Η Ασπασία Κράλλη μονολογεί συνδέοντας το ανθρώπινο με το θείο

Το έργο του Κολμ Τομπίν «Η διαθήκη της Μαρίας» ανεβάζει ο Δημήτρης Μυλωνάς στο Από Μηχανής Θέατρο με πρωταγωνίστρια την Ασπασία Κράλλη.

Η Ασπασία Κράλλη μονολογεί συνδέοντας το ανθρώπινο με το θείο

Το έργο του Κολμ Τομπίν «Η διαθήκη της Μαρίας», που αποδίδει ρεαλιστικά καταστάσεις, συμπεριφορές και συναισθήματα της Θεοτόκου, ανεβάζει ο Δημήτρης Μυλωνάς στο Από Μηχανής Θέατρο με πρωταγωνίστρια την Ασπασία Κράλλη.

Η Ασπασία Κράλλη μονολογεί συνδέοντας το ανθρώπινο με το θείο - εικόνα 1

Η Ασπασία Κράλλη μας έχει συνηθίσει περισσότερο σε σιωπές παρά σε λόγια. Ας μην ξεχνάμε ότι ως μαθήτρια του Μαρσέλ Μαρσό είναι πρωτεργάτρια του Θεάτρου της Σιωπής στη χώρα μας. Το 1992 μας μύησε στο αβανγκάρντ για την εποχή εκείνη είδος με τη «Μήδεια από σιωπή». Κι ενώ στην αρχή προσεγγίστηκε με σκεπτικισμό και καχυποψία, στην πορεία η Κράλλη κατάφερε με τις παραστάσεις της να δημιουργήσει ένα κοινό και να ενθαρρύνει και άλλους καλλιτέχνες να ασχοληθούν με το συγκεκριμένο είδος. Προτού περάσει από το θέατρο λόγου στην παντομίμα είχε ασχοληθεί με το αρχαίο δράμα, έπαιξε σε παραστάσεις μουσικού θεάτρου, μπουλβάρ, ακόμη και σε επιθεώρηση σε κρατικές σκηνές αλλά και στο ελεύθερο θέατρο, με σκηνοθέτες όπως οι Αλέξης Μινωτής, Κάρολος Κουν, Σπύρος Ευαγγελάτος, Ανδρέας Βουτσινάς κ.ά.

Φέτος, ύστερα από πρόταση του σκηνοθέτη Δημήτρη Μυλωνά, αποφάσισε να επιστρέψει στο θέατρο λόγου με ένα συγκλονιστικό κείμενο, τη «Διαθήκη της Μαρίας» του Κολμ Τομπίν, σε μετάφραση Κατερίνας Βαλαβανίδη. Το εν λόγω έργο παρουσιάστηκε στο Μπρόντγουεϊ το 2013, σε ερμηνεία της Φιόνα Σο, και προτάθηκε για 3 Tony Awards, συμπεριλαμβανομένου και αυτού του καλύτερου έργου.

Η Ασπασία Κράλλη μονολογεί συνδέοντας το ανθρώπινο με το θείο - εικόνα 2

Σε πόσες σελίδες χωράει άραγε το δράμα μιας μάνας που είδε το παιδί της να πεθαίνει; Χωρούν οι σκέψεις, τα ερωτήματα, τα συναισθήματα και η απόλυτη φρίκη της απώλειας; Ο Κολμ Τομπίν, ­γεμάτος ενσυναίσθηση, φαντασία και στοχαστική διάθεση, έγραψε για μια τραγική μάνα, για την ακρίβεια της έδωσε φωνή να μιλήσει για όλα όσα έζησε, όσα σκέφτηκε, όσα βίωσε και η «κραυγή» της ταξίδεψε στον κόσμο μέσα από τη νουβέλα/στοχαστικό δοκίμιο/θεατρικό μονόλογο «Η διαθήκη της Μαρίας».

Διαβάζοντας το βιβλίο, δεν αργείς να καταλάβεις πως ο Ιρλανδός συγγραφέας μάς παρέδωσε το μονόλογο της Μαρίας, της Θεοτόκου, της μητέρας του Ιησού, η οποία αποφασίζει να μιλήσει. «Ο γιος μου κοίταζε το πλήθος με φόβο και απορία» την ώρα της σταύρωσης, «εκείνος χτυπιόταν και μούγκριζε [...], έκανε ό,τι μπορούσε για να τους εμποδίσει να του τεντώσουν το άλλο μπράτσο», εξομολογείται μιλώντας με αμφισβήτηση, δυσπιστία και καχυποψία για όσα συνέβησαν στον θεάνθρωπο.

Στα δικά της μάτια ο γιος της παίρνει πιο ανθρώπινα χαρακτηριστικά, φοβάται, απορεί, πονάει... Δεν πρόκειται για ένα βλάσφημο κείμενο, αλλά για μια γήινη προσέγγιση της απόγνωσης μπροστά σε ένα καταλυτικό γεγονός. ­Είναι μια σπουδή πάνω στη σχέση μητέρας και γιου και είναι εξαιρετικό αυτό που παρατηρεί η μεταφράστρια του βιβλίου Αθηνά Δημητριάδου (εκδ. Ίκαρος) για τη Μαρία και τον Χριστό του Ιρλανδού καθολικού Τομπίν: «Παραπέμπουν περισσότερο σε Ιρλανδό του IRA ή σε Κούρδο αντάρτη και στη μητέρα του παρά στη μορφή που καθόρισε σε μεγάλο βαθμό την εξέλιξη της ανθρωπότητας».

Περισσότερες πληροφορίες

Η διαθήκη της Μαρίας

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 90 '

Απογυμνωμένη από κάθε «θεϊκό» στοιχείο, η Μαρία, η πιο γνωστή και ιερή μητρική φιγούρα της Ιστορίας, καταθέτει τη δική της μαρτυρία για την απώλεια του γιου της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Αθηνών: Τι κρατάμε από το φετινό θεατρικό πρόγραμμα της Πειραιώς 260

Τι αποτύπωμα άφησαν οι δώδεκα ελληνικές και ξένες παραστάσεις στην Πειραιώς 260, που έριξε αυλαία την προηγούμενη εβδομάδα; Καταγράφουμε μερικές σκέψεις, εντυπώσεις και συμπεράσματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
06/08/2022

Τι ετοιμάζει ο Νίκος Διαμαντής για τον Σεπτέμβριο;

Ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Σημείο θα παρουσιάσει μία θεατρική- εικαστική εγκατάσταση στο Ισλαχανέ στο πλαίσιο του θεσμού "Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός".

Τρεις extra παραστάσεις για τον "Συλλέκτη"

Ένα από τα σημαντικότερο θρίλερ της μεταπολεμικής λογοτεχνίας ο "Συλλέκτης" του Τζον Φόουλς παίρνει παράταση λόγω της θερμής υποδοχής του κοινού.

Μια ακόμα βόλτα στις "Γειτονιές του κόσμου" από τον Οκτώβριο

Μετά από δύο χρόνια επιτυχημένων παραστάσεων, "Οι Γειτονιές του κόσμου", του Γιάννη Ρίτσου αλλάζουν θεατρική στέγη και μας δίνουν ραντεβού στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.

Οι "Πέρσες" θα παιχτούν στο Ηρώδειο και στο Θέατρο Δάσους

Αν δεν είδατε τους "Πέρσες" του Αισχύλου σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά, στην Επίδαυρο ή στην Ελευσίνα, κλείστε θέση για το Ηρώδειο της Αθήνας, ή το Θέατρο Δάσους της Θεσσαλονίκης.

Το Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος βάζει πλώρη για το 2023

Περισσότεροι από 1.000 επισκέπτες παρακολούθησαν το Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος που εγκαινίασε η Περιφέρεια Αττικής. Η φετινή επιτυχία γεμίζει με αισιοδοξία τους διοργανωτές, οι οποίοι ξεκινούν να ετοιμάζονται για την επόμενη χρονιά.

Aίας

Ο Αργύρης Ξάφης γοητεύτηκε βαθιά από το έργο και το δραματικό και ιδεολογικό βάρος που φέρει ο κεντρικός ήρωας, προχωρώντας σε επιλογές που άλλοτε λειτουργούν και άλλοτε –συχνότερα– δεν δικαιώνονται επί σκηνής.