Οδηγός Θεάτρου

Κριτικές Παραστάσεων Παίζουν Σήμερα Έρχονται Προπωλήσεις

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου πιστεύει ότι το θέατρο του Ρίτσου είναι ένα θέατρο γλώσσας και ιδεών

Ο καταξιωμένος ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου επανέρχεται με ένα αξέχαστο σόλο ως «Ελένη».

Προσοχή! Επικοινωνήστε με το θέατρο της επιλογής σας πριν από την έξοδό σας, διότι αρκετές παραστάσεις αναβάλλονται λόγω κρουσμάτων.
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου πιστεύει ότι το θέατρο του Ρίτσου είναι ένα θέατρο γλώσσας και ιδεών

Ένας σύγχρονος μύθος του ελληνικού θεάτρου είναι ο Βασίλης Παπαβασιλείου και η «Ελένη» του, ένα υποκριτικό κατόρθωμα που δεν έχουμε ξεχάσει. Μάλιστα, θα το ξανά δούμε να συμβαίνει στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν» της Φρυνίχου από 18 Νοεμβρίου.

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου πιστεύει ότι το θέατρο του Ρίτσου είναι ένα θέατρο γλώσσας και ιδεών - εικόνα 1

Ο χειμαρρώδης ρήτορας, εντός και εκτός σκηνής ο Βασίλης Παπαβασιλείου αυτοσκηνοθετείται στον «γυναικείο» μονόλογο «Ελένη» του Γιάννη Ρίτσου από την «Τέταρτη διάσταση». Το σχέδιο της «Ελένης» έχει τις ρίζες του στη θεατρική βραδιά που παρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 1999 στην Πνύκα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, με τίτλο «Ο κύριος Γιάννης Ρίτσος». Η παράσταση που θα δούμε πρωτοπαρουσιάστηκε το 2001 στο Αγρίνιο ως συμπαραγωγή με το Πανεπιστήμιο Αθηνών και τα ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου και Λάρισας και το 2002 παρουσιάστηκε και στο Υπόγειο του «Θεάτρου Τέχνης». Οι θεατές τον καταχειροκρότησαν και οι ειδικοί της Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών τον τίμησαν με το Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας «Κάρολος Κουν».

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου πιστεύει ότι το θέατρο του Ρίτσου είναι ένα θέατρο γλώσσας και ιδεών - εικόνα 2

Ένα βουβό πρόσωπο (ο ηθοποιός Νίκος Σακαλίδης) στέκεται απέναντι στην Ελένη για να την ακούσει. Η ηρωίδα, μια γερασμένη ανδρόγυνη φιγούρα που καταφθάνει από τα βάθη του χρόνου και τα αρχέτυπα των μύθων, καπνίζοντας πίπα, έχοντας άσθμα και υπνηλία αλλά και τη συνείδηση, σύμφωνα με τα λόγια του ποιητή, πως «ήταν δίχως νόημα όλα, δίχως σκοπό και διάρκεια και ουσία – πλούτη, πόλεμοι, δόξες και φθόνοι, κοσμήματα και η ίδια η ομορφιά μου»
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου λέει για το κείμενο: «Oι αρχαιόθεμοι «γυναικείοι μονόλογοι» της «Τέταρτης Διάστασης». Τα κομμάτια αυτά παίζονται από γυναίκες ηθοποιούς με λαμπρά συνήθως αποτελέσματα (προσωπικά μου έχει τύχει να θαυμάσω κάποια από τα αποτελέσματα αυτά), τα οποία όμως παραπέμπουν μοιραία στον κλειστό κόσμο του «ψυχολογικού θεάτρου». Η ταύτιση του φύλου του ερμηνευτή με το φύλο της θεατρικής «περσόνα», είναι υπεύθυνη, κατά τη γνώμη μου, γι’ αυτή την παραπλανητική αναγωγή. Γιατί παραπλανητική; Μα γιατί ο Ρίτσος είναι πολύ πιο κοντά στον αρχαίο συνάδερφό του παρά στον Τένεση Ουίλιαμς. Θα’ λεγε κανείς ότι ο Ουίλιαμς είναι γι’ αυτόν η αφετηρία, για να αναπλεύσει τον ποταμό του θεάτρου και να συναντήσει τον Ευριπίδη. Το θέατρο του Ρίτσου είναι ένα θέατρο γλώσσας και ιδεών. Το ανθρώπινο πάθος , είτε τη «γυναικεία» ψυχή αφορά είτε την «ανδρική», φωτίζεται στοργικά και συνάμα ανελέητα ως έρμαιο μιας υπέρτερης διαπλοκής δυνάμεων, που φέρουν τα ωραία ονόματα Πόθος, Δόξα, Ομορφιά, και συνθέτουν το δίχτυ της Μοίρας μας. Στους μονολόγους του Ρίτσου το πάθος δεν εκτίθεται ως άμεσο βίωμα, αλλά ως αναδρομή. Όχημα αυτής της αναδρομής είναι η γλώσσα. Κάτι περισσότερο : η γλώσσα και το παιχνίδι της είναι η μόνη ταυτότητα των ηρώων του. Η κατά συνθήκη ονομασίες Αίας , Ορέστης, Ελένη κτλ. δε σηματοδοτούν ατομικές οντότητες αλλά κόμπους του Μύθου, ή μ’ άλλα λόγια της ακατάλυτης δύναμης του Απρόσωπου που εξυφαίνει, που πλέκει τη μικρή ζωή του καθενός μας. Τι άλλο έκανε η αρχαία τραγωδία;»

Περισσότερες πληροφορίες

Ελένη

  • Δραματοποιημένη Ποίηση
  • Διάρκεια: 60 '

Το ανθρώπινο πάθος φωτίζεται στοργικά και συνάμα ανελέητα, έρμαιο μιας υπέρτερης διαπλοκής δυνάμεων, καθώς ο πόθος, η δόξα και η ομορφιά συνθέτουν το δίχτυ της μοίρας μας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Κωνσταντίνα Νικολαΐδη: "Οι άνθρωποι βλέπουμε μέσα από μια περιορισμένη οπτική γωνία"

Η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη καταφέρνει να είναι εξίσου επιτυχημένη ως παραγωγός και ως σκηνοθέτρια. Απολαμβάνει την επιτυχία των "Δώδεκα ενόρκων", αλλά δεν επαναπαύεται στις δάφνες της. Φιλοσοφεί τη ζωή και αναζητά τη χαρά στο μοίρασμα με τους θεατές και τους συνεργάτες της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
15/01/2022

Έτοιμη η μιούζικαλ εκδοχή των "Φτηνών τσιγάρων" του Ρένου Χαραλαμπίδη στη Λυρική

Τα "Φτηνά τσιγάρα" του Ρένου Χαραλαμπίδη, μια ταινία που είναι άμεσα συνδεδεμένη με τις μουσικές του Παναγιώτη Καλαντζόπουλου γίνεται μιούζικαλ από την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ.

Σε προσωρινή αναστολή μπαίνουν κάποια από τα θέατρα της Αθήνας

Ποια θέατρα ανταποκρίθηκαν στα νέα μέτρα και θέτουν σε προσωρινή αναστολή το 100% των εργαζομένων τους;

Ερευνητική ανάγνωση του Κάφκα

Ένα από τα λογοτεχνικά αριστουργήματα του 20ού αιώνα, η "Μεταμόρφωση" του Φραντς Κάφκα, σε σκηνοθεσία Τάσου Σαγρή, για τρίτη χρονιά φέτος στο θέατρο Πόρτα.

"Αινιγματικές παραλλαγές" με Μπέζο και Δαδακαρίδη

Την εσωτερική αλήθεια δυο ανδρών φωτίζουν οι "Αινιγματικές παραλλαγές" του Ερίκ – Εμμανουέλ Σμιτ. Ο Σωτήρης Τσαφούλιας τις σκηνοθετεί με πρωταγωνιστές τον Γιάννη Μπέζο και τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη.

Πλατσουρίζουμε στη βροχή με το "Dancing in the rain 3"

Χρειάζεστε κάτι απελευθερωτικό, χαρούμενο και απογειωτικό; Ακολουθήστε το ρυθμό των βημάτων κάτω από τη βροχή και κλείστε από τώρα εισιτήριο για το "Dancing in the rain 3" που επιστρέφει την Άνοιξη με νέες χορογραφίες στο City Theater (Κλειστό Γήπεδο Γαλατσίου).

Με νέα διανομή θα συνεχίσουν οι "Λήμαν Μπράδερς"

Για λίγες ακόμα ημέρες προλαβαίνετε να δείτε την "Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς" με τους Παπαδημητρίου, Ξάφη, Οικονόμου στο θέατρο Ιλίσια.