Ο πολιτιστικός οργανισμός "Λυκόφως" γιορτάζει είκοσι χρόνια με ένα πλούσιο ρεπερτόριο για τη σεζόν 2024-25 με μεγάλες θεατρικές επιτυχίες και σημαντικές σκηνοθετικές υπογραφές σε μερικούς από τους πιο εμβληματικούς θεατρικούς χώρους της Αθήνας: Αμφι-θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου, Θέατρο της Οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Θέατρο Παλλάς, Θέατρο Πορεία, Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας.
Στο πολυσυλλεκτικό ρεπερτόριο της σεζόν 2024-25 περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η επετειακή παράσταση "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" που επιστρέφει ύστερα από 13 χρόνια, το παγκόσμιο δικαστικό δράμα-φαινόμενο "Prima Facie" που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, οι επαναλήψεις των sold out επιτυχιών "The Doctor" και "Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί", ενώ η χρονιά ξεκινάει με τη διεθνή μετάκληση από το Παρίσι του θρυλικού ανδρικού μπαλέτου "Les Ballets Trockadero de Monte Carlo". Σημειώνεται ότι για πρώτη φορά η "Λυκόφως" εντάσσει στον προγραμματισμό της και παιδική σκηνή με το θρυλικό "Καπλάνι της Βιτρίνας" της Άλκης Ζέη.
Δύο σαρωτικές παραστάσεις επιστρέφουν
To "The Doctor" σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Αμφι-θέατρο από 18 Οκτωβρίου με τους Στεφανία Γουλιώτη, Νίκο Χατζόπουλο, Κίττυ Παϊταζόγλου, Μαριάννα Δημητρίου, Aurora Marion, Νίκη Σερέτη, Μιχάλη Μιχαλακίδη, Σταύρο Καλλιγά, Μαρία Κοραχάη, Αλίκη Ανδρειωμένου και Ζωή Ρηγοπούλου. Το συνταρακτικό θρίλερ του Ρόμπερτ Άικ συνεπήρε το κοινό ασκεί βαθιά κριτική στην παντοδυναμία της πολιτικής ορθότητας και της cancel culture, παίζοντας με τα όρια της αντίληψης των θεατών. Σύμφωνα με την υπόθεση, όταν μία έφηβη μεταφέρεται σε κρίσιμη κατάσταση στο Ινστιτούτο "Elizabeth” μετά από μια αυτοσχέδια έκτρωση, η Καθηγήτρια Ρουθ Γουλφ (Στεφανία Γουλιώτη) αρνείται την είσοδο ενός ιερέα (Νίκος Χατζόπουλος) στο θάλαμο του κοριτσιού, διότι δεν διαθέτει επαρκείς πληροφορίες για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της ασθενούς. Γύρω από αυτήν την απόφαση, ξεσπά ένα σκάνδαλο που σύντομα λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Για δεύτερη σεζόν όμως επιστρέφει και η σαρωτική κωμωδία του Τομ Στόπαρντ, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού και μετάφραση Μίνου Βολανάκη, "Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί", από τις 12 Οκτωβρίου στη σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων - "Λευτέρης Βογιατζής”. Μια γλυκόπικρη κωμωδία που φέρνει στο προσκήνιο τους περιθωριοποιημένους μπεκετικούς αντι-ήρωες του σαιξπηρικού "Άμλετ”, αντιστρέφοντας την αρχετυπική ιστορία προς τον αγώνα του "μικρού” ανθρώπου να επιβιώσει σε έναν σκληρό κόσμο. Ένα ευφυές κείμενο που έπεσε σε ικανά σκηνοθετικά και ερμηνευτικά χέρια και αναδείχθηκε σε μια απολαυστική παράσταση συνόλου. Στους ομώνυμους ρόλους παίζουν ο Βασίλης Ανδρέου και ο Νίκος Καρδώνης, δίπλα σε έναν δεκαμελή εξαιρετικό θίασο: Πάρης Αλεξανδρόπουλος, Βασίλης Ζαφειρόπουλος, Στάθης Κόικας, Φοίβος Μαρκιανός, Πολυξένη Παπακωνσταντίνου, Μαρία Σαββίδου, Στράτος Σωπύλης, Άρης Τρουπάκης.
Δύο πολύ ενδιαφέρουσες πρεμιέρες στα τέλη του Οκτώβρη
Στις 29 Οκτωβρίου το παγκόσμιο θεατρικό, εκδοτικό και δικαστικό φαινόμενο "Prima facie" της Σούζι Μίλερ παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο θέατρο Πορεία. Το θεατρικό έργο της σπουδαίας νομικού, που έχουν ήδη παρακολουθήσει μισό εκατομμύριο θεατές σε περισσότερες από τριάντα χώρες σε όλο τον κόσμο την τελευταία πενταετία, άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης αντιμετωπίζει τη σεξουαλική κακοποίηση. Ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου, με τη Λένα Παπαληγούρα στον συγκλονιστικό ρόλο της δικηγόρου Τέσα Ένσλερ.
Μία μέρα μετά, στις 30 Οκτωβρίου, η θρυλική παράσταση "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου που ανέβηκε το 2011 με τεράστια επιτυχία στο Θέατρο Θησείον, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές και σημειώνοντας sold out παραστάσεις για δύο θεατρικές σεζόν. Το έργο που έκανε ευρωπαϊκή πρεμιέρα της θεατρικής διασκευής του παγκόσμιου μπεστ σέλερ του Ίρβιν Γιάλομ, επιστρέφει μετά από 13 χρόνια, αυτή τη φορά στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας. Φρίντριχ Νίτσε είναι ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Ζίγκμουντ Φρόιντ ο Θάνος Λέκκας και Γιατρός Γιόζεφ Μπρόιερ ο Γιάννης Κότσιφας. Η θεατρική διασκευή είναι της Ευαγγελίας Ανδριτσάνου.
Χορός και drag show από τους "Trocks"
Από 2 έως 5 Οκτωβρίου οι θρυλικοί "Trocks" από το Τροκαντερό και το Σηκουάνα, 13 χρόνια μετά τη sold out εμφάνισή τους στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, επιστρέφουν με το ανατρεπτικό θέαμα κλασικού χορού "Les Ballets Trockadero de Monte Carlo" στη σκηνή του Θεάτρου Παλλάς. Ο αγαπημένος θίασος που μετράει 50 χρόνια ζωής και αποτελείται αποκλειστικά από άνδρες χορευτές οι οποίοι ερμηνεύουν γυναικείους ρόλους, χαρίζει στο κοινό ακριβώς αυτό που υπόσχεται: συγκίνηση και άφθονο γέλιο. Οι επιδέξιοι παρωδοί και ταυτόχρονα ικανότατοι χορευτές κλασικού μπαλέτου αποτίνουν φόρο τιμής στον κλασικό χορό, αποδομώντας ταυτόχρονα την σοβαροφάνεια της εποχής σε μια φαντασμαγορική και ξεκαρδιστική γιορτή.
Θέατρο για παιδιά
Το θρυλικό "Καπλάνι της Βιτρίνας" της Άλκης Ζέη έρχεται στην Κεντρική Σκηνή του Ιδρύματος "Μιχάλης Κακογιάννης” κάθε Κυριακή από 13 Οκτωβρίου για παιδιά ηλικίας από 5 ετών και άνω. Το έργο-σταθμός στη λογοτεχνία για παιδιά και εφήβους, συμπλήρωσε πρόσφατα 60 χρόνια από την πρώτη του κυκλοφορία και έρχεται τη νέα θεατρική σεζόν για να αφηγηθεί τη συναρπαστική ιστορία του, που λατρεύτηκε από γενιές αναγνωστών. Την ιστορία του ανθρώπου προς την κατάκτηση της ελευθερίας του. Μέχρι σήμερα έχει μεταφραστεί σε 22 διαφορετικές γλώσσες και κυκλοφορεί σε 39 ξένες εκδόσεις. Σκηνοθετεί η Δήμητρα Λαρεντζάκη.
Λίγα λόγια για τον πολιτιστικό οργανισμό "Λυκόφως"
Φέτος, ο πολιτιστικός οργανισμός "Λυκόφως" και ο ιδρυτής του Γιώργος Λυκιαρδόπουλος, μαζί με ένα δυναμικό σύνολο εργαζομένων και συνεργατών, συμπληρώνουν είκοσι χρόνια λειτουργίας και ισχυρής παρουσίας, έχοντας κατακτήσει το δύσκολο επίτευγμα του συνδυασμού εμπορικής επιτυχίας και υψηλού καλλιτεχνικού αποτελέσματος.
Έχει βάλει τη σφραγίδα του σε ιστορικές πλέον παραστάσεις -όπως "Festen – Οικογενειακή Γιορτή" (2006), "Mistero Buffo" (2012), "Κατερίνα" (2014) και "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" (2011) στο Θέατρο Θησείον, "Φάουστ" (2016) στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, "Κουκλόσπιτο" (2015) στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων κ.ά. Έχει καταφέρει τις πιο ηχηρές θεατρικές μετακλήσεις ξένων καλλιτεχνών και θεσμών στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια (Μόνικα Μπελούτσι - 2021, Τζον Μάλκοβιτς - 2022, Κρατικό Θέατρο Τουρκίας - 2024 κ.ά). Έχει ανεβάσει τη μοναδική διεθνή παραγωγή όπερας από ιδιωτικό φορέα στην Ελλάδα (Νόρμα, Ηρώδειο - 2023) και δύο πρωτοφανείς για τα ελληνικά δεδομένα υπερπαραγωγές μουσικών παραστάσεων ("Η αυλή των θαυμάτων – Το μιούζικαλ" 2022 και "Scrooge & Ghosts & Rock 'n' Roll" 2023). Διατηρεί τα πιο σημαντικά ρεκόρ καλλιτεχνικής και εισπρακτικής επιτυχίας στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου των τελευταίων ετών (Αντιγόνη - 2022, Οιδίπους επί Κολωνώ - 2023). Έχει καινοτομήσει εισάγοντας πρώτος το Εφηβικό Θέατρο στην Ελλάδα ("Chatroom", Θέατρο Χώρα, 2008), αλλά και φέρνοντας στη χώρα μας πολύ επιτυχημένες διεθνείς θεατρικές δράσεις, όπως το περίφημο "24 hour plays" (2014). Και έχει επενδύσει σε περισσότερες από πεντακόσιες θεατρικές παραστάσεις μικρής και μεγάλης κλίμακας σε ολόκληρη την Ελλάδα, δίνοντας πολλές φορές την ευκαιρία του πρώτου βήματος σε πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες που έκτοτε καθιερώθηκαν στην ελληνική σκηνή και υποστηρίζοντας με τόλμη το νέο ελληνικό θέατρο, με ισχυρότερο παράδειγμα την Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων – "Λευτέρης Βογιατζής" για μια δεκαετία.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί
Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν, παλιοί συμφοιτητές του Άμλετ, καλούνται από τον βασιλιά Κλαύδιο στο παλάτι με σκοπό να παρασύρουν τον μελαγχολικό πρίγκιπα σε διασκεδάσεις ώστε να μάθουν επιτέλους ποιο είναι αυτό το σκοτεινό μυστικό που βασανίζει την ψυχή του. Στη διάρκεια της αποστολής τους, οι δύο αθώοι αυλικοί συνοδεύουν τον Άμλετ στην Αγγλία και μεταφέρουν μαζί τους ένα κλειστό γράμμα, στο οποίο δίνεται η διαταγή για την άμεση εκτέλεση του. Ο Άμλετ αντικαθιστά το γράμμα με ένα άλλο, ζητώντας από τον Άγγλο Βασιλιά τη δική τους εκτέλεση. Μέρες μετά, ο Άγγλος πρέσβης μπαίνει στο παλάτι και ανακοινώνει: «Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί». Αυτή είναι με λίγα λόγια η περίληψη του έργου που αντιστρέφει για πρώτη φορά την αρχετυπική ιστορία του “Άμλετ”, ρίχνοντας το βάρος από την εξουσία στο περιθώριο και δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη τραγική φάρσα στην οποία πρωταγωνιστούν όλοι οι ήρωες του έργου του Σαίξπηρ. Επιπλέον, με αφορμή τη συγκεκριμένη παράσταση, για πρώτη φορά στην ιστορία του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων, πρόκειται να αλλάξει ριζικά η διαρρύθμιση των καθισμάτων και της σκηνής.
Les Ballets Trockadero de Monte Carlo
Οι καθηλωτικοί «Trocks» από το Τροκαντερό και το Σηκουάνα έρχονται στην Ελλάδα. Το διάσημο και πολυσυζητημένο μπαλέτο, ο πιο αγαπημένος ανδρικός θίασος χορευτών στο κόσμο, αποτελούμενος αποκλειστικά από άνδρες χορευτές οι οποίοι ερμηνεύουν γυναικείους ρόλους, χαρίζει στο κοινό ακριβώς αυτό που υπόσχεται: συγκίνηση και άφθονο γέλιο. Η ομάδα που μετράει 50 χρόνια ζωής, με εκατοντάδες παγκόσμιες περιοδείες, διθυραμβικές κριτικές και συνεργασίες με κορυφαίος χορογράφους και χορευτές όπως ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, έρχεται στο Παλλάς. Επιδέξιοι παρωδοί και ταυτόχρονα ικανότατοι χορευτές κλασικού μπαλέτου, υπόσχονται ένα ανατρεπτικό και υψηλής αισθητικής θέαμα, αποτίνοντας φόρο τιμής στην παράδοση του κλασικού χορού και "ξορκίζοντας" ταυτόχρονα την ψεύτικη σοβαροφάνεια της εποχής.
The doctor
Το έργο, που σπάει τα ταμεία στο West End, αποτελεί ένα θρίλερ ιδεών, που βασίζεται πολύ ελεύθερα στο κείμενο “Καθηγητής Μπερνάρντι” του Άρτουρ Σνίτσλερ. Όταν μία έφηβη μεταφέρεται σε κρίσιμη κατάσταση στο Ινστιτούτο “Ελίζαμπεθ” μετά από μια αυτοσχέδια έκτρωση, η Καθηγήτρια Ρουθ Γουλφ αρνείται την είσοδο ενός ιερέα στο θάλαμο του κοριτσιού, διότι δεν διαθέτει επαρκείς πληροφορίες για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της ασθενούς. Γύρω από αυτήν την απόφαση, ξεσπά ένα σκάνδαλο που σύντομα λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι διαστρεβλώσεις κάθε είδους διαδέχονται η μία την άλλη, αναδεικνύοντας την περιπλοκότητα της κατάστασης. Όλοι έχουν γνώμη. Kαι την εκφράζουν με πάθος μέσα σε αυτήν τη δίνη που νομοτελειακά βυθίζει μαζί της όποιον βρεθεί στο επίκεντρό της. Η πορεία προς την αποκαθήλωση φαντάζει μη αναστρέψιμη. Μέσα από αντιπαραθέσεις και αντιφάσεις η ιστορία ξετυλίγεται σαν ένα καυστικό νοητικό πείραμα, το οποίο αναδεικνύει όχι μόνο τα ηθικά διλήμματα και τα αδιέξοδα της πολιτικής ταυτοτήτων (identity politics), αλλά και την ανθρωποφάγα «κουλτούρα της ακύρωσης» (cancel culture), που λογοκρίνει, εξοστρακίζει και αποκαθηλώνει με εργαλείο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.