Μελετάμε προσεκτικά τις φετινές επιλογές της ιστορικής κινηματογραφικής διοργάνωσης που σηκώνει αυλαία την Πέμπτη 7/2 στη γερμανική πρωτεύουσα, από τις οποίες δεν λείπουν οι ελληνικές συμμετοχές. Το «α» βρίσκεται εκεί για να μεταδώσει τον φεστιβαλικό παλμό, αλλά και να διαπιστώσει αν η Μπερλινάλε βρήκε επιτέλους διέξοδο στη χρόνια καλλιτεχνική της στασιμότητα.
Το σούσουρο για την περσινή βράβευση με Χρυσή Άρκτο του αμφιλεγόμενου ρουμάνικου δράματος «Μη με Αγγίζεις» (Αντίνα Πιντίλιε) δεν έχει καταλαγιάσει και οι λόγοι δεν είναι αποκλειστικά καλλιτεχνικοί. Άλλοτε στην πρώτη γραμμή της κινηματογραφικής πρωτοπορίας, το Φεστιβάλ Βερολίνου τα τελευταία χρόνια έχει εγκλωβιστεί στις ως επί το πλείστον μέτριες επιλογές του διεθνούς διαγωνιστικού του τμήματος, οι οποίες έχουν αφαιρέσει αρκετή από τη λάμψη του.
Την ευθύνη αυτής της κάμψης έχει αναλάβει ο καλλιτεχνικός διευθυντής Ντίτερ Κόσλικ, ο οποίος φέτος ολοκληρώνει τη θητεία του και θα αντικατασταθεί του χρόνου από τον Κάρλο Σαρτριάν του Λοκάρνο. Έτσι λοιπόν, για την 69η χρονιά του φεστιβάλ, περιμένουμε να δούμε μια ισορροπία ύφους στο διαγωνιστικό, από το οποίο δε λείπουν τα μεγάλα ονόματα και τα φαβορί, που θα απασχολήσουν την κριτική επιτροπή με πρόεδρο τη Γαλλίδα σπουδαία ηθοποιό Ζιλιέτ Μπινός.
Φατίχ Ακίν ή Φρανσουά Οζόν;
Την Μπερλινάλε «ανοίγει» η Δανή Λόνε Σέρφινγκ («Μια Κάποια Εκπαίδευση») με την ταινία «The Kindness of Strangers», στην οποία πρωταγωνιστούν, ως ζευγάρι Νεοϋορκέζων που διέρχεται μια μεγάλη κρίση, ο δοκιμασμένος Ταχάρ Ραχίμ και η γοητευτική Ζόι Καζάν. Αναμφίβολα όμως τα βλέμματα όλων στρέφονται στην πολυαναμενόμενη νέα ταινία του Φατίχ Ακίν με τίτλο «The Golden Glove». Το στόρι μάς μεταφέρει στο Αμβούργο των ’70s, όπου παρακολουθούμε τη ζωή ενός serial killer καθώς προσεγγίζει και δολοφονεί ανυποψίαστες γυναίκες τις οποίες γνωρίζει σε μπαρ. Διατηρεί τη φόρμα του ο Τουρκογερμανός σκηνοθέτης δύο χρόνια μετά το βραβευμένο με Χρυσή Σφαίρα ξενόγλωσσης ταινίας «Μαζί ή Τίποτα»; Το τρέιλερ, πάντως, μας έχει προετοιμάσει για ακραίες, gore καταστάσεις...
Αντίστοιχα τολμηρές είναι κι οι διαθέσεις του πολυσυζητημένου σκηνοθέτη Φρανσουά Οζόν («Νέα και Όμορφη»), του έτερου ηχηρού ονόματος στο διαγωνιστικό τμήμα. Το «Grâce à Dieu» έχει ήδη προκαλέσει σάλο στη Γαλλία, καθώς έχει ως θέμα την ιστορία ενός άντρα ο οποίος ανακαλύπτει πως ο ιερέας που τον είχε κακοποιήσει ως παιδί όχι μόνο εξακολουθεί να λειτουργεί, αλλά και να πλησιάζει νεαρά αγόρια. Η υπόθεση βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και ο Οζόν απειλείται με μηνύσεις, καθώς χρησιμοποιεί τα αληθινά ονόματα των εμπλεκομένων την ώρα που η δίκη του εν λόγω ιερέα βρίσκεται εν εξελίξει.
Με ενδιαφέρον περιμένουμε επίσης τα νέα πονήματα των Ντενίς Κοτέ («Ghost Town Anthology») και Εμίν Αλπέρ («A Tale of Three Sisters»). Ο πρώτος είχε δημιουργήσει εντυπώσεις με το εκκεντρικό «Boris Sans Beatrice» (2016), ενώ ο Αλπέρ επιστρέφει μετά το βραβευμένο στη Βενετία δράμα «Υποψίες» (2015).
Η επιστροφή του Σύλλα Τζουμέρκα
Ένας εκ των πλέον ταλαντούχων Ελλήνων δημιουργών, ο Σύλλας Τζουμέρκας («Η Έκρηξη») συμμετέχει στο τμήμα Πανόραμα με τη νέα του ταινία «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών». Οι πρωταγωνίστριες Αγγελική Παπούλια και Γιούλα Μπούνταλη υποδύονται δύο άγνωστες μεταξύ τους γυναίκες οι οποίες θα δουν τις ζωές τους να συνδέονται εξαιτίας ενός θανάτου που πυροδοτεί έναν άγριο κύκλο βίας.
Τέλος, στο γαστρονομικό «Culinary Cinema» εντοπίζουμε το ντοκιμαντέρ «Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες» της Μαριάννας Οικονόμου που μας ταξιδεύει στο Θεσσαλικό κάμπο, εκεί όπου δύο νέοι αγρότες και πέντε γιαγιάδες καλλιεργούν παλιούς σπόρους ντομάτας συνοδεία κλασικής μουσικής του σπουδαίου συνθέτη...
Ευχαριστούμε την Aegean Airlines, η οποία πετάει απευθείας για Βερολίνο, για την πραγματοποίηση του ταξιδιού.