Τι είναι η εικόνα 4Κ και ποιo είναι το κινηματογραφικό της μέλλον;

Τα ερωτήματα που συνοδεύουν την είσοδο των λέξεων «4K» και «Ultra High Definition» στην high-tech καθημερινότητά μας, απαντά ο κ. Σταύρος Παπαδόπουλος, Group Product Manager της εταιρίας Sony.

Τι είναι η εικόνα 4Κ και ποιo είναι το κινηματογραφικό της μέλλον;

Με το Mundial 2014 να κρατά συγκεντρωμένο το ενδιαφέρον του κόσμου στραμμένο στη Βραζιλία και την αγορά των τηλεοράσεων να έχει «πάρει φωτιά» το τελευταίο διάστημα, είναι εύκολο να... ξεχάσει κανείς πως η υπόθεση της υπερυψηλής ευκρίνειας - η ελληνική απόδοση του όρου Ultra High Definition, γνωστότερου... φιλικά ως «εικόνα 4Κ» - δεν σχετίζεται μόνο με τη «στρογγυλή θεά». Η υπερυψηλή ευκρίνεια είναι η νεότερη τεχνολογία εικόνας σε τηλεοράσεις ή προβολείς, η οποία προσφέρει τετραπλάσια οπτική πληροφορία από την «απλή», καθιερωμένη πλέον υψηλή ευκρίνεια (ανάλυση 3840x2160 pixel αντί για 1920x1080 pixel). Η πολύ μεγαλύτερη ανάλυση, η ευρύτερη γκάμα χρωμάτων και κάποιες ακόμη ιδιότητες της εικόνας 4Κ έχουν ως αποτέλεσμα εντυπωσιακά «καθαρότερη» και περισσότερο λεπτομερή εικόνα, που φαντάζει σχεδόν... live σε πολλές περιπτώσεις - ένα αληθινό «βήμα μπροστά» στην ψηφιακή προβολή υλικού οποιουδήποτε είδους. Η εικόνα 4Κ αφορά, με άλλα λόγια, σε πολλά περισσότερα από την απλή μετάδοση αθλητικών γεγονότων.

Και ενώ το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου θα ολοκληρωθεί σε λίγες μέρες, η σημασία της εικόνας 4Κ θα γίνεται ολοένα και μεγαλύτερη όσο διανύουμε το 2014 και το 2015. Με αυτά ως δεδομένα - αλλά έχοντας στα υπ' όψιν και όλα τα παρόντα «θέματα» που πρέπει να λυθούν ώστε η εικόνα 4Κ να κεντρίσει το ενδιαφέρον του ευρύτερου κοινού - θελήσαμε να εξετάσουμε το πού ακριβώς βρίσκεται η υπερυψηλή ευκρίνεια αυτή τη στιγμή στην εξέλιξή της. Στο τεχνολογικό της υπόβαθρο, δηλαδή, καθώς και στον τομέα του περιεχομένου και της διανομής του περιεχομένου αυτού. Ήλθαμε λοιπόν σε επαφή με τη μόνη εταιρεία που «έχει εικόνα» - κυριολεκτικά και μεταφορικά - για την υπερυψηλή ευκρίνεια στο σύνολό της: από το στάδιο της δημιουργίας έως και το στάδιο της οικιακής προβολής. Τη Sony. Είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε - σε αποκλειστικότητα - με τον κ. Σταύρο Παπαδόπουλο, Group Product Manager της εταιρείας για τα σχετικά προϊόντα, και οι απαντήσεις στις ερωτήσεις που θέσαμε, ακολουθούν.

Τι είναι η εικόνα 4Κ και ποιo είναι το κινηματογραφικό της μέλλον; - εικόνα 1

Αθηνόραμα Digital: Πολλοί από μας περίμεναν ότι το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου 2014 θα ήταν ένα από τα σημεία-σταθμούς στην εξέλιξη της εικόνας 4Κ... πρακτικά όμως, τεχνικά τουλάχιστον, αυτό δεν επιβεβαιώνεται. Σε τί το αποδίδετε;
Σταύρος Παπαδόπουλος: Αυτό που περιγράφετε κατά μία έννοια ισχύει, κατά μία άλλη όχι. Τεχνικά, είναι αλήθεια πως δεν παρακολουθούμε το Mundial 2014 «ζωντανά» σε αληθινή εικόνα 4Κ αυτή τη στιγμή, σχεδόν πουθενά στον κόσμο. Οι λόγοι είναι σχετικοί με συνεργασίες και πνευματικά δικαιώματα, με τον εξοπλισμό των τηλεοπτικών καναλιών, με Δικτυακές υποδομές κλπ. Από την άλλη, η υπερυψηλή ευκρίνεια ωφελείται από την συγκυρία του Mundial 2014: πολύ περισσότερος κόσμος αγοράζει καινούργια τηλεόραση λόγω του θεσμού, οπότε είναι μεγαλύτερος ο αριθμός των καταναλωτών που έρχεται σ' επαφή με την εικόνα 4Κ. Οι καταναλωτές επίσης που θα αγοράσουν τηλεόραση ή προβολέα εικόνας 4Κ της Sony θα απολαύσουν περισσότερη λεπτομέρεια από ποτέ στα ματς, χάρις στις δυνατότητες του επεξεργαστή X-Reality Pro που αναβαθμίζει το υλικό αυτό σε υπερυψηλή ευκρίνεια. Ως Sony, δε, αυτές τις ημέρες συλλαμβάνουμε αληθινό υλικό 4Κ από τα γήπεδα της Βραζιλίας, το οποίο σίγουρα θ' αξιοποιηθεί στη συνέχεια. Απλώς, για την ώρα, αυτό το υλικό θα απαιτούσε εκ μέρους του χρήστη πολύ γρήγορη σύνδεση με το Internet προκειμένου να μεταδοθεί live.
ΑD: Ας ελπίσουμε λοιπόν πως στο επόμενο Mundial όλα τα τμήματα της "εξίσωσης" της υπερυψηλής ευκρίνειας - ακόμη κι εκείνα που δεν βρίσκονται στη σφαίρα επιρροής των εταιρειών, όπως η ταχύτητα σύνδεσης των καταναλωτών με το Internet - θα έχουν εξελιχθεί αρκετά ώστε να το απολαύσουμε όπως τού αξίζει. Στους υπόλοιπους τομείς της εικόνας 4Κ, τηλεοπτικά μιλώντας πάντα, πού βρισκόμαστε;
ΣΠ: Σε πολύ καλύτερο σημείο σε σχέση με το καλοκαίρι του 2013, όταν ομολογουμένως γίνονταν ακόμη οι σχετικές ζυμώσεις. Το βρετανικό BBC και το γερμανικό Sky κάνουν πιλοτικές μεταδόσεις περιορισμένου βεληνεκούς σε υπερυψηλή ευκρίνεια. Ένας αριθμός από τηλεοπτικά κανάλια κάνει το ίδιο στην Κορέα, το ίδιο και η κρατική ιαπωνική τηλεόραση. Στη Ρωσία η δορυφορική συνδρομητική TriColor TV βρίσκεται στο στάδιο του σχεδιασμού για ειδικό κανάλι εικόνας 4Κ, ενώ στις ΗΠΑ τα κανάλια CBS και Fox έχουν εξοπλιστεί με κάμερες υπερυψηλής ευκρίνειας της Sony για τα ματς των πρωταθλημάτων NFL και MLB World Series. Άλλα μικρότερα κανάλια σε όλον τον κόσμο έχουν ξεκινήσει τη δημιουργία γενικότερου ενδιαφέροντος υλικού - συναυλίες, ντοκιμαντέρ κλπ. - απευθείας σε εικόνα 4Κ. Σύντομα θα υπάρχει, λοιπόν, ποικιλία στο διαθέσιμο υλικό υπερυψηλής ευκρίνειας.

Τι είναι η εικόνα 4Κ και ποιo είναι το κινηματογραφικό της μέλλον; - εικόνα 2

ΑD: Και στον κινηματογραφικό τομέα, όπου η Sony έχει ομολογουμένως και τη μεγαλύτερη εμπειρία;
ΣΠ: Εκεί υπάρχει αυτήν τη στιγμή το περισσότερο διαθέσιμο υλικό. Tην τελευταία διετία ή τριετία πολλές ταινίες - και όχι μόνο της Sony Pictures προφανώς – «γυρίζονται» με τις ψηφιακές κάμερες υπερυψηλής ευκρίνειας CineAlta F55 και F65 της Sony, οπότε υλικό στην πρωτότυπη μορφή του ανάλυσης 4Κ υπάρχει πλέον άφθονο χωρίς την ανάγκη «σάρωσης» παραδοσιακού φιλμ σε υψηλή ανάλυση, καθαρισμού του, επεξεργασίας του κλπ. Ταινίες όπως τα Oblivion, After Earth, Evil Dead κλπ. είναι εξ αρχής «γυρισμένα» σε 4Κ. Με τις διαδικασίες μετατροπής που έχει επίσης αναπτύξει εδώ και καιρό η Sony, η βιβλιοθήκη των διαθέσιμων ταινιών της σε υπερυψηλή ευκρίνεια ξεπερνά τις 150 πια. Όλες είναι διαθέσιμες μέσα από τη δικτυακή της υπηρεσία ενοικίασης ή αγοράς ταινιών που λειτουργεί στις Η.Π.Α. εδώ και 10 μήνες και θα ξεκινήσει να λειτουργεί στην Ευρώπη στο τέλος του καλοκαιριού. Οι άνθρωποι που αγαπούν το σινεμά είναι οι πρώτοι που έχουν λόγο να αποκτήσουν ένα μέσο προβολής εικόνας 4Κ και όσο περνάει ο καιρός θα τους δίνουμε όλο και πιο πολλούς τέτοιους λόγους εμπλουτίζοντας τη βιβλιοθήκη μας.
ΑD: Υπάρχει κάτι που η Sony ως κατασκευαστής έχει διδαχθεί από την Sony ως κινηματογραφική, όσον αφορά στην υπερυψηλή ευκρίνεια;
ΣΠ: Πάρα πολλά πράγματα. Είναι το είδος των διαπιστώσεων που είσαι σε θέση να κάνεις μόνο αν βρίσκεσαι ως εταιρεία, προϊοντικά, σε όλους τους «κρίκους» της διαδικασίας: από την σύλληψη της ταινίας σε εικόνα 4Κ εξ αρχής, την αποθήκευσή της αμιγώς ψηφιακά και την επεξεργασία της σε επαγγελματικά monitor, μέχρι την προβολή της στους κινηματογράφους με ειδικούς προβολείς και την μεταφορά της στο οικιακό περιβάλλον. Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε πολλά πράγματα που διαπιστώσαμε, αλλά θα υπογραμμίσουμε δύο. Ένα, η υπερυψηλή ευκρίνεια δεν είναι μόνο θέμα αριθμού pixel. Είναι και χρωματικής πιστότητας - που την επιδιώκουμε πάντοτε, όπως με την τεχνολογία διευρυμένης γκάμας χρωμάτων Dynamic Xtended Range Pro στις νέες Bravia για παράδειγμα - την οποία είμαστε βέβαιοι πως θα διακρίνει και το κοινό μεσοπρόθεσμα. Δύο, η εικόνα 4Κ μπορεί να «πείσει» και σε συνήθεις ίντσες, ακόμη και με υλικό «απλής» υψηλής ευκρίνειας - είναι ωστόσο στις πιο πολλές ίντσες εκεί που βρίσκεται το... «σημείο χωρίς επιστροφή» στην εικόνα HD, άπαξ και παρακολουθήσει κανείς υλικό 4Κ. Το διαπιστώνουμε ξανά και ξανά, γι' αυτό άλλωστε φροντίσαμε να έχουμε ισχυρή παρουσία και στους προβολείς 4Κ, όχι μόνο στις τηλεοράσεις 4Κ διαφόρων διαγωνίων.
ΑD: Προχωρώντας στους επόμενους μήνες του 2014 και στους πρώτους του 2015, σε τί έχουν να προσβλέπουν οι καταναλωτές που ενδιαφέρονται για την εικόνα 4Κ;
ΣΠ: Πρώτα απ' όλα στον εμπλουτισμό του περιεχομένου υπερυψηλής ευκρίνειας, όπως τον περιγράψαμε νωρίτερα από διάφορες πηγές. Δεύτερον, σε μία αύξηση του αριθμού των συσκευών που φέρουν την υπογραφή της Sony και είτε είναι συμβατές, είτε διαχειρίζονται, είτε παράγουν αποτελέσματα εικόνας 4Κ - οι ενισχυτές οπτικοακουστικού υλικού, τα player διαφόρων ειδών, οι ψηφιακές φωτογραφικές και οι βιντεοκάμερες είναι όλα παραδείγματα τέτοιων συσκευών. Τρίτον, στην περαιτέρω επένδυση εκ μέρους της Sony σε δικτυακές υπηρεσίες σχετικές με την υπερυψηλή ευκρίνεια. Καταλαβαίνουμε πως οι ταχύτητες σύνδεσης του κοινού στο Internet παραμένουν ένα θέμα, πιστεύουμε όμως ότι ο χρόνος δουλεύει υπέρ μας σ' αυτό - άλλωστε η εικόνα 4Κ μπορεί από μόνη της να λειτουργήσει ως κίνητρο για αναβαθμίσεις στις ταχύτητες Δικτυακής σύνδεσης από το κοινό και σκοπεύουμε να είμαστε πανέτοιμοι όταν αυτό διευρυνθεί.
ΑD: Οι συζητήσεις για τη διαμόρφωση ενός φορμά Blu-ray 4K δίνουν και παίρνουν, τίποτε όμως δεν είναι ακόμη 100%, επίσημα επιβεβαιωμένο. Υπάρχει κάποια εξέλιξη που μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας;
ΣΠ: Όχι, δεν υπάρχει ακόμη κάτι που ως Sony μπορούμε να επιβεβαιώσουμε επίσημα. Γνωρίζετε ήδη πως το αρμόδιο όργανο ορισμού προδιαγραφών των δίσκων Blu-ray μελετά το ενδεχόμενο μίας επέκτασης, ώστε η εικόνα 4Κ να μπορεί να αναπαραχθεί από τέτοιους δίσκους, όμως η διαδικασία δεν έχει προχωρήσει σε κάτι ανακοινώσιμο. Υπάρχει μία σειρά από ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν πριν παγιωθούν οι προδιαγραφές ενός νέου προτύπου, όπως αυτό της ασφάλειας των δεδομένων, των όρων υλοποίησης σε καινούργιες συσκευές κλπ. Η Sony θα υποστηρίξει με τρόπο ουσιαστικό τις αποφάσεις του συνδέσμου Blu-Ray, όντας από τα ιδρυτικά μέλη του, ώστε αν και όταν προκύψει ένα νέο φορμά, να υποστηρίζεται από σχετικές συσκευές της Sony (π.χ. players και ενισχυτές). Θα πρέπει να περιμένουμε, ωστόσο, τα αποτελέσματα των σχετικών διαδικασιών. Όταν είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε κάτι επίσημα, θα έχετε άμεση ενημέρωση!

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ελληνικό box office: Ράιαν Γκόσλινγκ εναντίον Γκάρφιλντ

Σε μια εβδομάδα όπου τα σινεμά υπολειτουργούσαν και οι θεατές είχαν το νου τους στον οβελία, ο "Γκάρφιλντ" κέρδισε τις εντυπώσεις, ενώ δυναμικό ήταν το άνοιγμα του "Κασκαντέρ" από την Δευτέρα του Πάσχα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
10/05/2024

Είναι επίσημο: Έρχονται νέες ταινίες "Άρχοντα των Δαχτυλιδιών"

Το στούντιο της Warner Bros. έδωσε το πράσινο φως για την ανάπτυξη δύο ταινιών υπό την επίβλεψη του Πίτερ Τζάκσον.

Το Cine Paris επέστρεψε! Δείτε πώς άλλαξε το ιστορικό θερινό σινεμά

Βρεθήκαμε στην άτυπη "πρόβα τζενεράλε" του πλήρως ανανεωμένου κινηματογράφου ο οποίος ανοίγει ξανά από το Cinobo.

Arkadiko Film Festival: Στο "Any Day Now" του Χαμί Ραμεζάν το Βραβείο Κοινού

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το online φεστιβάλ που διοργάνωσε το Cinobo μαζί με τα Filmin και MyMovies, ενώνοντας το παρελθόν με το παρόν του ευρωπαϊκού σινεμά.

Τζέσικα Χάουσνερ: "Υπάρχει μια κοινωνικά υστερική εμμονή για ομορφιά"

Η Αυστριακή σκηνοθέτρια του "Club Zero" μιλάει για τη στιλάτη και διεισδυτική σάτιρά της με πρωταγωνίστρια τη Μία Γουασικόφσκα, η οποία έκανε πρεμιέρα στο περσινό Φεστιβάλ Καννών.

Το Βασίλειο του Πλανήτη των Πιθήκων

Σίκουελ με ποιότητες ικανές να διατηρήσουν το ικανοποιητικό επίπεδο του αναβιωτικού franchise, το οποίο όμως αποδυναμώνεται από την ανοικονόμητη σκηνοθεσία και το άνισο γράψιμό του.

Club Zero

Κοινωνική σάτιρα με έντονα σαρδόνιο χιούμορ και weird σκηνοθετικό στιλιζάρισμα. Αν και θεματικά ενδιαφέρουσα, η ψυχρότητά της μοιάζει εκβιαστική και η πικρή ειρωνεία της επιτηδευμένη.