Τσέζαρις Γκραουζίνις: «Οι “Δούλες” έχουν έντονη τη μυρωδιά της φυλακής, όπως και το θέατρο»

Ήρεμος και ψύχραιμος, εμπνευσμένος και στοχαστικός, ο Λιθουανός σκηνοθέτης, που δουλεύει και ζει στη χώρα μας εδώ και χρόνια, ανεβάζει τις «Δούλες» του Ζαν Ζενέ με τρεις ξεχωριστούς πρωταγωνιστές.

Τσέζαρις Γκραουζίνις: «Οι “Δούλες” έχουν έντονη τη μυρωδιά της φυλακής, όπως και το θέατρο»

Ήρεμος και ψύχραιμος, εμπνευσμένος και στοχαστικός, ο Λιθουανός σκηνοθέτης, που δουλεύει και ζει στη χώρα μας εδώ και χρόνια, συνεργάζεται φέτος με το Θέατρο του Νέου Κόσμου και ανεβάζει τις «Δούλες» του Ζαν Ζενέ (από 11 Οκτωβρίου) με τρεις ξεχωριστούς πρωταγωνιστές.

Τσέζαρις Γκραουζίνις: «Οι “Δούλες” έχουν έντονη τη μυρωδιά της φυλακής, όπως και το θέατρο» - εικόνα 1

Πόσα χρόνια ζείτε στην Ελλάδα;
Πρώτη φορά ήρθα το 2006 χάρη στον Δημήτρη Τάρλοου, που με προσκάλεσε να σκηνοθετήσω στο θέατρό του το «Δάφνις και Χλόη». Πήγε ωραία, ήταν πολύ καλή η χημεία μου με τους ηθοποιούς αλλά και με το κοινό. Η επιθυμία να επιστρέψω προέκυψε πολύ φυσικά.

«Για να μιλήσω πιο σοβαρά, βλέπω τη διαδικασία των δοκιμών όχι ως τρόπο να εκφράσω κάτι που είχα στο μυαλό μου, αλλά ως μια διαδικασία να σκεφτώ για τη ζωή ποιητικά μαζί με τους συνεργάτες μου.»

Το θέατρο σας βοήθησε να ισορροπήσετε σε μια άγνωστη χώρα;
Βρέθηκα στη ζωή μου σε διάφορες χώρες, πάντα για επαγγελματικούς λόγους, κάνοντας θέατρο. Το θέατρο ήταν για μένα το κλειδί που άνοιγε πολλές και διαφορετικές πόρτες.

Είναι θέμα έμπνευσης η σκηνοθεσία;
Για μένα η σκηνοθεσία είναι κατά 90% παιδαγωγική. Εννοώ ότι δίνω μεγάλο βάρος στην δουλειά με τον ηθοποιό. Η επικοινωνία με τους ηθοποιούς στην πρόβα είναι αυτό που μπορεί να μου δώσει τη μεγαλύτερη έμπνευση. Αν αυτή η επικοινωνία έχει χαρά, τότε είναι δημιουργική, εμπνευσμένη.

Πώς αποφασίσατε να σκηνοθετήσετε τις «Δούλες» φέτος;
Η ιδέα να σκηνοθετήσω τις «Δούλες» ήρθε πριν από τρία χρόνια. Η απόφαση ήταν εντελώς παρορμητική. Ξέρετε, συχνά ξεκινάω τις πρόβες προσπαθώντας να καταλάβω το λόγο που αποφάσισα να ανεβάσω ένα έργο. Για να μιλήσω πιο σοβαρά, βλέπω τη διαδικασία των δοκιμών όχι ως τρόπο να εκφράσω κάτι που είχα στο μυαλό μου, αλλά ως μια διαδικασία να σκεφτώ για τη ζωή ποιητικά μαζί με τους συνεργάτες μου.

Τσέζαρις Γκραουζίνις
Τι είδατε στον Δημήτρη Ήμελλο, τον Κώστα Μπερικόπουλο και τον Αργύρη Ξάφη και τους εμπιστευτήκατε αυτούς τους τόσο ιδιαίτερους γυναικείους ρόλους;
Θεωρώ και τους τρεις όχι μόνο χαρισματικούς, όχι μόνο ταλαντούχους, αλλά και τολμηρούς ώστε να πάρουν το επαγγελματικό ρίσκο να συμμετάσχουν σε ένα τόσο προβοκατόρικο έργο όπως οι «Δούλες» του Ζαν Ζενέ. Πρόκειται για τρεις ηθοποιούς εντελώς διαφορετικούς ως προσωπικότητες και πολύ ξεχωριστούς καλλιτέχνες. Όμως έχουν και οι τρεις ένα κοινό χαρακτηριστικό: πολύ καθαρή, σχεδόν παιδική στην καθαρότητά της περιέργεια να δοκιμάσουν νέες καλλιτεχνικές προκλήσεις. Τους ξεχωρίζω για το ήθος τους. Είναι τρεις ηθοποιοί καταξιωμένοι, αλλά ακόμη παθιασμένοι με την τέχνη τους.

Το έργο πέρα από την αρχική πλοκή έχει κι άλλα επίπεδα;
Υπάρχει έντονη η μυρωδιά της φυλακής. Τελικά όμως το έργο μιλά για το θέατρο. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι και ο ρόλος και η παράσταση είναι κάτι σαν φυλακή, σαν ένα κελί για τον ηθοποιό, για την ψυχή, για το σώμα του.

Τσέζαρις Γκραουζίνις: «Οι “Δούλες” έχουν έντονη τη μυρωδιά της φυλακής, όπως και το θέατρο» - εικόνα 3
© Domniki Mitropoulou

Τι είναι χειρότερο η κακία, η αδιαφορία ή η σοβαροφάνεια;
Θα απαντήσω με μια φράση από μια ταινία των παιδικών μου χρόνων: «Τα πιο χαζά πράγματα στην ιστορία της ανθρωπότητας τα έκαναν άνθρωποι με πολύ σοβαρή ­έκφραση στο πρόσωπο».

Έχετε εγκλωβιστεί ποτέ μέσα σε ένα από τα παραπάνω;
Καταφέρνω να ξεπερνώ την κατάθλιψή μου όταν ξαναθυμάμαι πόσο μοναδικά υπέροχη και χαρούμενη είναι η ζωή μας. Τότε οι παγίδες που λέτε μοιάζουν να αξίζουν μόνο ένα συγχωρητικό γέλιο. Ο Ζενέ είχε πει ότι γινόμαστε δυστυχισμένοι, μίζεροι, όταν αφήνουμε να μας σέρνουν οι αυταπάτες μας.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι δούλες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Δύο αδερφές ζουν εγκλωβισμένες σε μια πραγματικότητα που τις συνθλίβει και παίζουν ένα παιχνίδι εξουσίας και υποταγής που αποκτά επικίνδυνες διαστάσεις.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.