Ο Μάνος Καρατζογιάννης αναζητά τη μούσα του στην Ίο

Ένα σημείωμα για το θεατρικό του ταξίδι με την παράσταση «Στη σκιά του Ομήρου» που παρουσιάζει με τους Δημήτρη Κουρούμπαλη, Ηλία Λογοθέτη, Βλοτίνα Νουλέλη και Ειρήνη Διαλεχτή στον Προϊστορικό Αρχαιολογικό Χώρο Σκάρκου μας γράφει ο δραστήριος σκηνοθέτης.

Ο Μάνος Καρατζογιάννης αναζητά τη μούσα του στην Ίο

Στον τόπο του θανάτου του Ομήρου και μάλιστα σε ένα χώρο όπου πραγματοποιείται για πρώτη φορά θεατρικό δρώμενο, στον Προϊστορικό Αρχαιολογικό Χώρο Σκάρκου στην Ίο, ανεβάζει ο Μάνος Καρατζογιάννης την παράσταση «Στη σκιά του Ομήρου» σε δραματουργική επιμέλεια του ίδιου και του Δημήτρη Κουρούμπαλη και κείμενο της Πένυς Φυλακτάκη. Λίγο πριν την παρουσίασή της στις 28 και 29 Αυγούστου (7 μ.μ.) μας γράφει πως ξεκίνησε αυτό το ιδιαίτερο θεατρικό ταξίδι.

“«Κύριε, κύριε ντιζέρ ήταν ο Όμηρος;» αναρωτιέται, όλο νάζι, η Αλίκη Βουγιουκλάκη στο «Ξύλο βγήκε απ’ τον Παράδεισο». Αυτή ήταν η πρώτη φορά που άκουσα, παιδί, τ’ όνομα του. Όχι, πως ήξερα τι θα πει ντιζέρ.
Χρόνια μετά, στις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου, έμαθα ότι Όμηρος σημαίνει «ως μη ορών» κι ότι περιόδευε απαγγέλλοντας τα έργα του, «Ιλιάδα» και «Οδύσσεια» στις ελληνικές πόλεις, αποκτώντας μεγάλη φήμη.
Τι κι αν τα «ομηρικά» ερωτήματα είναι πολλά: αν ήταν πραγματικό πρόσωπο ο ίδιος; Πότε έζησε, πώς συνέθεσε ή έγραψε τα έργα του και ποια είναι αυτά;
Ο επικός ποιητής είναι συνυφασμένος στη συνείδησή μας με την ποίηση, την κάθε μορφής έμπνευση, με τη Μούσα. Στην πραγματικότητα, όπως σημειώνει ο Μαρωνίτης, «η Μούσα καλείται να υπαγορεύσει στον επικό ποιητή ό,τι στην πραγματικότητα της υπαγορεύει ο ίδιος. Πρόκειται επομένως για αμοιβαία υπαγόρευση της Μούσας στον ποιητή και του ποιητή στη Μούσα». Αυτήν τη σχέση ερευνά, στην ουσία, και η παράστασή μας «Στη σκιά του Ομήρου». Που αλλού; Στον τόπο του...
Ένας νέος ποιητής αναζητά την έμπνευση, τη Μούσα του, στην Ίο... Εκεί που βρίσκεται ο τάφος του Ομήρου, πάνω από τον όρμο Πλακωτό. Εκεί που ο νέος ποιητής θα γράψει και το τελευταίο του ποίημα… «Η Μούσα δεν πηγαίνει σε όσους προσπερνούν τις πέντες αισθήσεις τους» γράφει η Πένυ Φυλακτάκη η οποία υπογράφει την αρχική μορφή του κειμένου. «Πάντα ανοιχτά, πάντα άγρυπνα τα μάτια της ψυχής μας» παραγγέλνει ο εθνικός μας ποιητής από τον οποίο δανείζεται και τον τίτλο της η παράσταση, ενώ ο Σαίξπηρ αναφέρει, στο «σκωτσέζικο έργο» του, πως δεν υπάρχει «πιο επικίνδυνη ασθένεια από την όραση»… Ναι, αυτό το ξύπνημα των αισθήσεων αναζητάμε μέσα από την παράσταση… Το ξύπνημα των αισθήσεων μας, που το φετινό πολύπαθο ελληνικό καλοκαίρι, ίσως μας φέρει πιο κοντά στην έμπνευση, ίσως μας επαναφέρει στην ίδια τη ζωή…”

Ο Μάνος Καρατζογιάννης αναζητά τη μούσα του στην Ίο - εικόνα 1
© Σπύρος Περδίου

“Συνοδοιπόροι στο ταξίδι του «Ομηρικού νόστου» ο Δημήτρης Κουρούμπαλης, ο Ηλίας Λογοθέτης, η Βλοτίνα Νουλέλη, η Ειρήνη Διαλεχτή και το συγκρότημα Λύραυλος, που δίνει πνοή, με χιούμορ και παιγνιώδη διάθεση, σε αρχαίους ήχους κάνοντας τους στίχους να μοιάζουν νέοι σαν να ακούγονται ξανά στην τελευταία κατοικία του δημιουργού τους. Είναι μάλιστα η πρώτη φορά που πραγματοποιείται θεατρικό δρώμενο στον αρχαιολογικό χώρο Σκάρκου στην Ίο, στο πλαίσιο του προγράμματος του ΥΠΠΟΑ «Όλη η Ελλάδα, ένας Πολιτισμός». Η αδημονία μας μεγάλη και «η σκιά του Ομήρου» βαριά…”

i Πληροφορίες και προκρατήσεις θέσεων στο digitalculture.gov.gr

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού

Η ιλαροτραγωδία του Φο απογειώνεται στη σπιντάτη σκηνική εκδοχή του Γιάννη Κακλέα, που μας την ξανασυστήνει φιλτραρισμένη μέσα από την ιταλική λαϊκή παράδοση, αλλά και από σύγχρονες αναφορές.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
29/09/2022

Το Σώσε

Ένα από τα ευτυχέστερα δείγματα του κωμικού είδους, μια ωδή στο θέατρο, ανεβαίνει σε μια καλοκουρδισμένη παράσταση υψηλής ενέργειας και απολαυστικών ερμηνειών.

Ματωμένα χώματα

Χωρίς να επιφυλάσσει ιδιαίτερες εκπλήξεις ή να καινοτομεί, η παράσταση του Γιώργου Παλούμπη πάνω στο εμβληματικό μυθιστόρημα καταφέρνει να επιβληθεί χάρη στο νεύρο, το δυναμισμό και τον ωραίο θίασο.

Ιεροκλής Μιχαηλίδης - Γεράσιμος Σκιαδαρέσης στον "Αμπιγιέρ"

Στη σκηνή του θεάτρου Τζένη Καρέζη ανεβαίνουν οι δύο σπουδαίοι ηθοποιοί τον Δεκέμβριο στο έργο του Ρόναλντ Χάργουντ, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Τσέζαρις Γκραουζίνις.

Γιώργος Κουτλής: "Με τρομάζει το πώς έχει φτιαχτεί μία κοινωνία που έχει ολόκληρες γενιές ματαιωμένων ανθρώπων"

Μετά το "Παίζοντας το θύμα", ήρθαν "Οι Παίχτες", το "Talk Show", το "Όνειρο ενός γελοίου" και ο "Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι" που εκτόξευσαν τον Γιώργο Κουτλή στην επιτυχία μέσα σε δύο μόλις χρόνια. Πώς έφτασε στο θέατρο, τι ετοιμάζει και τι του αρέσει εκτός θεατρικής σκηνής;

Το Σινέ Φιλίπ... αλλιώς

Στο καλλιτεχνικό του πρόγραμμα περιλαμβάνονται εκδηλώσεις με χορό, μουσική, βιβλίο με σκοπό την προώθηση της τέχνης και του πολιτισμού.

Συνεχίζεται το 10ο Φεστιβάλ Χειροποίητου και Ανακυκλώσιμου Θεάτρου

Όλα όσα θα δούμε το τελευταίο πενθήμερο του πρωτότυπου θεατρικού φεστιβάλ στον Τεχνοχώρο Φάμπρικα στον Κεραμεικό.