"Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα": Μυστικές ιστορίες των γυναικών της Θεσσαλίας

Η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου έρχεται για 8 μόνο παραστάσεις στο θέατρο Σταθμός.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα © Παναγιώτης Λαμπής

Η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, σε έρευνα, δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία του Κωσταντίνου Ντέλλα, έχοντας πραγματοποιήσει από τον Μάρτιο του 2023 ένα μεγάλο αριθμό παραστάσεων σε Θεσσαλία και Μακεδονία, έρχεται στην Αθήνα και το θέατρο Σταθμός από την Τετάρτη 4 Οκτωβρίου και για 8 μόνο παραστάσεις, κάθε Τετάρτη και Πέμπτη του Οκτωβρίου στις 9:15 μ.μ. Ερμηνεύουν οι Μανούσος Γεωργόπουλος, Πλάτωνας Γιώργος Περλέρος και Γιάννης Σανιδάς.

Η παράσταση αποτελεί μια σκηνική προσέγγιση του γυναικείου σώματος της τρίτης ηλικίας και της σύνδεσης του με τη λαϊκή μαγεία, τη μαγειρική και τις τελετουργικές πρακτικές. Αφετηρία, η περιοχή της Θεσσαλίας και η παράδοσή της στις μαγικές πρακτικές που θέλει τις μάγισσες της περιοχής να έχουν παραλάβει τις μυστικές δεξιότητές τους από τη Μήδεια και να ειδικεύονται στο κατέβασμα του φεγγαριού, γνωστό και ως "το άρμεγμα του φεγγαριού". Οδηγήτριες σε αυτό το μυστικό ταξίδι, τρεις θηλυκές μορφές που συναδιαλέγονται μεταξύ του οικείου και του αρχετυπικού, της ακίνδυνης "γιαγιάς" και της επικίνδυνης θεραπεύτριας και μιλάνε για τις ζωές τους, γι’ αυτά που έμαθαν από τις παλιές. αυτά που έπαθαν ως γυναίκες και αυτά που παραδίδουν στις επόμενες. 

Περνώντας τη ζωή τους στη σκιά της κυρίαρχης ανδροκρατικής εξουσίας, οι γυναίκες της περιφέρειας του 19ου και 20ου αιώνα παρέμεναν σε μεγάλο ποσοστό στο περιθώριο χωρίς να μπορούν να έχουν λόγο στις αποφάσεις που ήταν αποκλειστικά δικαίωμα των ανδρών. Στον Θεσσαλικό χώρο, πέρα από τις υπόλοιπες εργασίες, με τις οποίες συνέβαλαν στην οικονομική παραγωγή της οικογένειας και της κοινότητας ως εργάτριες στα χωράφια, είχαν και την ευθύνη της τροφοδότησης των μελών της οικογένειάς τους, πάντα όμως εντός του οίκου. Έτσι, ανέπτυξαν ένα μυστικό κώδικα, μια λανθάνουσα εξουσία, που στηριζόταν στη χρήση της μαγείας και της τεχνογνωσίας των βοτάνων, τα λεγόμενα "πρακτικά", στην ικανότητα του "ξεματιάσματος" και άλλων δεξιοτήτων, μέσα από τη χρήση των υλικών που χρησιμοποιούσαν και στη μαγειρική, τα βότανα και τα χόρτα της περιοχής, το λάδι, το νερό και το αλεύρι. 

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα
© Παναγιώτης Λαμπής

Αυτές οι "Γυναίκες της Γης" που έμεναν αόρατες χρόνια ακόμα και για τους ερευνητές - αφού δεν θεωρούσαν άξιο καταγραφής τον λόγο μιας γυναίκας για την ιστορία ενός τόπου- προσεγγίζονται σκηνικά από τρία αρσενικά νεαρά σώματα, επιχειρώντας να φέρουν στη σκηνή το προσωπικό και συλλογικό αφήγημα του οικείου γηρασμένου θηλυκού σώματος. Με εκφραστικά εργαλεία τις πρώτες ύλες της τελετουργικής διαδικασίας, τη μεταμφίεση, τη μάσκα και τον συντονισμό του λόγου και του σώματος, οι τρεις ηθοποιοί επιδίδονται σε ένα καταιγιστικό storytelling που ταξιδεύει από τις "Μεταμορφώσεις" του Οβίδιου και τα "Φαρσάλια" του Λουκανού μέχρι τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία του Θωμά Ψύρρα, από  παλιότερες αφηγήσεις, συνταγές και  ιατροσοφικούς κώδικες του 19ου αιώνα, μέχρι σύγχρονες συνεντεύξεις που έγιναν κατά τη διάρκεια των παραστάσεων στη Θεσσαλία.

Η παράσταση "Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα", αποτελεί ένα work in progress πάνω στο διάλογο της παραστασιακής τέχνης με την κοινωνική ανθρωπολογία με βασικούς άξονες τους κοινωνικούς ρόλους και τις έμφυλες διαστάσεις της τροφής και των λαϊκών μαγικοθρησκευτικών πρακτικών. Το θεατρικό κείμενο μεταλλάσσεται και επαναπροσδιορίζεται διαρκώς, καθώς τροφοδοτείται από τον όγκο των συνεντεύξεων που υλοποιούνται παράλληλα με τις παραστάσεις. Το κοινό καλείται να συμμετάσχει στην έρευνα και, εφόσον το επιθυμεί, να συμβάλλει στη συνέχιση της καταγραφής της προφορικής ιστορίας που έχει ήδη ξεκινήσει από την αρχή των παραστάσεων. 

Προπώληση στο more.com

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Πνεύμονες" : Last call για το βραβευμένο έργο

Στις 27 & 28/12 προλαβαίνετε να δείτε τους "Πνεύμονες" στο Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα, ένα έξυπνο και αστείο δράμα, μια ιστορία παράξενης, σκληρά αληθινής και συνηθισμένης αγάπης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/12/2025

Theatre pick | Όταν το ελληνικό θέατρο γίνεται αιχμηρό: η "Έντα" του Παλούμπη και του Τσιοτσιόπουλου

Το "Έντα" των Αντώνη Τσιοτσιόπουλου και Γιώργου Παλούμπη φέρνει στη σκηνή ένα ωμό, πολιτικό, σημερινό έργο, συνεχίζοντας τη δυναμική των ελληνικών in-yer-face κειμένων που μιλούν ανοιχτά για εξουσία, ηθική και το μέλλον αυτής της χώρας. Πρωταγωνιστεί μια δυναμική ομάδα ηθοποιών.

Γιατί τα αγόρια δυσκολεύονται να βρουν τη θέση τους σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται ραγδαία;

Στο νέο του έργο, "Δύο ή τρία πράγματα που ξέρω γι’ αυτόν", που ανεβαίνει στο Θέατρο Προσκήνιο, ο Αζάς στρέφει το βλέμμα του στην κρίση της ανδρικής ταυτότητας — ένα θέμα όλο και πιο παρόν στη δημόσια και ιδιωτική μας ζωή.

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 22-28 Δεκεμβρίου και αξίζουν.

"Η σκιά της μύγας" σε ένα καφενείο, σε μια πόλη που αλλάζει

Ένα μονόπρακτο για δύο ηθοποιούς "Η σκιά της μύγας" της Βαλεντίνας Παπαδημητράκη, τρυφερό, σκληρό και συγκινητικό ξεκινά νέο κύκλο παραστάσεων, αυτή τη φορά στο Ρεκτιφιέ.

Ετοιμαστείτε για Ρεβεγιόν Πρωτοχρονιάς στο Τρένο στο Ρουφ

Αν είστε φιλότεχνος μπορείτε να καλωσορίστε τη νέα χρονιά με γεύσεις και θέαμα! Το Τρένο στο Ρουφ σας προσκαλεί σε ένα μοναδικό Πρωτοχρονιάτικο Ρεβεγιόν με ειδικό μενού, ζωντανή μουσική και καλλιτεχνικές εκπλήξεις.

"Locandiera" σε σκηνοθεσία Κακλέα και μουσική Παπαδημητρίου

Στο Θέατρο Τέχνης θα δούμε τη "Locandiera" του Γκολντόνι. Μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του Γιάννη Κακλέα, μετατρέπεται σε μια τολμηρή επαναδιαπραγμάτευση που φέρνει το παρελθόν αντιμέτωπο με το παρόν.