Η ΕΣΠΕΚ για την απόπειρα λογοκρισίας της αφίσας του ντοκιμαντέρ "Αδέσποτα Κορμιά"

Η ΕΣΠΕΚ δηλώνει την αντίθεσή της στο άρθρο 12, το οποίο υποχρεώνει όλες τις ελληνικές ταινίες που έχουν χρηματοδοτηθεί από το δημόσιο να ενσωματώνουν ελληνόφωνα τραγούδια ή ορχηστρική μουσική απόδοση ελληνόφωνου τραγουδιού σε ελάχιστο ποσοστό 70% του συνόλου της μουσικής επένδυσης της ταινίας.

Αδέσποτα Κορμιά

Η Ένωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου προέβη σε Δελτίο Τύπου σχετικά με το υπό διαβούλευση άρθρο 12 και την απόπειρα λογοκρισίας της αφίσας του ντοκιμαντέρ "Αδέσποτα Κορμιά".

Αδέσποτα Κορμιά αφίσα
"Αδέσποτα Κορμιά"

Το Δελτίο Τύπου:

Όταν πριν από μερικές μέρες βγήκε στην διαβούλευση το νομοσχέδιο για την προστασία και ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού και έπεσε στην αντίληψή μας το άρθρο 12 το οποίο υποχρεώνει όλες τις ελληνικές ταινίες που έχουν χρηματοδοτηθεί από το δημόσιο, δηλαδή σχεδόν όλες, να ενσωματώνουν ελληνόφωνα τραγούδια ή ορχηστρική μουσική απόδοση ελληνόφωνου τραγουδιού σε ελάχιστο ποσοστό 70 % του συνόλου της μουσικής επένδυσης της ταινίας, νομίζαμε ότι είναι κάποιου είδους φάρσα ή έστω κάποιο ατόπημα που γρήγορα όλοι θα καταλάβαιναν την εξωφρενική και παράλογη διάσταση του. Όταν όμως είδαμε την υπουργό πολιτισμού να υπερασπίζεται σοβαρά το άρθρο 12 αρχίσαμε πραγματικά να ανησυχούμε.

Σε έναν παράλληλο χρόνο, βουλευτής του κόμματος ΝΙΚΗ απαιτεί να λογοκριθεί η αφίσα του ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου 'Αδέσποτα κορμιά' γιατί κατά τη γνώμη του προσβάλλει τα χρηστά ήθη. Και αυτό το γεγονός στην αρχή αντιμετωπίστηκε σαν ένα ευτράπελο που κανείς δεν θα του έδινε μεγαλύτερη αξία πέρα από την γραφικότητα, όμως η επίθεση στην Ελίνα Ψύκου και στον Νίκο Πάστρα που έφτιαξε την αφίσα συνεχίστηκε με πολύ μεγάλη ένταση μέσα από σειρά δημοσιευμάτων και αναρτήσεων στα social media. Πολλές από αυτές τις αναρτήσεις αλλά και διάφορα προσωπικά μηνύματα στην σκηνοθέτη και τον γραφίστα είναι ευθέως απειλητικά ως προς την ύπαρξη τους. Ενόψει της προβολής της ταινίας στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης οργανώνονται συλλαλητήρια στα οποία δεν θα δίναμε μεγάλη σημασία αν δεν βλέπαμε ότι τα ακροδεξιά ένστικτα γίνονται όλο και πιο επικίνδυνα. Αρκεί να αναφέρουμε το πρόσφατο περιστατικό στην Θεσσαλονίκη στην πλατεία Αριστοτέλους όπου δύο άτομα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας δέχτηκαν επίθεση από εξοργισμένο όχλο. 

Όλα αυτά μοιάζουν ασύνδετα μεταξύ τους, είναι όμως;

Για το άρθρο 12 του επίμαχου νομοσχεδίου που είναι αυτή τη στιγμή στη διαβούλευση, συνάδελφοι και φορείς έχουν μιλήσει τις προηγούμενες μέρες. Κι εμείς με τη σειρά μας δηλώνουμε την κάθετή αντίθεσή μας σε αυτό το αναχρονιστικό, παρεμβατικό και ανελεύθερο μέτρο ενάντια στην καλλιτεχνική δημιουργία. Πέρα από την προφανή αντισυνταγματικότητα του άρθρου, είναι αδιανόητο οποιοσδήποτε νόμος να υποχρεώνει ένα καλλιτεχνικό έργο προς κάποια αισθητική ή άλλη επιλογή. Γιατί να μην υποχρεώσουμε και τους εικαστικούς να βάζουν 70% μπλε στα έργα τους για να φαίνονται πιο ελληνικά;

Αυτό που θέλουμε να επισημάνουμε από μεριάς μας, είναι ότι ο εξαναγκασμός ενός καλλιτέχνη να είναι περισσότερο "Έλληνας" χρησιμοποιώντας ελληνικά τραγούδια για μουσική υπόκρουση στην ταινία του, έχει μια ανίερη συγγένεια με τις ακροδεξιές επιταγές για επιστροφή της βλασφημίας και της προσβολής θρησκεύματος με αφορμή το ντοκιμαντέρ "Αδέσποτα κορμιά".

Ο κοινός παρονομαστής δεν είναι άλλος από την δίψα για έλεγχο της καλλιτεχνικής έκφρασης. Και αυτή η ετερόκλητη συνάντηση θα μας βρει κάθετα απέναντί της.

Υ.Γ: Και επειδή κάποια δημοσιεύματα και δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών προσπαθούν να διαστρέψουν την πραγματικότητα παραθέτουμε εδώ αυτούσιο το άρθρο 12:

Άρθρο 12: Συγχρονισμός ελληνόφωνων τραγουδιών και ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών σε οπτικοακουστικές παραγωγές και κινηματογραφικές ταινίες.

  1. Ελληνικές οπτικοακουστικές παραγωγές και κινηματογραφικές ταινίες, οι οποίες χρηματοδοτούνται με οποιοδήποτε τρόπο από τον δημόσιο τομέα κατά την έννοια της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (A΄ 143), υποχρεούνται να ενσωματώνουν ελληνόφωνα τραγούδια ή ορχηστρική μουσική απόδοση ελληνόφωνου τραγουδιού σε ελάχιστο ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) του συνόλου της μουσικής επένδυσης της παραγωγής ή της ταινίας. 
  2. Η υποχρέωση ενσωμάτωσης ελληνόφωνων τραγουδιών ή ορχηστικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών σε ελάχιστο ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) του συνόλου της μουσικής επένδυσης των οπτικοακουστικών παραγωγών και των κινηματογραφικών ταινιών της παρ. 1 δεν αποτελεί πρόσθετη προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση αυτών.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο μυστηριώδης "Judex" ανοίγει το 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Μια μοναδική προβολή του εμβληματικού βωβού αριστουργήματος του Λουί Φεουιγιάν με ζωντανή μουσική συνοδεία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/10/2025

'Deliver Me From Nowhere': O Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ 'βλέπει' Όσκαρ ως Μπρους Σπρίνγκστιν

Ο δημοφιλής ηθοποιός φιλοδοξεί να συγκινήσει τα μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ενσαρκώνοντας τον σπουδαίο τραγουδοποιό.

Πλήθος σινεφίλ αφιερωμάτων στο 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Οι πρώτες ανακοινώσεις του φεστιβάλ περιλαμβάνουν μια σειρά must προβολών.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 23 Οκτωβρίου.

Η επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Μια αριστοτεχνική μεταφορά ενός σπουδαίου βιβλίου επιστρέφει στις μαρκίζες.

Αχινός

Φρέσκια ματιά στη βρετανική παράδοση του κοινωνικού ρεαλισμού μέσα από ένα διαβρωτικό μείγμα τρυφερότητας και απόγνωσης, χιούμορ και βαθιάς θλίψης. Από τον πρωταγωνιστή του "Τριγώνου της Θλίψης" Χάρις Ντίκινσον. | Powered by Uber.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere

Το χρονικό της δημιουργίας του εμβληματικού LP "Nebraska" γίνεται ένα μελαγχολικό, ταιριαστό στο ύφος του άλμπουμ biopic, το οποίο θα χρειαζόταν ένα δραματικά βαθύτερο υπόβαθρο. | Powered by Uber.