Ματωμένος γάμος

3

Ευαισθησία και λυρισμός, ωραίες ιδέες, σκηνές που συγκινούν, αλλά και αμηχανία διακρίνουν το ανέβασμα του εμβληματικού αριστουργήματος του Λόρκα από τη Μαρία Μαγκανάρη.

Ματωμένος γάμος

Μία σκηνή γεμάτη κρεμασμένα πανιά πάνω στα οποία προβάλλονται τα δωμάτια ενός σπιτιού. Ένας μικρός, τεχνητός λαβύρινθος από σεντόνια (ή προικιά;). Αυτός είναι ο κόσμος του "Ματωμένου γάμου", όπως τον φαντάστηκε και τον απεικόνισε η Μαρία Μαγκανάρη (σκηνικό: Κλειώς Μπομπότη), φέρνοντας σε πρώτο πλάνο τους τέσσερις τοίχους των σπιτιών που κλείνουν μέσα τους τις μοίρες των ηρωίδων του Λόρκα και την κλειστή κοινωνία του έργου. Με την ευαίσθητη και διορατική ματιά της, η σκηνοθέτρια συνομίλησε με το εμβληματικό έργο, επιχειρώντας να συλλάβει όλες τις παραμέτρους του, ενώ μάλλον ευδιάκριτη είναι και η επιθυμία να αποδώσει ένα συνολικότερο hommage στο δημιουργό του, παρουσιάζοντάς τον επί σκηνής στο πρόσωπο του Πέτρου Μάλαμα. Τολμώντας, δε, να απομακρυνθεί από την ελληνική "μυθολογία" του Λόρκα, δηλαδή από το δίπτυχο "μετάφραση και στίχοι τραγουδιών Νίκου Γκάτσου, μουσική Μάνου Χατζιδάκι", στηρίχτηκε σε νέα μετάφραση (Έφη Γιαννοπούλου) και μουσική σύνθεση (Μάρθα Μαυροειδή), για να καταλήξει σε μια παράσταση με εξ ολοκλήρου αυθύπαρκτη σφραγίδα.

Ματωμένος γάμος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Οι επιμέρους ιδέες μαρτυρούν ότι η σκηνοθέτρια κοίταξε το έργο στον πυρήνα του και δεν στάθηκε στον ηθογραφικό ρεαλισμό μιας ιστορίας που αφηγείται έναν γάμο που τελειώνει προτού καλά καλά αρχίσει, καταλήγοντας σε διπλό φονικό. Εμφανώς ενδιαφέρθηκε να στρέψει την παράστασή της σε θέματα όπως η θέση της γυναίκας και οι πατριαρχικές αντιλήψεις, ο κύκλος του αίματος ως αναπόδραστη μοίρα, η σύγκρουση έρωτα και καθήκοντος, και ταυτόχρονα να συλλάβει το πολύπλευρο ύφος του έργου, τον λυρισμό και τον υπερρεαλισμό του, δημιουργώντας μια παράσταση με λυρικά, τελετουργικά και συμβολικά στοιχεία. Τα πράγματα θολώνουν κυρίως στο δεύτερο μισό, όταν το ρεαλιστικό περίβλημα του έργου σπάει και στη σκηνή εμφανίζεται το Φεγγάρι και ο Θάνατος: μια σκηνή μεγάλης ευαισθησίας, που στη συγκεκριμένη περίπτωση μάλλον αμηχανία προκαλεί, καθώς δίνεται υπό τους ήχους ενός ισπανόφωνου τανγκό, το οποίο χορεύουν το Φεγγάρι (Γιάννης Σαμσιάρης) και ο Θάνατος (Πέτρος Μάλαμας).

Ματωμένος γάμος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Άλλες επιλογές, όπως η καχεκτική παρουσία της Νύφης, που δείχνει εγκλωβισμένη στο μέλλον που της ορίζεται (Δήμητρα Βλαγκοπούλου), η παρουσίαση ενός αμήχανου Γαμπρού (Βαγγέλης Αμπατζής), κόντρα στο πρότυπο του άντρα που απαιτεί η κοινωνική συνθήκη, η σιωπηλή παρουσία των τριών γυναικών ως υπενθύμιση των κοινωνικών ορίων μέσα στα οποία λειτουργούν τα πρόσωπα, μαζί με τη συγκίνηση και τη μουσικότητα που διατρέχουν την παράσταση δικαιώνουν τη σκηνοθετική οπτική. Έπειτα, είναι και οι ερμηνείες, που στη συγκεκριμένη περίπτωση αποδεικνύονται γυναικεία υπόθεση. Η εσωτερικευμένη απελπισία που επιδεικνύει η Σύρμω Κεκέ (Γυναίκα του Λεονάρντο) και, κυρίως, η αδιαμφισβήτητη ερμηνευτική υπεροχή της Μαρίας Κεχαγιόγλου (Μητέρα) αποτελούν τη μεγάλη κατάκτηση της παράστασης· η βαθιά, ουσιαστική ερμηνεία της δεύτερης, καθώς συλλαμβάνει την πολύπλευρη ψυχοσύνθεση μιας γυναίκας τσακισμένης από το ολοκληρωτικό πένθος αλλά και ανείπωτα δυνατής, αποτελεί από μόνη της λόγο για να δει κανείς την παράσταση.

Περισσότερες πληροφορίες

Ματωμένος γάμος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Η ιστορία ενός ανδαλουσιανού γάμου που οδηγεί το γαμπρό και τον αντίζηλό του στην αιματοχυσία δίνει την ευκαιρία στη σκηνοθέτιδα να εξερευνήσει τη σκηνική αναπαράσταση του τολμηρού λυρισμού του Λόρκα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Κοππέλια": Η Λυρική ανεβάζει το κλασικό μπαλέτο σε νέα χορογραφία Έντουαρντ Κλουγκ

Tο Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει μια νέα φιλόδοξη παραγωγή χορού που έρχεται τον Μάιο στην αίθουσα "Σταύρος Νιάρχος" στο ΚΠΙΣΝ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

"Rabbit hole": Το συναρπαστικό αμερικάνικο δράμα για τρεις τελευταίες παραστάσεις

Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Λυμπερόπουλος, συστήνοντάς μας ένα βραβευμένο σύγχρονο έργο για την απώλεια, ρίχνει αυλαία.

"Αλίφειρα": Τελευταίες παραστάσεις για την πικρή κωμωδία του Ανδρέα Στάικου

Το έργο του συγγραφέα και σκηνοθέτη που αντλεί έμπνευση από την μυστηριώδη αρχαία πόλη της Αρκαδίας ολοκληρώνει τον κύκλο του.

"Ριχάρδος III*": Δείτε πρώτες φωτογραφίες από το έργο του Σαίξπηρ σε διασκευή Ανδρέα Φλουράκη

Ο αστερίσκος στον "Ριχάρδο ΙΙΙ*" καταδεικνύει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών, που όλο και πιο συχνά πλέον έρχονται στη δημοσιότητα, στην παράσταση που σκηνοθετεί η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη.

Πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη για τη νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη "The Cenci Family"

Από το Μανχάταν ξεκινά την πορεία της η νέα παράσταση της σκηνοθέτιδας που υπογράφει το έργο μαζί με τον Άρη Ασπρούλη, αντλώντας από το ρηξικέλευθο πνεύμα του Αντονέν Αρτώ και την πραγματική ιστορία της πρώτης γυναίκας που εναντιώθηκε στην πατριαρχία και δολοφονήθηκε.

Προλάβετε το "Μια άλλη Θήβα" τον Μάιο

Η επιτυχημένη παράσταση σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου θα συνεχιστεί για λίγο ακόμη, με τους Θάνο Λέκκα και Δημήτρη Καπουράνη στο δίδυμο του έργου του Σέρχιο Μπλάνκο.

"Πόθεν έσχες" ρωτάνε οι 4Frontal στο θέατρο Βεάκη

Ένας απατεώνας που εκμεταλλεύτηκε τις παθογένειες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, γίνεται το σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής στο νέο έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη που έρχεται το Μάιο από την επιτυχημένη ομάδα.