Οδηγός Θεάτρου

Κριτικές Παραστάσεων Παίζουν Σήμερα Έρχονται Ποιος παίζει που Αθηνόραμα club Προπωλήσεις

Ο Δημήτρης Αγαρτζίδης και η Δέσποινα Αναστάσογλου μας μιλούν για τον «Φιλοκτήτη»

Μια πρωτότυπη ανάγνωση του «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή επιχειρούν ο Δημήτρης Αγαρτζίδης και η Δέσποινα Αναστάσογλου στο στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων. Οι δυο συν σκηνοθέτες μας μίλησαν για την οπτική της παράστασης που περνά μέσα από την ψυχοθεραπευτική διαδικασία.

Προσοχή! Επικοινωνήστε με το θέατρο της επιλογής σας πριν από την έξοδό σας, διότι αρκετές παραστάσεις αναβάλλονται λόγω κρουσμάτων.
Ο Δημήτρης Αγαρτζίδης και η Δέσποινα Αναστάσογλου μας μιλούν για τον «Φιλοκτήτη»

Μια πρωτότυπη ανάγνωση του «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή επιχειρούν ο Δημήτρης Αγαρτζίδης και η Δέσποινα Αναστάσογλου στο στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων. Οι δυο συν σκηνοθέτες μας μίλησαν για την οπτική της παράστασης που περνά μέσα από την ψυχοθεραπευτική διαδικασία.

Δημήτρης Αγαρτζίδης
Τι σας κέντρισε το ενδιαφέρον και ασχοληθήκατε με τη συγκεκριμένη ιστορία;
Δημήτρης Αγαρτζίδης:
Χρειάζεται μεγάλη δύναμη και αντοχή για να καταφέρει κανείς να παλέψει με το παρελθόν του, με αυτά που τον έχουν επιφορτίσει, πρώτα η οικογένεια και μετά η κοινωνική συνθήκη. Τις περισσότερες φορές εχθρός γίνεται ο ίδιος ο εαυτός μας και είναι μια πολύ σκληρή, επώδυνη, αλλά και λυτρωτική διαδικασία η απόφαση να παλέψεις μαζί του για να βρεις την ειρήνη.
Γι’ αυτή την ειρήνη με τον εαυτό μας, για τη δυσκολία να σταθούμε όρθιοι εκεί που όλα καταρρέουν, γι’ αυτή τη διαδρομή από την πληγή στη θεραπεία δουλέψαμε τον Φιλοκτήτη. Για μια ψυχική ενηλικίωση που μας βοηθά μέσα από το σκοτάδι των τραυμάτων του παρελθόντος και της καθημερινής δυσκολίας να βρούμε το φως και τη χαρά. Και, μπορώ να πω, το κείμενο ήταν γενναιόδωρο μαζί μας, μας ξεδίπλωσε μέσα από τον μύθο του μια σημερινή κρυστάλλινη αλήθεια.

Πρόκειται για μια τραγωδία κλειστού χώρου;
Δέσποινα Αναστάσογλου:
Εξαρχής αναζητούσαμε έναν χώρο που δεν είναι ακριβώς θέατρο. Αναζητούσαμε έναν χώρο που θα μπορούσε να αποδεσμεύσει εμάς, τους ηθοποιούς και τους θεατές απ’ αυτό που θα ονόμαζα προσδοκία θέασης μιας τραγωδίας, προκειμένου να είμαστε όλοι ένα λευκό χαρτί, ένα ανοιχτό δοχείο. Ασφαλώς, ο κλειστός χώρος μας βοήθησε να δουλέψουμε αντίθετα από το επικό στοιχείο, με το οποίο έχουμε συνηθίσει να προσλαμβάνουμε αυτά τα κείμενα.
Και το στοίχημα ήταν και είναι, να διατηρήσουμε και να φωτίσουμε το μέγεθος των λέξεων, του περιεχομένου, των νοημάτων σε μια διάσταση που φέρνει τους ήρωες κοντά μας. Σε μια διάσταση δηλαδή, που φωτίζει το μεγαλείο που κρύβεται στις σχέσεις και στην καθημερινότητά μας, στο μεγαλείο που κρύβει ο καθένας μας μέσα του.

Ο Δημήτρης Αγαρτζίδης και η Δέσποινα Αναστάσογλου μας μιλούν για τον «Φιλοκτήτη» - εικόνα 2

Πώς προσεγγίζετε σκηνοθετικά την ιστορία του «Φιλοκτήτη»;
Δημήτρης Αγαρτζίδης:
Ο Φιλοκτήτης είναι το πρώτο κείμενο στο οποίο περιγράφεται η ψυχοθεραπευτική διαδικασία. Τα δύο κεντρικά πρόσωπα, ο Φιλοκτήτης και ο Νεοπτόλεμος, αναλαμβάνουν τον ρόλο του θεραπευτή, του θεραπευόμενου και του επόπτη και, μέσω της διαλεκτικής, μετακινούνται μέσα από τη διαδικασία. Όταν ολοκληρώνεται η τραγωδία είναι, πια, δυο νέα πρόσωπα. Είναι δύο πρόσωπα με μεγαλύτερη αποδοχή για το παρελθόν τους, έχουν αναλάβει την ευθύνη των επιλογών τους και μπροστά τους ανοίγονται νέες προοπτικές.
Γι’ αυτή την πορεία από το τραύμα, που όλοι κουβαλάμε, προς μια θεραπεία που όλοι αποζητάμε, προσανατολίζεται η παράσταση. Απ’ αυτή την αναζήτηση προέκυψε και η επιλογή, τους δύο βασικούς ήρωες να αναλάβουν δυο γυναίκες ηθοποιοί, για να τους απογυμνώσουμε από φύλο, ηλικία, συνθήκη, για να επικεντρωθούμε στο ίδιο το περιεχόμενο του λόγου τους και της ύπαρξής τους.

Δέσποινα Αναστάσογλου
Σε ποιες ψυχαναλυτικές ή άλλες θεωρίες βασίζετε την παράσταση;
Δέσποινα Αναστάσογλου:
Καταλήξαμε στο κείμενο μετά από μια μελέτη που μου έδωσε να διαβάσω ένας σημαντικός για μένα άνθρωπος για τον ψυχαναλυτικό πυρήνα του Φιλοκτήτη. Στο έργο παρακολουθούμε δυο παράλληλες θεραπείες, του Φιλοκτήτη και του Νεοπτόλεμου. Εδώ, η θεραπεία συμβαίνει, η μετακίνηση συντελείται ασυνείδητα και βοηθά στην ανάληψη ευθύνης του θεραπευόμενου και στην αύξηση των επιλογών του, πλησιάζοντας στην ψυχολογία του ασυνειδήτου και στη συστημική σκέψη.
Έστω κι αν η σχέση των δύο ηρώων ξεκινά από την πλευρά του Νεοπτόλεμου με δόλο, η μεταξύ τους σχέση, που χτίζεται σκηνή τη σκηνή, βοηθά και τους δύο να θεραπευτούν. Ο Φιλοκτήτης, ενώ αρχικά εγκλωβίζεται στη δυσλειτουργία του και στην αρρώστια του, στην πορεία η θεραπεία του έρχεται με την ολοκλήρωση της διεργασίας του πένθους, δηλαδή την αναγνώριση και την διαπραγμάτευση της πραγματικότητας. Στην περίπτωση του Νεοπτολέμου αναφύεται το ζήτημα «γονίδια ή περιβάλλον»;
Για τον Σοφοκλή η ύπαρξη στην βαθύτερη υπόσταση της είναι εκείνο στο οποίο μπορούμε να βασιστούμε, είναι πάντα καλή και παρούσα, λανθάνουσα και εξασθενημένη ανά περιστάσεις, αλλά την αποφασιστική στιγμή βρίσκει τη δύναμη της. Έτσι, ο Νεοπτόλεμος θα θεραπευτεί περνώντας σε μια ψυχική ενηλικίωση. Για μένα η ελπίδα βρίσκεται στην θεραπεία. Όλοι φέρουν τις πληγές τους, αλλά είναι σημαντικό να κινηθούν να τις γιατρέψουν. Η θεραπεία ανοίγει μια άλλη ζωή.

Περισσότερες πληροφορίες

Φιλοκτήτης

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 80 '

Η ομάδα καταπιάνεται με την ιστορία του πιο μοναχικού ήρωα του Σοφοκλή σε μια παράσταση που ερευνά, με ψυχαναλυτικούς όρους, τη θεραπευτική λειτουργία των ηρώων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Τηλεόραση

Το "α" με τους πρωταγωνιστές του "Άνοδος: Η Ιστορία των Αντετοκούνμπο"

Συναντήσαμε στην Αθήνα τους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τα σπουδαία αδέρφια μπασκετμπολιστών στην ταινία της Disney για τη ζωή τους.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
30/06/2022

Μαρίνα Σάττι, πόσο εύκολο είναι να φτιάξει κανείς ένα δίσκο;

Με αφορμή την παρουσίαση του ντεμπούτου της, "Yenna", στον Κήπο του Μεγάρου (1/7), η πολύπλευρη τραγουδίστρια μιλάει για τις προκλήσεις της δημιουργικής διαδικασίας, τη συνύπαρξη της παράδοσης με την urban κουλτούρα και τα καλοκαιρινά της σχέδια.

Δημήτρης Σωτάκης: "Θα ευχόμουν να λείψει η υστερία..."

Ο μοναδικός, ίσως, Έλληνας κινεζόφωνος συγγραφέας απαντά σε δέκα ερωτήσεις με αφορμή την έκδοση του νέου μυθιστορήματός του "Μισή καρδιά".

Δανάη Στράτου: "Δεν είναι η "ανθρώπινη δράση" που σκοτώνει τον πλανήτη, είναι το ολιγαρχικό εκμεταλλευτικό σύστημα στο οποίο ζούμε"

Η δημιουργός της εμβυθιστικής εγκατάστασης "Burning Issues-Merimbula", που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων μας μίλησε για το περιεχόμενο και τους συμβολισμούς της έκθεσής της, τον τρόπο που προσεγγίζει τα έργα της και τη σημασία της προβολής περιβαλλοντικών κρίσεων μέσα από την τέχνη.

Νάντια Κοντογεώργη: "Βάζοντας χιούμορ στη δραματικότητα έχεις όλα τα χρώματα της ζωής"

Η ταλαντούχα ηθοποιός πρωταγωνιστεί στο μιούζικαλ "Mamma mia!" που κάνει πρεμιέρα στο City Garden Festival by Christmas Theater, με την υπογραφή της Θέμιδας Μαρσέλλου και 30μελή θίασο.

Κατερίνα Γρέγου: "Στο ΕΜΣΤ θέλουμε να καλλιεργήσουμε την "ιστορική συνείδηση" παρά την "εθνική""

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με την καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ γύρω από την έννοια του κράτους, τις πολιτικές του έθνους και το ρόλο του εθνικού μας μουσείου.

Greek Sting Fan Club: "Οι Scorpions μέχρι και τα mid 90s ήταν μια καλολαδωμένη μηχανή που μας έδινε το ένα διαμάντι μετά το άλλο"

Ο Χρήστος Κάππας, μέλος του fan club των Scorpions στην Ελλάδα, μίλησε στον Χάκο Περβανίδη για τη σχέση αγάπης του ελληνικού κοινού με τους θρυλικούς Σκορπιούς με αφορμή το live τους στις 6 Ιουλίου στο ΟΑΚΑ με προσκεκλημένο τον Alice Cooper.