο κινηματογράφος ως τέχνη είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την έννοια του φετίχ. Αφενός από το πώς τα ψηλαφεί και τα εξερευνά στη μεγάλη οθόνη, αφετέρου εξαιτίας της ίδιας της υλικότητάς του. Είτε ψηφιακά είτε φτιαγμένα με σελιλόιντ, τα φιλμ αφορούν πηγαία τις αισθήσεις, από την ίδια την όραση μέχρι τη γεύση των ποπ κορν, τον ήχο των καθισμάτων που ανοίγουν στην αίθουσα, την αίσθηση του εισιτηρίου στο χέρι και τις μυρωδιές των θερινών σινεμά - ειδικά αυτήν την περίοδο. Λίγες πτυχές του κινηματογράφου, ωστόσο, έχουν φετιχοποιηθεί τόσο όσο οι αφίσες (οκ, μαζί με τις tote bags). Αυτές επιδεικνύουν την αισθητική ταυτότητα μιας παραγωγής και από αυτές κρίνεται, ως ένα βαθμό, εάν θα δελεαστεί ο θεατής ώστε να μπει στην αίθουσα αλλά και, ανά περιπτώσεις, εάν θα καταλήξει να κοσμεί κάποιο σαλόνι.

Ο Κόκκινος Δάσκαλος 77

Για αυτό λοιπόν, ως ένας άτυπος φόρος τιμής στην τέχνη της κινηματογραφικής αφίσας, ενόψει των 16ων βραβείων Ίρις που απονέμει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου στις 11 Ιουνίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, παρουσίαζουμε τις αφίσες των υποψηφίων στις κατηγορίες καλύτερης μεγάλου μήκους μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ.

Η σειρά που τηρείται είναι ίδια με εκείνη των υποψηφιοτήτων, δηλαδή αλφαβητική, με την αρχή να γίνεται από τη μυθοπλασία και τις ταινίες "Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο", "Αρκάντια", "Κιούκα, Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού""Κρέας" και "Υπάρχω". Ακολουθούν τα ντοκιμαντέρ, στα οποία μετά τα "Αδέσποτα Κορμιά", προχωράμε με τον "Κόκκινο Δάσκαλο" του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου. Μια βιογραφία του ηγετικού στελέχους του ΚΚΕ Νίκου Πλουμπίδη, ο οποίος, αποκηρυγμένος από το κόμμα του, εκτελέστηκε ως κατάσκοπος και προδότης το 1954.

Ο Κόκκινος Δάσκαλος 66

Ο σκηνοθέτης της ταινίας Στέλιος Χαραλαμπόπουλος γράφει για τη δημιουργία της αφίσας:

"Η αφίσα της ταινίας ‘’Ο Κόκκινος Δάσκαλος’’ είναι βασισμένη σε μία φωτογραφία- πορτρέτο του Νίκου Πλουμπίδη η οποία τραβήχτηκε από το διάσημο φωτογράφο της εποχής Σπύρο Μελετζή λίγες μέρες μετά από την απελευθέρωση της Ελλάδας από τον Γερμανικό ζυγό.
Η επιλογή αυτού του πορτρέτου δεν είναι διόλου τυχαία. Σε αυτό το στιγμιότυπο αν παρατηρήσουμε το βλέμμα του Νίκου Πλουμπίδη θα διακρίνουμε μία καθαρότητα και μία καλοσύνη η οποία πηγάζει μέσα από τη ψυχή και αντικατοπτρίζει την βαθιά κοινωνική του στάση απέναντι στον άνθρωπο και τη ζωή. Σε αυτό το μειλίχιο βλέμμα γεμάτο αγάπη μπορούμε να διακρίνουμε το ακέραιο του χαρακτήρα ενός ανθρώπου όπου μέχρι και τη στιγμή της εκτέλεσης του έμεινε πιστός στις  ανθρωπιστικές αξίες και τις κοινωνικοπολιτικές του ιδέες. Το γραφιστικό μέρος της αφίσας επιμελήθηκε ο Στάμος Μαλαχίας."               

Η αφίσα του "Κόκκινου Δασκάλου":

Ο Κόκκινος Δάσκαλος

Όλες οι υποψηφιότητες των 16ων βραβείων Ίρις υπάρχουν εδώ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες του Τζέιμς Κάμερον σε σειρά αξιολόγησης

Ένα ranking των ταινιών του κινηματογραφικού μύθου, με αφορμή την κυκλοφορία του Avatar: Φωτιά και Στάχτη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΠΑΜΠΗς ΔΟΥΚΑς
19/12/2025

Απόψε στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος: Δύο ξεχωριστές ταινίες, αποκατεστημένες και προσβάσιμες για όλους

"Πικρό ψωμί" και "Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις" προβάλλονται απόψε στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος με είσοδο ελεύθερη για το κοινό.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (18-24/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Τζέιμς Κάμερον έχτισε τον μύθο του πολύ πριν το 'Avatar: Φωτιά και Στάχτη'

Για περισσότερα από 45 χρόνια, ο θρυλικός Καναδός σκηνοθέτης μετατρέπει το αδύνατο σε κινηματογραφική τελειότητα, αναγκάζοντας κάθε φορά Χόλιγουντ και κοινό σε βαθιά υπόκλιση.

Τελικά, αξίζει να δούμε το νέο "Avatar: Φωτιά και Στάχτη";

Με αφορμή την πρεμιέρα της τρίτης ταινίας του μπλε franchise επιστημονικής φαντασίας, εξερευνούμε τον αντι-αποικιοκρατικό (;) κόσμο του Τζέιμς Κάμερον.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 18 Δεκεμβρίου.

Film Factory: Ένα τριήμερο κινηματογραφικών masterclasses με ελεύθερη είσοδο στην Ταινιοθήκη

Μία από τις πιο δημιουργικές και επιτυχημένες εκπαιδευτικές δράσεις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου επιστρέφει για δέκατη τέταρτη χρονιά.