Η απελπισία του γιατρού και ο θάνατος του εμποράκου

Μάρεν Άντε ή Πέδρο Αλμοδόβαρ; Στα μέχρι χθες ισχυρά φαβορί του Χρυσού Φοίνικα προσθέστε πλέον και τον Κριστιάν Μουνγκίου με τον Ασγκάρ Φαραντί.

Η απελπισία του γιατρού και ο θάνατος του εμποράκου

Έντονες και εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους αντιδράσεις επεφύλασσαν οι τελευταίες προβολές του διαγωνιστικού προγράμματος του φεστιβάλ. Ο Ρουμάνος Κριστιάν Μουνγκίου, μεγάλος νικητής του 2007 με το «4 Μήνες, 3 Εβδομάδες και 2 Μέρες», έβαλε έναν ακόμα γιατρό – μετά την Αντέλ Ανέλ των Νταρντέν και πριν τους Σαρλίζ Θερόν και Χαβιέρ Μπαρδέμ του Σον Πεν – μπροστά σε μερικά επίκαιρα και δυσεπίλυτα ηθικά διλήμματα. Με αφορμή τις εξετάσεις για το πανεπιστήμιο που καλείται να δώσει η κόρη ενός νοσοκομειακού γιατρού στο Κλουζ, ο Ρουμάνος δημιουργός του «Bacalaureat» κατασκευάζει ένα αποκαλυπτικό παζλ της σύγχρονης μετακομουνιστικής βαλκανικής κοινωνίας, μοιράζοντας καταγγελίες και δικαιολογητικά σε μια σειρά από απεγνωσμένους χαρακτήρες, όλοι τους παγιδευμένοι ανάμεσα στη γενικευμένη κοινωνική διαφθορά και τους διαδοχικούς προσωπικούς συμβιβασμούς. Σινεμά σεναρίου και χαρακτήρων, η ειδικότητα του μεγαλοφυούς Ασγκάρ Φαραντί («Ένας Χωρισμός»), ο οποίος στον «Εμποράκο» του ξεκινά από μια μετακόμιση, ένα θεατρικό έργο - το «Θάνατο του εμποράκου» του Άρθουρ Μίλερ – και ένα νεαρό ζευγάρι, για να στήσει ένα συναρπαστικό κινηματογραφικό παιχνίδι ανάμεσα σε ψυχολογικές ενοχές και κοινωνικές υπαγορεύσεις, συνοδευόμενο από διεισδυτικές παρατηρήσεις πάνω στη σχέση ζωής, τέχνης και εκπαίδευσης.

Η απελπισία του γιατρού και ο θάνατος του εμποράκου - εικόνα 1
«Bacalaureat»

Ο «Εμποράκος» και ο «Toni Erdmann» της Γερμανίδας Μάρεν Άντε είναι αναμφίβολα οι σπουδαίες ταινίες του φετινού φεστιβάλ Κανών, οι οποίες μαζί με το «Paterson» του Τζιμ Τζάρμους και την «Julieta» του Πέδρο Αλμοδόβαρ συγκεντρώνουν τις περισσότερες πιθανότητες να αποσπάσουν τον κυριακάτικο Χρυσό Φοίνικα. Ισχυρά αουτσάιντερ το βραζιλιάνικο «Aquarius», το «Ma’ Rosa» του Φιλιππινέζου Μπριγιάντε Μεντόζα και τα ρουμάνικα «Bacalaureat» και «Sieranevada», ενώ μεγάλη είναι και η αντίστοιχη λίστα των φετινών ισχυρών απογοητεύσεων. Στα γαλλικά «Ma Loute» («Slack Bay») του Μπρουνό Ντιμόν, «Rester Vertical» του Αλέν Γκιροντί και «Personal Shopper» του Ολιβιέ Ασαγιάς προστέθηκε το θεατρικών καταβολών, υστερικό και φλύαρο «Δεν Είναι Παρά το Τέλος του Κόσμου» του κινηματογραφικού Τζάστιν Μπίμπερ Ξαβιέ Ντολάν, ενώ ψυχρότατη υποδοχή επεφύλαξαν κοινό και κριτικοί και στο οπτικά ντελιριακό, φλασάτο, μα απίστευτα ρηχό και glossy «Neon Demon» του Δανού Νίκολας Γουίντινγκ Ρεφν («Drive»), ένα «κανιβαλιστικό» μετα-σχόλιο πάνω στην κοινωνία της κατανάλωσης και του φαίνεσθαι με φόντο τον κόσμο της καλιφορνέζικης μόδας.

Η απελπισία του γιατρού και ο θάνατος του εμποράκου - εικόνα 2
«The Last Face»

Αν, όμως, πρέπει να μιλήσουμε για πραγματική κινηματογραφική πανωλεθρία, τότε το «The Last Face» έχει ήδη γράψει φεστιβαλική ιστορία. Γιουχαϊτά, γέλια και σφυρίγματα συνόδευσαν την προβολή της πολυαναμενόμενης ταινίας του Σον Πεν, ενός προσφυγικού δράματος με ήρωες δυο ερωτευμένους Γιατρούς του Κόσμου (Σαρλίζ Θερόν και Χαβιέρ Μπαρδέμ) που θυμίζει κάτι ανάμεσα σε διαφήμιση του Nescafé, ντοκιμαντέρ για τον εμφύλιο στη Σιέρα Λεόνε και ερωτικό θρίλερ του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Κάτι που πρέπει να δει κανείς για να το πιστέψει, ενώ εμείς δεν έχουμε παρά να προσθέσουμε αυτό: Στην έγκριτη βαθμολογία όλων των διαγωνιζομένων ταινιών του περιοδικού screen International, όπου προηγείται το «Toni Erdmann» (3,8/4) και τα «Paterson» (3,5/4), «Aquarius» (3/4) και «Bacalaureat» (2,9/4), το «Last Face» έπιασε τη χειρότερη βαθμολογία των τελευταίων 13 χρόνων(!), σκοράροντας 0,2/4. Σκεφτείτε πως η αμέσως χειρότερη ταινία, το «Δεν Είναι Παρά το Τέλος του Κόσμου», βρίσκεται στο 1,3/4, κάτω από το «Mal des Pierres» («From Earth to the Moon») της Νικόλ Γκαρσιά με 2/4.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Πολύδροσο

Ένα υπόκωφης έντασης και ανεπιτήδευτης ποίησης φιλμ, το οποίο συγκινεί, εξαντλεί, ωστόσο, τις κινηματογραφικές εκπλήξεις του, καθώς εγκλωβίζεται στη φόρμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
16/05/2024

Βασιλιάδες του Κόσμου

Βραβείο καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν για ένα σκληρό δράμα νεορεαλιστικής ειλικρίνειας, χρωματισμένο με πινελιές ονειρικής φαντασίας.

Η Άκρη του Νήματος

Τυποποιημένο crime thriller που δεν πρωτοτυπεί πουθενά.

Η Πόλη της Ασφάλτου

Ένα σενάριο "Πολ Σρέιντερ από τα Lidl" συρρικνώνει αυτή την υπαρξιακή περιπέτεια/ιστορία ενηλικίωσης σε μια απλοϊκή αμερικανιά με κοινωνικές αιχμές.

Boy Kills World

Ο "John Wick" δείχνει το δρόμο σε μια μελλοντολογική περιπέτεια της σειράς, γεμάτη καταιγιστική, χορογραφημένη βία και σαχλό (αυτο)σαρκαστικό χιούμορ.

Searching for Rodakis

Απλή όσο και επιμορφωτική εξιστόρηση μιας συγκινητικής διαδρομής στο πρόσφατο ελληνοτουρκικό παρελθόν.

Στην Παγίδα του Νόμου

Ένα απολαυστικό ποτ-πουρί σινεφιλικών αναφορών, από τις ταινίες απόδρασης μέχρι το γουέστερν, πλαισιώνει αισθητικά μια ιδιοσυγκρασιακή κωμωδία αντισυμβατικών χαρακτήρων.