Ο Roberto Alagna και η Aleksandra Kurzak γιορτάζουν "100 χρόνια Μαρία Κάλλας"

Ο τενόρος και η σοπράνο μιλάνε στο "α" για το μεγάλο αφιέρωμα που θα παρουσιάσουν, μαζί με την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, υπό τον Nayden Todorov, στο Ηρώδειο (17/6).

Roberto Alagna Aleksandra Kurzak © Sony Music Entertainment

Ο Ελληνικός Σύλλογος "Μαρία Κάλλας" τιμά, το Σάββατο 17 Ιουνίου, την κορυφαία υψίφωνο, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από γέννησή της, και καλεσμένους ένα από τα διασημότερα λυρικά ντουέτα. Ο τενόρος Roberto Alagna και η σοπράνο Aleksandra Kurzak συμπράττουν με την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, σε μια συναυλία με διάσημες άριες και αποσπάσματα από όπερες που καθιέρωσαν την Κάλλας ως την σημαντικότερη υψίφωνο στην ιστορία της παγκόσμιας όπερας. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η συναυλία θα λάβει χώρα στο εμβληματικό Ωδείο Ηρώδου Αττικού, έναν χώρο στον οποίο η μεγαλύτερη ντίβα του λυρικού θεάτρου ερμήνευσε κάποιους από τους αγαπημένους ρόλους της, όπως τη "Νόρμα". To αθηναϊκό συμφωνικό σύνολο θα διευθύνει ο διεθνώς καταξιωμένος Nayden Todorov.

Aleksandra Kurzak

H Κάλλας της Kurzak και του Alagna

H Aleksandra Kurzak μεγάλωσε, όπως μας λέει ακούγοντας τις ηχογραφήσεις της Κάλλας: "Η μητέρα μου [σ.σ. σοπράνο Jolanta Zmurko] μου μετέδωσε την αγάπη της για τη Μαρία Κάλλας. Μου άρεσαν επίσης, οι Mirella Freni, Caballe, Scotto. Βέβαια, πιστεύω ότι επηρεάστηκα περισσότερο από τον ήχο της ορχήστρας, παρά από τη φωνητική εμφάνιση των προσωπικών "ηρώων της όπερας”. Άρχισα να μαθαίνω μουσική από την ηλικία των 7 ετών, παίζοντας βιολί και πιάνο. Το να είμαι η concertmaster της ορχήστρας, με βοήθησε πρωτίστως να εκπαιδεύσω και να αναπτύξω τη δική μου προσωπικότητα και μουσικότητα". 

Μπορεί να απέφυγε στην καριέρα της να επηρεάζεται από άλλους μεγάλους λυρικούς τραγουδιστές και τραγουδίστριες αλλά η φωνή της Κάλλας υπήρξε πρωταρχικό ερέθισμα για τη σοπράνο: "Tο πρώτο CD όπερας που αγόρασα ως έφηβη ήταν η "Tosca" του Leontyne Price και… ένα Cav/Pag με τη Μαρία Κάλλας. Πραγματικά άκουγα πολύ αυτές τις ηχογραφήσεις και σίγουρα η Μαρία Κάλλας με ενέπνευσε πολύ. Στην όπερα, για την τέχνη της πρώτα και χάρη στις εξαιρετικές ερμηνευτικές της ικανότητες, υπήρξε προφανώς μεγάλη πηγή έμπνευσης. Τη θαυμάζω επίσης για όλη τη σημασία που έδινε στα λόγια, σε αυτό που τραγουδούσε. Ήταν σε θέση να θυσιάσει μερικές φορές την ομορφιά του τόνου για χάρη μιας βαθύτερης κατανόησης και εκφραστικότητας των χαρακτήρων που ενσάρκωνε".

Kurzak
© Kasia Paskuda

"Η Μαρία Κάλλας δεν είναι μόνο μια θρυλική φιγούρα της όπερας αλλά και μια θρυλική μορφή της κοινωνίας εκείνης της εποχής. Εκτός από τη σκέψη της ως τη σπουδαία τραγουδίστρια της όπερας που γνωρίζουμε, θα τονίσω ότι υπήρξε μια από τις πρώτες διασημότητες που βγήκε από το κουκούλι του κλασικού μιούζικαλ για να φτάσει στο επίπεδο των διάσημων διασημοτήτων του Χόλιγουντ σήμερα. Και αυτό είναι επίσης ένα μεγάλο μέρος της κληρονομιάς της: κατάφερε να συνδυάσει την επιτυχία μιας τραγουδίστριας, μιας ηθοποιού και μιας παγκοσμίου φήμης διασημότητας, κάτι που δεν έχει επιτευχθεί τόσο συχνά μετά από αυτήν, εκτός ίσως από τον Luciano Pavarotti που έγινε εξαιρετικά δημοφιλής στη μουσική, πέρα από τον χώρο της κλασικής. Αλλά μάλλον ήταν η Μαρία Κάλλας η πρώτη εικόνα του θεάματος, πολύ πέρα από τον μοναδικό κύκλο των ενθουσιωδών ανθρώπων της όπερας", αναφέρει στο "α" η Kurzak σχετικά με την κληρονομιά της Κάλλας.

"Όπως όλοι γνωρίζουν ότι το ρεπερτόριο της Μαρίας Κάλλας είναι πολύ διαφορετικό", επισημαίνει η σοπράνο, "γι' αυτό ήθελα να υπενθυμίσω τη διαφορετικότητά της και επέλεξα κατά τη γνώμη μου, τις πιο αξιομνημόνευτες ερμηνείες της". Σε αυτές συμπεριλαμβάνει την Tosca του Puccini και τη Rosina του Rossini από το "Il Barbiere di Siviglia". Ο Roberto Alagna μας δίνει μια ιδέα από τα ντουέτα που θα ερμηνεύσουν μαζί με τη σύζυγό του: "Θα τραγουδήσουμε όμως και όμορφα ντουέτα από τη "Madama Butterfly", την "Andrea Chenier", την "Cavalleria Rusticana" και φυσικά την "Τόσκα". Ο Roberto Alagna θα ερμηνεύσει, επίσης, άριες από την "Τόσκα" και τον "Μάκβεθ".

Roberto Alagna
© Kasia Paskuda

Ο τενόρος έχει συνδεθεί στενά με το ρεπερτόριο του Bizet αλλά όπως μας λέει η διάσημη "Κάρμεν" δεν θα συμπεριληφθεί στο επετειακό αφιέρωμα: "Στο πρόγραμμά μας δεν έχουμε συμπεριλάβει κανένα από τα κομμάτια του Bizet γιατί στην πραγματικότητα η Μαρία Κάλλας δεν τραγούδησε ποτέ "Carmen" στη σκηνή. Είναι ένας ρόλος με τον οποίο καταπιάστηκε μόνο σε ηχογραφήσεις. Ήθελε να επιστρέψει σε αυτόν στο τέλος της καριέρας της, και παρεμπιπτόντως αυτό ακριβώς είναι το θέμα της ταινίας του Τζεφιρέλλι "Κάλλας για πάντα". Στην πραγματικότητα δεν είχε ποτέ την ευκαιρία να εκτελέσει το έργο στο σύνολό του".

"Κατά την άποψή μου", αναφέρει ο Alagna, "το πιο σπουδαίο που κατάφερε η Κάλλας ήταν  ότι μας έκανε να καταλάβουμε ότι η όπερα είναι μια ολοκληρωμένη μορφή τέχνης και νομίζω ότι ενέπνευσε κάθε τραγουδιστή να διαπρέψει και να ξεπεράσει τον εαυτό του. Προσωπικά, πάντα με γοήτευε και με εντυπωσίαζε η αριστοτεχνική δύναμη που πηγάζει από τις ερμηνείες της μεγάλης σοπράνο. Το συναίσθημα που νιώθω όταν την ακούω είναι της ίδιας φύσης με αυτό που προκύπτει από τον στοχασμό πάνω σε ένα έργο τέχνης ή ακόμα περισσότερο από την ανακάλυψη ενός αριστουργήματος". Κι αυτό γιατί "απέδειξε ότι ένας τραγουδιστής της όπερας γίνεται σπουδαίος μέσα από το πάθος, το θάρρος, την αφοσίωση στην τέχνη του και στο έργο μιας ζωής. Όπως ένα ιδιοφυής ζωγράφος ή γλύπτης, είχε ένα εκπληκτικό όραμα για τη δημιουργική τελειότητα, που επίμονα προσπαθούσε να επιτύχει. Από το πιο άχαρο φωνητικό υλικό, πρέπει να το παραδεχτούμε, πέτυχε να φτιάξει ένα μοναδικό όργανο που θα έφερε επανάσταση στο λυρικό μελόδραμα".

Κλείστε τώρα το εισιτήριο σας (από €30) για τη μεγάλη συναυλία στο Ηρώδειο, το Σάββατο 17 Ιουνίου, από το viva.gr με ένα κλικ εδώ.

Η συναυλία πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και εντάσσεται στον κατάλογο συνεορτασμού επετείων της UNESCO για το 2023. Tα έσοδα της συναυλίας θα διατεθούν για τα έργα αποπεράτωσης του Μουσείου "Μαρία Κάλλας", που αναμένεται να ανοίξει τις πύλες του για το κοινό, τον Σεπτέμβριο του 2023 σε ένα εμβληματικό νεοκλασικό κτήριο που ανήκει στον Δήμο Αθηναίων και βρίσκεται επί της οδού Μητροπόλεως 44.

Περισσότερες πληροφορίες

Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων

  • Κλασική μουσική

Με μια μεγάλη συναυλία ο Ελληνικός Σύλλογος «Μαρία Κάλλας» θα τιμήσει την κορυφαία υψίφωνο για τα 100 χρόνια από τη γέννησή της με καλεσμένους τον διεθνούς φήμης τενόρο Roberto Alagna και την επίσης διάσημη σοπράνο Aleksandra Kurzak.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Easter Eggs: Η πασχαλινή παράδοση της διεθνούς δισκογραφίας

Το μουσικό γεγονός της φετινής άνοιξης –η κυκλοφορία του πολυαναμενόμενου φρέσκου άλμπουμ της υπέρτατης pop star Taylor Swift– επαναφέρει στο προσκήνιο έναν ιδιαίτερο "θεσμό", που έχει ήδη σημαντική ιστορία, μα παραμένει αγαπητός και στο νεότερο κοινό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΑΡΗς ΣΥΜΒΟΥΛΙΔΗς
05/05/2024

Ο Pan Pan στον Λυκαβηττό για "να κάνουμε φιγούρες στον αέρα"

Ο δημοφιλής καλλιτέχνης επιστρέφει στην Αθήνα μετά από μία επιτυχημένη sold out περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.

Ματαιώνεται η συναυλία των Machine Head στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού

Το αντίτιμο των εισιτηρίων θα επιστραφεί στους κατόχους.

Άνισες εντυπώσεις από συναυλίες της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ στο Μέγαρο

Παρά το ενδιαφέρον του προγραμματισμού, οι "άτακτες" εμφανίσεις του συνόλου σε διάφορους χώρους δεν επιτρέπουν ξεκάθαρη αποτίμηση της προόδου του.

Dave Holland: Τζαζ θρίαμβος στα St Paul's Sessions, παρέα με το νέο του τρίο

Εκπληκτική βραδιά στο αμφιθέατρο "Ιωάννης Δεσποτόπουλος" του Ωδείου Αθηνών, με διαρκείς ζητωκραυγές για τον σπουδαίο Βρετανό κοντραμπασίστα και τις καινούριες του περιπέτειες με τους Αμερικανούς παιχταράδες Jaleel Shaw (άλτο σαξόφωνο) & Eric Harland (ντραμς).

Indie Playground Festival vol.2: Ένα διήμερο πάρτι στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Ένα event αφιερωμένο στη σύγχρονη ανεξάρτητη ελληνική indie, alternative rock, pop και electronica σκηνή.

Η Ταράτσα του Φοίβου ανάβει ξανά τα φώτα της στο θέατρο Άλσος

Καλεσμένοι στις δύο πρώτες παραστάσεις η Νατάσσα Μποφίλιου και ο Βύρων Θεοδωρόπουλος.