Το ότι δεν υπάρχει lockdown στην τέχνη έχουν αποδείξει ήδη τα δεκάδες φεστιβάλ που προσαρμόζονται στις συνθήκες και αξιοποιούν τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας. Σε πείσμα των καιρών, λοιπόν, και το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας & Awards θα προβάλει τις προτάσεις του για έβδομη χρονιά, αυτή τη φορά στις μικρότερες οθόνες των υπολογιστών μας. Ό,τι στερείται από το τυπικό της διοργάνωσης, το φεστιβάλ αναπληρώνει σε ποικιλία, αφού για πρώτη φορά περιλαμβάνει και ταινίες μυθοπλασίας, εγκαινιάζοντας το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κρήτης & Awards. Σύμφωνα με την καλλιτεχνική διευθύντρια Ελένη Βλάσση, το φεστιβάλ αποτελεί ένα «φιλόξενο αραξοβόλι» στη νότια Ελλάδα, και πράγματι, αφού φέτος θα σταθμεύσουν στον «όρμο» του 179 ταινίες.
Η Ελένη Βλάσση μας υποδέχεται στο φεστιβάλ και από το πόστο της σκηνοθέτριας, με την καρτποσταλική ταινία έναρξης «Τα Φαράγγια της Ιεράπετρας». Ακολουθεί το ευρύ πρόγραμμα ελληνικών ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, που ύστερα από επτά χρόνια εξακολουθούν να αποτελούν τον πυρήνα του φεστιβάλ. Πολλά έχουν την εντοπιότητα ως βασικό άξονα, αυτά που ξεχωρίζουν, ωστόσο, είναι το αντιρατσιστικό «Ένας Μπαρδούλ», του καθηγητή ΕΠΑΛ Γιώργου Γιαννόπουλου, και ο «Γιώργος του Κέδρου», ένα homage για τη Δονούσα που ξεκίνησε το 1972 από τον Γιώργο Κολόζη για να ολοκληρωθεί 48 χρόνια αργότερα, από τον γιο του Γιάννη. Τις αθέατες ιστορίες των ασθενών της κλινικής Φυσικής Αποκατάστασης του ΚΑΤ φωτίζει ο Ελληνογάλλος Μάρκος Γκαστίν στο ντοκιμαντέρ «Μέχρι τη Θάλασσα», ορμώμενος από την προσωπική του εμπειρία νοσηλείας. Must από τις συμμετοχές του διαγωνιστικού, είναι και η ταινία της Ηλιάνας Δανέζη που ξεχώρισε στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Τα «4 Επίπεδα της Ύπαρξης» ακολουθούν την πορεία του ομώνυμου ροκ κουαρτέτου από τα αθηναϊκά δυτικά προάστια και αφηγούνται πώς το τραγούδι τους «Κάποια μέρα στην Αθήνα» έγινε sample στο «Run this Town» των Jay-Z και Rihanna.
Η καινοτομία του φετινού φεστιβάλ ήταν η συμπερίληψη ταινιών μυθοπλασίας, εγκαθιδρύοντας το «1ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κρήτης & Awards». Από τις τέσσερεις μεγάλου μήκους ελληνικές παραγωγές ξεχωρίζει η σύγχρονη οδύσσεια με τίτλο «Εξορία» του Βασίλη Μαζωμένου, μια ταινία για την ουσία της ετερότητας με έντονους πειραματικούς και σουρεάλ τόνους. Στο «Για Θύμησέ Μου», ο Αντώνης Ρενιέρης ακτινογραφεί τις διαφορετικές διαστάσεις του Αλτσχάιμερ σε μια προσπάθεια που στήριξε με τα guest του ένα ευυπόληπτο καστ από σπουδαίους ηθοποιούς όπως ο Γιώργος Κιμούλης, Γιάννης Ζουγανέλης, ο Κώστας Αποστολάκης, η Κάρμεν Ρουγγέρη, ο Γιώργος Χρανιώτης, η Τάνια Ρόκκα και ο Γιάννης Τσουρουνάκης. Έχοντας μαθητεύσει δίπλα στον Παντελή Βούλγαρη, ο Γιάννης Κρομμυδάκης μετέτρεψε το φαινόμενο της «βεντέτας» σε ένα κρητικό γουέστερν με την ταινία του «Βεντέτα», ενώ στις επιλογές περιλαμβάνεται και το μουσικό μελόδραμα «Φαντασία» του Αλέξη Καρδαρά, που απασχόλησε τον χειμώνα του 2019.
Το πρόγραμμα συμπληρώνεται με τις αντίστοιχες κατηγορίες σε ταινίες μικρού μήκους, μεταξύ των οποίων το ντοκιμαντέρ «Graffiti και Street Art στην Λέσβο» του Δημοσθένη Καμσή, για τις διαφορετικές εκφάνσεις της τέχνης δρόμου σε ένα νησί που κανείς δεν περίμενε να την αγκαλιάσει. Τέλος, στην πλατφόρμα φιλοξενούνται διεθνείς και ευρωπαϊκές παραγωγές μυθοπλασίας και τεκμηρίωσης, αφιερώματα, καθώς και οι ταινίες της ενότητας «Πανόραμα». Το υλικό από τις δύο διοργανώσεις διατίθεται από την Κυριακή 2/8 (7 μ.μ.) μέχρι και το Σάββατο 8/8 (7 μ.μ.) σε πλατφόρμα ασφαλείας, για θέαση από πιστοποιημένους χρήστες. Αναλυτικές πληροφορίες εδώ.