Τέλος εποχής: Πέθανε ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ

Σε ηλικία 91 ετών έπεσαν οι τίτλοι τέλους για το θεμελιωτή της νουβέλ βαγκ και έναν από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες στην ιστορία του σινεμά.

jean_luc_godard

Ριζοσπάστης, πρωτοποριακός, αυτάρεσκος, υπερφίαλος, επιτηδευμένος, οραματιστής. Σε όποια πλευρά της ιστορίας του Ζαν-Λικ Γκοντάρ κι αν βρίσκεστε, δε χωρά αμφιβολία πως ο σκηνοθέτης που πέθανε σε ηλικία 91 ετών υπήρξε όλη του τη ζωή συνώνυμος με την κινούμενη εικόνα, αλλάζοντας εντελώς τον τρόπο που προσλαμβάνουμε το σινεμά.

Γεννηθείς το 1930 στο Παρίσι, ο γαλλικής και ελβετικής υπηκοότητας δημιουργός δεν είχε εξαρχής γοητευθεί από τον κινηματογράφο. Σε αυτόν τον ώθησαν μεταπολεμικά τα γραπτά του Αντρέ Μαλρό ("Outline of a Psychology of Cinema", "La Revue du Cinéma") και στη συνέχεια η ανάμιξή του με σινεφίλ που σύχναζαν στα cine-club της περιόδου, όπως η ιστορική παριζιάνικη Γαλλική Ταινιοθήκη του Ανρί Λανγκλουά. Εκεί ο Γκοντάρ συναναστράφηκε ανθρώπους όπως οι Φρανσουά Τριφό, Ερίκ Ρομέρ, Ζακ Ριβέτ και Κλοντ Σαμπρόλ, με τους οποίους μετέπειτα θα σμίλευαν το ρεύμα της νουβέλ βαγκ. Προηγήθηκε, όμως, η ενασχόλησή τους με την κινηματογραφική κριτική, μέσω της ίδρυσης του θρυλικού και ακόμη εν ενεργεία περιοδικού Cahiers du Cinéma το 1951. Τότε, ο Γκοντάρ ανέπτυξε τις πρώτες ρηξικέλευθες θεωρίες του γύρω από το σινεμά, μέχρι τα μέσα της δεκαετίας όταν και ξεκίνησε τη μετάβαση προς τη σκηνοθεσία.

Με Κομμένη Την Ανάσα
"Με Κομμένη την Ανάσα"

Το 1960 ήρθε το ντεμπούτο που άλλαξε τους κανόνες του παιχνιδιού. Όπως γράφουμε στην κριτική για το αριστουργηματικό "Με Κομμένη την Ανάσα": "Αφήνοντας πίσω του τη μυθιστορηματική, κλασική αφήγηση που "καταδυνάστευε" ως τότε το σελιλόιντ, ο Γκοντάρ μεταμορφώνει μια απλή σεναριακή ιδέα στην ταινία-σύμβολο της νουβέλ βαγκ, σε ένα ρομαντικό και αναρχικό κινηματογραφικό ποίημα, το τολμηρότερο (κι ίσως το μελωδικότερο) του 20ού αιώνα. Από τα ρακόρ των πλάνων ως τη χρήση της ηχητικής μπάντας, τους φωτισμούς και τη διηγηματική λογική (τόσο σε επίπεδο πλοκής όσο και ανάλυσης χαρακτήρων), τίποτα δεν θα είναι το ίδιο πια για τις ιστορίες που θα μας αφηγηθεί η μεγάλη οθόνη". Ακολούθησε ένα σερί ταινιών – σταθμών ("Ζούσε τη Ζωή της", "Περιφρόνηση", "Ο Τρελός Πιερό") οι οποίες καθιέρωσαν τον Γκοντάρ ως έναν εκ των κορυφαίων της εποχής του και όχι μόνο, επηρεάζοντας έως σήμερα πολυάριθμους σκηνοθέτες.

Ζούσε τη Ζωή της
"Ζούσε τη Ζωή της"

Στις δεκαετίες του ’70 και του ’80 ο auteur κλείστηκε στον εαυτό του και αφιερώθηκε ολοκληρωτικά στο εγκεφαλικά πειραματικό σινεμά, το οποίο όμως δε στερήθηκε φωτεινών εκλάμψεων ("Numéro Deux", "Ο Σώζον Ευατόν Σωθήτω", "Χαίρε Μαρία"), ακόμα και στην τελευταία πλούσια σε ενδιαφέρον και τόλμη περίοδό του ("Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα", "Το Βιβλίο της Εικόνας"). Αποδείξεις πως ο Γκοντάρ παρέμεινε μέχρι τέλους ανήσυχος, αταξινόμητος και αληθινός εικονοκλάστης.

Διαβάστε εδώ πώς ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ άλλαξε τον κινηματογράφο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.