Fast Forward Festival

Ευρωπαϊκή συνείδηση, ρατσιστική ενοχή και ο ρόλος ενός ιδιωτικού φορέα πολιτισμού. Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με το 3o Fast Forward Festival της Κάτιας Αρφαρά, κάνει τη διαφορά.

Fast Forward Festival

Ευρωπαϊκή συνείδηση, ρατσιστική ενοχή και ο ρόλος ενός ιδιωτικού φορέα πολιτισμού. Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με το 3o Fast Forward Festival της Κάτιας Αρφαρά, κάνει τη διαφορά.

Fast Forward Festival - εικόνα 1

Μοδάτη έκφραση των καιρών, το mentoring (από το ελληνικό «μέντωρ»), δηλαδή η μεταλαμπάδευση εμπειριών και πληροφοριών, είναι εγγενής στόχος κάθε κοινωφελούς ιδρύματος. Για τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, «η διά βίου μάθηση» συνιστά κύρια αποστολή. Μια απτή όσο και γόνιμη εφαρμογή μόλις συντελέστηκε, δίχως αυτό να καταργεί το διάλογο περί της «χρησιμότητας ή μη» των ιδρυμάτων. Κάποιες, πάντως, από τις παραγωγές του 3ου Fast Forward Festival που διευθύνει η Κάτια Αρφαρά φανερώνουν τον ουσιαστικό ρόλο που μπορεί να επιτελέσει η Στέγη.

Αναφέρομαι πρωτίστως στο «Σπίτι της ευρωπαϊκής Ιστορίας στην εξορία», ένα χάπενινγκ-εγκατάσταση με μόνο ερμηνευτή τον θεατή του. Στο κτίριο-φάντασμα όπου στεγαζόταν το Υπουργείο Εργασίας, ο Φλαμανδός Τόμας Μπέλινκ έχει ορθώσει μια λανθάνουσα μορφή ιστορικού μουσείου (μέχρι τις 5/6). Σε αυτό εκθέτει, ντοκουμεντάρει και ιστορικοποιεί την ίδρυση, την πορεία αλλά και τη διάλυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μας καλεί να φανταστούμε τους εαυτούς μας ως πολίτες του μέλλοντος που επισκέπτονται το μουσείο, το οποίο παρουσιάζει την Ε.Ε. ως ένα «ενδιαφέρον δημοκρατικό πείραμα» διάρκειας 63 ετών, το οποίο αναχαιτίστηκε το 2020 από «την Ευρώπη των κυρίαρχων κρατών».

Γεμάτο memorabilia, ρεαλιστικά αλλά και φουτουριστικά, είναι το δυστοπικό αυτό «μουσείο»: φωτογραφίες των ιδρυτών της Ε.Ε., ομοιώματα των συνοριοφυλάκων της, μέχρι και (πλαστά) ντοκουμέντα για το Πογκρόμ του 2018. Παρατηρώντας τις προθήκες μες στην ερημιά του αχανούς κτιρίου της Πειραιώς 40, συνειδητοποίησα πως είμαι κι εγώ έκθεμα αυτού του «μουσείου», πειραματόζωο ενός σχεδίου που παρουσιάστηκε ως «ήπια δύναμη μακράς ειρήνης» και «μέγας χορηγός αναπτυξιακής βοήθειας».

«Ζωντανά εκθέματα» (φωτό) υπήρχαν και στο κτίριο της οδού Ακαδημίας 23, όπου παλιότερα στεγαζόταν η Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου. Σε ανείπωτης ομορφιάς tableaux vivants, ο Νοτιοαφρικανός Μπρετ Μπέιλι παρουσίαζε τους συμμετέχοντες περφόρμερ –στην πλειονότητά τους αφρικανικής καταγωγής– ως θύματα του «λευκού» αποικιοκρατικού εθνικισμού (στο Exhibit B, μέχρι τις 29/5). Το βλέμμα τους πάνω μας είχε την ισχύ της Μέδουσας: μας πάγωνε. Κάποιοι μίλησαν για σοκ. Εγώ, πάλι, θα μιλήσω για απόδραση από τη λήθη –ιστορική, γεωπολιτική αλλά και πολιτιστική– μέσω μιας δυνατής αλλά και αμφιλεγόμενης καλλιτεχνικής χειρονομίας.

Είναι, κατά μία έννοια, ένα mentoring festival το Fast Forward της Στέγης: μας πυρπολεί με χρήσιμες νέες εμπειρίες και απόψεις, μετατοπίζοντάς μας από το ρόλο του παθητικού καταναλωτή θεαμάτων στη συνειδητότητα του χειραφετημένου θεατή, που οραματίζεται ο Γάλλος στοχαστής Ζακ Ρανσιέρ. Η διαχείριση των νέων δεδομένων είναι το επόμενο ζητούμενο, καθώς και η ανάδειξη εξίσου χειραφετημένων ντόπιων δημιουργών, ικανών να λειτουργήσουν πέρα από τη λογική του κατασκευαστή θεαμάτων και να γίνουν μέντορες νέων καλλιτεχνικών χειρονομιών. Τέτοια εγχειρήματα αφορούν συγκεκριμένα κοινά και για την υλοποίησή τους προαπαιτούνται πρόθυμοι χρηματοδότες – μέχρι το κράτος να αποφασίσει πως ο ρόλος αυτός είναι (και) δικός του, ας τον επωμιστούν τα ιδρύματα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Μαρία Πρωτόπαππα για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη

Πρώτες φωτογραφίες από το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χαρισματικής ηθοποιού και σκηνοθέτριας που συμπρωταγωνιστεί με τους Αργύρη Ξάφη, Γιάννη Νταλιάνη κι έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών στην τραγωδία για την ανθρώπινη δικαιοσύνη και τη θέση της γυναίκας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/07/2025

Ακρόαση | "Άμλετ" ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και αναζητά ηθοποιούς

Μετά την παράσταση "Ριχάρδος III*", η σκηνοθέτρια Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης συνεργάζονται ξανά σε μια ακόμα ελεύθερη διασκευή σαιξπηρικού έργου.

3 θεατρικές επαναλήψεις που θα μας συγκινήσουν

Open air ραντεβού με τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε περιοδεία: "Η Θάλασσα και ο Γέρος", "Lemon", "Μέσα στο μυαλό σου".

Αποκλειστικό: Αντώνης Καφετζόπουλος και Ζερόμ Καλούτα σε μια υπαρξιακή σύγκρουση στο "Άσπρο-Μαύρο" του Κόρμακ ΜακΚάρθι

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί δίπλα στον Ζερόμ Καλούτα στο "Άσπρο-Μαύρο", το βαθιά φιλοσοφικό έργο του Κόρμακ ΜακΚάρθι, που ανεβαίνει από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Επί Κολωνώ, με early bird προσφορά.

Το νέο ρεπερτόριο του Θεάτρου Προσκήνιο για την περίοδο 2025-26

Ο Δημήτρης Καραντζάς επιστρέφει με το "Λεωφορείον ο Πόθος", ενώ νέες παραστάσεις υπογράφουν ο Ανέστης Αζάς και ο Βασίλης Μαγουλιώτης (Suyako) – τρεις δημιουργοί που χαρτογραφούν εκ νέου τη θεατρική γλώσσα και το τοπίο της εποχής.

"Μια άλλη Θήβα": Sold out και νέες παραστάσεις για την παράσταση-φαινόμενο

Με συνεχόμενα sold out και ενθουσιώδη ανταπόκριση από το κοινό, η παράσταση "Μια Άλλη Θήβα" προσθέτει νέες ημερομηνίες στην Αττική: Κορυδαλλός (1/9), Βριλήσσια (8/9) και Λυκαβηττός (9/9). Μια θεατρική πρόταση που καθηλώνει.

2 καλοκαιρινές πρεμιέρες με ηχηρά ονόματα φέρνει ο Ιούλιος

Αυτές είναι οι δύο θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 10 έως 16 Ιουλίου και ξεχωρίζουν: "Ελένη – Η δίκη μιας πόρνης" και "Χορικά ύδατα".