76ο Φεστιβάλ Καννών: ο Χιροκάζου Κορε-έντα αποκαλύπτει το πρόσωπο του "Τέρατος"

Συνωστισμός γαλλικών ταινιών στο ξεκίνημα της διοργάνωσης, η οποία ανέβασε γρήγορα στροφές χάρη στον δημιουργό τού «Κλέφτες Καταστημάτων».

Teras

Ο απόηχος της επίσκεψης του Τζόνι Ντεπ στην Κρουαζέτ ακόμα καλά κρατεί, άρα η επιλογή του ξέπνοου ιστορικού δράματος "Jeanne du Barry" της Μαϊουέν ως φετινή ταινία έναρξης κρίνεται εκ του αποτελέσματος πετυχημένη. Ακόμα και αν η κριτική υποδοχή της ήταν χλιαρότατη, καλύτερη πάντως από εκείνη της πρώτης και περιπετειώδους γαλλικής συμμετοχής στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα. Η "Επιστροφή" ("Le Retour") της Κατρίν Κορσινί μπήκε, βγήκε (λόγω καταγγελιών για κακοποιητικές συμπεριφορές στα γυρίσματα) και ξαναμπήκε στο πρόγραμμα, προκαλώντας πολλή μιντιακή φασαρία για το κινηματογραφικό τίποτα. Αντίθετα από τη συμπαθή "Μεγάλη Ρήξη", η οποία είχε χειροκροτηθεί πριν δυο χρόνια στο ίδιο φεστιβάλ, η τελευταία ταινία της δεν είναι παρά ένα κλισέ δράμα ενηλικίωσης και αναζήτησης ταυτότητας, το οποίο εξελίσσεται στην ηλιόλουστη Κορσική, έχοντας για πρωταγωνιστές μια οικογένεια θηλυκών Αφρικανών μεταναστών η οποία πρέπει να ξεπεράσει τα τραύματα του παρελθόντος της και να κοιτάξει το απειλητικό μέλλον της στα μάτια.

H epistorfi
"Επιστροφή" ("Le Retour") της Κατρίν Κορσινί

Γαλλικά μιλάνε και οι ταινίες έναρξης των παράλληλων τμημάτων "Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών" και "Ένα Κάποιο Βλέμμα". Το πρώτο ξεκίνησε με το "The Goldman Case" του Σεντρίκ Καν ("Roberto Succo", "Μάντεψε Ποιος Ήρθε στα Γενέθλιά σου"), δικαστικό θρίλερ βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα και συγκεκριμένα την προσπάθεια του ληστή, αλλά και ασυμβίβαστου πολιτικού ακτιβιστή των 70s Πιέρ Γκολμάν να αποδείξει την αθωότητά του όσον αφορά μια υπόθεση διπλής δολοφονίας για την οποία είχε αρχικά καταδικαστεί. Η προσηλωμένη στην ακροαματική διαδικασία αφήγηση δεν ολισθαίνει σε ευκολίες, διαθέτει σασπένς και συμπυκνώνει ιδέες μέσα από φαινομενικά τυπικές συμπεριφορές, ενώ στριμώχνει σε μια δικαστική αίθουσα όλη τη ρητορική (και φιλοσοφία) των γαλλικών εξουσιαστικών μηχανισμών στα τέλη του προηγούμενου αιώνα.

The Goldman case
"The Goldman Case" του Σεντρίκ Καν

Στο "Ένα Κάποιο Βλέμμα" και στο "Βασίλειο των Ζώων" ("La Regne Animal") του Τομάς Κεγί με τον Ρομέν Ντιρίς η κοινωνική κριτική πήρε τη μορφή μιας αλληγορίας φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία (οι άνθρωποι αρχίζουν ανεξήγητα να μεταμορφώνονται σε ζώα) και εξελίσσεται σε περιπέτεια επιβίωσης. Επικίνδυνη έμπνευση που κερδίζει το στοίχημα του "ρεαλισμού", διαχειρίζεται ευφάνταστα την όλη ιδέα, δεν ξέρει όμως πως να κλείσει την τρίτη πράξη της, βάζοντάς την στον αυτόματο πιλότο.

To vasileio ton zoon
"Το Βασίλειο των Ζώων" ("La Regne Animal") του Τομάς Κεγί

Ο Ιάπωνας Χιροκάζου Κoρε-έντα, αντίθετα, δεν επαναπαύεται σε έτοιμες συνταγές. Αν το περσινό "Τυχερό Αστέρι" του, βραβευμένο εδώ στις Κάννες για την αντρική ερμηνεία του, είχε μιμηθεί το πνεύμα του χρυσοφοινικάτου "Κλέφτες Καταστημάτων", το "Τέρας" ("Monster") υιοθετεί μια... πιραντελική φόρμα και διηγείται την ιστορία ενός δασκάλου κι ενός μαθητή δημοτικού μέσα από τρεις διαφορετικές οπτικές γωνίες. Οι εκπλήξεις διαδέχονται η μία την άλλη, η αλήθεια αλλάζει διαρκώς σχήμα και το αληθινό πρόσωπο του τέρατος δεν αποκαλύπτεται παρά στο συγκινητικά απελευθερωτικό φινάλε, στο οποίο μας οδηγεί μια σοφή, σκληρά καταγγελτική όσο και βαθιά τρυφερή ανθρωποκεντρική κινηματογραφική προσέγγιση.

Teras1
"Τέρας" ("Monster") του Χιροκάζου Κορε-έντα

Διαβάστε όλες τις ανταποκρίσεις μας από το φεστιβάλ Καννών εδώ.

Ευχαριστούμε την  Aegean Airlines  για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
23/10/2025

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.

Τα Τέρματα του Αυγούστου

Η ανθρωπογεωγραφία μιας κινηματογραφικά αόρατης Ελλάδας αναδεικνύεται γλαφυρά μέσα από την τρυφερή ματιά σε ένα μικρόκοσμο συναρπαστικών αντιθέσεων. | Powered by Uber.

Chainsaw Man - Η Ταινία: Reze Arc

Manga που έγινε πρώτα τηλεοπτικό και τώρα κινηματογραφικό anime, με πρωτότυπη, "διχασμένη" πλοκή (ρομαντική και περιπετειώδη), μαύρο χιούμορ και γραφική βία. | Powered by Uber.

Το Χειρόγραφο της Σαραγόσα

Παραμυθένια και απολαυστική διασκευή ενός γοητευτικού συρταρωτού μυθιστορήματος (ιστορίες μέσα σε άλλες ιστορίες) του 19ου αιώνα. | Powered by Uber.

Στο Κολωνάκι και το HAU Movie Club βλέπεις το "Ψυχώ" με ελεύθερη είσοδο

Μία δωρεάν πρόταση για το φετινό Halloween, με την προβολή της εμβληματικής ταινίας στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.

Ο κινηματογραφικός Διονύσης Σαββόπουλος

Το αποτύπωμα που άφησε ο καλλιτέχνης στη μεγάλη οθόνη μέσα από τα σάουντρακ και τις ταινίες που συμμετείχε.