Το Βαμμένο Πουλί

3

Εντυπωσιακά στιλιζαρισμένη όσο και αβάσταχτα ωμή καταγγελία συλλογικής αποκτήνωσης στα χνάρια των ταινιών «Τα Παιδικά Χρόνια του Ιβάν» και «Έλα να Δεις».

Το Βαμμένο Πουλί

Ένα από τα διασημότερα μυθιστορήματα για τη φρίκη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, το «Βαμμένο πουλί» του εξόριστου στις ΗΠΑ Πολωνοεβραίου Γέρζι Κοζίνσκι («Να Είσαι Εκεί Κύριε Τσανς») ξεσήκωσε μεγάλη λογοτεχνική αναστάτωση για πολλά χρόνια μετά την έκδοσή του το 1965. Πέρα από τις κατηγορίες που εκτοξεύτηκαν εναντίον του συγγραφέα για αντιπολωνική προπαγάνδα και λογοκλοπή, το βιβλίο σόκαρε με τις ρεαλιστικές, ανατριχιαστικές περιγραφές των κακουχιών του μικρού πρωταγωνιστή του. Πρόκειται για ένα ανώνυμο αγόρι το οποίο προσπαθεί να επιβιώσει στην κατεχόμενη από τους ναζί Ανατολική Ευρώπη, πέφτει όμως διαρκώς θύμα ανθρώπων που προσπαθούν να το εκμεταλλευτούν με τον χειρότερο τρόπο.

Ο Τσέχος Βάτσλαβ Μαρχούλ αναβιώνει το εγκαταλελειμμένο από κάθε ίχνος ανθρωπιάς σύμπαν του Κοζίνσκι με στιλιζαρισμένη ψυχρότητα. Είναι λες και το ασπρόμαυρο της εικόνας –φωτογραφημένη από τον Βλάντιμιρ Σπούτνι («Ο Μικρός Κόλια», «Βαθύς Γαλάζιος Κόσμος»)– έχει απορροφήσει τη σκοτεινιά της ανθρώπινης ψυχής, η οποία υπό συνθήκες σκληρής επιβίωσης βγάζει στην επιφάνεια τα χειρότερα ένστικτά της. Έτσι, αν η ταινία ξεκινάει φέρνοντας στο νου τα «Παιδικά Χρόνια του Ιβάν» του Αντρέι Ταρκόφσκι, η σκηνοθετική πυξίδα του Μαρχούλ δείχνει προς το «Έλα να Δεις» του Έλεμ Κλίμοφ και γίνεται μια μαρτυρική κατάδυση στην καρδιά του σκοταδιού, όπου κάθε φρικαλεότητα (βιασμοί, αιμομιξίες, βασανιστήρια, παιδεραστίες, εκτελέσεις…) είναι επιτρεπτή.

Το Βαμμένο Πουλί - εικόνα 1

Πρόκειται για μια ωμή καταγγελία αποκτήνωσης τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο (ο αντισημιτικός και δεισιδαίμων παροξυσμός των χωρικών, το κάψιμο του κατοικίδιου από τα παιδιά), με το «βαμμένο πουλί» να αναπαριστά αλληγορικά, ως σαδιστικό παιχνίδι, το τέλος της αθωότητας για μια ολόκληρη εποχή της σύγχρονης Ιστορίας, που όταν περιγράφεται ως παραβολή ή με μια λιτή διακριτικότητα (ο αριθμός-τατουάζ στο μπράτσο) θαυμάζεις την κινηματογραφική κομψότητά του, όταν όμως γίνεται εύκολος εντυπωσιασμός, μια και είναι στιγμές που ο Μαρχούλ γοητεύεται από τη γραφικότητα της ατελείωτης οδύνης, σπρώχνει την ταινία στα επικίνδυνα όρια της φτηνής εκμετάλλευσης.

Α/Μ. Τσεχία, Σλοβακία, Ουκρανία. 2019. Διάρκεια: 169΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Βαμμένο Πουλί

The Painted Bird
3
  • Δραματική
  • 2019
  • Διάρκεια: 169 '
  • Βάτσλαβ Μαρχούλ

Ένας νεαρός εβραϊκής καταγωγής περιπλανιέται στα δάση της Ανατολικής Ευρώπης κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, προσπαθώντας να επιβιώσει μέσα από αβάσταχτες κακουχίες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Thunderbolts*

Η Marvel ξαναβγάζει από το συρτάρι τη συνταγή της χιουμοριστικής υπερ+αντι-ηρωικής περιπέτειας φαντασίας, η οποία εδώ μοιάζει με κακογραμμένο προσχέδιο για ταινία των "Εκδικητών της β΄ εθνικής". | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
01/05/2025

Ο Κύριος των Νεκρών

Ένας πάλαι ποτέ πρωτοπόρος δημιουργός συρρικνώνει τις εμμονές του σε ένα ανερμάτιστο και αυτοαναφορικό sci-fi θρίλερ, φτωχό σε μέσα παραγωγής, έμπνευση και σκηνοθετικό σφρίγος. | Powered by Uber.

Θεϊκό Τυρί

Αστεία, δραματική και ρεαλιστική διαδρομή ενηλικίωσης που ξεπερνά τα ηθογραφικά κλισέ, χωρίς ποτέ να βγαίνει έξω από το ασφαλές πλαίσιο μιας crowd-pleasing δραμεντί. | Powered by Uber.

Τα Κύματα της Άνοιξης

Στιβαρή όσο και εύπεπτη δραματοποίηση αληθινών γεγονότων, τα οποία οδήγησαν στην Άνοιξη της Πράγας και στη δραματική καταστολή της. | Powered by Uber.

Λύτρωση

Ελεγειακή ατμόσφαιρα, βρετανικός κοινωνικός ρεαλισμός και το χωρίς σεναριακές εκπλήξεις κυνήγι μιας δεύτερης ευκαιρίας. | Powered by Uber.

Η Περήφανη Πριγκίπισσα

Τσέχικο διδακτικό παραμύθι, το οποίο διασκευάζεται με απλοϊκό, ανώδυνο τρόπο αποκλειστικά για το προεφηβικό κοινό. | Powered by Uber.

Η συνεργασία που δεν ξέραμε ότι χρειαζόμαστε: Η Charli XCX γίνεται πρωταγωνίστρια του Τακάσι Μίικε

Ο αιρετικός σκηνοθέτης πρόκειται να συνεργαστεί με τη διάσημη ποπ σταρ η οποία θα έχει, επίσης, ρόλο παραγωγού.