Τελευταία υπόκλιση στη «γιαγιά» της νουβέλ βαγκ Ανιές Βαρντά

Αποχαιρετούμε την αμίμητη σκηνοθέτιδα η οποία πέθανε σε ηλικία 90 ετών.

Τελευταία υπόκλιση στη «γιαγιά» της νουβέλ βαγκ Ανιές Βαρντά

Ο κινηματογράφος από σήμερα είναι φτωχότερος, καθώς τα νέα του θανάτου της Ανιές Βαρντά σε ηλικία 90 ετών κάνουν το γύρω του κόσμου. Η ακούραστη Γαλλίδα σκηνοθέτιδα δε σταμάτησε ποτέ να δημιουργεί, δράττοντας εγκάρδια κάθε ευκαιρία να χαρεί τη ζωή και να εμπνευστεί από αυτήν.

Η Βαρντά γεννήθηκε στις Βρυξέλλες το 1928 από Γαλλίδα μητέρα και Έλληνα πατέρα, με μικρασιάτικη καταγωγή, προτού μετακομίσουν στα νότια της Γαλλίας κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και στη συνέχεια στο Παρίσι. Η πρώτη της εντύπωση από την Πόλη του Φωτός δεν ήταν η καλύτερη, χαρακτηρίζοντάς τη μάλιστα «αποκρουστική, απάνθρωπη και θλιβερή». Εκεί όμως είχε την ευκαιρία να ασχοληθεί από πολύ νωρίς με την τέχνη και συγκεκριμένα τη φωτογραφία, η οποία την ενθουσίασε και σύντομα της πρόσφερε τις πρώτες της δουλειές. Αργότερα θα ενσωμάτωνε στο σκηνοθετικό της στιλ όσα είχε μάθει για τη σύνθεση του κάδρου πειραματιζόμενη με το φωτογραφικό μέσο.

Τελευταία υπόκλιση στη «γιαγιά» της νουβέλ βαγκ Ανιές Βαρντά - εικόνα 1
Η Ανιές Βαρντά με την ηθοποιό Κορίν Μαρσάν στα γυρίσματα του «Η Κλεό από τις 5 έως τις 7»

Χωρίς να έχει γνώσεις κινηματογράφου, και έχοντας ομολογήσει ότι στα 25 της είχε δει περίπου μόλις 20 ταινίες, η Βαρντά αποφάσισε να γυρίσει την πρώτη της ταινία. Βρισκόμαστε στις αρχές των ‘50s και το ριζοσπαστικό ρεύμα της νουβέλ βαγκ δεν έχει ακόμη ξεσπάσει. Η σκηνοθέτιδα όμως προσέγγισε τη δημιουργία του ντεμπούτου του της με τη φαντασία, την αυτοπεποίθηση και την τόλμη που θα χαρακτήριζε αργότερα το κινηματογραφικό κίνημα. Για το πρώτο της σενάριο είχε δηλώσει χαρακτηριστικά πως το έγραψε «όπως κάποιος θα έγραφε ένα βιβλίο. Αφού το ολοκλήρωσα σκέφτηκα πως θα μου άρεσε να το κινηματογραφήσω, έτσι μαζευτήκαμε μερικοί φίλοι φτιάξαμε μια κοοπερατίβα και την κάναμε». Το αποτέλεσμα ήταν το τρυφερό «La Pointe-Courte» (1955).

Στη δεκαετία του ’60 η Βαρντά παρέδωσε τα πρώτα της αριστουργήματα, επιδεικνύοντας πολύ γρήγορα τον πρωτότυπο κινηματογραφικό της κόσμο. Πρώτα με το συναισθηματικά συντριπτικό «Η Κλεό από τις 5 έως τις 7» (1962), και αμέσως μετά με το συγκινητικό «Le Bonheur» (1965), η Βαρντά απεικόνισε μοναδικά την πολυπλοκότητα του έρωτα και της ανιδιοτελούς αφοσίωσης στον Άλλο. Η ίδια εξάλλου στην προσωπική της ζωή αγάπησε ολοκληρωτικά τον επίσης σκηνοθέτη Ζακ Ντεμί («Οι Ομπρέλες του Χερβούργου», «Λόλα»), απολαμβάνοντας μια μαγική σχέση μαζί του, βγαλμένη λες από ταινία.

Τελευταία υπόκλιση στη «γιαγιά» της νουβέλ βαγκ Ανιές Βαρντά - εικόνα 2
«Le Bonheur»

Στη συνέχεια της καριέρας της διεύρυνε το σκηνοθετικό της στιλ, πειραματίστηκε με είδη όπως το road movie στο «Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο», για το οποίο απέσπασε το 1985 το Χρυσό Λιοντάρι στο φεστιβάλ Βενετίας. Έντονα φεμινιστικό, το φιλμ αναδεικνύει την πολιτικοποιημένη διάσταση της Βαρντά, η οποία υπερασπίστηκε με κάθε τρόπο τα δικαιώματα των γυναικών εντός και εκτός της κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Από τη δεκαετία του ’90 μέχρι σήμερα η Βαρντά γύρισε κυρίως ντοκιμαντέρ, με αποκορύφωμα το υποψήφιο για Όσκαρ και ανεπιτήδευτα ευφορικό «Πρόσωπα & Ιστορίες» (2017) σε συν-σκηνοθεσία με τον καλλιτέχνη Ζε Αρ. Η ταινία της πρόσφερε τιμητικό Όσκαρ για το σύνολο της καριέρας της, το πρώτο μάλιστα που απονέμεται σε γυναίκα δημιουργό. Η κυκλοφορία του ντοκιμαντέρ αποτέλεσε την αφορμή για να συνομιλήσει με τη Βαρντά ο κριτικός του «α» Χρήστος Μήτσης, σε μια συνέντευξη – ποταμό που μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Τελευταία υπόκλιση στη «γιαγιά» της νουβέλ βαγκ Ανιές Βαρντά - εικόνα 3
«Πρόσωπα & Ιστορίες»

Μόλις ένα μήνα πριν, στο φεστιβάλ του Βερολίνου, έκανε πρεμιέρα η τελευταία ταινία της Βαρντά «Varda par Agnes». Ένα αυτοβιογραφικό ντοκιμαντέρ στο οποίο μιλά η ίδια για τις εμπειρίες της στο σινεμά, τον τρόπο ζωής της και τη στάση που κρατά απέναντι στην τέχνη. Ένα ιδανικό κλείσιμο καριέρας σε μια σκηνοθέτιδα με αστείρευτη φαντασία και διαχρονική ειλικρίνεια στις προθέσεις της, η οποία με μια σπάνια αθωότητα διατήρησε αναλλοίωτη την περιέργειά της για τον κόσμο που μας περιβάλλει.

Τελευταία υπόκλιση στη «γιαγιά» της νουβέλ βαγκ Ανιές Βαρντά - εικόνα 4
Η Ανιές Βαρντά με τον Ζακ Ντεμί

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/05/2024

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.