Πέθανε ο εμβληματικός σκηνοθέτης Πίτερ Μπογκντάνοβιτς

Ο δημιουργός συνώνυμος του Νέου Χόλιγουντ έχοντας υπογράψει αριστουργήματα όπως η «Τελευταία Παράσταση» πέθανε σε ηλικία 82 ετών.

peter_bogdanovich_the_other_side_of_the_wind

Μία από τις καλύτερες αμερικάνικες ταινίες όλων των εποχών φέρει την υπογραφή του Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, ο οποίος πέθανε σε ηλικία 82 ετών. Ο σκηνοθέτης έγινε διάσημος χάρη στο ασπρόμαυρο φιλμ "Η Τελευταία Παράσταση" (1971), ένα από τα πρώτα που απεικόνισε τη σκοτεινή πλευρά του αμερικάνικου ονείρου, κάνοντας παράλληλα φρέσκες σκηνοθετικές προτάσεις οι οποίες τον εδραίωσαν ως κομμάτι του ανερχόμενου Νέου Χόλιγουντ. Ήταν το άτυπο ρεύμα στο οποίο αναδείχθηκαν έτεροι δημιουργοί όπως ο Μάρτιν Σκορσέζε και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ.

Ο Μπογκντάνοβιτς γεννήθηκε το 1939 τη Νέα Υόρκη από μετανάστες γονείς, οι οποίοι εγκατέλειψαν την Ευρώπη εξαιτίας της ανόδου του ναζισμού. Κατά τη δεκαετία του '50 και του '60 παρακολουθούσε μανιωδώς κινηματογράφο ενώ παράλληλα διδάχθηκε υποκριτική από τη σπουδαία ηθοποιό Στέλλα Άντλερ. Μεταξύ των σκηνοθετών που θαύμαζε ήταν ο Όρσον Γουέλς, ο Χάουαρντ Χοκς και ο Τζον Φορντ, με τους οποίους είχε στενή επαφή κατά τη διάρκεια της καριέρας του. Προσπάθησε δε να βοηθήσει το Γουέλς ώστε να επανεκκινήσει την καριέρα του, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Ωστόσο, μια από τις τελευταίες παρακαταθήκες του Μπογκντάνοβιτς ήταν η συνδρομή του στην ολοκλήρωση της για χρόνια κατακερματισμένης ταινίας του Γουέλς "Η Άλλη Πλευρά του Ανέμου".

Παρόλα αυτά, η ενεργή ενασχόληση του Μπογκντάνοβιτς με τον κινηματογράφο ξεκίνησε από τη θέση του κριτικού, όπως συνέβη και με πολλούς ακόμα σινεφίλ της γενιάς του. Την ευκαιρία να περάσει πίσω από την κάμερα του την έδωσε ο μυθικός σκηνοθέτης b-movies Ρότζερ Κόρμαν, ο οποίος τον προσέλαβε ως βοηθό στην ταινία "The Wild Angels" (1966). Λίγο αργότερα, ο Μπογκντάνοβιτς ολοκλήρωσε το ντεμπούτο του με τίτλο "Targets" (1968), ένα εγκεφαλικό θρίλερ με πρωταγωνιστή το θρυλικό Μπόρις Κάρλοφ στον τελευταίο σημαντικό ρόλο του. Ακολούθησε η σπουδαία "Τελευταία Παράσταση", η οποία παρότι δεν κέρδισε κανένα από τα 8 Όσκαρ που διεκδίκησε είχε ήδη κάνει τους πάντες να μιλούν για το ταλέντο του.

the_last_picture_show

Ακολούθησε η εμπορικά επιτυχημένη κωμωδία "What's Up Doc?" (1972), με αναφορές στο "Bringing Up Baby" του Χοκς και πρωτοκλασάτους πρωταγωνιστές τους Μπάρμπαρα Στρέισαντ και Ράιαν Ο'Νιλ. Το δεύτερο διαδοχικό σουξέ ώθησε την Paramount να προτείνει στον Μπογκντάνοβιτς, στο Φράνσις Φορντ Κοπολα και στο Γουίλιαμ Φρίντκιν, έτερα ανερχόμενα ταλέντα της εποχής, να στήσουν την εταιρία παραγωγής Director's Company ώστε να έχουν το ελεύθερο να γυρίσουν όποια ταινία επιθυμούν. Κάτι ανήκουστο σήμερα... Έτσι, ο Μπογκντάνοβιτς γύρισε το υπέροχο "Paper Moon" (1973), ένα ακόμα ασπρόμαυρο δράμα που τοποθετείται την περίοδο της Μεγάλης Ύφεσης, το οποίο "έδωσε" στην 9χρονη τότε Τέιτουμ Ο'Νιλ βραβείο Όσκαρ.

whats_up_doc

Το "Daisy Miller" (1974), η κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Χένρι Τζέιμς, αποτέλεσε την πρώτη από τις πολλές παταγώδεις αποτυχίες του Μπογκντάνοβιτς εκκινώντας ένα σερί άνισων φιλμ που θάμπωσαν τη λάμψη του σκηνοθέτη. Τελευταία ουσιαστική δημιουργία του ήταν το "Mask" (1985), όπου στους κεντρικούς ρόλους βρίσκονται οι Σερ και Σαμ Έλιοτ. Η εν λόγω ταινία αποτέλεσε επίσης το σεναριακό ντεμπούτο της Άννα Χάμιλτον Φέλαν, η οποία αργότερα θα σκαρφιζόταν το υποψήφιο για Όσκαρ "Γορίλες στην Ομίχλη" (1988) και το '90s χιτ "Το Κορίτσι που Άφησα Πίσω" ("Girl, Interrupted", 1999).

daisy_miller

Έπειτα η καριέρα του Μπογκντάνοβιτς εκτός από τις σποραδικές, αδιάφορες, σκηνοθετικές απόπειρές του περιορίστηκε σε αρκετές κινηματογραφικές ή τηλεοπτικές εμφανίσεις του σε ρόλο ηθοποιού. Χαρακτηριστικότερες εκείνες στο "Sopranos" όπου υποδύθηκε το ψυχοθεραπευτή της ψυχιάτρου δρ. Μέλφι και αυτή του DJ(!) στα δύο "Kill Bill". Τελευταία φορά που ο Μπογκντάνοβιτς έκατσε στην καρέκλα του σκηνοθέτη ήταν για την ταινία "Μπερδέματα στο Broadway" (2014) με πρωταγωνίστρια την Τζένιφερ Άνιστον.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το "Μαζί" ίσως είναι η καλύτερη ταινία τρόμου του καλοκαιριού

Όσα χρειάζεται να ξέρεις για το "Μαζί" (Together), που έρχεται στους κινηματογράφους στις 30 Ιουλίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΡΙΣΤΥ ΠΕΡΡΗ
14/07/2025

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 17/07 | updated

Ο Ματ Ντίλον ως Μάρλον Μπράντο, η indie έκπληξη της χρονιάς, τρόμος, θρίλερ και κομεντί με γαλλικό άρωμα, animation και τέσσερις επανεκδόσεις κάνουν πρεμιέρα στις κινηματογραφικές οθόνες.

Mαραθώνιος '80s ταινιών τρόμου απόψε στην Ακαδημία Πλάτωνος

To 15o Athens Open Air Film Festival powered by ΔΕΗ επιστρέφει στην Ακαδημία Πλάτωνος με έναν κινηματογραφικό μαραθώνιο που υπόσχεται ανατριχίλες, ανατροπές και '80s αναμνήσεις.

Τα love stories που παίζουν τώρα τα σινεμά (10-16/7)

Τραγικές, αστείες, ρομαντικές, καταδικασμένες, ευτυχισμένες... Όλες οι ερωτικές ιστορίες που προβάλλονται αυτή την εβδομάδα στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Στο νεότερο θερινό σινεμά της Αθήνας, για προβολές κάτω από τον πλάτανο

Μια κυψέλη πολιτισμού που δε σταματά να ονειρεύεται και να μοιράζεται ιδέες και εμπειρίες. Φέτος, μετατρέπει μια όμορφη αυλή σε θερινό σινεμά, προσκαλώντας μας σε βραδιές ποιοτικού ανεξάρτητου κινηματογράφου.

Τι νέο θα δούμε αυτό το ΠΣΚ στα θερινά σινεμά

Οι πρεμιέρες της εβδομάδας σε open air και μη κινηματογράφους καθώς και ό,τι άλλο παίζει στις αίθουσες.

Το Stellar Gastro Cinema επιστρέφει ανανεωμένο και Almodóvarικά

Η επιστροφή του θερινού γαστρο-κινηματογραφικού κόνσεπτ γίνεται με την πολυβραβευμένη ταινία "Όλα για τη Μητέρα μου".