Χωρίς καθαρό φαβορί, το 71ο Φεστιβάλ Κανών ολοκληρώνεται το Σάββατο με την απονομή των βραβείων και την εκτός συναγωνισμού προβολή της πολύπαθης ταινίας του Τέρι Γκίλιαμ «Ο Άνθρωπος που Σκότωσε τον Δον Κιχώτη».
Σχεδόν ολοκληρωμένο (δεν έχουμε δει μόνο το «Ayka» του Ρώσου Σεργκέι Ντορτσεβόι), το φετινό φεστιβάλ Κανών απέχει ώρες πριν την επίσημη λήξη του και τα προγνωστικά για τα βραβεία του είναι εντελώς ανοιχτά. Η τρίωρη «Άγρια Αχλαδιά» επιβεβαίωσε τη σπουδαία κινηματογραφική κλάση του πολλαπλά βραβευμένου εδώ Νουρί Μπιλγκέ Τσείλάν, ο οποίος υπογράφει άλλο ένα συναρπαστικό σε ιδέες υπαρξιακό δράμα πάνω στις σχέσεις ζωής και τέχνης, αλλά και την αλλαγή ηθών και αξιών στη σύγχρονη τουρκική κοινωνία. Κάτοχος του Χρυσού Φοίνικα με την πρόσφατη «Χειμερία Νάρκη» θα δυσκολευτεί να επαναλάβει κάτι ανάλογο και για το λόγο πως η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ταινία του δυσκολεύεται να ξεφύγει από το γνώριμο, πατενταρισμένο ύφος του, η κορυφαία στιγμή του οποίου παραμένει το «Κάποτε στην Ανατολία».
Παρ’ ότι πρόκειται για μια δημαγωγική, άκρως μελοδραματική εκμετάλλευση της άθλιας πολιτικοκοινωνικής κατάστασης του Λιβάνου (στο νου έρχεται ένα πιο γλυκερό «Salaam Bombay»), η «Καπερναούμ» έχει τις ευρηματικές στιγμές της, πατάει όλα τα συναισθηματικά κουμπιά του ευρέως κοινού κι έτσι δεν είναι περίεργο να δούμε την Ναντίν Λαμπακί («Caramel») να ποζάρει αύριο ανάμεσα στους νικητές. Μην ξεχνάμε πως φέτος είναι η χρονιά των γυναικών κι έτσι οι προβλέψεις θέλουν την Αλίτσε Ρορβάκερ και τον «Ευτυχισμένο Λάζαρό» της να προηγούνται στην κούρσα για το Χρυσό Φοίνικα.
Αντίπαλο δέος ο αγαπημένος των κριτικών, αλλά «μικρός» σε φεστιβαλικό μέγεθος Χιροκάζου Κόρε-Έντα με το «Shoplifters» και η πιο ασφαλής επιλογή που θα δυσαρεστήσει τους λιγότερους, ο στιλάτος «Ψυχρός Πόλεμος» του Πάβελ Παβλικόφσκι. Δύσκολα θα χωρέσουν στα βραβεία και το «Καλοκαίρι» του Ρώσου Κίριλ Σερεμπρένικοφ και ο χαμηλότονος Νοτιοκορεάτης Λι Τσανγκ-ντονγκ με το σπουδαίο «Burning» (υψηλότερη βαθμολογία – 3,8/4 - που έπιασε ποτέ ταινία στα αστεράκια του Screen International) και ο ξεσηκωτικός Σπάικ Λι («BlacKKKlansman»).
Σε μια σπουδαία χρονιά για το ιταλικό σινεμά το «Dogman» του Ματέο Γκαρόνε έχει τον πρώτο λόγο στον αντρικό ρόλο με τον Μαρτσέλο Φόντε, ενώ με το βραβείο γυναικείας ερμηνείας μπορούν να βολευτούν είτε ο Τζία Ζανγκ-Κε (Ζάο Τάο για το «Ash Is Purest White») είτε η Εύα Χάσον (Γκολσιφτέχ Φαραχανί για τα «Κορίτσια του Ήλιου»).
Αμέσως μετά την απονομή των διακρίσεων της κριτικής επιτροπής στην οποία προεδρεύει φέτος η Κέιτ Μπλάνσετ, το φεστιβάλ θα μας αποχαιρετήσει προβάλλοντας την ταινία που προσπαθούσε να γυρίσει ο Τέρι Γκίλιαμ επί 25 χρόνια και μόλις τώρα τα κατάφερε. Όχι με μεγάλη επιτυχία είναι η αλήθεια, καθώς ο «Άνθρωπος που Σκότωσε τον Δον Κιχώτη» με τους Άνταμ Ντράιβερ και Τζόναθαν Πράις είναι μια παρορμητική, παραμυθένια, νοσταλγική, κινηματογραφόφιλη και εκτός ελέγχου περιπλάνηση στα σύνορα ονείρου και πραγματικότητας, στις σελίδες του Θερβάντες, στο κλασικό σινεμά και στις σουρεαλιστικές εμμονές του πρώην Μόντι Πάιθον, ο οποίος εδώ και πολύ καιρό αδυνατεί να βάλει σε σκηνοθετική τάξη τη συγκινητικά αχαλίνωτη, αυτοκαταστροφική φαντασία του.
Ευχαριστούμε την Air France για τη βοήθειά της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.