Η ΕΣΠΕΚ για την απόπειρα λογοκρισίας της αφίσας του ντοκιμαντέρ "Αδέσποτα Κορμιά"

Η ΕΣΠΕΚ δηλώνει την αντίθεσή της στο άρθρο 12, το οποίο υποχρεώνει όλες τις ελληνικές ταινίες που έχουν χρηματοδοτηθεί από το δημόσιο να ενσωματώνουν ελληνόφωνα τραγούδια ή ορχηστρική μουσική απόδοση ελληνόφωνου τραγουδιού σε ελάχιστο ποσοστό 70% του συνόλου της μουσικής επένδυσης της ταινίας.

Αδέσποτα Κορμιά

Η Ένωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου προέβη σε Δελτίο Τύπου σχετικά με το υπό διαβούλευση άρθρο 12 και την απόπειρα λογοκρισίας της αφίσας του ντοκιμαντέρ "Αδέσποτα Κορμιά".

Αδέσποτα Κορμιά αφίσα
"Αδέσποτα Κορμιά"

Το Δελτίο Τύπου:

Όταν πριν από μερικές μέρες βγήκε στην διαβούλευση το νομοσχέδιο για την προστασία και ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού και έπεσε στην αντίληψή μας το άρθρο 12 το οποίο υποχρεώνει όλες τις ελληνικές ταινίες που έχουν χρηματοδοτηθεί από το δημόσιο, δηλαδή σχεδόν όλες, να ενσωματώνουν ελληνόφωνα τραγούδια ή ορχηστρική μουσική απόδοση ελληνόφωνου τραγουδιού σε ελάχιστο ποσοστό 70 % του συνόλου της μουσικής επένδυσης της ταινίας, νομίζαμε ότι είναι κάποιου είδους φάρσα ή έστω κάποιο ατόπημα που γρήγορα όλοι θα καταλάβαιναν την εξωφρενική και παράλογη διάσταση του. Όταν όμως είδαμε την υπουργό πολιτισμού να υπερασπίζεται σοβαρά το άρθρο 12 αρχίσαμε πραγματικά να ανησυχούμε.

Σε έναν παράλληλο χρόνο, βουλευτής του κόμματος ΝΙΚΗ απαιτεί να λογοκριθεί η αφίσα του ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου 'Αδέσποτα κορμιά' γιατί κατά τη γνώμη του προσβάλλει τα χρηστά ήθη. Και αυτό το γεγονός στην αρχή αντιμετωπίστηκε σαν ένα ευτράπελο που κανείς δεν θα του έδινε μεγαλύτερη αξία πέρα από την γραφικότητα, όμως η επίθεση στην Ελίνα Ψύκου και στον Νίκο Πάστρα που έφτιαξε την αφίσα συνεχίστηκε με πολύ μεγάλη ένταση μέσα από σειρά δημοσιευμάτων και αναρτήσεων στα social media. Πολλές από αυτές τις αναρτήσεις αλλά και διάφορα προσωπικά μηνύματα στην σκηνοθέτη και τον γραφίστα είναι ευθέως απειλητικά ως προς την ύπαρξη τους. Ενόψει της προβολής της ταινίας στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης οργανώνονται συλλαλητήρια στα οποία δεν θα δίναμε μεγάλη σημασία αν δεν βλέπαμε ότι τα ακροδεξιά ένστικτα γίνονται όλο και πιο επικίνδυνα. Αρκεί να αναφέρουμε το πρόσφατο περιστατικό στην Θεσσαλονίκη στην πλατεία Αριστοτέλους όπου δύο άτομα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας δέχτηκαν επίθεση από εξοργισμένο όχλο. 

Όλα αυτά μοιάζουν ασύνδετα μεταξύ τους, είναι όμως;

Για το άρθρο 12 του επίμαχου νομοσχεδίου που είναι αυτή τη στιγμή στη διαβούλευση, συνάδελφοι και φορείς έχουν μιλήσει τις προηγούμενες μέρες. Κι εμείς με τη σειρά μας δηλώνουμε την κάθετή αντίθεσή μας σε αυτό το αναχρονιστικό, παρεμβατικό και ανελεύθερο μέτρο ενάντια στην καλλιτεχνική δημιουργία. Πέρα από την προφανή αντισυνταγματικότητα του άρθρου, είναι αδιανόητο οποιοσδήποτε νόμος να υποχρεώνει ένα καλλιτεχνικό έργο προς κάποια αισθητική ή άλλη επιλογή. Γιατί να μην υποχρεώσουμε και τους εικαστικούς να βάζουν 70% μπλε στα έργα τους για να φαίνονται πιο ελληνικά;

Αυτό που θέλουμε να επισημάνουμε από μεριάς μας, είναι ότι ο εξαναγκασμός ενός καλλιτέχνη να είναι περισσότερο "Έλληνας" χρησιμοποιώντας ελληνικά τραγούδια για μουσική υπόκρουση στην ταινία του, έχει μια ανίερη συγγένεια με τις ακροδεξιές επιταγές για επιστροφή της βλασφημίας και της προσβολής θρησκεύματος με αφορμή το ντοκιμαντέρ "Αδέσποτα κορμιά".

Ο κοινός παρονομαστής δεν είναι άλλος από την δίψα για έλεγχο της καλλιτεχνικής έκφρασης. Και αυτή η ετερόκλητη συνάντηση θα μας βρει κάθετα απέναντί της.

Υ.Γ: Και επειδή κάποια δημοσιεύματα και δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών προσπαθούν να διαστρέψουν την πραγματικότητα παραθέτουμε εδώ αυτούσιο το άρθρο 12:

Άρθρο 12: Συγχρονισμός ελληνόφωνων τραγουδιών και ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών σε οπτικοακουστικές παραγωγές και κινηματογραφικές ταινίες.

  1. Ελληνικές οπτικοακουστικές παραγωγές και κινηματογραφικές ταινίες, οι οποίες χρηματοδοτούνται με οποιοδήποτε τρόπο από τον δημόσιο τομέα κατά την έννοια της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (A΄ 143), υποχρεούνται να ενσωματώνουν ελληνόφωνα τραγούδια ή ορχηστρική μουσική απόδοση ελληνόφωνου τραγουδιού σε ελάχιστο ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) του συνόλου της μουσικής επένδυσης της παραγωγής ή της ταινίας. 
  2. Η υποχρέωση ενσωμάτωσης ελληνόφωνων τραγουδιών ή ορχηστικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών σε ελάχιστο ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) του συνόλου της μουσικής επένδυσης των οπτικοακουστικών παραγωγών και των κινηματογραφικών ταινιών της παρ. 1 δεν αποτελεί πρόσθετη προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση αυτών.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το animation "Flow" κέρδισε το ευρωπαϊκό βραβείο LUX

Η οσκαρική ταινία κινουμένων σχεδίων από τη Λετονία πρόσθεσε μία ακόμα δάφνη στη μακρά λίστα των διακρίσεών της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
30/04/2025

Οι καλύτερες ταινίες του μάστορα του body horror Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ

Η επιστροφή του Καναδού σκηνοθέτη που ταυτίστηκε με το body horror μάς δίνει την τέλεια αφορμή για μια αναδρομή στη βίαιη όσο και συναρπαστική φιλμογραφία του.

Ο Ντουέιν Τζόνσον είναι το αγνώριστο "Smashing Machine" (trailer)

Πλήρης μεταμόρφωση για τον διάσημο ηθοποιό που ενσαρκώνει έναν πυγμάχο στη νέα ταινία του Μπένι Σάφντι.

Αφιέρωμα στο φεστιβάλ των Καννών από το Ταινιόραμα

Ο αγαπημένος σινεφίλ μαραθώνιος του κινηματογράφου Άστυ επιστρέφει εμβαθύνοντας σε φιλμ που βραβεύτηκαν στην Κρουαζέτ.

Όλα τα θερινά σινεμά που ανοίγουν αυτήν την εβδομάδα

Δείτε ποιες υπαίθριες αίθουσες προστίθενται στην έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν.

Τέσσερις ταινίες που παθαίνουν μπλακ άουτ

Τι έχει φανταστεί ο κινηματογράφος πως μπορεί να συμβεί σε περίπτωση ολικής διακοπής ρεύματος κι επικοινωνιών και ευτυχώς δε συνέβη στην Ιβηρική.

Ελληνικό box office: Ο Μπεν Άφλεκ τα βάζει με "Μια Ταινία Minecraft"

Ο χολιγουντιανός σταρ επέστρεψε δυναμικά στο ρόλο του "Λογιστή", αλλά η σινε-διασκευή του βιντεοπαιχνιδιού Minecraft κατάφερε να μείνει στην κορυφή του εισπρακτικού top-10 για τέταρτη συνεχόμενη εβδομάδα.