Το σκηνικό ποίημα του Γιάννη Ευθυμιάδη στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ο Βαγγέλης Παπαδάκης αναζητά μέσα από την ερμηνεία του την ουσία της ανθρώπινης ύπαρξης σε μια παραβολή για τον αέναο κύκλο της ζωής που υπογράφει σε δικό του κείμενο και σκηνοθεσία ο ποιητής Γιάννης Ευθυμιάδης στη Σκηνή Ω του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

Αλκίνοος Αντώνης Γιαμούρης©

Ο ποιητής Γιάννης Ευθυμιάδης σκηνοθετεί μια παραβολή για τον αέναο κύκλο της ζωής στη Σκηνή Ω του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Ο λόγος για το σκηνικό ποίημα "Αλκίνοος", ένα μακροσκελές ερωτικό τραγούδι που έχει γράψει ο ίδιος, το οποίο παρουσιάζεται από 21 έως 25 Σεπτεμβρίου, σε ερμηνεία του ηθοποιού Βαγγέλη Παπαδάκη. Η παράσταση, διατηρώντας την ποιητικότητα του λόγου, επιχειρεί να αποδώσει με ρεαλιστικό τρόπο τις εικόνες της σύγκρουσης, της αέναης πάλης, του ερωτικού παραληρήματος αλλά και της μεταφυσικής αποχώρησης. Κυρίαρχη δύναμη για το ξεδίπλωμα της ιστορίας, τόσο στο ποίημα όσο και στη δραματοποίησή του, είναι η "δύναμη του νου", το φοβερό παιχνίδι που παίζει σε βάρος μας το μυαλό αλλά και η σωτήρια παρέμβασή του. Έτσι που καθένας μας να γίνεται "τέλειο θύμα-θύτης".   

Αλκίνοος
Αντώνης Γιαμούρης©

Ο ήρωας στο ποιητικό κείμενο "Αλκίνοος" του Γιάννη Ευθυμιάδη, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νεφέλη (2021), είναι εγκλωβισμένος σε ένα σκοτεινό δωμάτιο, αναζητά τον βαθύτερο εαυτό του, την καθαρότητα της αλήθειας του. Και φαντάζεται πως αντίκρυ του κείτεται κάποιος άλλος, μια νεότερη, φωτεινή εκδοχή του εαυτού του, η νεαρή του υπόσταση. Η παράσταση πάει ένα βήμα παραπέρα. Ο ήρωας, που ερμηνεύει ο Βαγγέλης Παπαδάκης, πλάθει με την φαντασία του κάποιον άλλο, έναν δεύτερο εαυτό, για να ενωθεί μαζί του και μέσα από την ένωση αυτή, ερωτική και μεταφυσική, να φτάσει στην ουσία της ύπαρξής του, να ξαναγαπήσει το σώμα, το μυαλό και την ψυχή του και ενωμένος μαζί τους να οδηγηθεί στην ελευθερία και τη λύτρωση.

Αλκίνοος
Αντώνης Γιαμούρης©

Το σκηνοθετικό σημείωμα του Γιάννη Ευθυμιάδη

"Σκηνοθετώντας τον Αλκίνοο ξαναπήρα τον ίδιο δρόμο που βάδισα όταν "σκηνοθέτησα” τις λέξεις μέσα στο ποίημα. Αυτή τη φορά όμως ακολουθώντας την αντίστροφη πορεία. Από μέσα προς τα έξω. Επιχείρησα να δω το έργο με μια άλλη ματιά, να το προσεγγίσω και να φωτίσω την εσωτερική και την εξωτερική δράση του. Έδωσα στον ήρωα τη δυνατότητα να γεννήσει έναν άλλο άνθρωπο, να σμίξει ερωτικά μαζί του, να συγκρουστεί, να συμφιλιωθεί, ώσπου στο τέλος να συναντηθεί με αυτό τον άλλο, με τον κάθε άλλο, δηλαδή με τον ίδιο του τον εαυτό και να πεθάνει μαζί του. Στην πραγματικότητα, πίσω από τη ζωώδη ερωτική ή την υπερβατική και μεταφυσική του διάσταση, ο Αλκίνοος αποτελεί μια αλληγορία του αέναου κύκλου της ζωής. Κλεισμένος μέσα σε ένα οικείο σκοτάδι, ο πρωταγωνιστής πάλλεται άλλοτε από τον έρωτα για τη ζωή, άλλοτε από τον πόθο για το σώμα της ύπαρξης, κι άλλοτε από τον τρόμο να δει κατάματα την αλήθεια μ’ όλη τη δύναμή του. Στο τέλος, λυτρωμένος φτάνει στην απόλυτη ελευθερία, στη γαλήνη της συνάντησης με ό,τι πιο βαθύ κι αληθινό κρύβουμε μέσα μας. Η υποκριτική δύναμη και ευελιξία του Βαγγέλη Παπαδάκη μου χάρισε ένα "σώμα” με το σφρίγος αλλά και με την ευάλωτη φύση του ήρωα. Οι αισθαντικές μελωδίες του Γιώργου Καγιαλίκου, οι έξοχοι φωτισμοί του Δημήτρη Κουτά και η κίνηση από τον Πλωτίνο Ηλιάδη αγκαλιάζουν το όραμά μου για την παράσταση. Τους ευχαριστώ από καρδιάς και παραδίδω τον Αλκίνοο σε μια νέα, αυτόνομη "ανάγνωση”, σε μια νέα πορεία".

Αλκίνοος
Αντώνης Γιαμούρης©

Διαβάστε Επίσης

Ο ”Αλκίνοος” (εκδόσεις Νεφέλη 2021) είναι ένα μακροσκελές ερωτικό τραγούδι. Αγγίζει την έννοια του έρωτα τόσο στη φυσική, όσο και στη μεταφυσική του διάσταση, έξω από τον χρόνο, πέρα από τα φύλα, εκεί που τέμνεται το είναι με το μη είναι. Κι απ’ την οξύτατη αυτή ακμή σπινθηρίζει ακατάλυτος κι ακατάβλητος ο έρωτας και γίνεται η υπέρτατη εξουσία. Ξεκινά από σαρκικό βίωμα, γίνεται ψυχική μέθεξη και ολοκληρώνεται ως μεταφυσική απελευθέρωση. Έτσι κι αλλιώς είναι πάντα μια ακατανίκητη δύναμη ανάλογη με τη δύναμη του νου. Παλεύουν συχνά αυτές οι δυο δυνάμεις. Κάποιες φορές σμίγουν. Η "δύναμη του νου" παίζει στον "Αλκίνοο" ένα παράτολμο, επικίνδυνο παιχνίδι που μέσα από την πυριτιδαποθήκη του έρωτα οδηγεί στην έκρηξη, στην απόλυτη αποδόμηση και στη γέννηση μιας νέας επικράτειας, ολόγυρα κι εντός μας.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Meursault": Ο "Ξένος" του Καμί μέσα από ένα μινιμαλιστικό σύμπαν στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Η σκηνοθέτις Ελένη Παππά, απόφοιτη του πρώτου τμήματος σκηνοθεσίας του Εθνικού Θεάτρου ανεβάζει τη δική της εκδοχή πάνω στο λογοτεχνικό αριστούργημα του νομπελίστα συγγραφέα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/01/2023

Η Λάρισα επιμένει πολιτιστικά

Βρεθήκαμε για μία ημέρα στη Λάρισα με αφορμή την παράσταση του Θεσσαλικού Θεάτρου "Ο επιθεωρητής" και αναμεταδίδουμε.

"Σουέλ": Σύγχρονη τραγικωμωδία για τα παιχνίδια της μοίρας

Μια μακρινή απόγονος παριανών πειρατών, βασανίζεται από τον φόβο μήπως η υιοθετημένη της κόρη ανακαλύψει την αλήθεια για τους βιολογικούς της γονείς...

Ο ηθοποιός Σαράντος Γεωγλερής για τη "βιολογική ανάγκη" του θεάτρου, τα παράδοξα της ζωής και τη δυνατότερη εμπειρία του στο σανίδι

Ο Σαράντος Γεωγλερής πρωταγωνιστεί στις παραστάσεις "Αθώος ή Ένοχος" και "39 σκαλοπάτια". Τον γνωρίζουμε μέσα από 10 + 1 ερωτήσεις.

"Ζακ / Zackie Oh! A Queen Story": Ο Ζακ Κωστόπουλος μέσα από έναν θεατρικό ιμπρεσιονιστικό πίνακα

Το έργο εμπνευσμένο από τον νεαρό LGBTQI+ ακτιβιστή επιστρέφει στο Θέατρο Άβατον.

"Άκρως συμπαντικό": Συνεχίζεται με επιτυχία η μαύρη κωμωδία της Σάρλοτ Τζόουνς

Η Μπέσσυ Μάλφα, ο Κώστας Καζανάς, η Φωτεινή Ντεμίρη, ο Μιχάλης Μαρκάτης, η Τζούλι Τσόλκα και ο Κωνσταντίνος Μουταφτσής συναντιούνται στη σκηνή του Σύγχρονου Θεάτρου για κάτι… Άκρως Συμπαντικό!

"Τελικά η ψυχή από τι υλικό είναι φτιαγμένη;" Το "Εύθραυστον" απαντά

Η ηρωίδα του "Εύθραυστον" απευθύνεται στη Φρίντα Κάλο με την οποία ταυτίζεται, ζητώντας τη βοήθειά της.