Ο "κλασικός" Μίκης Θεοδωράκης

Τέσσερα από τα σημαντικότερα πιανιστικά έργα του σπουδαίου συνθέτη θα παρουσιάσο ο πιανίστας Απόστολος Παληός στο πλαίσιο του τριετούς κύκλου Μίκης Θεοδωράκης, στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ.

Ενδιαφέροντα ρεσιτάλ πιάνου Απ. Παληού – Χαρ. Αγγελόπουλου

Ένα μοναδικό ρεσιτάλ πιάνου με κλασικά έργα του Μίκη Θεοδωράκη για σόλο πιάνο θα παρουσιάσει ο διακεκριμένος πιανίστας Απόστολος Παληός στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος το Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου στις 8.30μμ., στο πλαίσιο του τριετούς κύκλου Μίκης Θεοδωράκης.

Παρά τη μεγάλη δημοτικότητα και την εξαιρετικά ευρεία διάδοση του έργου του, σε λιγότερους είναι γνωστό το γεγονός ότι, προτού η εμβληματική κυκλοφορία του Επιταφίου το 1960 τον στρέψει ("σε αναζήτηση πάντοτε διαλόγου", όπως σημειώνει ο ίδιος) στο έντεχνο λαϊκό τραγούδι, το οποίο και θα υπηρετούσε ακάματα για είκοσι περίπου χρόνια, ο Μίκης Θεοδωράκης είχε, σύμφωνα με τη δική του διατύπωση, "βαλθεί να γίνει Ευρωπαίος συνθέτης" καλλιεργώντας με εξίσου θερμή αφοσίωση τη λόγια μουσική δημιουργία, όπου θα στρεφόταν ξανά, με ανανεωμένη ορμή, από το 1980 και μετά.

Απόστολος Παληός

Το πρόγραμμα της συναυλίας του Απόστολου Παληού περιλαμβάνει τέσσερα από τα σημαντικότερα πιανιστικά έργα του σπουδαίου συνθέτη, όλα τους λαμπερά δείγματα της πιο κρυφής αυτής δημιουργικής του πτυχής που ξεδιπλώνεται εκατέρωθεν της δημοφιλούς "λαϊκής" του εικοσαετίας. Πρόκειται για τα έργα Πρελούντια για πιάνο (1947), Μικρή σουίτα για πιάνο (1955), Σονατίνα για πιάνο (1955, αφιερωμένη στον Μάνο Χατζιδάκι) και Μέλος (1998).

Λίγα λόγια για τα έργα

Πρελούντια για πιάνο (1947)

Τα έντεκα Πρελούντια του 1947 συνθέτουν ένα έργο με χαρακτήρα αποδελτίωσης ιδεών και επιρροών που εκτείνονται από την παραδοσιακή μουσική και την Ορθόδοξη ψαλτική ως τις δυτικές επιδράσεις (από τον Μπαχ ως τον μοντερνισμό και την τζαζ), με τη μουσική ταυτότητα του εικοσιδυάχρονου Θεοδωράκη να διακρίνεται ήδη ολοκάθαρα εν μέσω του Εμφυλίου Πολέμου – μετά τη λήξη του οποίου, το 1952, το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στην Αθήνα.

Μικρή σουίτα για πιάνο (1955)

Ο Εμφύλιος σημάδεψε επίσης τη σύνθεση του έργου Μικρή σουίτα για πιάνο, το χειρόγραφο της οποίας ολοκληρώθηκε στο Παρίσι και φέρει ημερομηνία Αυγούστου 1955, σχεδιάστηκε όμως αρχικά το 1948 στον Εύδηλο της Ικαρίας κατά τη διάρκεια της εξορίας του συνθέτη. Το μεταβατικό αυτό έργο ανάμεσα στη μαθητική περίοδο του δημιουργού και την εποχή των τολμηρότερων λόγιων μουσικών του πειραματισμών πρωτοπαρουσιάστηκε το 1958 στο Λονδίνο από τη Βάσω Δεβετζή.

Σονατίνα για πιάνο (1955)

Το φλερτ του Θεοδωράκη με τις τεχνικές και την αισθητική της σύγχρονης μουσικής της εποχής του συνεχίζεται με φιλόδοξο τρόπο και στη Σονατίνα, έργο επίσης του 1955 που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Παρίσι στις αρχές του επόμενου έτους, όπου διακρίνεται ακόμη καθαρότερα το συνειδητό αίτημα σύνθεσης της ελληνικότητας (με σαφείς κρητικές αναφορές ετούτη τη φορά) με το δυτικοευρωπαϊκό μουσικό ιδίωμα της περιόδου. Το έργο, σε μια συγκινητικά ευφορική χειρονομία μετεμφυλιακού κοινού μετώπου, είναι αφιερωμένο στον Μάνο Χατζιδάκι, "αγαπητό φίλο" του Θεοδωράκη.

Μέλος (1998)

Το Μέλος, έργο ημίωρης διάρκειας, οργιώδους λυρικής έμπνευσης και πληθωρικής, ρομαντικής πιανιστικής γλώσσας, σηματοδότησε τη μεγάλη επιστροφή του συνθέτη στη σολιστική γραφή για πιάνο μετά από περίπου μισό αιώνα. Βασισμένες στο μελωδικό υλικό των κύκλων τραγουδιών Τα λυρικότερα και Τα λυρικότατα, οι δώδεκα συνθέσεις που απαρτίζουν το έργο πρωτοπαρουσιάστηκαν από την Τατιάνα Παπαγεωργίου στο Λονδίνο το 1998.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Απόστολος Παληός

  • Κλασική μουσική

Ο διακεκριμένος πιανίστας παρουσιάζει ένα μοναδικό ρεσιτάλ πιάνου, ερμηνεύοντας κλασικά έργα του Μίκη Θεοδωράκη για σόλο πιάνο. Παρά τη μεγάλη δημοτικότητα και την εξαιρετικά ευρεία διάδοση του έργου του, σε λιγότερους είναι γνωστό το γεγονός ότι, προτού η εμβληματική κυκλοφορία του Επιταφίου το 1960 τον στρέψει («σε αναζήτηση πάντοτε διαλόγου», όπως σημειώνει ο ίδιος) στο έντεχνο λαϊκό τραγούδι, το οποίο και θα υπηρετούσε ακάματα για είκοσι περίπου χρόνια, ο Μίκης Θεοδωράκης είχε, σύμφωνα με τη δική του διατύπωση, «βαλθεί να γίνει Ευρωπαίος συνθέτης» καλλιεργώντας με εξίσου θερμή αφοσίωση τη λόγια μουσική δημιουργία, όπου θα στρεφόταν ξανά, με ανανεωμένη ορμή, από το 1980 και μετά. Το πρόγραμμα της συναυλίας του Απόστολου Παληού (η οποία εντάσσεται στον τριετή κύκλο της ΕΛΣ που είναι αφιερωμένος στο έργο του Μίκη Θεοδωράκη) περιλαμβάνει τέσσερα από τα σημαντικότερα πιανιστικά έργα του σπουδαίου συνθέτη, όλα τους λαμπερά δείγματα της πιο κρυφής αυτής δημιουργικής του πτυχής που ξεδιπλώνεται εκατέρωθεν της δημοφιλούς «λαϊκής» του εικοσαετίας. Πρόκειται για τα έργα Πρελούδια (1947), Μικρή σουίτα για πιάνο (1954), Σονατίνα για πιάνο (1955, αφιερωμένη στον Μάνο Χατζιδάκι) και Μέλος (1998).

Κέντρο Πολιτισμού – Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»

Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Η "Αριάδνη στη Νάξο" κάνει στάση στην Καλλιθέα

Στο πλαίσιο της δράσης "Στην αγκαλιά της Αττικής – Πολιτισμός στις γειτονιές μας" θα παρουσιαστεί η όπερα του Nicola Porpora με ελεύθερη είσοδο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Πάνος Βλάχος στήνει φάση στο θέατρο Βράχων

Ο καλλιτέχνης θα δώσει μια συναυλία με... χωρίς πρόγραμμα στο πλαίσιο του φεστιβάλ "Στην Σκιά των Βράχων".

Οι Radiohead περιοδεύουν μετά από 7 χρονιά

Το συγκρότημα του Thom Yorke θα εμφανιστεί σε πέντε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις: τη Μαδρίτη, τη Μπολόνια, το Λονδίνο, την Κοπεγχάγη και το Βερολίνο.

Το Φ hill Sessions επιστρέφει δυναμικά στον Λόφο Φιλοπάππου

Αυτός ο Σεπτέμβριος στο Θέατρο "Δόρα Στράτου" έχει συναυλίες για όλα τα γούστα: από τον Dhafer Youssef και τη Μάρθα Φριντζήλα με τα Καλογεράκια μέχρι τους Χειμερινούς Κολυμβητές και τη Λένα Πλάτωνος.

Η musicAeterna Byzantina στο Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Κουφονησίων

Η musicAeterna Byzantina συμμετέχει σε τρεις ξεχωριστές εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο.

Σείστηκε το Καλλιμάρμαρο στη συναυλία για τον Στέλιο Καζαντζίδη

Το παρών στη μεγαλειώδη συναυλία για τον σπουδαίο ερμηνευτή Στέλιο Καζαντζίδη έδωσαν 30.000 θεατές, ενώ συμμετείχε πλήθος αγαπημένων καλλιτεχνών.

Ο Κ. Βήτα ηλεκτρίζει την Τεχνόπολη

Ο μουσικός που πειραματίστηκε με τον ηλεκτρονικό ήχο και έντυσε τα τραγούδια του με χαρακτηριστική ποιητική πρόζα έρχεται για μια μοναδική συναυλία.