Πέτρος Κλαμπάνης: "Δεν ανακαλύπτουμε την Αμερική. Προτείνουμε όμως μια νέα, δυνατή ανάγνωση σε ένα έργο που έχουμε ξαναδεί"

Ο Ζακυνθινός τζαζίστας μετρά αντίστροφα για την πρώτη ζωντανή παρουσίαση του νέου άλμπουμ «Tora Collective» στην Αθήνα (Φιλολογικός Σύλλογος «Παρνασσός», Σάββατο 28/1). Ευκαιρία, λοιπόν, να μας πει περισσότερα για το πώς βρέθηκε να συνεργάζεται με την περίφημη δισκογραφική Enja, αλλά και για τον διάλογο που έχει ανοίξει με την εγχώρια παράδοση.

PKlampanis_front © Γιάννης Μπουρνιάς

Μετράμε αντίστροφα για την πρώτη αθηναϊκή παρουσίαση του νέου δίσκου "Tora Collective" (Φιλολογικός Σύλλογος "Παρνασσός", Σάββατο 28/1). Πώς έχει σχεδιαστεί η συγκεκριμένη βραδιά; Θα ακουστεί μόνο το καινούριο άλμπουμ ή και περαιτέρω υλικό; 
Θα παρουσιάσουμε όλο το άλμπουμ, καθώς και μερικά κομμάτια που έχουν κυκλοφορήσει στο κοντινό παρελθόν, αλλά είναι συναφή με τον ηχητικό κόσμο του "Tora". Στη συναυλία θα παρουσιαστεί το ορίτζιναλ σχήμα που ηχογράφησε τον δίσκο, πλην του Θωμά Κωνσταντίνου, τον οποίον αντικαθιστά ένας άλλος Θωμάς: ο Θωμάς Μελετέας, ένας εξαίρετος ουτίστας. 

Τον ήχο θα επιμεληθεί ο Γιώργος Καρυώτης, ο οποίος ηχογράφησε και μίξαρε το άλμπουμ, ενώ στον σχεδιασμό του φωτισμού θα έχουμε τη Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου. Πρόκειται για μια dream team, τουλάχιστον με τα δικά μου κριτήρια. Και νιώθω πανευτυχής γι' αυτή τη συνεύρεση και συγκυρία. 

Το "Tora Collective" κυκλοφορεί από την Enja. Και μόνο η αναφορά στην περίφημη για τα τζαζ πράγματα γερμανική δισκογραφική συνιστά διάκριση για έναν μουσικό από τα μέρη μας. Ποια ήταν η διαδρομή που σας έφερε σε αυτήν;
Συνεργάστηκα μαζί τους για πρώτη φορά όταν ηχογραφήσαμε τον δίσκο του κουαρτέτου του Oded Tzur "Like A Great River", το 2015. Στη συνέχεια ήρθε και το δεύτερο άλμπουμ του ίδιου σχήματος ("Translator's Note", 2017), στου οποίου τα sessions περευρισκόταν και ο Werner Aldinger –ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Enja. Έτσι γνωριστήκαμε, οπότε, όταν αναζήτησα τον τρόπο με τον οποίον θα κυκλοφορούσε το δικό μου "Irrationalities", μίλησα ξανά μαζί του και τελικά συνεργαστήκαμε για πρώτη φορά το 2019. 

"Ξεχωρίσματα", "Μήλο Μου Και Μανταρίνι", "Χαρικλάκι", "Μενεξέδες Και Ζουμπούλια", είναι μερικά από τα κομμάτια του νέου δίσκου που, από τους τίτλους και μόνο, φαντάζουν πολύ οικεία σε μας στην Ελλάδα. Γιατί όμως αυτά και όχι κάποια άλλα; Πώς έγινε η επιλογή; 
Επέλεξα τα κομμάτια με έναν πολύ υποκειμενικό τρόπο: είναι όλα τους τραγούδια που έχω αγαπήσει μέσα στα χρόνια. Δηλαδή δεν προέκυψαν από κάποιο είδος μουσικολογικής έρευνας ή κάτι αντίστοιχο. Είναι μουσική που μου αρέσει και που μας επιτρέπει, παίζοντάς τη, να εκφραστούμε με έναν δικό μας τρόπο. Η φόρμα, η μελωδία και το κλίμα γενικότερα του κάθε τραγουδιού είναι ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο η ιστορία του παρουσιάζεται υπό ένα νέο πρίσμα. 

PKlampanis_01
© Γιάννης Μπουρνιάς

Τι τραβάει έναν σύγχρονο μουσικό με διεθνείς αναφορές και προσανατολισμό στην εγχώρια δημοτική παράδοση; Και πώς έχει εξελιχθεί ο διάλογός σας μαζί της, μέχρι στιγμής;
Η ανάγκη μιας πιο ειλικρινούς έκφρασης. Δεν εννοώ, φυσικά, πως όταν παίζω κάτι διαφορετικό γίνομαι ανειλικρινής. Αλλά, όσο περνούν τα χρόνια, καταλαβαίνω πόσο πολύ χαρακτηρίζομαι από τους ήχους που άκουγα μεγαλώνοντας στην Ελλάδα. Ήταν λοιπόν μια φυσική πορεία αυτό το είδος επιστροφής στον κόσμο της μουσικής μας παράδοσης. Ο πλούτος της είναι αδιαμφισβήτητος και συνεχώς προσπαθώ να τον ανακαλύπτω, παίζοντας και ακούγοντας. 

Ο δίσκος περιλαμβάνει κι ένα συνοδευτικό σημείωμα από τη Δήμητρα Γαλάνη. Ποιος είναι ο ρόλος της στην πραγμάτωση του "Tora Collective";
Είναι αρκετά σημαντικός, χωρίς η ίδια να το έχει καταλάβει ακριβώς. Η συνεργασία μας για τη δημιουργία του "Chronos Project" την περίοδο 2014-15 ήταν καταλυτική γι' αυτήν του "Tora Collective". Χάραξε έναν δρόμο η Δήμητρα, τον οποίο ακολουθώ και διερευνώ. 

Το ρεπερτόριο του "Tora Collective", βέβαια, είναι περισσότερο επικεντρωμένο στην παραδοσιακή μουσική. Αλλά η νοοτροπία, η ανοιχτότητα και ο σεβασμός με τα οποία προσπαθούμε εγώ και οι συνεργάτες μου να αντιμετωπίζουμε το υλικό είναι εδραιωμένα ήδη από το "Chronos Project". Την ευχαριστώ και δημοσίως γι' αυτό και ανυπομονώ να συνεχίσουμε και μαζί τη συγκεκριμένη διερεύνηση. 

Ο χώρος στον οποίον απλώνεται το "Tora Collective", εντωμεταξύ, δεν φαίνεται και τόσο αραιοκατοικημένος. Εύκολα σκέφτεται κανείς, ας πούμε, τις συμπράξεις του Πετρολούκα Χαλκιά με τον Τάκη Μπαρμπέρη ή τη δράση νέων σχημάτων σαν π.χ. τους Ellipsis Quintet ή τους Yako Trio. Υπάρχη επαφή μεταξύ σας; Ή κοιτάμε σε παρεμφερείς μα αυτόνομες διαδρομές; 
Ο Πετρολούκας Χαλκιάς είναι σίγουρα σημαντικό κομμάτι του project, μιας και συνεργαστήκαμε για την πρώτη παρουσίασή του στη Μικρή Επίδαυρο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου το 2021. Επίσης, γνωρίζω αρκετά καλά τη συνεργασία του με τον Τάκη Μπαρμπέρη, ιδιαίτερα το άλμπουμ "Episodes" (1995) με τους Trilok Gurtu, Γιώτη Κιουρτσόγλου, Τάκη Πατερέλη κ.ά., το οποίο είχα λιώσει όταν ήμουν έφηβος. 

Τους Yako Trio τους άκουσα στο Athens Jazz Festival, όταν είχαμε παίξει την ίδια μέρα και θα αναζητήσω τους Ellipsis Quintet. Ο χώρος είναι, όπως λέτε, αρκετά πυκνοκατοικημένος. Δεν ανακαλύπτουμε την Αμερική με το "Tora Collective". Προτείνουμε όμως μια νέα, δυνατή ανάγνωση σε ένα έργο που έχουμε ξαναδεί. 

PKlampanis_01
© Γιάννης Μπουρνιάς

Πού βρίσκονται τα τζαζ πράγματα διεθνώς; Και πόσο αντικατοπτρίζεται η κατάστασή τους σε ό,τι ακούμε εδώ στην Ελλάδα, σε δισκογραφικό και σε συναυλιακό επίπεδο; 
Είναι λίγο μπερδεμένα τα πράγματα –και πώς να μην είναι σε αυτή την εποχή που μας έλαχε… Από τη μία, το ίντερνετ έχει φέρει τα πάνω κάτω στη μουσική βιομηχανία, αλλά κατά κάποιον τρόπο έχει ενδυναμώσει παράλληλα και τους ανεξάρτητους καλλιτέχνες. Είναι μια συζήτηση που συνεχίζεται. Από την άλλη, η βιομηχανία των φεστιβάλ είναι πολύ κορεσμένη, με μουσικούς που βγαίνουν κατά κόρον από τα κολέγια ανά τον κόσμο. 

Υπάρχει μεγάλη παραγωγή νέων δίσκων –μπορεί και περισσότερη από ποτέ. Πάντα, όμως, το ερώτημα είναι η ποιότητα και το αποτύπωμα που έχουν αυτές οι κυκλοφορίες. Και, στο τέλος της ημέρας, πόσο καλό κάνουν στον κόσμο μας. Θέλω να είμαι αισιόδοξος, όπως λέω πάντα. Τα πράγματα στην Ελλάδα νομίζω πως βελτιώνονται. Όσο καλύτερη και πιο σχετική με την εποχή είναι η μουσική, τόσο το ακροατήριο θα ανταποκρίνεται και η σκηνή θα μεγαλώνει και θα είναι πιο έγκυρη. 

Και μετά τη βραδιά στον "Παρνασσό"; Τι σχέδια υπάρχουν, μέχρι στιγμής, για το υπόλοιπο 2023;
Παρουσιάσεις του άλμπουμ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, κυρίως το καλοκαίρι, καθώς και συναυλίες με τα διάφορα project μου σε όλον τον κόσμο πριν και μετά. Το "Tora Collective" πρέπει να αναφέρω πως είναι ήδη διαθέσιμο στα ελληνικά δισκοπωλεία και θα γίνει διαθέσιμο και στις streaming πλατφόρμες από τις 24/2. Σύντομα θα κυκλοφορήσουν και τα videoclip 2 κομματιών του δίσκου καθώς και το δεύτερο single, το γνωστό "Έντεκα", σε μια διασκευή που μάλλον δεν περιμένετε.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Το "Piaf! The Show" έρχεται στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού

Όλα τα λατρεμένα τραγούδια της απόλυτης ντίβας θα μάς ταξιδέψουν στους σταθμούς της πολυτάραχης ζωής της, υπό την ερμηνεία της Nathalie Lermitte.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Μία συναρπαστική μουσικά "Σταχτοπούτα" & μία σπουδαία τσελίστα (Εμμ. Μπερτράν) στο "Ολύμπια"

Οι δύο πολύ ωραίες βραδιές, που απόλαυσαν οι φιλόμουσοι σε διάστημα μόλις ενός μήνα στο "Ολύμπια" Δημοτικό Μουσικό Θέατρο της Αθήνας, έδωσαν τροφή για σκέψη όσον αφορά τις προοπτικές και τη θέση του θεσμού στα μουσικά μας πράγματα.

Release Athens 2024: Beak> και Mount Kimbie την ίδια μέρα με τους Massive Attack

Το συγκρότημα του Geoff Barrow, των μοναδικών Portishead, και το λονδρέζικο γκρουπ σε μια από τις πιο απολαυστικές βραδιές του φετινού καλοκαιριού.

"Φως! Ω, πού είναι το φως;": Τραγούδια σε ποίηση του Ραμπιντρανάτ Ταγκόρ

O ποιητικός κόσμος του μεγάλου Ινδού στοχαστή Ραμπιντρανάτ Ταγκόρ αποκαλύπτεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Piano City Athens 2024: Οι γειτονιές της Αθήνας πλημμυρίζουν ξανά με μουσική

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα του φεστιβάλ που γεμίζει μελωδίες τις γειτονιές της πρωτεύουσας με 100 κοντσέρτα πιάνου.

Sivert Hoyem, θα γράψεις ποτέ τραγούδι στα Νορβηγικά;

Μιλήσαμε με τον frontman των Madrugada όσο βρισκόταν στη Δρέσδη με τη σόλο club show περιοδεία του, την οποία φέρνει στην Αθήνα, με αφορμή το νέο άλμπουμ του "On an Island".

Η Μαρίνα Σάττι μάς δίνει ραντεβού στην Τεχνόπολη

Η Μαρίνα υπόσχεται να μας μεταφέρει στο εθιστικό καλλιτεχνικό σύμπαν της.