Με ποιον τρόπο συνδέει η Κιτσοπούλου τον Αισχύλο με τον Στρίντμπεργκ στη δική της "Ορέστεια";

Ευδοκία Ρουμελιώτη, Χρήστος Σαπουντζής, Χρήστος Μαλάκης, Μαρία Μοσχούρη πρωταγωνιστούν στην «Ορέστεια του Στρίντμπεργκ» που ετοιμάζει η Λένα Κισοπούλου στο Άνεσις.

Ορέστεια του Στρίντνπεργκ Κιτσοπούλου Πάτροκλος Σκαφίδας©

Οι ενδοοικογενειακές συγκρούσεις είναι ένα διαχρονικότατο θέμα κι έχει απασχολήσει τόσο τον Αισχύλο όσο και τον Αύγουστο Στρίντμπεργκ. Γιατί αναφέρουμε μόνο αυτούς τους δυο συγγραφείς; Γιατί υπάρχει μια οργανική σχέση ανάμεσα στην αρχαιοελληνική αισχυλική Τραγωδία και το κλασικό στριντμπερικό Δράμα, την οποία η Λένα Κιτσοπούλου μια ιδιαίτερη μορφή του ελληνικού θεάτρου την αναγνωρίζει! Ερευνώντας τη δραματουργία του δικού μας Αισχύλου (525 ή 524 π.Χ.) και του Σουηδού Στρίντμπεργκ (1849-1912), η ανήσυχη, τολμηρή και αθυρόστομη δημιουργός φτιάχνει τη δική της παράσταση, την "Ορέστεια του Στρίντμπεργκ", την οποία μας καλεί να δούμε, από τις 23 Οκτωβρίου στο Θέατρο Άνεσις, με πρωταγωνιστές τους Ευδοκία Ρουμελιώτη, Χρήστο Σαπουντζή, Χρήστο Μαλάκη και Μαρία Μοσχούρη.

Ορέστεια του Στρίντνπεργκ Κιτσοπούλου
Πάτροκλος Σκαφίδας©

"Γιατί να πάρεις ένα έργο του Στρίντμπεργκ σήμερα και να το παίξεις στο θέατρο; Έλα μου ντε. Δεν υπάρχει κανένας λόγος. Γιατί να μιλήσεις μέσω του Στρίντμπεργκ για τον γάμο ως μία μακάβρια και φρικτή μορφή επίγειας κόλασης;" διερωτάται η Κιτσοπούλου για το "Χορό του θανάτου", το ένα από τα τρία έργα που περιλαμβάνει η σύνθετη παράστασης της. Τα άλλα δυο έργα στα οποία βασίστηκε είναι "Οι δανειστές" και "Η πιο δυνατή". 

Ορέστεια του Στρίντνπεργκ Κιτσοπούλου
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Το σίγουρο είναι πως η Κιτσοπούλου δεν κάνει τυχαίες επιλογές και η σύνδεση των συγκεκριμένων έργων κάτω από τον τίτλο που περιλαμβάνει τη λέξη "Ορέστεια" κάτι θέλει να δείξει. Μένει να δούμε με ποιο τρόπο η συγγραφέας και σκηνοθέτις μετατοπίζει τη δράση των δραμάτων, από το χωροχρόνο σε μια εποχή πολύ πιο κοντινή σε εμάς, πώς εντοπίζει την τραγική ρωγμή της αέναης σύγκρουσης, του κόσμου του ενστίκτου με τον κόσμο του νόμου, της πατριαρχίας με τη μητριαρχία, του δίκαιου με το άδικο.

Ορέστεια του Στρίντνπεργκ Κιτσοπούλου
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Όσα πραγματεύονται τα έργα του Στρίντμπεργκ

Στο "Χορό του θανάτου" ένα ζευγάρι, ένας άνδρας και μια γυναίκα, βαρυγκομούν για την τύχη και τις επιλογές τους, προσπαθούν να βλάψουν ο ένας στο άλλον, παρασύρονται από την κόλαση της σχέση τους και εκφράζουν αρνητικές σκέψεις για τους ανθρώπους γύρω τους. 

Στην τραγικωμωδία "Δανειστές" βλέπουμε και πάλι τις σχέσεις και τις συγκρούσεις των δύο φύλων. Για την ακρίβεια χαρτογραφείται η διάλυση του γάμου τους, όταν δέχονται μια απρόσμενη επίσκεψη από τον πρώτο σύζυγο της γυναίκας. "Εδώ ταιριάζει αυτό του Ελύτη που λέει, εδώ στου δρόμου τα μισά, έφτασε η ώρα να το πω, άλλα είναι εκείνα που αγαπώ, για αλλού ξεκίνησα. Και να ήταν και στα μισά του δρόμου όλοι αυτοί, καλά θα ήτανε. Εδώ μιλάμε ότι ο δρόμος σχεδόν έχει τελειώσει και για τους τρεις" διαβάζουμε στο σημείωμα της Λένα Κιτσοπούλου. 

Τόσο άμεσος, σημερινός είναι ο λόγος και, στην "Πιο δυνατή", όπου η σύζυγος και η ερωμένη ενός άνδρα συναντιούνται σε ένα καφέ και καταθέτουν την ψυχή τους. Στην παράσταση του Άνεσις θα τις δούμε να συζητούν έντονα τίνει τρόπο είναι η μία πιο δυνατή από την άλλη: "Μην μας τρελάνεις με την δύναμη σου επειδή ανέχεσαι να μην είσαι ποθητή και επειδή ο λογαριασμός της ΔΕΗ του σπιτιού που μένεις γράφει το όνομα του;".

Τη μουσική σύνθεση της παράστασης ανέλαβε ο ECATI (ψευδώνυμο του συνθέτη/μουσικού παραγωγού Αντώνη Χατζηαντώνη), τα σκηνικά και τα κοστούμια η Μαγδαλινή Αυγερινού και τους φωτισμούς ο Νίκος Βλασσόπουλος. Βοηθός σκηνοθέτη είναι η Μαριλένα Μόσχου.

Ορέστεια του Στρίντνπεργκ Κιτσοπούλου
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η Λένα Κιτσοπούλου γράφει για την "Ορέστεια του Στρίντμπεργκ"

"Μία ατελείωτη νύχτα μόνο με Στρίντμπεργκ, από το βράδυ μέχρι το ξημέρωμα και με ένα μόνο εισιτήριο, στο Θέατρο Άνεσις, πάνω στη Λεωφόρο Κηφισιάς, με δεκάδες επιλογές γύρω γύρω για αποσυμπίεση από την πολύωρη παράσταση η οποία θα σκάψει την ψυχή του Στρίντμπεργκ όσο καμία μέχρι σήμερα για να αναρωτηθεί αν τελικά ο έρωτας είναι αγάπη και αν η αγάπη έχει σχέση με την σχέση ως συμβίωση ή ως συγκατοίκηση ή ως γάμος. Τέσσερεις ηθοποιοί με έναν μόνο μηνιάτικο μισθό θα ερμηνεύουν και θα κοπανιούνται όλη νύχτα μέσα σε τρία έργα εξίσου μεγάλα και τα τρία, εξίσου κουραστικά και τα τρία, εξίσου ανεπίκαιρα και τα τρία, ενώ οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν την λεωφόρο Κηφισιάς, αφού σίγουρα θα μπαινοβγαίνουν, γιατί ποιος αντέχει να βλέπει τρία έργα το ένα μετά το άλλο; ποιος αντέχει να ξημερώνει, να χαράζει και να βλέπει θέατρο; Προτείνω το ξενοδοχείο Πρέζιντεντ που απ’ ότι θυμάμαι έχει ένα πολύ ωραίο ρουφ Γκάρντεν πάνω πάνω. Στο πρόγραμμα της παράστασης θα βρείτε και άλλες  πολλές προτάσεις για απόδραση από την παράσταση στην λεωφόρο Κηφισιάς και στα από πίσω στενάκια της!".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Νικορέστης Χανιωτάκης σκηνοθετεί έργο του Μάγενμπουργκ στο Αποθήκη

Οι σάτιρες του Μάριους φον Μάγενμπουργκ αμφισβητούν το κοινωνικό status και διερευνούν τον πυρήνα των σχέσεων με διάφορους τρόπους. Θα το διαπιστώσετε στο "Νάχτλαντ", που ανεβαίνει με τους Πέγκυ Τρικαλιώτη, Κάτια Γκουλιώνη, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Γιάννη Στεφόπουλο, Σπύρο Σταμούλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/09/2024

#Free Prometheus: Μια viral κωμωδία επιστρέφει στη σκηνή

Η σατιρική κωμωδία εμπνευσμένη από τον μύθο του Προμηθέα και τη σύγχρονη πραγματικότητα, επιστρέφει στο Studio Μαυρομιχάλη για δεύτερη χρονιά.

Οι (πρώτες) παραστάσεις που περιμένουμε τη νέα σεζόν

Καθώς οι ειδήσεις για τις νέες παραστάσεις της σεζόν πληθαίνουν, καταγράφουμε τα πρώτα σκηνοθετικά στοιχήματα, τις ερμηνευτικές προκλήσεις και τις ρεπερτοριακές επιλογές αυτού του θεατρικού χειμώνα.

Ο Μάνος Βακούσης για τον "Πλούτο", τα 37 χρόνια στο θέατρο και τα επόμενά του σχέδια

Σε μια συνέντευξη εφ όλης της ύλης, ο αγαπημένος ηθοποιός του θεάτρου, της τηλεόρασης και του κινηματογράφου, Μάνος Βακούσης, μιλάει αποκλειστικά στο "α" για το νέο ρόλο που θα υποδυθεί στη σκηνή τη σεζόν 2024-25, αλλά και για την περιοδεία με τον "Πλούτο" του Αριστοφάνη εκ χειρός Γιάννη Κακλέα.

Così e Così και άλλες μοναδικές καλλιτεχνικές βραδιές στο Όν Off Studio

Το Όν Off Studio υποδέχεται τον Καναδό καλλιτέχνη Così e Così και μια σειρά από ιδιαίτερες παραστάσεις, συνδυάζοντας πειραματική μουσική, θεατρική δράση και ηχητικές εγκαταστάσεις που εξερευνούν τέχνη και φύση.

Όσα συνέβησαν στο καθεστώς Τσαουσέσκου καταγράφει η παράσταση "…Δύο πορτοκάλια για τα Χριστούγεννα…"

Ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Μάρκελλος υπογράφει ένα νέο θεατρικό εγχείρημα που ακροβατεί ανάμεσα στο ιστορικό ντοκουμέντο και τη μυθοπλασία.

Ατακαδόρικο χιούμορ και γέλιο στο "Μία μέλισσα τον Αύγουστο" που κατεβάζει αυλαία

Ο σκηνοθέτης Νικορέστης Χανιωτάκης και μια ωραία ομάδα ηθοποιών, φωτίζουν για λίγο ακόμα τη σκηνή του θερινού Λαμπέτη με αιγαιοπελαγίτικο φως με αφορμή την κωμωδία "Μία μέλισσα τον Αύγουστο".