Πέθανε η σπουδαία και πολυβραβευμένη ηθοποιός Κλόρις Λίτσμαν

Σε σινεμά και τηλεόραση η Αμερικανίδα καθήλωνε με τις ερμηνείες της για πάνω από επτά δεκαετίες.

Πέθανε η σπουδαία και πολυβραβευμένη ηθοποιός Κλόρις Λίτσμαν

Μια σπάνια καριέρα σε εύρος, βραβεία, επίδραση και διάρκεια έλαβε τέλος, με το θάνατο της σπουδαίας Κλόρις Λίτσμαν σε ηλικία 94 ετών.

Η Αμερικανίδα ηθοποιός άφησε το στίγμα της τόσο στο σινεμά όσο και στην τηλεόραση, ενσαρκώνοντας εμβληματικούς ρόλους μέχρι το τέλος της ζωής της. Η ενασχόλησή της με την υποκριτική ξεκίνησε σε ηλικία 20 ετών, όταν το 1946 φοίτησε στο περίφημο Actors Studio της Νέας Υόρκης υπό την καθοδήγηση του κορυφαίου σκηνοθέτη Ελία Καζάν. Αμέσως μετά ακολούθησε η συμμετοχή της σε θεατρικές παραστάσεις, με αξιοσημείωτο το σαιξπηρικό «As You Like It», όπου την επέλεξε για συμπρωταγωνίστρια η ίδια η Κάθριν Χέπμπορν. Παράλληλα ξεκίνησαν οι πρώτες τηλεοπτικές εμφανίσεις της, με χαρακτηριστικές εκείνες στη σειρά «Lassie» και αργότερα στο εμβληματικό «Twilight Zone» του Ροντ Σέρλινγκ, στο επεισόδιο «It's a Good Life» (1961).

Όταν η Λίτσμαν έκανε το πέρασμα στον κινηματογράφο, «χτύπησε» και το πρώτο της αριστούργημα. Ο λόγος για το αψεγάδιαστο φιλμ νουάρ «Kiss Me Deadly» (Ρόμπερτ Όλντριτς, 1955), στο οποίο η ηθοποιός εμφανίζεται από την πρώτη στιγμή, κάνοντας τρομοκρατημένη ωτοστόπ σε έναν απομονωμένο δρόμο στην καρδιά της νύχτας, φορώντας μόνο ένα παλτό.

Η υπόλοιπη δεκαετία και τα '60s σήμαιναν ακόμα περισσότερη τηλεοπτική δουλειά για τη Λίτσμαν, ενώ κινηματογραφικά μπορεί να μην την είδαμε σε σπουδαία φιλμ, αλλά συνεργάστηκε με διάσημα ονόματα όπως ο Πολ Νιούμαν, με τον οποίο βρέθηκε μπροστά από την κάμερα τρεις φορές («The Rack», «WUSA»). Η πιο ξεχωριστή ήταν στο κλασικό γουέστερν του Τζορτζ Ρόι Χιλ «Οι Δύο Ληστές» (1969), όπου εκτός από τον Νιούμαν η Λίτσμαν βρέθηκε πλάι και στον Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Τα '70s, ωστόσο, αποδείχθηκαν η πρώτη χρυσή περίοδος της καριέρας της ηθοποιού. Το 1971 πρωταγωνιστή στο σαρωτικό «The Last Picture Show» του Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, δίνοντας μια αξέχαστη ερμηνεία που της χάρισε βραβείο Όσκαρ β' γυναικείου ρόλου. Αυτή έμελλε να είναι η πρώτη και η τελευταία φορά που θα βρισκόταν υποψήφια από την Ακαδημία.

Με τον Μπογκντάνοβιτς συνεργάστηκε εκ νέου στο «Ντέζι Μίλερ» (1974), όμως ήταν ένας άλλος ρόλος που ανέλαβε την ίδια χρονιά, ο οποίος εκτίναξε στα ύψη τη δημοφιλία της. Ήταν αυτός της Φράου Μπλούχερ στο «Φρανκενστάιν Τζούνιορ» του Μελ Μπρουκς, μια από τις καλύτερες κωμωδίες που 'χουν γυριστεί ποτέ, χάρη στην οποία η Λίτσμαν μας χάρισε ένα από τα πιο ξεκαρδιστικά... χλιμιντρίσματα όλων των εποχών. Με τον Μπρουκς ένωσε τις δυνάμεις της ακόμα δύο φορές στα «Λίγο Πολύ Τρελούτσικος» (1978) και «Η Τρελή Ιστορία του Κόσμου» (1981), αν και δίχως την ίδια επιτυχία.

Αντιστρόφως ανάλογη ήταν η πορεία της στη μικρή οθόνη. Με 8 βραβεία Emmy και ένα Primetime Emmy έχει τα περισσότερα μαζί με την Τζούλια Λούις-Ντρέιφους, ενώ είναι η μόνη την ιστορία του θεσμού με 20 υποψηφιότητες. Πρώτος επιτυχημένος της ρόλος ήταν ως Φίλις Λίντσρομ στο «The Mary Tyler Moore Show», χαρακτήρας που αργότερα απέκτησε το spin-off «Phyllis», για το οποίο η Λίτσμαν βραβεύτηκε με Χρυσή Σφαίρα. Βέβαια, η ηθοποιός συνέχισε να δουλεύει στην τηλεόραση μέχρι πρόσφατα, μετρώντας μεταξύ άλλων συμμετοχές στα «American Gods», «Raising Hope» (στο ρόλο της αξιαγάπητης γιαγιάς Maw Maw) και «Malcolm in the Middle».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Χαμογέλα

Ως ορισμός της χαμένης ευκαιρίας, η ταινία υποβάλλει με την ανατριχιαστική απεικόνιση των συνεπειών του μετατραυματικού άγχους, αποτυγχάνει όμως στην απόπειρά της να ισορροπήσει ανάμεσα στον ατμοσφαιρικό υπαινιγμό και τη σεναριακή σαφήνεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
29/09/2022

Η Φλεγόμενη Θάλασσα

Μετά το "Κύμα" (2015) και το "Σεισμό" (2018"), μια ακόμα σκανδιναβική περιπέτεια καταστροφής η οποία προσπαθεί να προσγειώσει στο ρεαλισμό ένα απόλυτα συνταγογραφημένο κινηματογραφικό είδος.

Ο Έρωτας τα Αλλάζει Όλα

Χωρίς να ξεφεύγει από τα στάνταρντ, το πορτραίτο μιας σύγχρονης Αμερικάνας πάνω από τα 60 σκιαγραφείται με χιούμορ και μερικές πικάντικες αφηγηματικές ιδέες.

Bad Guy

Ο κοινωνικός αποκλεισμός, ο έρωτας ως θυσία, η βία των ανθρώπινων ενστίκτων. Ο Κιμ Κι-ντουκ παραλλάσσει την προβληματική του με ακόμα ένα τολμηρό και μη ορθό πολιτικά δράμα.

Τα ντοκιμαντέρ που θα μας "ταρακουνήσουν" στο Gimme Shelter Film Festival

Το Gagarin μας συστήνει στη ζωή και το έργο τριών εμβληματικών μορφών της μουσικής σκηνής.

Οι 10 πιο ακραίες ταινίες των 28ων "Νυχτών Πρεμιέρας"

Αυτά είναι τα φιλμ του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας (28/9-9/10), που σερβίρουν ανελέητη ένταση και δεν συνιστώνται σε όσους έχουν ευαίσθητα στομάχια…

Τα "Μαγνητικά Πεδία" είναι η επίσημη πρόταση της Ελλάδας για τα 95α Όσκαρ

Το ρομαντικό road movie του Γιώργου Γούση επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.