Ο Λαρς φον Τριερ ξαναχτυπά στο φεστιβάλ των Κανών

Σε μια χρονιά γεμάτη φωνές για την άνιση μεταχείριση των γυναικών δημιουργών, ο Λαρς Φον Τρίερ αναστάτωσε ακόμα μια φορά το φεστιβάλ με το προκλητικό και… ελάχιστα φεμινιστικό θρίλερ του «The House That Jack Built».

Ο Λαρς φον Τριερ ξαναχτυπά στο φεστιβάλ των Κανών

Σε μια χρονιά γεμάτη φωνές για την άνιση μεταχείριση των γυναικών δημιουργών, ο Λαρς Φον Τρίερ αναστάτωσε ακόμα μια φορά το φεστιβάλ με το προκλητικό και… ελάχιστα φεμινιστικό θρίλερ του «The House That Jack Built».

Ο Λαρς φον Τριερ ξαναχτυπά στο φεστιβάλ των Κανών - εικόνα 1
«The House That Jack Built»

Χωρίς Netflix, δυνατές αμερικανικές πρεμιέρες και λαμπερούς σταρ, το μεγαλύτερο κινηματογραφικό φεστιβάλ δεν προλαβαίνει να μετράει τα χτυπήματα. Οι σκηνοθέτιδες ολοένα και δυναμώνουν τη φωνή τους ζητώντας ίσες ευκαιρίες, το #MeeToo καταγγέλλει καθυστερημένη επίδειξη ευαισθησίας από τους διοργανωτές (οι οποίοι ανήγγειλαν τη δημιουργία ειδικής τηλεφωνικής γραμμής για καταγγελίες σεξουαλικής παρενόχλησης) και αποπάνω έρχεται κι ο Λαρς Φον Τρίερ.

Το «The House That Jack Built» του αφηγείται με αποστασιοποιημένο, κανιβαλιστικά χιουμοριστικό και άκρως προκλητικό για το καλό γούστο τρόπο την ιστορία ενός φιλοσοφημένου serial killer (Ματ Ντίλον), θέτοντας έξυπνες και πονηρές ερωτήσεις πάνω στα όρια του καλού και του κακού, τη σχέση ηθικής και τέχνης, αλλά και τον ανταγωνισμό ενστίκτου επιβίωσης και παρόρμησης θανάτου. Η γραφική βία ενάντια στις γυναίκες βρίσκεται σε πρώτο πλάνο, και σχολιάζεται σχετικά, με τον προβοκάτορα Δανό να υπογράφει μια έμμεση, για κάποιους γνήσια τραγική και για τους περισσότερους ξεδιάντροπα καυχησιάρικη, αυτοβιογραφική κατάθεση πάνω σ’ ολόκληρο το έργο του - τις ηθικές, πολιτικές και αισθητικές του επιλογές. Με ελάχιστους φανατικούς υποστηρικτές και αμέτρητους ορκισμένους εχθρούς, το φιλμ προκάλεσε ομαδικές αποχωρήσεις κατά τη διάρκεια της προβολής του, βάζοντας φωτιά στα social media, χαρίζοντας στο φεστιβάλ το φετινό highlight του.

Ο Λαρς φον Τριερ ξαναχτυπά στο φεστιβάλ των Κανών - εικόνα 2
«The House That Jack Built»

Στο διαγωνιστικό μέτωπο από την άλλη, μετά τον «Ψυχρό Πόλεμο» του Πάβελ Παβλικόφσκι, το «Καλοκαίρι» του Κίριλ Σερεμπρένικοφ και το «Ash Is Purest White» του Τζία Ζανγκ-Κε μια σειρά ταινιών έβαλε κι αυτή υποψηφιότητα για τα σαββατιάτικα βραβεία. Προηγούμενο πλέον στις προτιμήσεις των κριτικών του Screen International και δεύτερο σε εκείνη του Film Francais βρίσκεται το τρυφερό και συναισθηματικά ευαίσθητο «The Shoplifters» του Χιροκάζου Κόρε-Έντα, ένα χαμηλότονο οικογενειακό δράμα που θυμίζει το βραβευμένο στις Κάνες «Nobody Knows» (2004), ενώ θετική ήταν και η υποδοχή του «Ευτυχισμένου Λαζάρου» της Αλίτσε Ρορβάκερ («Τα Θαύματα»), μιας πρωτότυπης παζολινικής αλληγορίας πάνω στη σύγχρονη Ιταλία με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού κι ένα αφόρητα αδέξιο φινάλε.

Ο Λαρς φον Τριερ ξαναχτυπά στο φεστιβάλ των Κανών - εικόνα 3
«Ο Ευτυχισμένος Λάζαρος»

Ένα ίδιο πρόβλημα (εδώ μεγαλόφωνα διδακτικό) που στιγματίζει και το διασκεδαστικό, σπιντάτο και cool «Η Παρείσφρηση» του Σπάικ Λι, πάνω στην αληθινή ιστορία ενός Αφροαμερικανού αστυνομικού που διείσδυσε στα άδυτα της Κου Κλουξ Κλαν(!). Όσο για τα «Τρία Πρόσωπα» του ακόμα εγκλωβισμένου στο Ιράν Τζαφάρ Παναχί, λίγους πραγματικά εξέπληξαν. Μείγμα αυτοβιογραφικής κατάθεσης, σχολίου πάνω στο σινεμά και κοινωνικής παρατήρησης, το χειροποίητο φιλμ του συμπαθούς δημιουργού (και πρωταγωνιστή) συνεχίζει στο ίδιο ημιντοκιμαντερίστικο στιλ την προσωπική του κινηματογραφική κατάθεση, όπως πάντα μετρημένη, τίμια και κατά στιγμές συγκινητική.

Ο Λαρς φον Τριερ ξαναχτυπά στο φεστιβάλ των Κανών - εικόνα 4
«Η Παρείσφρηση»

Τέλος, αν και η ελληνική παρουσία περιορίζεται φέτος σε δυο μικρού μήκους («Έκτορας Μαλό: Η Τελευταία Μέρα της Χρονιάς» της Ζακλίν Λέντζου, «Third Kind» του Γιώργου Ζώη) και την ενδιαφέρουσα ως σκηνοθετικό ντεμπούτο συμπαραγωγή «Οι Θεριστές» του Νοτιοαφρικανού Ετιέν Καλός, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου έκαναν για δεύτερη χρονιά μια παρουσίαση (πέντε) ταινιών σε στάδιο work in progress. Σε μια γεμάτη από παραγωγούς και διανομείς αίθουσα της Αγοράς έδωσαν στοιχεία και έδειξαν ένα πρώτο υλικό από φιλμ μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ που αναζητούν συμπαραγωγή ή πιθανή διανομή στο εξωτερικό, ενισχύοντας με την πετυχημένη πρωτοβουλία «Thessaloniki goes to Cannes» τη ζητούμενη εξωστρέφεια του ελληνικού σινεμά.

Ευχαριστούμε την Air France για τη βοήθειά της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/04/2024

Η Αρπαγή

Δομημένη σαν ψυχολογικό θρίλερ, μια ιστορία εμμονής αποκαλύπτει τη συντριπτική δύναμη των κοινωνικών ρόλων σ’ έναν κόσμο ψυχολογικής ανασφάλειας κι έλλειψης επικοινωνίας.

Το Περασμένο Καλοκαίρι

Αρκετά πιστό ριμέικ της δανέζικης "Βασίλισσας της Καρδιάς". Ενός τολμηρότερου ερωτικού δράματος, το οποίο διέθετε ένα διαφορετικό, αιχμηρό φινάλε.

Αμπιγκέιλ

Το μυστήριο συναντά το horror και το απενοχοποιημένο φαν, σε ένα διασκεδαστικό μιξ αναφορών και χαβαλέ, μέχρις ότου χαθεί ο έλεγχος και κυριαρχήσει η σαχλαμάρα.

Σπίθα στη Θάλασσα

Συγκινητικό δράμα επώδυνης ενηλικίωσης, το οποίο δεν ανοίγεται στα βαθιά σεναριακά, αντλώντας συναισθηματική δύναμη από τους τρισδιάστατους χαρακτήρες του.

Μη μου Λες Ψέματα

Συναισθηματική, στέρεα, όσο και εύπεπτη δραμεντί πάνω στα αληθινά ψέματα, τα οποία ξεκινούν από τη ζωή και γίνονται συναρπαστικές λογοτεχνικές και κινηματογραφικές ιστορίες.

Ένα Φλιτζάνι Καφέ και Καινούργια Παπούτσια

Υπαρξιακά αδιέξοδα πασχίζουν να αναδειχθούν μέσα από μια μελοδραματική συνθήκη, ο μινιμαλιστικός χειρισμός της οποίας καταντά φτωχός και μονοδιάστατος.