Το πρωτοποριακό φεστιβάλ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος επιστρέφει για όγδοη φορά παρουσιάζοντας, μέχρι τις 26/11, την αφρόκρεμα της παγκόσμιας αβανγκάρντ κινηματογραφικής σκηνής, ρετροσπεκτίβες σε σπουδαίους σκηνοθέτες και αφιερώματα που φωτίζουν παραγνωρισμένα έργα και κινήματα.
Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου συμπυκνώνει στη δεκαπενθήμερη διάρκειά του τους δημιουργικούς σκοπούς της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Από τη μία φέρνει στη χώρα μας τα highlights της παγκόσμιας πρωτοπορίας, τα σύγχρονα αβανγκάρντ φιλμ που διευρύνουν τα όρια της 7ης τέχνης και ιχνηλατούν το καλλιτεχνικό μέλλον της. Από την άλλη κοιτάζει με ερευνητική ματιά το παρελθόν του σινεμά, προβάλλοντας τα αριστουργήματα που καθόρισαν τη συναρπαστική αιωνόβια πορεία του.
Συμπεριλαμβάνει μάλιστα στο πρόγραμμά του τα έργα σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών, πραγματοποιώντας αφιερώματα με τις κορυφαίες στιγμές του οπτικού πολιτισμού μας. Η παρουσία της αθηναϊκής σινεφιλικής κοινότητας, λοιπόν, είναι επιβεβλημένη από 12 μέχρι 26/11 στις δύο αίθουσες της Ταινιοθήκης για την πιο φιλόδοξη διοργάνωση στην ιστορία του Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.
Δείτε το ωρολόγιο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου εδώ.
Ο Λεός Καράξ στην Αθήνα
Ο 53χρονος Γάλλος νεωτεριστής σκηνοθέτης είναι σίγουρα το πρόσωπο του φεστιβάλ. Το σινεμά του Λεός Καράξ (κατά κόσμον Αλεξάντρ Οσκάρ Ντιπόν) είναι καταδικασμένο να λατρεύεται και να μισιεται. Οι ταινίες του είναι (αντι)ποιητικά παραληρήματα που μιλούν με μια αιρετική, σκοτεινά συναισθηματική γλώσσα για τα ανθρώπινα συναισθήματα και την κινηματογραφική μαγεία. Συνθέτοντας δεξιοτεχνικούς κινηματογραφικούς κόσμους, ο Γάλλος βιρτουοζός αποτελεί έναν από τους σπουδαιότερους σύγχρονους οραματιστές της 7ης τέχνης, με το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου να παρουσιάζει όλες τις μεγάλου μήκους ταινίες του, το σπονδυλωτό φιλμ «Tokyo!», το οποίο συν-σκηνοθέτησε με τους Βονγκ Τζουν-Χο και Μισέλ Γκοντρί, καθώς και το μικρού μήκους «Sans Titre», ένα επετειακό ταινιάκι για τα πεντηκοστά γενέθλια του Φεστιβάλ Κανών. Μη χάσετε όμως και το ανοιχτό masterclass που θα δώσει ο Λεός Καράξ την Τετάρτη 19/11 (4 μ.μ.) στην Ταινιοθήκη.
Το βλέμμα στο παρελθόν και το παρόν
Δεν είναι τυχαίο ότι το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου επιλέγει να ανοίξει και να κλείσει την όγδοη διοργάνωσή του με την προβολή δύο κλασικών αριστουργημάτων. Οι αποκατεστημένες ψηφιακές κόπιες του ορμητικού «Επαναστάτη Χωρίς Αιτία» του Νίκολας Ρέι και του ποιητικού «Χρώματος του Ροδιού» του Σεργκέι Παρατζάνοφ αποκαλύπτουν τις κρυφές πτυχές δύο έργων που υπηρετούν εντελώς διαφορετικά κινηματογραφικά ρεύματα και είδη, αλλά μοιράζονται το δικαίωμα στην πρωτοπορία. Την ίδια στιγμή το φεστιβάλ παρουσιάζει σύγχρονα διαμάντια της αβανγκάρντ κινηματογραφίας, όπως το «Απ’ ό,τι Ήταν Πριν», το πενταμισάωρο ασπρόμαυρο οπτικό ποίημα του Φιλιππινέζου Λαβ Ντίαζ που κέρδισε τη Χρυσή Λεοπάρδαλη του φετινού Λοκάρνο, αλλά και το ντοκιμαντέρ «Η Ταινία-Μπαλάντα της Μαμαντάντα» των Λίλι Μπένσον και Κασάντρα Γουάν για τη ζωή μιας άγνωστης ηρωίδας του ντανταϊστικού κινήματος της Νέας Υόρκης.
Το φετινό Διαγωνιστικό Τμήμα είναι αυτό που αναλαμβάνει να μας συστήσει τα best of της πρόσφατης πρωτοποριακής κινηματογραφίας. Ένα από αυτά είναι το «Mambo Cool», μια αφηγηματικά παράδοξη απεικόνιση του κολομβιανού περιθωρίου από τον Κρις Γκουντ, ο οποίος θα βρεθεί στην Αθήνα για να παρουσιάσει το ντεμπούτο του. Το «Οχυρό Μπιουκάναν» του Μπέντζαμιν Κρότι καταγράφει την καθημερινότητα σε μια στρατιωτική βάση, ενώ το βραβευμένο ντοκιμαντέρ «Σιδερένιο Μέσο» του Τζ.Π. Σνιαντέκι, το οποίο χαρτογραφεί την απέραντη κινεζική ενδοχώρα μέσα από τις σιδηροδρομικές γραμμές της, είναι σίγουρα ένα από τα highlights του φεστιβάλ. Το ίδιο ισχύει και για την καινούργια ταινία του Πορτογάλου δεξιοτέχνη Πέδρο Κόστα «Λεφτά για Άλογα».
Έλληνες, Γερμανοί και Αμερικανοί στην οθόνη
Οι Έλληνες δημιουργοί κατέχουν ένα μεγάλο κομμάτι του φετινού προγράμματος της διοργάνωσης. Καταρχάς το φεστιβάλ έχει ετοιμάσει μια ρετροσπεκτίβα στον ρηξικέλευθο εικονογράφο της ελληνικής πραγματικότητας Γιάννη Οικονομίδη, που περιλαμβάνει, εκτός από τις μεγάλου μήκους ταινίες του, τα λιγότερο γνωστά ντοκιμαντέρ «Καλημέρα Νύχτα», «Μόνο Μυρίζοντας Γιασεμί», «Η Ζωή που Θα Ήθελες» και τη μικρού μήκους ταινία «Σταδιακή Βελτίωση του Καιρού».
Επίσης, τα αφιερώματα στη Φρίντα Λιάππα και στο μεταπολιτευτικό σινεμά αποτελούν σίγουρα πόλο έλξης για τους Αθηναίους σινεφίλ. Το 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου έχει συμπεριλάβει, τέλος, στο πρόγραμμά του το Πανόραμα Αμερικανικών Πειραματικών Αφηγήσεων στη νέα χιλιετία (ξεχωρίζει «Ο Χρόνος που Σκοτώναμε» της Τζένιφερ Τοντ-Ριβς) κι ένα αφιέρωμα σε τέσσερις Γερμανούς της νέας γενιάς (μη χάσετε το «Τοτέμ» της Τζέσικα Κρουμάχερ) για να γνωρίσετε την αφρόκρεμα της αβανγκάρντ σκηνής των δύο χωρών.