Είναι αυτό που συμβαίνει με τη Γλυκερία "cancel";

Αν και ο δημόσιος διάλογος ξεφεύγει, οι ακυρώσεις της συμμετοχής της Γλυκερίας σε συναυλίες μπορούν να περιγραφούν με έναν άλλο όρο: πολιτιστικό μποϊκοτάζ.

Γλυκερία

Τις τελευταίες ημέρες, ένα από τα ονόματα που έχουν απασχολήσει τη δημοσιότητα είναι αυτό της Γλυκερίας. Συγκεκριμένα, έχει γίνει γνωστό πως η δημοφιλής ερμηνεύτρια αντιμετωπίζει ακυρώσεις συμμετοχών της σε μουσικά δρώμενα, αρχής γενομένης από το Καλλιμάρμαρο και τη συναυλία για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη. Η συμμετοχή της καλλιτέχνιδας "δεν έγινε δεκτή", όπως ανήρτησε στο Facebook το ΔηΠεΘε Σερρών, σε μία επετειακή συναυλία προς τιμήν και πάλι του μεγάλου μουσικοσυνθέτη, ενώ ανάλογο γεγονός είχαμε και σε εμφάνισή της στο Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνης, έπειτα από ανακοίνωση του οικείου Δήμου και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.

Η αιτία πίσω από τα γεγονότα αυτά είναι κοινή. Η Γλυκερία έχει προγραμματίσει μια συναυλία μαζί με άλλους Ισραηλινούς τραγουδιστές στο πολιτιστικό φεστιβάλ Meridiano το οποίο θα πραγματοποιηθεί στην Ασντόντ του Ισραήλ, περίπου 40 χιλιόμετρα μακριά από τη Λωρίδα της Γάζας. Αν και όπως φαίνεται η Γλυκερία δεν έχει λάβει την τελική της απόφαση, μέχρι στιγμής η παρουσία της αναμένεται κανονικά. Το γεγονός αυτό έχει πυροδοτήσει αρνητικές αντιδράσεις, που επισημαίνουν τον 'κακό' συμβολισμό που δίνει η ένταξή της σε ένα ισραηλινό φεστιβάλ εν μέσω της γενοκτονίας -σύμφωνα με τον χαρακτηρισμό των Ηνωμένων Εθνών- που διαπράττει το συγκεκριμένο κράτος στην Παλαιστίνη.

Μάλιστα, η μέχρι τώρα απροθυμία της τραγουδίστριας να ακυρώσει την εμφάνισή της έρχεται σε αντιδιαστολή με τη στάση που κράτησε ο Χρήστος Νικολόπουλος, ο οποίος επίσης θα τραγουδούσε στο Meridiano. Εκείνος όμως, έπειτα από τις έντονες αντιδράσεις, αποφάσισε να μη δώσει το παρών στο φεστιβάλ μαζί με το σχήμα όπου εντάσσεται, δηλαδή την Πίτσα Παπαδοπούλου, τον Στέλιο Διονυσίου και την Ελεάννα Παπαϊωάννου. 

Σίγουρα, ο δημόσιος διάλογος έχει μετατοπιστεί τελευταία προς μια κατεύθυνση που αποπροσανατολίζει το ζήτημα. Εντός της κριτικής που δέχεται η Γλυκερία έχει υπεισέλθει το κουτσομπολιό, μια διάθεση για ρίψη λάσπης με τη "γλύκα” και την προστασία που δίνει ο διαδικτυακός όχλος. Ωστόσο, δεν θα έπρεπε να σταθούμε μόνο εκεί αλλά και να σκεφτούμε τι σημαίνει η συμμετοχή της στο ισραηλινό φεστιβάλ. Ένα φεστιβάλ που στο πρόγραμμά του μάλιστα θα προβληθεί η μαύρη κωμωδία "Zero Motivation” με κεντρικούς χαρακτήρες δύο γυναίκες στρατιώτες των Δυνάμεων Άμυνας του Ισραήλ (IDF). 

Στη Γλυκερία αποδόθηκαν δηλώσεις όπως "Είμαι καλλιτέχνιδα που ασχολείται με τη μουσική και όχι με την πολιτική” και "Θα εμφανιστώ όπου με θέλουν”, τις οποίες η ίδια διέψευσε -κι εμείς δεν καταφέραμε να τις εντοπίσουμε στο ισραηλινό ynet, το σάιτ όπου υποτίθεται ότι δόθηκαν.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα, φοβάμαι, πως, όχι, η "μουσική” δεν ενώνει, όσο και αν το εύχονται όσοι υπερασπίζονται την απόφαση της καλλιτέχνιδας. Αυτό που κάνει μοιάζει με τη δημιουργία μιας μελωδικής "ασπίδας", η οποία μπλοκάρει το βλέμμα προς όλα όσα συμβαίνουν στη Γάζα αυτό το διάστημα. Είναι αυτό που περιγράφουμε πολλές φορές ως artwashing, δηλαδή το 'ξέπλυμα' της αρνητικής όψης ενός ατόμου, οργανισμού ή χώρας μέσα από καλλιτεχνικές δράσεις.

Σίγουρα η παρουσία ή μη ενός τραγουδιστή σε ένα φεστιβάλ δε θα έχει κάποιον τρομερό αντίκτυπο στην έκβαση των γεγονότων. Ωστόσο, το παιχνίδι παίζεται και σε συμβολικό επίπεδο. Δεν είναι σημαντικά, δηλαδή, μόνο τα γεγονότα στο πεδίο, αλλά και καθετί που πλάθει συγκεκριμένες εικόνες για αυτά και τριγύρω από αυτά. Εικόνες που μπορούν να πλάσουν συνειδήσεις και να δημιουργήσουν άλλοθι. Εικόνες που δίνουν την αίσθηση της ηγεμονίας και άρα μπορούν να αποκλείσουν. 

Ένα μικρό ράγισμα επάνω στην επιφάνειά τους μπορεί να κάνει το "όχι” σε μια συναυλία. Αυτό είναι μια μορφή "πολιτιστικού” μποϊκοτάζ, μιας πράξης που, αν το δούμε ιστορικά, έχει τη δική της σημασία. Μια άλλη μορφή είναι και η ακύρωση της συμμετοχής ενός καλλιτέχνη από κάποια διοργάνωση, όταν εκείνος συμμετείχε με την ιδιότητά του αυτή στο ξέπλυμα μιας πολεμικής επίθεσης που έχει τα χαρακτηριστικά γενοκτονίας. 

Οπότε, όχι η Γλυκερία (και άλλοι καλλιτέχνες που έχουν δεχτεί ανάλογα σχόλια όπως ο Νίκος Βέρτης και η Ελένη Φουρέιρα) δεν τρώει cancel. Αν εξαιρέσουμε τις φυσικά καταδικαστέες προσωπικές επιθέσεις, δέχεται δημόσια κριτική για μια δημόσια πράξη της.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Αναβίωση του "Ριγολέττου" της Ευαγγελάτου για τη Λυρική στο Ηρώδειο: Όταν το εκπληκτικό μουσικό σκέλος απογειώνει μία άνιση παραγωγή

Με μία από κάθε άποψη επιτυχημένη αναβίωση της παλαιότερης παραγωγής του "Ριγολέττου" του Βέρντι, που σκηνοθέτησε για την Εθνική Λυρική Σκηνή η Κατερίνα Ευαγγελάτου, έπεσε χθες -προσωρινή- οπερατική αυλαία στο Ηρώδειο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
01/08/2025

"Μνήμη και φως" της Μαρίας Κάλλας θα λούσει τη Ρωμαϊκή Αγορά

Μια συναυλία την ημέρα που συμπληρώνονται 48 χρόνια από τον θάνατο της μεγάλης ντίβας, με γνωστές άριες από τη Χριστίνα Πουλίτση και τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.

Κλασική ινδική μουσική στο Πήλιο

Ο δεξιοτέχνης Sugata Roy Chowdhury συναντά τον ταλαντούχο Γιάννη Ζάννη σε μια συναυλία με παραδοσιακά όργανα και ρυθμούς από την Ινδία.

Όλα όσα θα δούμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την καλλιτεχνική περίοδο 2025-2026

Το φετινό πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών ενώνει την παγκόσμια πρωτοπορία με την εγχώρια καλλιτεχνική σκηνή, φιλοξενώντας κορυφαίους ερμηνευτές, μεγάλες ορχήστρες, δυνατές συμπράξεις και καινοτόμες παραγωγές για όλες τις ηλικίες.

Τα συναυλιακά νέα του Αυγούστου

Η Αθήνα έχει ησυχάσει για τα καλά, με λίγα αλλά καλά μουσικά ραντεβού να κρατούν συντροφιά σε όσους έχουν μείνει πίσω.

Μια βραδιά μνήμης για τον Θάνο Μικρούτσικο στην Αγία Άννα Εύβοιας

Στο πλαίσιο του προγράμματος "Το Μέγαρο στη Βόρεια Εύβοια".

Η Gloria Gaynor κατέκτησε τη σκηνή του Sani Festival

Mια βραδιά γεμάτη συγκίνηση, χορό και διαχρονικά τραγούδια στον Λόφο της Σάνης.