Έχει περάσει κάτι παραπάνω από μια βδομάδα από την κυκλοφορία του «Joker» κι όμως περισσότεροι από 300.000 θεατές την έχουν ήδη παρακολουθήσει στα σινεμά, με την ίδια την ταινία να αποκαλύπτει σταδιακά κι άλλες σκοτεινές πτυχές της πέρα από την ιστορία του Άθρουρ Φλεκ.
Αφού λοιπόν ανακαλύψαμε την ανατριχιαστική σύνδεση του «Joker» με ένα θανατοποινίτη κατά συρροή δολοφόνο, εντρυφούμε στο προφίλ των ανθρώπων που οφείλονται για ένα από τα πιο πετυχημένα και εθιστικά soundtrack της χρονιάς.
Δικαίως όλοι εκθειάζουν την ασύλληπτη ερμηνεία του Γιόακιν Φίνιξ, το «Joker» όμως θα έχανε σημαντική από τη δύναμή του δίχως τις συνθέσεις της εξαιρετικής τσελίστριας Χίλντουρ Γκουντναντότιρ (Hildur Guðnadóttir), η οποία μάλιστα βραβεύτηκε για τη δουλειά της στο φεστιβάλ Βενετίας, όπου η ταινία απέσπασε επίσης το Χρυσό Λιοντάρι. Αρκετοί γνωρίζαμε την Ισλανδή από τις σόλο κυκλοφορίες αλλά και τις συνεργασίες της με σπουδαίες μπάντες όπως οι Throbbing Gristle και οι Sunn O))), ενώ έχει δουλέψει μεταξύ άλλων με το σημαντικό φινλανδικό ηλεκτρονικό ντουέτο Pan Sonic και τους πάλαι ποτέ indie ήρωες από τη Βαλτιμόρη Animal Collective.
Το πρώτο της score ήρθε σε συνεργασία με το συμπατριώτη της και αξέχαστο συνθέτη Γιόχαν Γιόχανσον, με τον οποίο συνυπέγραψαν τη μουσική της ταινίας «Μαρία Μαγδαληνή», ενώ μόνη ανέλαβε αμέσως μετά το «Sicario 2: Η Μάχη των Εκτελεστών». Φέτος όμως είναι η χρονιά της Γκουντναντότιρ, μιας και η Ισλανδή εκτός από το βαθιά βλοσυρό soundtrack του «Joker» ευθύνεται και για το βραβευμένο με Έμι εφιαλτικό ηχόχρωμα της viral σειράς «Chernobyl».
Με βασικό της εργαλείο τα έγχορδα η συνθέτρια δημιουργεί μια υποβλητική και έντονα απειλητική ατμόσφαιρα στο «Joker», τηρώντας παράλληλα μια μίνιμαλ προσέγγιση στις λιγοστές μελωδίες του score. Η μουσική δένει απόλυτα με το πεσιμιστικό κλίμα της ταινίας, το εντυπωσιακό όμως είναι ότι η δημιουργός είχε ήδη γράψει αρκετό υλικό προτού δει πλάνα από το «Joker», το οποίο μάλιστα επηρέασε τον Φίνιξ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Συγκεκριμένα, ακολουθεί spoiler, στη σκηνή του μπάνιου η οποία δεν υπήρχε αρχικά στο σενάριο, βλέπουμε την άμεση αντίδραση του Φίνιξ καθώς χορεύει ακούγοντας το κομμάτι «Call Me Joker», το οποίο ο σκηνοθέτης Τοντ Φίλιπς έπαιζε συνεχώς στον ηθοποιό ώστε να τον βοηθήσει να «μεταμορφωθεί» από Άρθουρ Φλεκ σε Τζόκερ. Συμπτωματικά, αυτό ήταν και το πρώτο κομμάτι που έγραψε η Γκουντναντότιρ για την ταινία.
Το soundtrack του «Joker» όμως συμπληρώνουν δύο ακόμα τραγούδια που στέκονται πλάι στην πρωτότυπη μουσική της Γκουντναντότιρ. Το πρώτο μπορεί να ακούγεται παρά ελάχιστα στην ταινία, αλλά πρόκειται για μια συνειδητή και απόλυτα ταιριαστή επιλογή.
Ο λόγος για το κομμάτι «My Name is Carnival» του Τζάκσον Κ. Φρανκ (Jackson C. Frank), το οποίο σχολιάζει ο Φίνιξ ως Τζόκερ στην ταινία ειδικά για τον τίτλο του. Το τραγούδι βρίσκεται στο μοναδικό ομότιτλο δίσκο που κυκλοφόρησε ο Frank το 1965, σε παραγωγή του Πολ Σάιμον από τους Simon & Garfunkel. Το άλμπουμ είναι ένα φολκ διαμάντι, με την αξία του σήμερα να χαιρετίζουν μουσικοί εκ διαμέτρου αντίθετων ειδών όπως ο Θέρστον Μουρ των Sonic Youth και οι Daft Punk, το οποίο όμως για δεκαετίες έμεινε στην αφάνεια. Ο λόγος ήταν η ψυχική υγεία του Frank η οποία επιδεινώθηκε ραγδαία αμέσως μετά την κυκλοφορία του ντεμπούτου του.
Ο τραγουδοποιός είχε επιζήσει ενός τρομακτικού συμβάντος ως παιδί, όταν ξέσπασε φωτιά στο σχολείο του στοιχίζοντας τη ζωή πολλών συμμαθητών, ενώ ο ίδιος υπέφερε από εγκαύματα στο μισό του σώμα και έκτοτε απέκτησε προβλήματα στο θυρεοειδή. Ο Φρανκ πάλευε για χρόνια να διαχειριστεί τις αναμνήσεις αυτής της τραυματικής εμπειρίας, με την κατάθλιψη που τον κυρίευσε στα '60s να δυσκολεύει την ψυχική του κατάσταση. Αυτή χειροτέρεψε κι άλλο όταν στις αρχές της επόμενης δεκαετίας έχασε το ένα του παιδί, δεν είχε χρήματα και περιστασιακά ζούσε άστεγος, μπαινόβγαινε σε ψυχιατρικά ιδρύματα, ενώ κάποια στιγμή μια αδέσποτη σφαίρα από αεροβόλο του στέρησε την όραση στο αριστερό μάτι. Αν μη τι άλλο η τύχη δεν ήταν με το μέρος του Φρανκ...
Φαντεζί ενδυμασίες, εκκεντρικές εμφανίσεις, ένα διαχρονικό χιτ και μια απότομη πτώση περιγράφουν την ουσία του γκλαμ ρόκερ Γκάρι Γκλίτερ (Gary Glitter). Ο κατά κόσμον Πολ Γκαντ υπήρξε ένας από τους διασημότερους Βρετανούς σταρ των '70s-'80s χάρη στην επιτυχία του «Rock and Roll, Parts 1 and 2», το δεύτερο μέρος του οποίου ακούγεται σε μια χαρακτηριστική σκηνή θριάμβου στο «Joker». Ακόμη, ο Γκλίτερ βρίσκεται πίσω από ένα από τα πιο γνωστά χριστουγεννιάτικα τραγούδια, το «Another Rock And Roll Christmas», το οποίο για μια σύντομη περίοδο ήταν το πιο διάσημο γιορτινό κομμάτι, μέχρι φυσικά να κυκλοφορήσουν οι Wham! το «Last Christmas».
Πίσω όμως από το φανταχτερό προσωπείο του Γκλίτερ κρυβόταν ένας βρώμικος κόσμος ο οποίος αποκαλύφθηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’90. Τότε ο τραγουδιστής συνελήφθη για μια σειρά σεξουαλικών εγκλημάτων και κατοχή παιδικής πορνογραφίας, ενώ αφού εξέτισε τις πρώτες του ποινές συνελήφθη και πάλι το 2015 για απόπειρες βιασμού. Έκτοτε βρίσκεται έγκλειστος με ποινή φυλάκισης 16 ετών.
Το όνομα του Γκλίτερ επανήλθε στην επικαιρότητα με αφορμή το «Joker», πυροδοτώντας αντιδράσεις για την επιλογή του τραγουδιού «Rock and Roll, Part 2». Ο λόγος είναι πως ο φυλακισμένος Γκλίτερ θα λάβει ένα σημαντικό ποσό πνευματικών δικαιωμάτων από τα εισιτήρια του box office (με έσοδα αυτήν τη στιγμή στα 543,9 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως), ενώ ενδέχεται να εισπράξει και άλλα από τις πωλήσεις σε φυσικές κόπιες του «Joker».
Το soundtrack της Γκουντναντότιρ πάντως συγκαταλέγεται στα καλύτερα της χρονιάς, ενώ δεν θα ήταν καθόλου απίθανο να τη δούμε υποψήφια στην κατηγορία πρωτότυπης μουσικής.
Ακούστε εδώ το soundtrack του «Joker»:
Περισσότερες πληροφορίες
Joker
Σε μια ταραγμένη Γκόθαμ Σίτι ο Άρθουρ Φλεκ είναι ένας κοινωνικά απροσάρμοστος, μοναχικός άντρας που ζει με τη μητέρα του και δουλεύει ως κλόουν. Ονειρεύεται καριέρα κωμικού, αλλά όταν η ασφυκτική πίεση του περιβάλλοντός του κορυφωθεί, η έκρηξή του θα λάβει απρόβλεπτες διαστάσεις.