Σε γυναικεία υπόθεση εξελίχθηκε η απονομή των βραβείων της 68ης Μπερλινάλε, με μεγάλο θριαμβευτή το τολμηρό δράμα της Αντίνα Πιντίλιε «Touch me Not».
Όπως και πέρσι, με το «Ψυχή και Σώμα» της Ίλντικο Ενιέντι να κερδίζει το βραβείο της καλύτερης ταινίας, και μια θέση στις καλύτερες ταινίες του 2017 για το «α», έτσι και φέτος ήταν οι ερωτικές ιστορίες αυτές οι οποίες κυριάρχησαν και τελικά βραβεύτηκαν στο 68ο Φεστιβάλ Βερολίνου. Οι ερωτικές ιστορίες και οι γυναίκες, καθώς τόσο η Χρυσή Άρκτος όσο και το Βραβείο της Επιτροπής είναι σκηνοθετημένες από Ανατολικοευρωπαίες, ενώ η Αργυρή Άρκτος για ταινία που ανοίγει νέες προοπτικές αφορά τις περιπέτειες δυο Παραγουανών γυναικών με φόντο τη σύγχρονη οικονομική κρίση.
Ήταν ένα από τα βερολινέζικα φεστιβάλ που γρήγορα θα ξεχαστούν το φετινό, αν και τις τελευταίες του μέρες ανέβασε τη θερμοκρασία με το γλυκόπικρο μεξικάνικο «Μουσείο», συνδυασμός αληθινής ιστορίας ενηλικίωσης, ταινίας δρόμου και heist movie που κέρδισε το βραβείο σεναρίου, το σκληρά ρομαντικό, υποδειγματικά γραμμένο και υποδόρια κωμικό «In the Aisles» του Γερμανού Τόμας Στούμπερ (οι οικοδεσπότες ήταν επιδεικτικά απόντες τη βραδιά της απονομής) και τις δυο θηλυκές εκπλήξεις – μεγάλους νικητές: Την ενδιαφέρουσα, μα άνιση αντικληρική σάτιρα της γνωστής μας από το «Elles» Μαλγκορζάτα Σουμόφσκα «Twarz» , όπου θέματα προσωπικής ταυτότητας θίγονται παράλληλα με μια βιτριολικά καυστική ματιά στη σύγχρονη Πολωνία (Βραβείο της Επιτροπής) και το μεγάλο θριαμβευτή «Touch me Not» της Ρουμάνας Αντίνα Πιντίλιε (καμιά συγγένεια με τον γνωστό Λουσιάν Πιντίλιε). Ψυχρή στην όψη, πολυεπίπεδη, θεματικά τολμηρή και αφηγηματικά πρωτότυπη, καθώς ισορροπεί στα όρια μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, η πρώτη ταινία της 38χρονης σκηνοθέτιδας είναι μια «δοκιμιακή» αναζήτηση των εννοιών της ομορφιάς, της επιθυμίας, της σεξουαλικής έλξης και ικανοποίησης, η οποία φέρνει σε πρώτο επίπεδο το – συχνά γυμνό – ανθρώπινο σώμα με τρόπο που θυμίζει Μίκαελ Χάνεκε ή Λαρς Φον Τρίερ κι όχι το τυπικό ρουμάνικο κινηματογραφικό νέο κύμα.
Από εκεί και πέρα ο συνήθης ύποπτος Γουές Άντερσον πρόσθεσε ένα ακόμα βερολινέζικο βραβείο στη συλλογή του με το «Isle of Dogs» (το «The Grand Budapest Hotel» είχε αποσπάσει το Βραβείο της Επιτροπής), ενώ δικαίως έμειναν χωρίς διάκριση ο «λίγος» Στίβεν Σόντερμπεργκ με το θρίλερ «Unsane» (ο Τζον Κάρπεντερ συναντά τον Άλφρεντ Χίτσκοκ απ’ τα Lidl), η αποτυχημένη κοινωνικο-σινεφίλ φάρσα του Ιρανού Μάνι Χαγκίγκι «Γουρούνι» και η απόλυτα μέτρια κι ανέμπνευστη βιογραφία του Γκας Βαν Σαντ «Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot». Τέλος, Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής για το Teddy Award, το οποίο αφορά ταινίες με queer θεματική, απέσπασε το ωριαίο ελληνογαλλικό ντοκιμαντέρ της Ευαγγελίας Κρανιώτη «Obscuro Barroco», όπου μέσα από τον ποιητικό λόγο της transgender Λουάνα Μουνίζ, σύμβολο της βραζιλιάνικης κουλτούρας του περιθωρίου, ο θεατής ανακαλύπτει με ένα αντισυμβατικό τρόπο την αθέατη πλευρά του Ρίο ντε Τζανέιρο.
Δείτε παρακάτω αναλυτικά τα βραβεία:
Διαγωνιστικό τμήμα
Χρυσή Άρκτος
«Touch me Not» της Αντίνα Πιντίλιε
Βραβείο της Επιτροπής
«Twarz» της Μαλγκορζάτα Σουμόφσκα
Αργυρή Άρκτος (για ταινία που ανοίγει νέες κινηματογραφικές προοπτικές)
«Οι Κληρονόμοι» του Μαρσέλο Μαρτινέσι
Σκηνοθεσία
Γουές Άντερσον («Isle of Dogs»)
Καλύτερος Ηθοποιός
Άντονι Μπαγιόν («La Priere»)
Καλύτερη Ηθοποιός
Άνα Μπρουν («Οι Κληρονόμοι»)
Σενάριο
Αλόνσο Ρουιζπαλάσιο & Μανουέλ Αλκαλά («Μουσείο»)
Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος – Σκηνικά, Κοστούμια
Έλενα Οκοπνάγια («Dovlatov»)
Μικρού μήκους
Χρυσή Αρκτος
«The Men Behind the Wall» της Ίνες Μολντάβσκι
Αργυρή Αρκτος
«Imfura» του Σάμουελ Ισίμβε
Διεθνής Ένωση Κριτικών Κιν/φου (Fipresci)
Διαγωνιστικό
«Οι Κληρονόμοι»
Πανόραμα
«River’s Edge» του Ιζάο Γιουκισάντα
Φόρουμ
«An Elephant Sitting Still» του Χου Μπο
Οικουμενική Επιτροπή
Διαγωνιστικό
«In the Aisles» του Τόμας Στούμπερ
Πανόραμα
«Styx» του Βόλφγκανγκ Φίσερ
Φόρουμ
«Teatro de Guerra» της Λόλα Αρίας
Teddy Award
«Tinta Bruta» των Μάρσιο Ρεολόν και Φιλίπε Ματζεμπάχερ
Δείτε ένα απόσπασμα από την ταινία «Touch me Not»:
Δείτε τους συντελεστές του «Touch me Not» να μιλούν για την ταινία στη συνέντευξη τύπου τους στην Μπερλινάλε:
Ευχαριστούμε την Aegean Airlines , η οποία πετάει απευθείας για Βερολίνο, για την πραγματοποίηση του ταξιδιού.