Ο Φρανσουά Οζον "ομολογεί" το "Έγκλημά του"

Μιλήσαμε με τον κορυφαίο Γάλλο σκηνοθέτη για τη νέα ταινία του που δίνει αντισεξιστικό τουίστ σε μια γαλλική επιθεώρηση των 30s.

Το Έγκλημά μου συνέντευξη

Μιλήσαμε με τον κορυφαίο Γάλλο σκηνοθέτη Φρανσουά Οζόν για τη νέα ταινία του, με τίτλο "Το Έγκλημά μου", η οποία δίνει αντισεξιστικό τουίστ σε μια γαλλική επιθεώρηση των 30s, όπου μια ηθοποιός κατηγορείται για τη δολοφονία του παραγωγού που επιχείρησε να την κακοποίησει.

Το "Έγκλημά μου" έρχεται να προσταθεί στις αρκετές ταινίες της καριέρας σας με γυναίκες πρωταγωνίστριες. Τι είναι εκείνο που σας εμπνέει σε αυτές τις ηρωίδες;
Έχω την αίσθηση πως οι γυναίκες βρίσκονται στη δυσάρεστη θέση να αναγκάζονται να αποδεικνύουν τις ικανότητές τους ξανά και ξανά. Την ίδια στιγμή, οι άντρες βρίσκουν τα πάντα στρωμένα στο διάβα τους. Οι όροι υπό τους οποίους μοχθούν για ένα στόχο δεν είναι οι ίδιοι με εκείνους των γυναικών, ακριβώς επειδή οι δυτικές κοινωνίες είναι πατριαρχικές. Επομένως, το σύστημα των ορατών και μη εμποδίων που καλείται να ξεπεράσει μια γυναίκα ώστε να βρει τη θέση της επαγγελματικά ή κοινωνικά είναι πραγματικά αδιανόητο. Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που βρίσκω ειλικρινά ενδιαφέροντες τους γυναικείους χαρακτήρες στο σινεμά, τουλάχιστον εκείνους που επιλέγω για τις ταινίες μου.

Αν και υφολογικά εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους, το φιλμ σας έρχεται με λίγους μήνες διαφορά από το "Σεντ Ομέρ", ακόμα μία γαλλική παραγωγή που αφορά γυναίκες στο εδώλιο. Πιστεύετε πως πρόκειται για κάτι παραπάνω από μια σύμπτωση; Μήπως ο δημόσιος διάλογος αρχίζει να στρέφει πιο συνειδητοποιημένα την προσοχή του σε θέματα που αφορούν κατηγορούμενες θηλυκότητες;
Εκείνο που με ενδιέφερε σε αυτή την ταινία ήταν να εξερευνήσω την κοινωνία της δεκαετίας του ’30, η οποία ήταν τρομακτικά μισογύνικη. Για το λόγο αυτό, τότε μια γυναίκα σαν τη Μαντλέν (σ.σ.: η κεντρική ηρωίδα) θα αντιμετωπιζόταν σαν ένα επικίνδυνο τέρας. Ωστόσο, αν κοιτάξουμε το παρελθόν με το βλέμμα του σήμερα, θα διαπιστώσουμε πως αυτή η γυναίκα, προτού εγκληματήσει, υπήρξε πρωτίστως θύμα. Άρα, λόγω μιας πολύ συγκεκριμένης αιτίας, έφτασε να κάνει ειδεχθείς πράξεις, χωρίς βέβαια να υπαινίσσομαι ότι δεν πρέπει να αντιμετωπίσει τις όποιες συνέπειες γι’ αυτές. Επομένως, επιδίωξα να αφηγηθώ ένα περιστατικό που συνέβη σχεδόν έναν αιώνα πριν, αλλά να το προσεγγίσω με σύγχρονη ματιά.

Το Έγκλημά μου

Και το καταφέρατε, αναμειγνύοντας στοιχεία κωμωδίας και δράματος, δύο είδη που δεν είναι εύκολο να συνυπάρξουν πετυχημένα. Είμαι σίγουρος ότι ως προς αυτό σας βοήθησε αρκετά το θεατρικό έργο στο οποίο βασιστήκατε.
Μου ήταν σημαντικό αυτήν τη φορά να γυρίσω μια κωμωδία. Νομίζω είναι το καλύτερο είδος για να ψηλαφίσουμε θεματικές πολύπλοκες ή θέματα τραγικά. Εν προκειμένω, το γεγονός ότι η υπόθεση διαδραματίζεται στη δεκαετία του ’30 μάς προσφέρει την πλεονεκτική θέση να εξετάσουμε ορισμένες καταστάσεις από διαφορετικές οπτικές. Μια σκηνή που στο παρελθόν μπορεί να προκαλούσε γέλιο, ίσως σήμερα να μοιάζει ιδιαίτερα στενάχωρη.

Μιλώντας για το ιστορικό πλαίσιο, μου άρεσε πολύ η σινεφιλική αναφορά που κάνετε στο "Mauvaise Graine" του Μπίλι Γουάιλντερ, ομολογώ με έπιασε εξαπίνης.
Αυτό ήταν το αποτέλεσμα της προσήλωσής μου στη λεπτομέρεια, ώστε να αναπαραστήσουμε όσο πιο πειστικά γίνεται εκείνη την εποχή. Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας, λοιπόν, έκανα έρευνα για τη ζωή μιας πολύ γνωστής Γαλλίδας ηθοποιού και έτσι έπεσα πάνω στο φιλμ του Γουάιλντερ. Ο σκηνοθέτης, προτού ταξιδέψει στις ΗΠΑ, έμεινε για ένα διάστημα στη Γαλλία, οπότε και γύρισε αυτή την ταινία. Για να είμαι ειλικρινής δεν είναι κάτι σπουδαίο, αλλά επειδή αγαπώ πολύ το σινεμά του Γουάιλντερ ήθελα να υπάρχει μέσα στην ταινία.

Σε ακόμα μία ταινία σας εκμαιεύετε εξαιρετικές ερμηνείες από τις πρωταγωνίστριές σας. Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος τρόπος που δουλεύετε μαζί τους;
Δεν υπάρχει μία μέθοδος για να σκηνοθετείς τους ηθοποιούς. Πρέπει κάθε φορά να προσαρμόζεσαι στις απαιτήσεις μιας παραγωγής, αλλά και των ερμηνευτών. Ας πούμε, δεν είναι το ίδιο να δεις οδηγίες στην Ιπέρ και σε έναν ανερχόμενο. Για εμένα, η σημαντικότερη αρετή ενός ηθοποιού είναι να είναι συμπαγής και να έχει θάρρος να "κουβαλήσει" μια ταινία.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Έγκλημά μου

Mon Crime / The Crime Is Mine
2,5
  • Κωμωδία
  • 2023
  • Διάρκεια: 102 '
  • Φρανσουά Οζόν

Μια φτωχή ηθοποιός ομολογεί ότι δολοφόνησε έναν σημαντικό θεατρικό παραγωγό, αλλά αθωώνεται καθώς αποδεικνύει ότι βρισκόταν σε άμυνα. Η δημοσιότητα της δίκης γίνεται το εφαλτήριο για μια λουσάτη επαγγελματική καριέρα, αλλά έχει πει πράγματι την αλήθεια;

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.