Ανοιχτή επιστολή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφο προς το Υπουργείο Πολιτισμού

Η ΕΑΚ απευθύνεται στο Υπουργείο σχετικά με τις προεγκρίσεις χρηματοδότησης μικρού μήκους ταινιών από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου εκπέμπει σήμα κινδύνου

Τις ενστάσεις της σχετικά με τις πρόσφατες προεγρκίσεις χρηματοδότησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ) για ταινίες μικρού μήκους εκφράζει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) προς το Υπουργείο Πολιτισμού, μέσω ανοιχτής επιστολής την οποία διαβάζετε ολόκληρη παρακάτω.

"Αξιότιμη κα Υπουργέ,
Αξιότιμε κε Υφυπουργέ,

Στις 19 Απριλίου το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) εξέδωσε Δελτίο Τύπου σχετικά με τις προεγκρίσεις χρηματοδότησης μικρού μήκους ταινιών. Τη μεγάλη μας χαρά για το γεγονός πως το ΕΚΚ, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, τηρεί τις χρονικές προθεσμίες που προβλέπονται από τον χρηματοδοτικό κανονισμό του και απαντά εγκαίρως στις αιτήσεις χρηματοδότησης κινηματογραφικών σχεδίων, διευκολύνοντας έτσι τις συμπράξεις με το εξωτερικό και ανακτώντας την αξιοπιστία της χώρας μας, πολύ γρήγορα διαδέχτηκε η απορία και η απογοήτευση για την κατάφορη αδικία που υπέστη η πολύ νέα γενιά των δημιουργών, το φυτώριο του Ελληνικού Κινηματογράφου.

Πιο συγκεκριμένα, από τα 81 κατατεθειμένα σχέδια ταινιών μικρού μήκους εγκρίθηκαν μόνο 7, ποσοστό λιγότερο και από 10%, με το συνολικό ποσό των 150.000 ευρώ. Το ίδιο το ΕΚΚ δηλώνει στο προαναφερθέν Δελτίο Τύπου, ότι η περιορισμένη οικονομική δυνατότητα του (με το ετήσιο ποσό της τακτικής του επιχορήγησης, που αντιστοιχεί σε εγκρίσεις και προεγκρίσεις ταινιών, να ανέρχεται σε 1.900.000 ευρώ), έθεσε ένα εμπόδιο που αδικεί τους νέους δημιουργούς, με αποτέλεσμα οι προεγκρίσεις που ανακοινώθηκαν να μην ανταποκρίνονται στους στόχους και στις προσδοκίες του για την ανάδειξη νέων ταλέντων, και κυρίως στο υψηλό επίπεδο των σχεδίων, επίπεδο το οποίο αποτυπώνεται στις αξιολογήσεις των αναγνωστών.

Βάσει των παραπάνω, ως Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου οφείλουμε να δηλώσουμε για ακόμη μία φορά πως:

α) εξακολουθεί να μην υπάρχει ένας ενιαίος νόμος για τον Κινηματογράφο, κοινός όλων των εμπλεκόμενων Υπουργείων, ενώ από το 2020 το ΥΠΠΟΑ έχει εξαγγείλει τη συγκρότηση ομάδας εργασίας για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου, κάτι που χαιρέτησαν σύσσωμοι οι επαγγελματίες του Κινηματογράφου, μια και είναι κοινώς αποδεκτό πως πρέπει να υπάρξει ένα ενιαίο πλαίσιο που να αποτυπώνει τις σύγχρονες ανάγκες του οπτικοακουστικού τομέα και να αναπληρώνει το χρηματοδοτικό κενό που δημιούργησε στο ΕΚΚ η κατάργηση του ειδικού τέλους επί του εισιτηρίου,

β) ο υπάρχων νόμος για τον κινηματογράφο δεν εφαρμόζεται, με τα ιδιωτικά κανάλια να μην τηρούν την υποχρέωση τους για επένδυση του 1,5% των διαφημιστικών εσόδων τους στο Ελληνικό Σινεμά, ενώ την ίδια στιγμή επωφελούνται ανενόχλητα για την παραγωγή των σειρών τους από το cash rebate του ΕΚΟΜΕ, και με το ΥΠΠΟΑ να μην τους επιβάλλει τα αντίστοιχα πρόστιμα που καθορίζονται από τον νόμο, αλλά και να μην αντικαθιστά -έστω- τον συγκεκριμένο πόρο με άλλον αντισταθμιστικό σταθερό πόρο υπέρ του Ελληνικού Σινεμά,

γ) το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου συνεχίζει να υποχρηματοδοτείται, με τον ετήσιο προϋπολογισμό του να είναι ο χαμηλότερος στην Ευρώπη, χαμηλότερος ακόμη και από χώρες με μικρότερο ΑΕΠ.

Σε όλα τα παραπάνω επικρατεί πλήρης ακινησία, ενώ οι ελληνικές ταινίες εξακολουθούν να συμβάλλουν στην εθνική οικονομία, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και επιστρέφοντας πάνω από το μισό του προϋπολογισμού τους στο κράτος, ενώ οι Έλληνες παραγωγοί συνεχίζουν να προσελκύουν μέσω των συμπαραγωγών ξένες επενδύσεις, ενώ το ταλαντούχο δυναμικό της χώρας είναι πολυπληθές και αποδεικνύει καθημερινά την εμβέλεια του στο διεθνές κινηματογραφικό τοπίο, και ενώ μια μεγάλου και δύο μικρού μήκους ελληνικές ταινίες παρουσιάστηκαν δύο μήνες πριν στο Φεστιβάλ Βερολίνου και ενώ, σε μερικές μέρες, μια ελληνική ταινία μεγάλου μήκους, μια ελληνική μικρού μήκους και τρεις ελληνικές συμπαραγωγές θα κάνουν πρεμιέρα στις Κάννες, προβάλλοντας τη χώρα μας διεθνώς.

Αξιότιμη κα Υπουργέ και αξιότιμε κε Υφυπουργέ, η ευθύτητα με την οποία ο εποπτευόμενος φορέας σας ομολογεί την πλήρη αδυναμία του είναι μεν αξιέπαινη, αλλά καθίσταται τραγική όταν με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά ομολογείται ότι το ΥΠΠΟΑ κάνει αναπτυξιακή κινηματογραφική πολιτική με 150.000 ευρώ, πλήττοντας ανεπανόρθωτα το φυτώριο του Ελληνικού Σινεμά.

Σας καλούμε λοιπόν να αντιδράσετε άμεσα στα παραπάνω και να αναλάβετε την ευθύνη πράττοντας τα αυτονόητα. Αν μη τι άλλο παρέχοντας άμεσα στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου την οικονομική δυνατότητα που χρειάζεται προκειμένου να πράττει αξιοπρεπώς τον ρόλο του ως ένα σύγχρονο Ευρωπαϊκό Κέντρο Κινηματογράφου, συμβάλλοντας προσωπικά και καθοριστικά με αυτόν τον τρόπο στην συντελούμενη προσπάθεια και στο momentum του Ελληνικού Σινεμά και στην διεθνή προβολή του πολιτιστικού μας αποθέματος.

Η ευθύνη της επιτυχίας θα είναι δική σας όπως και η ευθύνη της αποτυχίας.

Με εκτίμηση,

Το ΔΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου,

Γιώργος Τσεμπερόπουλος, σκηνοθέτης - παραγωγός
Ελίνα Ψύκου, σκηνοθέτις - παραγωγός
Γιώργος Τσούργιαννης, παραγωγός
Σύλλας Τζουμέρκας, σκηνοθέτης 
Ελένη Κοσσυφίδου, παραγωγός
Σίμος Σαρκετζής, διευθυντής φωτογραφίας 
Νίκος Πάστρας, μοντέρ - σκηνοθέτης"

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Γιατί τόσος οσκαρικός χαμός για την Αντρέα Ραϊσμπορόου;

Η εξαιρετική ηθοποιός βρέθηκε να διεκδικεί "από το πουθενά" το Όσκαρ α' γυναικείου ρόλου και παραλίγο να ξεσπάσει ένα -αστείο- σκάνδαλο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/02/2023

Η αφίσα του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι γεμάτη καρδιά

Αποκαλύφθηκε η οπτική ταυτότητα της διοργάνωσης που ξεκινά πολύ σύντομα με πλήθος ταινιών τεκμηρίωσης.

"Off The Rails": Ένα ντοκιμαντέρ για το παρκούρ έρχεται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Το CineDoc παρουσιάζει την ιστορία δύο εφήβων της αγγλικής εργατικής τάξης οι οποίοι αψηφούν τη βαρύτητα.

"Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα": Η επιστροφή ενός μεγάλου ευρωπαϊκού μπλοκμπάστερ

Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλ Λελούς, Μαριόν Κοτιγιάρ, Βενσάν Κασέλ, ακόμα και τον ποδοσφαιριστή Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς συναντάμε στη διανομή της νέας γαλλικής περιπέτειας που εμπνέεται από τα αγαπημένα κόμιξ των Αλμπέρ Ουντερζό και Ρενέ Γκοσινί.

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα

Πρωτότυπη ιστορία που μένει πιστή στο πνεύμα των Ουντερζό και Γκοσινί, χωρίς να εκμεταλλεύεται πλήρως τον ανατολίτικο εξωτισμό. Συμπαθής ο καινούριος Οβελίξ Ζιλ Λελούς, απολαυστικός ο Καίσαρας Βενσάν Κασέλ, αναιμικός ο πρωταγωνιστής (και σκηνοθέτης) Γκιγιόμ Κανέ.

Χτύπος στην Καλύβα

Ατμοσφαιρικός και σεναριακά ευρηματικός όπως πάντα, ο δημιουργός της "Έκτης Αίσθησης" εκτροχιάζει το υποβλητικό θρίλερ του σε μια αδέξια, χοντροκομμένη παραβολή πάνω στον εγωισμό, τη θυσία και την κοινωνική "απομόνωση".

Η Αυτοκρατορία του Φωτός

Γλυκόπικρα στρογγυλεμένο δράμα με σινεφίλ ευαισθησίες. Οσκαρικά υποψήφια φωτογραφία, ερμηνευτικό ρεσιτάλ της Ολίβια Κόλμαν, τα απλά και βασικά από τον σεναριογράφο – σκηνοθέτη Σαμ Μέντες ("American Beauty").