Οδηγός Cinema

Θερινοί Κινηματογράφοι Κριτικές Ταινίων Ειδικές Προβολές Αρχείο Ταινιών Ανά Εβδομάδα Πρεμιέρας Αθηνόραμα club

Αντίο στη σπουδαία σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ

Πέθανε σε ηλικία 93 ετών η υποψήφια για Όσκαρ δημιουργός η οποία μέσω των ταινιών της διεύρυνε τα αφηγηματικά όρια του κινηματογράφου.

Αντίο στη σπουδαία σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ

Η δεκαετία του '70 για το ευρωπαϊκό σινεμά δε θα ήταν τόσο σπουδαία δίχως τις ταινίες της Ιταλίδας Λίνα Βερτμίλερ. Η γεννημένη στη Ρώμη σκηνοθέτρια, που πέθανε σε ηλικία 93 ετών, παρέδωσε μια φιλμογραφία στην οποία η ενέργεια, η κωμωδία, η πολιτική κριτική και η άτακτη σεξουαλικότητα συνυπήρχαν ως ένα σώμα.

Υπέγραψε το μεγάλου μήκους ντεμπούτο της («I Basilischi») το 1963, την ίδια χρονιά που εργάστηκε ως βοηθός του Φεντερίκο Φελίνι στο αριστουργηματικό «8½». Η πρώτη ταινία της απέσπασε το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ του Λοκάρνο, ένα από τα πολλά που θα κέρδιζε στην καριέρα της. Μετά ένα πέρασμα από την τηλεόραση και τρία ακόμα φιλμ, συγκέντρωσε μεγάλη σινεφίλ προσοχή με την απολαυστική κωμωδία «Μίμης ο Σιδεράς» (1972), όπου σατιρίζονται βιτριολικά οι αγκυλώσεις της ιταλικής κοινωνίας αλλά και οι παραξενιές της αρρενωπότητας.

Αντίο στη σπουδαία σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ - εικόνα 1
«Μίμης ο Σιδεράς»

Πρωταγωνιστής της ταινίας ήταν ο διαχρονικός συνεργάτης της Βερτμίλερ Τζιανκάρλο Τζιανίνι, ο οποίος την αμέσως επόμενη χρονιά θα βραβευόταν στις Κάνες για την ερμηνεία του στην εξαιρετική «Ιστορία Έρωτα και Αναρχίας». Ακολούθησε ακόμα μία καλλιτεχνική επιτυχία με την «Κυρία και το Ναύτη» (1974), οι πάλεις των τάξεων και των φύλων αντιστρέφονται, όταν μια ιδιότροπη αστή που ταπεινώνει συνεχώς ένα μούτσο θα βρεθεί στην αντίθετη θέση μόλις ναυαγήσουν σε ένα ερημονήσι.

Αντίο στη σπουδαία σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ - εικόνα 2
«Ιστορία Έρωτα και Αναρχίας»

Ωστόσο, το αποκορύφωμα της φιλμογραφίας της Βερτμίλερ ήρθε το 1975, με την κυκλοφορία του πολεμικού δράματος «Ο Πασκουαλίνο και οι 7 Καλλονές». Η ταινία έφτασε να διεκδικεί 4 βραβεία Όσκαρ, εκ των οποίων εκείνα για το πρωτότυπο σενάριο και τη σκηνοθεσία. Έτσι, η Βερτμίλερ έγινε η πρώτη γυναίκα υποψήφια για σκηνοθεσία στην ιστορία των απονομών της Ακαδημίας, ένα επίτευγμα διόλου αμελητέο. Ως κατακλείδα, ας σημειωθεί πως τότε το Όσκαρ σεναρίου πήγε Πάντι Τσαϊέφσκι για το «Δίκτυο» και εκείνο της σκηνοθεσίας στον Τζον Άβιλντσεν για το «Ρόκι».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τομ Κρουζ: Ο άνθρωπος και ο θρύλος που ξεπερνά τα όρια του σινεμά

Το "Top Gun: Maverick" αποδεικνύει εμφατικά πως ο Αμερικανός ηθοποιός παραμένει πολύ σκληρός για να πεθάνει στη μεγάλη οθόνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/05/2022

Ζιλιέτ Μπινός: "Χρειάζεται θάρρος για να είσαι ηθοποιός"

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για το ρόλο της στην ταινία "Ανάμεσα σε Δύο Κόσμους" όπου υποδύεται μια συγγραφέα η οποία προσποιείται την καθαρίστρια για να γράψει ένα βιωματικό μυθιστόρημα.

Το Θαύμα

Δεξιοτεχνικά σκηνοθετημένο, γεμάτο σασπένς και πολυσήμαντες αναφορές δράμα μυστηρίου, το οποίο χάνει πόντους μόνο όταν καταφεύγει σε εύπεπτες αλήθειες.

Ανάμεσα σε Δύο Κόσμους

Ειλικρινών προθέσεων κοινωνικό δράμα, το οποίο κινείται ανάμεσα στον ευκαιριακό συναισθηματισμό και την ιδεολογική αφέλεια.

Ίκαρος και Δαίδαλος

Αξιοπρόσεκτη διασκευή του γνωστού αρχαίου μύθου, με καλοδουλεμένες μοντέρνες πινελιές και αφηγηματική φρεσκάδα, παρά τη σχηματική απεικόνιση ορισμένων χαρακτήρων.

Βραβείο στις Κάνες για το "Θρόνο του Ξέρξη" της Εύης Καλογηροπούλου

Η μικρού μήκους που βασίζεται στο τραγούδι του Γιώργου Μαζωνάκη "Ανήκω σε Εμένα" διακρίθηκε στην Κρουαζέτ.

Η τρίτη σεζόν του "Atlanta" είναι ένα αριστούργημα εξ ορισμού

O Ντόναλντ Γκλόβερ ξεπέρασε τον εαυτό του στην τελευταία σεζόν της σειράς που υπογράφει, αλλά ποιος δεν το περίμενε αυτό;