Γιατί βλέπουμε τόσο Λουίτζι Πιραντέλο φέτος στις αθηναϊκές σκηνές;

Ποιος είναι ο Σικελός συγγραφέας που καταλαμβάνει φέτος τις σκηνές της Αθήνας και τι θέλουν να μας πουν οι ιδιότυπες τραγικές φάρσες του που στοχάζονται με θεατρική ευφυΐα πάνω στα προαιώνια ερωτήματα περί ταυτότητας και ύπαρξης;

Γιατί βλέπουμε τόσο Λουίτζι Πιραντέλο φέτος στις αθηναϊκές σκηνές;

Ποιος είναι ο Σικελός συγγραφέας που καταλαμβάνει φέτος τις σκηνές της Αθήνας και τι θέλουν να μας πουν οι ιδιότυπες τραγικές φάρσες του που στοχάζονται με θεατρική ευφυΐα πάνω στα προαιώνια ερωτήματα περί ταυτότητας και ύπαρξης;

Δεν υπάρχει άλλος συγγραφέας (εκτός από τον Τενεσί Ουίλιαμς), που έκανε τη ζωή του θέατρο όπως ο Πιραντέλο. Μια σειρά προσωπικών βιωμάτων που κορυφώθηκαν στην παράφορη ζήλια της γυναίκας του και τη διαγνωσμένη ψυχασθένειά της καθόρισαν αποφασιστικά τη συγγραφική του σφραγίδα. Γεννημένος στη Σικελία λίγο μετά τα μέσα του 19ου αιώνα, γόνος εύπορης οικογένειας, με πλούσια ερεθίσματα –τα αρχαιολογικά μνημεία της Μεγάλης Ελλάδας βρίσκονταν στα πόδια του– και καλή μόρφωση, ο Πιραντέλο ξεκίνησε τη συγγραφική του σταδιοδρομία με νουβέλες, διηγήματα και ποιήματα, όμως τα θεατρικά του έργα είναι αυτά που τον καθιέρωσαν ως έναν από τους πιο ιδιοσυγκρασιακούς δραματουργούς στην παγκόσμια Ιστορία.

Γιατί βλέπουμε τόσο Λουίτζι Πιραντέλο φέτος στις αθηναϊκές σκηνές; - εικόνα 1
«Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» © Patroklos Skafidas

Με το ένα πόδι πατάει στην παράδοση του τόπου του και με το άλλο στα σύγχρονά του ρεύματα της ψυχανάλυσης και στα διδάγματα του Φρόιντ, διαμορφώνοντας τελικά ένα εντελώς προσωπικό και ιδιότυπο μείγμα, που καθιστά την καταχώρισή του σε ένα δραματουργικό είδος μάλλον ανώφελη. Άλλωστε τη στιγμή που σε κάποιο έργο του ανακαλύπτουμε ψήγματα π.χ. από το «δυσνόητο» θέατρο του παραλόγου, του οποίου θεωρείται πρωτοπόρος, ταυτόχρονα εντοπίζουμε στοιχεία του μελοδραματικού θεάτρου που διασκέδαζε τις μεγάλες μάζες στον ιταλικό Νότο κατά το γύρισμα του αιώνα.

Η αιτιολογία που συνόδευσε το 1934 τη βράβευσή του με το Νόμπελ λογοτεχνίας, «για τη σχεδόν μαγική δύναμη να μετατρέπει την ψυχολογική ανάλυση σε καλό θέατρο» είναι ενδεικτική της βασικής αγωνίας περί ταυτότητας, την οποία πέρασε σε όλα του τα θεατρικά έργα· όπως ενδεικτικός είναι και ο τίτλος που έδωσε στη συλλογική τους έκδοση: «Γυμνές μάσκες». Για τον Πιραντέλο οι άνθρωποι δεν είμαστε παρά αυτό: ένα σύνολο από μάσκες τις οποίες αλλάζουμε κατά περίπτωση, χωρίς κάποια να θεωρείται αυθεντικότερη ή πιο αληθινή από τις άλλες.

Γιατί βλέπουμε τόσο Λουίτζι Πιραντέλο φέτος στις αθηναϊκές σκηνές; - εικόνα 2
«Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε»

Και τα έργα του είναι μια διαρκής επεξεργασία αυτής της ιδέας, που επεκτείνονται σε επιμέρους προβληματικές: στη σχετικότητα της αλήθειας, στη σύγκρουση μεταξύ πραγματικότητας και ψευδαίσθησης, είναι και φαίνεσθαι, όπως και στην αντιμετώπιση της ζωής ως θεάτρου και του θεάτρου ως αληθινής ζωής. Ο Πιραντέλο έγραψε θέατρο αντλώντας από τις λαϊκές παραδόσεις της Σικελίας και του ιταλικού Νότου, στις οποίες όμως ενστάλαξε τις φιλοσοφικές του ανησυχίες. Έτσι στα έργα του αυτά τα δύο συνήθως εμπλέκονται: μια λαϊκή ιστορία, συχνά παθολογικής ζηλοτυπίας ευθέως εμπνευσμένη από τη συμβίωση με τη γυναίκα του, χρησιμεύει ως μέσο για να δια­τυπωθούν οι προβληματικές που τον απασχολούν σε βαθμό εμμονής.

Φέτος μια τετράδα παραστάσεων μας δίνει τη σπάνια ευκαιρία να βυθιστούμε στο γοητευτικό σύμπαν του Ιταλού δραματουργού. Να απολαύσουμε «θέατρο μέσα στο θέατρο» στο «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Μαυρίκιος αποθεώνοντας τη μαγεία της θεατρικής τέχνης (Εθνικό)· να στοχαστούμε πάνω στις διαφορετικές όψεις της πραγματικότητας στο «Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε» που παρουσιάζει ο Νίκος Καμτσής (Τόπος Αλλού)· να διαπιστώσουμε τις πολλαπλές ταυτότητες που μπορεί να υιοθετήσει κάποιος εξαιτίας του κοινωνικού καταναγκασμού στο «Να ντύσουμε τους γυμνούς» που σκηνοθετεί Γιάννος Περλέγκας (Τέχνης)· ή, με αφορμή το διήγημα «Ο άνθρωπος με το λουλούδι στο στόμα», να απολαύσουμε μια κατάθεση ψυχής διά στόματος Άρη Λεμπεσόπουλου πάνω στα μεγάλα και μικρά ερωτήματα της ζωής (Altera Pars).

Γιατί βλέπουμε τόσο Λουίτζι Πιραντέλο φέτος στις αθηναϊκές σκηνές; - εικόνα 3
«Ο άνθρωπος με το λουλούδι στο στόμα»

Περισσότερες πληροφορίες

Να ντύσουμε τους γυμνούς

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Μια προδομένη γυναίκα πίνει δηλητήριο γιατί ο αγαπημένος της παντρεύεται άλλη. Ο Πιραντέλο ξεγυμνώνει τους ήρωες για να μας δείξει πως η ζωή είναι μια αλυσίδα από τυχαία γεγονότα και οι πράξεις μας μας ακολουθούν.

Ο άνθρωπος με το λουλούδι στο στόμα

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 60 '

Ένας ηθοποιός μονολογεί αλλά και συνδιαλέγεται με έναν μουσικό, υπό τους ήχους ενός ακορντεόν, σε μια παράσταση ύμνο της ανθρώπινης ύπαρξης, βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Λουίτζι Πιραντέλο.

Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 80 '

Ένα από τα δημοφιλέστερα έργα του συγγραφέα θέτει το ζήτημα της σχετικότητας της «αλήθειας», αντλώντας έμπνευση από τη θεωρία του Αϊνστάιν, και καυτηριάζει την «κανιβαλική» διάθεση μιας μικρής κοινωνίας ανθρώπων για κουτσομπολιό.

Απόψε αυτοσχεδιάζουμε

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Mια παράσταση-ύμνος στο θέατρο και στους ανθρώπους του, που συνδυάζει τη δραματουργία του Πιραντέλο με την πρωτότυπη μουσική του Χατζιδάκι, αποτυπώνοντας την εκρηκτική σχέση ανάμεσα στον δημιουργό και στο δημιούργημά του.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Τόπος Αλλού

Κεφαλληνίας 17 & Κυκλάδων

Altera Pars

Μ. Αλεξάνδρου 123

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Αίμα στη σκηνή": Μια ανατρεπτική κωμωδία για το ίδιο το θέατρο σκηνοθετεί ο Τάσος Πυργιέρης

Το έργο του Αμερικανού συγγραφέα και ηθοποιού Τσαρλς Λάντλαμ, που ανεβαίνει τον Μάιο, παρακολουθεί τη ζωή ενός οικογενειακού θιάσου τρίτης κατηγορίας που ετοιμάζεται να παρουσιάσει τον "Άμλετ".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/04/2024

"Human Requiem in Eleusis": Παγκόσμια πρεμιέρα για την ταινία της εμβληματικής παράστασης της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Την παράσταση - ύμνο στη θνητότητά μας με την υπογραφή του σκηνοθέτη Γιόχεν Ζάντιγκκαι της χορογράφου Σάσα Βαλτς έχουμε ακόμα μια ευκαιρία να δούμε στο Σινέ Ελευσίς και στο Μέγαρο Μουσικής.

"Το μπουφάν της Χάρλεϊ ή πάλι καλά": Last call για την παράσταση με τη Μαριάννα Τουμασάτου

Το έργο του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σταύρου, που έχει ως ηρωίδα μια μάνα που μιλά στον εύζωνα γιο της, μετρά τις τελευταίες του παραστάσεις στο Coronet.

"Μήδειας μπούρκα": Το Θεσσαλικό Θέατρο στην Αθήνα με τη βραβευμένη παράσταση για την ηρωίδα - σύμβολο

Η θεατρική παράσταση που ταξίδεψε μέχρι τη Νέα Υόρκη και βραβεύτηκε, σε κείμενο του Ανδρέα Φλουράκη, σκηνοθεσία της Κυριακής Σπανού και τη Μαρσέλα Λένα στον επώνυμο ρόλο, έρχεται το Μάιο για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Εν Αθήναις.

"#Free Prometheus": Όταν ο Αισχύλος συνάντησε τους Fem tettix

Μία κωμωδία παραλόγου που δανείζεται στοιχεία από τον "Προμηθέα Δεσμώτη" είναι το τρίτο πρωτότυπο έργο της ανατρεπτικής ομάδας το οποίο παρουσιάζεται στο studio Μαυρομιχάλη.

Έξι θεατρικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου κατεβάζουν αυλαία

Ο πρώτος θεατρικός οργανισμός της χώρας αποχαιρετά το "Goodbye, Lindita" και πέντε ακόμη παραγωγές του που φτάνουν στο τέλος του φετινού τους κύκλου.

"Ιnk": Η παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου επιστρέφει!

Ύστερα από ένα χρόνο παγκόσμιας περιοδείας, η τελευταία δουλειά του Δημήτρη Παπαϊωάννου ξανά στο Μέγαρο Μουσικής.