Η πολυαναμενόμενη παγκόσμια πρεμιέρα της "Ιφιγένειας η εν Αυλίδι" σε σκηνοθεσία του Τιμοφέι Κουλιάμπιν με τη συμμετοχή ενός εκλεκτού ελληνικού θιάσου έγινε στις 5 και 6 Ιουλίου, ανοίγοντας το Φεστιβάλ της Επιδαύρου. Ο Ρώσος σκηνοθέτης τοποθέτησε σε σύγχρονο πλαίσιο την ευριπίδεια τραγωδία, καταδεικνύοντας τις ιμπεριαλιστικές πολιτικές που γεννούν τους πολέμους.
Η Ανθή Ευστρατιάδου ερμήνευσε την Ιφιγένεια, η Μαρία Ναυπλιώτου την Κλυταιμνήστρα, ο Νίκος Ψαρράς τον Αγαμέμνονα, ο Νικόλας Παπαγιάννης τον Μενέλαο, ο Θάνος Τοκάκης τον Αχιλλέα, ο Δημήτρης Παπανικολάου τον Πρεσβύτη. Στο Χορό συμμετείχαν οι: Δημήτρης Γεωργιάδης, Χρήστος Διαμαντούδης, Μάριος Κρητικόπουλος, Βασίλης Μπούτσικος, Δημήτρης Παπανικολάου και Αλέξανδρος Πιεχόβιακ.
Η ελληνική μετάφραση ήταν του Παντελή Μπουκάλα, η δραματουργία του Roman Dolzhansky, Σύμβουλος δραματουργίας η Ιώ Βουλγαράκη, Σκηνογράφος – Ενδυματολόγος ο Oleg Golovko, Σχεδιαστής φωτισμού ο Oskars Paulins, Συνθέτης ο Timofei Pastukhov. Βοηθός σκηνοθέτη ο Πάνος Κούγιας, Βοηθός σκηνογράφου η Άννα Ζούλια και Βοηθός ενδυματολόγου η Μαργαρίτα Τζαννέτου.
Η υπόθεση της τραγωδίας τοποθετείται στα παράλια της Αυλίδας, όπου βρίσκεται ο ελληνικός στόλος, με αρχηγό τον Αγαμέμνονα, κι ετοιμάζεται να εκστρατεύσει για την Τροία. Προκειμένου να πνεύσουν ευνοϊκοί άνεμοι, η θεά Άρτεμη ζητάει τη θυσία της Ιφιγένειας, κόρης του Αγαμέμνονα. Ο Τιμοφέι Κουλιάμπιν, διασκευάζοντας σε σημεία το πρωτότυπο κείμενο, τοποθέτησε την ιστορία σε σύγχρονο πλαίσιο, κάνοντας ένα σχόλιο για το μιλιταρισμό, τις ιμπεριαλιστικές πολιτικές και τους προπαγανδιστικούς μηχανισμούς των σύγχρονων υπερδυνάμεων.
Η παράσταση προγραμματίζεται να επαναληφθεί τον προσεχή Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού.
Περισσότερες πληροφορίες
Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
Ο διεθνώς αναγνωρισμένος για την ποιητική σκηνοθετική ματιά του δημιουργός που άνοιξε τα φετινά Επιδαύρια με την παγκόσμια πρεμιέρα μιας σύγχρονης, τολμηρής εκδοχής του έργου. Η παράσταση εστιάζει στο θέμα του πολέμου, των ιμπεριαλιστικών πολιτικών αλλά και της θυσίας της κόρης του Αγαμέμνονα, η οποία γίνεται προκειμένου να σταματήσει η άπνοια που εμποδίζει τα πλοία των Αχαιών να πάνε στην Τροία από την Αυλίδα. Αναφερόμενος στην επιλογή του να αναμετρηθεί με το έργο του Ευριπίδη, ο Κουλιάμπιν τονίζει: «Όταν μου έγινε η πρόταση να σκηνοθετήσω στην Επίδαυρο, δεν δίστασα. Η “Ιφιγένεια” είναι ένα από τα πιο σύνθετα και ταυτόχρονα συναρπαστικά κείμενα της αρχαίας δραματουργίας. Η βασική συνθήκη του έργου είναι ο πόλεμος. Δεν βλέπουμε μάχες, αισθανόμαστε όμως τη μυρωδιά του πολέμου που επίκειται. Όλα είναι έτοιμα: τα στρατεύματα, τα όπλα. Χρειάζεται μόνο μια μικρή ώθηση για να πάρει μπρος. Είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς αυτό μεταφέρεται στο σήμερα. Στο έργο δεν υπάρχει το ερώτημα αν θα γίνει ο πόλεμος αλλά πότε”.