Ο Μαθητευόμενος

3,5

Μια ωμή κινηματογραφική ματιά πάνω στη θανατική ποινή, η οποία εγείρει πολλά και σύνθετα υπαρξιακά, ψυχολογικά και κοινωνικά ερωτήματα.

Ο Μαθητευόμενος

Μια ωμή κινηματογραφική ματιά πάνω στη θανατική ποινή, η οποία εγείρει πολλά και σύνθετα φιλοσοφικά, ψυχολογικά και κοινωνικά ερωτήματα. Λιτές μα σοκαριστικές εικόνες (όσο εκείνες του «Εν Ψυχρώ» και της «Μικρής Ιστορίας για Έναν Φόνο»), απουσία διδακτισμού και μια διαρκώς παρούσα αίσθηση εγκλεισμού που αποκτά υπαρξιακές διαστάσεις.

Ο Μαθητευόμενος - εικόνα 1

Η θανατική ποινή είναι ένα ζήτημα το οποίο, αν και στην ευρωπαϊκή δύση μοιάζει να έχει οριστικά διευθετηθεί, στον υπόλοιπο κόσμο –από τις ΗΠΑ μέχρι τη Ρωσία του Πούτιν και την Τουρκία του Ερντογάν– επανέρχεται διαρκώς ως σωφρονιστικό και κοινωνικό ερώτημα. Στη Σιγκαπούρη, για παράδειγμα, η εκτέλεση δι’ απαγχονισμού παραμένει ως κατάλοιπο των χρόνων της βρετανικής αποικιοκρατίας κι ενώ οι περιπτώσεις εφαρμογής της έχουν μειωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια, κατά τη δεκαετία του ’90 η ασιατική πόλη-κράτος ήταν η δεύτερη στον κόσμο σε σχέση θανατικών εκτελέσεων ανά κάτοικο.

Στη δεύτερη ταινία του μετά το «Sandcastle», το οποίο το 2010 είχε φτάσει μέχρι την Εβδομάδα Κριτικής των Κανών, ο Μπου Τζουνφένγκ μας μεταφέρει σε μια μεγάλη σιγκαπουριανή φυλακή, όπου έχει μόλις μετατεθεί ο σωφρονιστικός υπάλληλος Αϊμάν. Ένας 28χρονος με περιορισμένη κοινωνική ζωή, που μοιράζεται με τη μεγαλύτερη αδερφή του ένα μικρό διαμέρισμα σε συγκρότημα κατοικιών. Στην καινούργια δουλειά του θα γνωρίσει τον 65χρονο δήμιο Ραχίμ, την εμπιστοσύνη του οποίου θα κερδίσει σιγά σιγά. Έτσι, όταν ο βοηθός του τελευταίου παραιτείται, εκείνος προτείνει στον Αϊμάν να αναλάβει τη θέση του, βάζοντας έτσι τον νεοφερμένο μπροστά σε ένα περίπλοκο δίλημμα.

Ο Μαθητευόμενος - εικόνα 2

Από τη μία αυτό το παράξενο φλερτ με το θάνατο μοιάζει διεστραμμένα γοητευτικό, αλλά από την άλλη ο Ραχίμ είναι αυτός που πριν από χρόνια εκτέλεσε τον βιολογικό πατέρα του, έναν δολοφόνο τον οποίο ο Αϊμάν δεν γνώρισε καν. Αντικρουόμενα συναισθήματα συναντιούνται σε έναν εσωστρεφή, μοναχικό και «περιθωριακό» νέο με παρελθόν βίαιης εφηβικής συμπεριφοράς, χρήσης ναρκωτικών και καταφυγής στη στρατιωτική θητεία ως απόδραση από μια αυτοκαταστροφική καθημερινότητα. Ήδη από το πρώτο πλάνο, το οποίο λειτουργεί ως flash forward, ο Μπου Τζουνφένγκ τον καδράρει μέσα από πόρτες και πίσω από κάγκελα, σηματοδοτώντας έτσι τον πολλαπλό εγκλεισμό του – αίσθηση που ενισχύεται από την ασφυκτική στενότητα του διαμερίσματός του.

Η τελετουργική επιμονή στη ρουτίνα της φυλακής και στις λεπτομέρειες μιας εκτέλεσης δι’ απαγχονισμού (οι λιτότερες και σοκαριστικότερες εικόνες πάνω στο θέμα μαζί με εκείνες του «Εν Ψυχρώ» και της «Μικρής Ιστορίας για Έναν Φόνο») ολοκληρώνουν τη «μεγάλη εικόνα» ενός κόσμου προσδεμένου στις έννοιες της τιμωρίας και του θανάτου. Πώς τοποθετείται κάποιος μέσα του; Οι μελλοθάνατοι, οι συγγενείς τους, η αδερφή του Αϊμάν (η οποία διαλέγει τη λύση της φυγής) και τελικά ο φαινομενικά ψυχρός εκτελεστής Ραχίμ απαντούν διαφορετικά στο ηθικό, φιλοσοφικό κι εντέλει πολιτικό ερώτημα, όλοι όμως αποδεικνύονται το ίδιο παγιδευμένοι στη ρητορικότητά του, ανακυκλώνοντας ουσιαστικά μια βίαιη κι εκδικητική συμπεριφορά κοινωνικής καταγωγής. Ο Αϊμάν είναι απλώς εκείνος που καλείται να τραβήξει το μοχλό της καταπακτής…

Σιγκαπούρη, Γερμανία. 2016. Διάρκεια: 115΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Μαθητευόμενος

Apprentice
3,5
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 115 '
  • Τζουνφένγκ Μπόο

Ο Αϊμάν είναι ένας 28χρονος σωφρονιστικός υπάλληλος ο οποίος μετατίθεται σε μια καινούργια, μεγάλη φυλακή, όπου γνωρίζει τον 65χρονο δήμιο Ραχίμ. Όταν ο βοηθός του τελευταίου παραιτείται, εκείνος προτείνει στον Αϊμάν να αναλάβει τη θέση του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.