Ποιος είναι ο πειραματιστής χορογράφος Αντρέα Ράμα;

Με αφορμή την παράσταση «A Line Supreme» μιλήσαμε με τον Αντρέα Ράμα για το χορό, τα συναισθήματα και τα παράδοξά του.

Ποιος είναι ο πειραματιστής χορογράφος Αντρέα Ράμα;

Μετά την επιτυχημένη πρεμιέρα του «A Line Supreme» στο Grand Théâtre de la Ville de Luxembourg, τον προηγούμενο μήνα, ο Αντρέα Ράμα έρχεται να γοητεύσει την Αθήνα. Απόφοιτος της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, ζει μεταξύ Βερολίνου και Λουξεμβούργου και μετρά συνεργασίες με χορογράφους και ομάδες πρώτης γραμμής, όπως οι Σάσα Βαλτς, Βιμ Βαντεκέιμπους, Anton Lachky, Πόλα Ροσόλεν, Μαρίνα Αμπράμοβιτς, Blu Company κ.ά. Το 2016 αναδείχθηκε ως ταλέντο στο Λουξεμβούργο μέσα από την πλατφόρμα-εργαστήριο TalentLAB#17, δίνοντας από την αρχή έμφαση στον πειραματισμό.

Οι έννοιες που τον ενδιαφέρουν ιδιαίτερα σε επίπεδο έρευνας είναι η μεταβλητότητα της μνήμης και της αντίληψης. Στην παράσταση που θα δούμε στο Μέγαρο Μουσικής - Αίθουσα «Νίκος Σκαλκώτας» (28 & 29/11) εξερευνά τη γραμμικότητα στη φύση και στον άνθρωπο, εμπνεόμενος τον τίτλο της χορογραφίας του από το εμβληματικό άλμπουμ του Τζον Κολτρέιν «A Love Supreme» (1965).

Ο Αντρέα Ράμα είπε στο «α»

Ποιος είναι ο πειραματιστής χορογράφος Αντρέα Ράμα; - εικόνα 1

Σπούδασα χορό στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης υπό την διεύθυνση της κα Παυλίνας Βερέμη. Στην ΚΣΟΤ πήρα κάποιες δυνατές βάσεις για την μετέπειτα πορεία όσο αφορά την καθημερινή, συστηματική δουλειά. Σε μικρότερη ηλικία ήμουν αθλητής του μπάσκετ, στίβου και για πέντε περίπου χρόνια ασκούμουν στην Ρώσικη πολεμική τέχνη Σάμπο. Από τον Γενάρη του 2013 μετακόμισα στο Βερολίνο όπου ζω μόνιμα.

Η πρώτη μου δυνατή εμπειρία στο χορό ήρθε στα εφηβικά πάρτι του γυμνασίου, τότε που πηγαίναμε μαζί με την αδελφή μου και χορεύαμε μέχρι απλά να μην μπορούμε άλλο.

Αισθάνομαι αγωνία κάθε φορά που βρίσκομαι σε μεταβατική φάση κι αυτό συμβαίνει αρκετά συχνά, από προσωπική επιλογή φαντάζομαι. Περνάω πολύ έντονες αγωνίες που αρκετές φορές γίνονται παραγωγικές.

Η φιλοσοφία της ομάδας με την οποία δουλεύω υποστηρίζει πως ο απλός καθημερινός χρόνος και χώρος έχει από μόνος του τα συστατικά ώστε να τροποποιηθεί, να πιεστεί ή να αποσυμπιεστεί και να μεταμορφωθεί σε σκηνικό υλικό. Η ομάδα αντλεί έμπνευση από την καθημερινή κίνηση, η οποία αποκτά με τη σειρά της μια διαφορετική, επί σκηνής οργανικότητα και σημασία.

Στην παράσταση «A line supreme» που παίζεται στο Μέγαρο Μουσικής 28 και 29 Νοεμβρίου οι αισθήσεις και τα συναισθήματά μας επηρεάζονται άμεσα από τις εικόνες που αποτυπώνονται μέσω της γραμμικής κίνησης. Η αφήγηση εμπνέεται από την αίσθηση της ακριβούς οργάνωσης και της διάταξης / αναδιάταξης σωμάτων και αντικειμένων σε γραμμική διαδρομή. Στο έργο αυτό, αντανακλάται μια φυσικότητα, σε πλήρη συγχώνευση ανθρώπων που αλληλεπιδρούν με αντικείμενα σε πραγματικό χρόνο και χώρο.
Το «Α Line Supreme» παρουσιάζεται από έναν μουσικό και τέσσερις χορευτές που χρησιμοποιούν τέσσερις υπερμεγέθεις σκούπες αφήνοντας ισότιμο και ανεξάρτητο χώρο στην ανάπτυξη ήχου και κίνησης δημιουργώντας ένα φυσικό soundtrack κατά όλη τη διάρκεια της παράστασης. Θα έλεγα ότι η μουσική λειτουργεί ως πέμπτος ερμηνευτής της παράστασης όπου συνθέτει ζωντανά ο Γιώργος Λαλιώτης. Τους φωτισμούς σχεδίασε η Μαρία Δερμιτζάκη και τα κοστούμια η Charlotte Paréja. Επί σκηνής είναι οι υπέροχα ταλαντούχοι περφόρμερς Δήμητρα Χαραλάμπους, Ναταλί Μάνδηλα, Altin Huta και εγώ. Η δραματουργία είναι της Ξένης Αλεξάνδρου όπου ήμαστε συν-χορογράφοι στην ομάδα Porson’s Khashoggi.

Δημιούργησα αυτή την παράσταση γιατί έχω μια άμεση ανάγκη επικοινωνίας κάποιων συναισθημάτων που αφορούν την καθημερινότητα μου άρα ίσως και τους συνανθρώπους μας. Δεν γίνεται συχνά γιατί η διαδικασία προβών τυχαίνει να απλώνεται από τρεις μήνες έως ένα χρόνο με κάποιες παύσεις ενδιάμεσα. Ο λόγος είναι ότι τα έργα παίρνουν τον χώρο τους και σχηματίζονται μέσα στον χρόνο. Ένα μεγάλο κομμάτι της δραματουργίας πηγάζει από τον χρόνο που συστέλλεται ή διαστέλλεται συνεχώς.

Συνειδητοποίησα ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερο παράδοξο από τον τρόπο που προσαρμόζει ή τροποποιεί το ανθρώπινο σώμα την κίνηση καθώς περνάνε τα χρόνια. Είναι πιο άμεσος, αληθινός ο τρόπος και πιο συνειδητοποιημένος.

Η μοναδική ελπίδα είναι να έχεις καλούς συνεργάτες. Η ομάδα είναι το παν σε όλη την διαδρομή του έργου. Η ομάδα ή η μονάδα είναι το έργο. Μέσα από αυτή μπορούν να λάμψουν τα πάντα.

Αν μπορούσα να αλλάξω κάτι αυτό θα ήταν η αντίληψη που έχουμε για το χρόνο. Νομίζω ότι όσο περισσότεροι το συνειδητοποιήσουμε τότε ο κόσμος θα γίνει καλύτερος.

Τα επόμενα σχέδια της ομάδας είναι η περιοδεία του «A line supreme» παράλληλα με το «3,14 Π». Επίσης αρχίζουμε το καινούργιο μας έργο, με τίτλο «Philosophy», που θα το χορογραφήσει η Ξένη. Θα κάνει πρεμιέρα στο Openspaces της Tanzfabrik στο Βερολίνο τον Ιούλιο του 2019.

Περισσότερες πληροφορίες

A Line Supreme

  • Σύγχρονος Χορός
  • Διάρκεια: 70 '

Οι γραμμικές κινήσεις που κάνουμε όλοι στην καθημερινότητα γίνονται πεδίο πειραματισμού που εξερευνά το πώς μας επηρεάζουν σε σχέση με το χώρο, το χρόνο αλλά και συναισθηματικά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η θάλασσα και ο γέρος": Ο Τάσος Νούσιας στον συγκλονιστικό ρόλο του Σαντιάγο, στην Ηλιούπολη

Ο βραβευμένος Τάσος Νούσιας πρωταγωνιστεί, για 2η χρονιά, στην παράσταση "Η Θάλασσα και ο Γέρος" – μια θεατρική μεταφορά του αριστουργήματος του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο Γέρος και η Θάλασσα", σε σκηνοθεσία Μαρλέν Καμίνκσι.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/07/2025

"Στο τσακ!" της Δήμητρας Παπαδοπούλου – Η ξεκαρδιστική κωμωδία επιστρέφει

Η ανατρεπτική κωμωδία της Δήμητρας Παπαδοπούλου "Στο τσακ!" επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης και υπόσχεται γέλιο μέχρι δακρύων, μέσα από παρεξηγήσεις, σύγχρονες σχέσεις και... εκπλήξεις στο τσακ.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου συνεχίζει την καλοκαιρινή της περιοδεία

Έχοντας ήδη επισκεφτεί κάποια θέατρα της Ελλάδας και του εξωτερικού, η κατά Τερζόπουλο "Ορέστεια" συνεχίζει να περιοδεύει με τελευταίο σταθμό το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Αποκλειστικό: Ένα θερινό σινεμά γεννιέται στο Επί Κολωνώ

Το Επί Κολωνώ είναι μια κυψέλη πολιτισμού που δεν σταματά να ονειρεύεται και να μοιράζεται ιδέες και εμπειρίες. Φέτος, μετατρέπει την αυλή του σε θερινό σινεμά, προσκαλώντας μας σε βραδιές ποιοτικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, κάτω απ’ τον πλάτανο.

"Ιφιγένεια / Βορά": Από τον βωμό της Αυλίδας, στη σκηνή της Πειραιώς

"Ήρθα εδώ, να δω τη θάλασσα, να διαλογιστώ, ν’ αλλάξω. Πάντα μπορείς να ξαναρχίζεις…". Με αυτή τη φράση ξεκινά το ταξίδι της Ιφιγένειας, όχι στην Αυλίδα αυτή τη φορά, αλλά στην Πειραιώς 260, μέσα από τον θεατρικό μονόλογο "Ιφιγένεια / Βορά", σε κείμενο της Βίβιαν Στεργίου και σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου.

"ζ-η-θ, ο Ξένος": Η Κλέλια Ανδριολάτου διασχίζει την Οδύσσεια του Μαρμαρινού

Στην παράσταση "ζ-η-θ, ο Ξένος" του Μιχαήλ Μαρμαρινού, η Κλέλια Ανδριολάτου συμμετέχει σε έναν πολυμελή θίασο και μιλά για τη δύναμη της ομάδας, την έννοια του "ξένου" και τη βιωματική αφήγηση της Οδύσσειας, λίγο πριν δούμε την παράσταση στην Επίδαυρο (11 & 12/7).

Για την Kat Valastur, ο χορός είναι μια πράξη ελευθερίας και επαναπροσδιορισμού

Η διεθνώς αναγνωρισμένη Kat Valastur μιλά για το έργο της "Dive into You", τη συμμετοχή της στο 31ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, την πορεία της στο εξωτερικό, τη σχέση σώματος-χώρου και τους καλλιτέχνες που την εμπνέουν.