Είδαμε την ανοιχτή πρόβα του «Κάποιος θα έρθει» από τον Γιάννη Χουβαρδά

Ένα ποιητικό όσο και υποβλητικό δείγμα γραφής του Νορβηγού Γιον Φόσε ανεβάζει ο καταξιωμένος σκηνοθέτης για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.

Είδαμε την ανοιχτή πρόβα του «Κάποιος θα έρθει» από τον Γιάννη Χουβαρδά

Αποκλειστικά για τον υπαίθριο Θόλο του Κέντρου Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», σχεδίασε ο Γιάννης Χουβαρδάς το «Κάποιος θα έρθει» του Γιον Φόσε. Η παράσταση έκανε την επίσημη πρεμιέρα της πριν από λίγες ημέρες στο Διεθνές Φεστιβάλ «Γιον Φόσε», που διοργανώνεται από το Νορβηγικό Θέατρο του Όσλο, συναντώντας θερμή υποδοχή από το κοινό και αποσπώντας εγκωμιαστικά σχόλια από το συγγραφέα, και παρουσιάζεται στην Αθήνα από 24 Σεπτεμβρίου έως 12 Οκτωβρίου.

Είδαμε την ανοιχτή πρόβα του «Κάποιος θα έρθει» από τον Γιάννη Χουβαρδά - εικόνα 1

Είναι η τρίτη φορά στην πολύχρονη πορεία του που ο καταξιωμένος σκηνοθέτης ανεβάζει έργο του Φόσε, μετά τα «Τόσο όμορφα» (2004) και «Παραλλαγές θανάτου» (2013). Για τον Χουβαρδά, το ανθρώπινο στοιχείο είναι αυτό που έχουμε ανάγκη τώρα περισσότερο από ποτέ, στις δύσκολες συνθήκες που ζούμε, κάτι που μας υπενθυμίζουν και τα κείμενα του Νορβηγού συγγραφέα, ο οποίος σκύβει με συμπόνια πάνω από τους ήρωές του: «Όλοι μου οι χαρακτήρες έχουν ελαττώματα, όπως όλοι μας, και όλοι μου οι χαρακτήρες έχουν κατά βάθος δίκιο. Πρόκειται για συναισθηματικές καταστάσεις τις οποίες δημιουργώ και με τις οποίες συμπάσχω», έχει πει ο Φόσε.

Στο επίκεντρο των έργων του Φόσε βρίσκεται το τρίπτυχο ζωή-αγάπη-θάνατος. Η ροπή του προς το αρχετυπικό, το οποίο πολλές φορές λησμονούμε σκεπάζοντάς το με πιο σύνθετες έννοιες, είναι ξεκάθαρη. Τον απασχολεί η ουσία των πραγμάτων, γι’ αυτό και λείπει από το έργο του ο θόρυβος των κοινωνικών καταστάσεων, ενώ σπανίως γίνεται προσωποκεντρικός, εστιάζοντας στις σχέσεις.

Είδαμε την ανοιχτή πρόβα του «Κάποιος θα έρθει» από τον Γιάννη Χουβαρδά - εικόνα 2

Όλες αυτές οι οντολογικές, ψυχολογικές και υπαρξιακές αποχρώσεις συνθέτουν το αινιγματικό «Kάποιος θα έρθει». Σε αυτό το χαρακτηριστικό δείγμα γραφής κυριαρχούν η παύση, η επανάληψη και η σιωπή και όσα κρύβονται κάτω και ανάμεσα στις λέξεις. Ένας άντρας και μια γυναίκα (οι πρωταγωνιστές παραμένουν ανώνυμοι) αποφασίζουν να απομακρυνθούν από τον έξω κόσμο και να μείνουν «μόνοι μαζί» σε ένα παραθαλάσσιο σπίτι. Η ανησυχία ότι κάποιος θα διαταράξει την ηθελημένη απομόνωσή τους δεν αργεί να τους καταβάλει. Ο φόβος σύντομα επιβεβαιώνεται, στο πρόσωπο του νεαρού πρώην ιδιοκτήτη του σπιτιού. Με την άφιξή του δημιουργείται ένα ερωτικό τρίγωνο που φέρνει στην επιφάνεια κρυμμένες αντιζηλίες και πάθη. Ενώ εκείνος στην αρχή πάσχιζε να την καθησυχάσει σχετικά με την έξωθεν απειλή, μετά την έλευσή της βουλιάζει στην παράνοια που του προκαλεί η ανασφάλεια, με τους ρόλους να αντιστρέφονται και να έρχεται η δική της σειρά να τον ηρεμήσει.

Αυτή η φαινομενικά απλή υπόθεση αποκαλύπτει τη μαεστρία του Φόσε στη δημιουργία εσωτερικής έντασης και μυστηρίου. Η μουσικότητα της γλώσσας του –στην εξαιρετική μετάφραση της Έρι Κύργια– και ο τρόπος με τον οποίο πλέκει το περιεχόμενο των (λίγων) διαλόγων με τη φόρμα αποδεικνύει την ποιητική του φύση, που σε συνδυασμό με τον υπαινιγμό και το ανείπωτο, το σασπένς, τη λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα και το έντονο στοιχείο του γκροτέσκου πλάθουν ένα ερωτικό θρίλερ μυστικιστικού ρεαλισμού, όπως χαρακτηρίζει και ο ίδιος το έργο του. Σύμφωνα με τον Γιάννη Χουβαρδά: «Ο Φόσε έχει χαρακτηριστεί σύγχρονος Ίψεν. Αντίθετα, όμως, με τον Ίψεν, που εξηγεί το "μυστήριο" των έργων του, ο Φόσε αρνείται τα πάντα, τα αφήνει όλα μισοειπωμένα, σε μια αέναη αβεβαιότητα».

Στην πρόβα φανερώνεται η βαθιά συγγένεια του σκηνοθέτη με το συγγραφέα και ο τρόπος με τον οποίο το κείμενο υπηρετείται από τη μινιμαλιστική σκηνοθεσία. Την πολύ σημαντική στον Φόσε διάκριση ανάμεσα στο εσωτερικό και το εξωτερικό, ο Χουβαρδάς την εικονοποιεί με ένα διάφανο σκηνικό οικοδόμημα πλημμυρισμένο με νερό. Το απέραντο της θάλασσας, που βρίσκεται έξω από το παράθυρο του σπιτιού, εδώ εισβάλλει στη σχέση του ζευγαριού, συμβολίζοντας ίσως αυτό που τους ενώνει και παράλληλα τους χωρίζει. Ταυτόχρονα, ως θεατές, βρισκόμαστε σε ένα πιο απομονωμένο σημείο του Κέντρου Πολιτισμού, όπου το «έξω» του πάρκου συνομιλεί με το «μέσα» της παράστασης.

Είδαμε την ανοιχτή πρόβα του «Κάποιος θα έρθει» από τον Γιάννη Χουβαρδά - εικόνα 3

Επιπλέον, οι ηθοποιοί αποδεικνύονται ιδανικοί για το έργο: ο Αντώνης Μυριαγκός αποδίδει εξαιρετικά επί σκηνής τη σταδιακή καταφυγή του χαρακτήρα του στην παράνοια και η Άλκηστις Πουλοπούλου ξεχωρίζει με την ιδιαίτερη εκφορά του ποιητικού λόγου. Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Νίκη Ψυχογιού, τη μουσική ο Ανρί Κεργκομάρ, τους φωτισμούς ο Αλέκος Αναστασίου και το σχεδιασμό των βιντεοπροβολών ο Παντελής Μάκκας.

Περισσότερες πληροφορίες

Κάποιος θα έρθει

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Η επανάληψη και η σιωπή ως τρόπος επικοινωνίας των προσώπων κυριαρχούν στο νορβηγικό θρίλερ που δοκιμάζει τη σχέση ενός ζευγαριού με την αιωρούμενη απειλή της έλευσης ενός αγνώστου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.