O Γιώργος Κουτλής σκηνοθετεί τον Γιάννη Τσορτέκη σε περφόρμανς στην Εθνική Πινακοθήκη

Το ρόλο του Κωνσταντίνου Παρθένη θα ερμηνεύσει ο Γιάννης Τσορτέκης στην περφόμανς που σκηνοθετεί ο Γιώργος Κουτλής στο πλαίσιο αναδρομικής έκθεσης για τον Κωνσταντίνο Παρθένη στην Εθνική Πινακοθήκη.

Κωνσταντίνος Παρθένης. Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του

Η πρώτη θεατρική περφόρμανς στην Εθνική Πινακοθήκη είναι γεγονός, έχει τον τίτλο "Κωνσταντίνος Παρθένης - Νικόλαος Γιοκαρίνης Εξομολόγηση - Θεατρικό Δρώμενο" κι έχει την σκηνοθετική υπογραφή του ταχύτατα ανερχόμενου Γιώργου Κουτλή, που είναι και ο καλλιτεχνικός υπεύθυνος της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου την καλλιτεχνική χρονιά που διανύουμε. Η περφόρμανς  είναι μια σύνθετη και πρωτότυπη καλλιτεχνική παραγωγή που σχεδιάστηκε και υλοποιείται με ανάθεση της Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου με την καλλιτεχνική διεύθυνση της Συραγώ Τσιάρα. Εντάσσεται στο πλαίσιο του δημόσιου προγράμματος της έκθεσης "Κωνσταντίνος Παρθένης. Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του" και θα παρουσιαστεί σε τρεις παραστάσεις στις 4, 5, 6 Μαρτίου (ώρα 7.30 μ.μ.) στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων "Αντώνης Κομνηνός", όπου φιλοξενείται και η έκθεση.

"Ὅταν μιλῇ κανεὶς γιὰ Τέχνη στὸν τόπο μας, πρέπει νὰ ἔχῃ ὑπ’ ὃψιν του τὸν Κωνσταντῖνον Παρθένην. Καὶ ἂς ἀρχίσωμε ἀπὸ τὴν πιὸ μεγάλη καὶ τὴν πιὸ βαθειά μας εἰλικρίνεια: Ὁ Παρθένης ἀρέσει, διότι ἐπεβλήθη. Ἔχω σχηματίσει σαφῆ, σαφεστάτην τὴν ἀντίληψιν ὅτι τὰ ἔργα του ἀποτελοῦν ἕνα εἶδος τρομοκρατίας τοῦ ὀπισθοδρομικοῦ κριτικοῦ αἰσθητηρίου τοῦ τόπου μας".


Με τα παραπάνω λόγια κατακεραύνωνε το 1930 ο Νικόλαος Γιοκαρίνης τον Κωνσταντίνο Παρθένη, καλώντας τον σε "απολογία" για τις καλλιτεχνικές του καινοτομίες. Ο Παρθένης είχε διοριστεί πρόσφατα καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών, αλλά η ακαδημαϊκή του διαδρομή δεν υπήρξε ανέφελη ούτε η αποδοχή από τους συγχρόνους του ομόθυμη. Αξιοποίησε τις σχέσεις του με τις πολιτικές και οικονομικές δυνάμεις της εποχής, συγκρούστηκε με το ακαδημαϊκό κατεστημένο, αποσύρθηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα από τον κοινωνικό βίο. 
 

Κωνσταντίνος Παρθένης
Φωτογραφικό πορτρέτο του Κ. Παρθένη εντός της έκθεσης
"Κωνσταντίνος Παρθένης. Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του"

Μπορεί σήμερα στα μάτια μας να έχει κυριαρχήσει η εξιδανικευμένη εικόνα του ελληνοκεντρικού μοντερνιστή που τιμά στο έργο του την παράδοση από την αρχαιότητα και το Βυζάντιο μέχρι τις μέρες μας, τείνουμε όμως να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι η προσωπικότητα και η τέχνη του προκάλεσαν πολλαπλές αντιδράσεις, συγκρούσεις και ρήξεις στην εποχή του. Όπως κάθε δημιουργός που πιστεύει ακλόνητα και παθιασμένα στην ανάγκη ανανέωσης των εκφραστικών του μέσων, αμφισβητήθηκε και εξυμνήθηκε όσο λίγοι μέσα στην πορεία της ζωής του. Ακριβώς αυτή την πλευρά επιχειρεί να αναδείξει η θεατρική περφόρμανς του Γιώργου Κουτλή, η οποία αντιμετωπίζει με σύγχρονη δραματουργική προσέγγιση το ιστορικό κείμενο του Ν. Γιοκαρίνη "Αι Εξομολογήσεις των: με τον κ. Κωνσταντίνον Παρθένην διά την παλαιάν και την νέαν τέχνην". Ο Γιάννης Τσορτέκης, στον ρόλο του Παρθένη, ενσαρκώνει το μεγαλείο, την πνευματικότητα και τον δημιουργικό οίστρο του καλλιτέχνη που αναζητά τη σχέση του με το παρελθόν, καθώς και τον ρόλο του στην κοινωνία και στον σχεδιασμό του μέλλοντος. 

Αν και γράφτηκε ως πολεμική κριτική για τον Παρθένη από έναν δημοσιογράφο και πνευματικό άνθρωπο που έμελλε να υπηρετήσει τον ολοκληρωτισμό, το κείμενο εγείρει ζητήματα που αφορούν το διαχρονικό νόημα της αυθεντικής και ρηξικέλευθης καλλιτεχνικής δημιουργίας, την αμφιλεγόμενη κοινωνική θέση του καλλιτέχνη, τη συνεχή πάλη για αυτοπροσδιορισμό. Πληροφορίες από το www.nationalgallery.gr

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ψηλά απ’ τη γέφυρα": Αντίστροφη μέτρηση για την παράσταση των 45.000 θεατών

Τελευταίες παραστάσεις στο Θέατρο Βεάκη για την παράσταση του σκηνοθέτη Γιώργου Νανούρη πάνω στο έργο του Άρθουρ Μίλερ με πρωταγωνιστή τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη στο πλευρό μιας δυνατής ερμηνευτικής ομάδας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/03/2023

"Ο Γεώργιος Λαμπάκης ταξιδεύει…" στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Ένα θεατρικό δρώμενο σε σκηνοθεσία της Όλγας Ποζέλη που συνδυάζεται με ξενάγηση πραγματοποιείται εντός του χώρου της περιοδικής έκθεσης "Η Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη".

"Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα": Επανεκκίνηση για το Εθνικό Θέατρο

Ξεκινά η παράσταση πάνω στο έργο του Τόνι Κούσνερ για την ευθύνη μας απέναντι στην Ιστορία σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή Γιάννη Μόσχου μετά την λήξη της κατάληψης στο κτίριο Τσίλερ.

Μαρία Πρωτόπαππα: "Οι περισσότεροι ρόλοι έχουν γραφτεί από άνδρες και αναπαράγουν σεξιστικά στερεότυπα"

Με μια συναισθηματικά φορτισμένη και γενναία τοποθέτηση στο πλαίσιο της ημερίδας "Women Who Dare - Η Θέση της Γυναίκας στην Ελλάδα του Σήμερα. Ιδέες και Δράσεις για ένα Καλύτερο Αύριο", μίλησε για την ανισότητα στο χώρο του θεάτρου και για τα εσωτερικευμένα στερεότυπα της γενιάς της.

Μικροί και μεγάλοι γίνονται ένα στο φαντασμαγορικό "Slava's Snowshow"

Ένα μοναδικό διαδραστικό υπερθέαμα γεμάτο κλόουν, εκπλήξεις και παιχνιδιάρικη διάθεση έρχεται για λίγες μόνο παραστάσεις στο Θέατρο Παλλάς με την υπογραφή του Slava Polunin.

Η "Ανατολή" του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Η παράσταση σε κείμενο της Έλλης Παπαδημητρίου που παρουσιάστηκε πέρυσι στην Αρχαία Τίρυνθα έρχεται στην Κεντρική Σκηνή του Νέου Κόσμου με μια δυνατή υποκριτική ομάδα.

Τέλος οι ανασφάλιστες πρόβες στο θέαμα - ακρόαμα

Θεσπίζεται ρυθμιστικό πλαίσιο για την καταπολέμηση της αδήλωτης και ανασφάλιστης πρόβας και την προστασία και στήριξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας και των απασχολούμενων στον πολιτισμό.