ΥΠΠΟ: Αποκάλυψη βοτσαλωτού ψηφιδωτού δαπέδου με παράσταση Σατύρων στην Ερέτρια

Το Υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε την εύρεση ενός ψηφιδωτού δαπέδου με παράσταση Σατύρων στον πυρήνα του αστικού ιστού της αρχαίας πόλης της Ερέτριας.

Λεπτομέρεια της κεντρικής παράστασης
     

Κατά τις εργασίες τοποθέτησης του νέου ενιαίου αγωγού ύδρευσης Ερέτριας, στο πλαίσιο έργου του Δήμου Ερέτριας "Αντικατάσταση Δικτύου Ύδρευσης Ερέτριας (υπόλοιπα τμήματα πόλης)" ενταγμένου στο Ε.Π. "Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020" (ΟΠΣ 500157), το οποίο παρακολουθείται από εξειδικευμένο προσωπικό της ΕΦΑ Ευβοίας (2 ο υποέργο), εντοπίστηκε στην πόλη της Ερέτριας τμήμα οικίας της υστεροκλασικής περιόδου (μέσα 4 ου αι. π.Χ.), που σώζει βοτσαλωτό δάπεδο με κεντρική παράσταση δύο Σατύρων. Το εν λόγω κτήριο βρίσκεται στον πυρήνα του αστικού ιστού της αρχαίας πόλης, πλησίον του ιερού Δαφνηφόρου Απόλλωνα, της "Συνοικίας των Παναθηναϊκών Αμφορέων" και της "Οικίας των Μωσαϊκών", όπου έχουν ερευνηθεί κατά το παρελθόν οικίες του 4 ου αι. π.Χ., που κοσμούνται σε πολλές περιπτώσεις με περίτεχνα βοτσαλωτά ψηφιδωτά δάπεδα.

Κατά την ανασκαφική έρευνα αποκαλύφθηκε ένα τετράπλευρο δωμάτιο σχεδόν τετράγωνης κάτοψης, με εσωτερικές διαστάσεις 3,50μ. x 3,55μ., το οποίο ορίζεται στα νότια και ανατολικά από τοίχους. Στις υπόλοιπες πλευρές (βόρεια και δυτική) δεν κατέστη δυνατή η αποκάλυψη των τοίχων του δωματίου, λόγω της περιορισμένης έκτασης του ανασκαφικού σκάμματος και της ύπαρξης του οδοστρώματος δημοτικής οδού.

Στο εσωτερικό του δωματίου ερευνήθηκε ψηφιδωτό δάπεδο κατασκευασμένο από φυσικά βότσαλα, μικρού μεγέθους και λευκού χρώματος, το οποίο σώζει ένα κεντρικό μετάλλιο, διαμέτρου 1,13μ., με παράσταση Σατύρων. Απεικονίζονται δυο ανδρικές μορφές με ζωόμορφα χαρακτηριστικά (ουρά, κέρατα, μυτερά αυτιά). Ο ένας είναι νεαρής ηλικίας και παίζει διπλό αυλό, ενώ ο άλλος είναι γενειοφόρος, μεγαλύτερης ηλικίας, και πιθανότατα χορεύει στους ρυθμούς της μουσικής. Για την απόδοση των χαρακτηριστικών του προσώπου ή λεπτομερειών του σώματος έχουν χρησιμοποιηθεί βότσαλα διαφόρων χρωμάτων (λευκό, μαύρο, κόκκινο, κίτρινο) με χαρακτηριστικότερη την απόδοση των μαλλιών με βότσαλα κίτρινου χρώματος, που προσδίδουν ρεαλισμό και ζωντάνια στις μορφές της παράστασης.

Γενική άποψη του χώρου

Κατά μήκος της βόρειας, ανατολικής και δυτικής πλευράς του δωματίου, αποκαλύφθηκε ένα υπερυψωμένο δάπεδο από κονίαμα, πλάτους 0,935μ. και ύψους 2–3 περίπου εκατοστών, κατασκευή που χρησίμευε για την τοποθέτηση κλινών ή ανακλίντρων, στοιχείο το οποίο βρίσκεται συχνά σε κατοικίες της ίδιας περιόδου στην Ερέτρια (Δυτική Συνοικία, Οικία Μωσαϊκών) και οδηγεί στην ταύτιση του χώρου με ανδρώνα, όπου τελούνταν συνεστιάσεις και συμπόσια. Μάλιστα, η παράσταση των Σατύρων που βρίσκονται σε εύθυμη διάθεση, διασκεδάζοντας υπό τους ήχους της μουσικής, συνδέεται και νοηματικά με τη χρήση του χώρου, ο οποίος προοριζόταν για τις γιορτές που λάμβαναν χώρα στην οικία. Μετά την εγκατάλειψή του, στους πρώτους χριστιανικούς αιώνες (5 ος -6 ος αιώνας μ.Χ.), ο χώρος χρησιμοποιήθηκε ως νεκροταφείο, όπως συνάγεται από τον εντοπισμό πέντε (5) τάφων (4 κεραμοσκεπείς και 1 απλός λάκκος), οι οποίοι είχαν διανοιχθεί μέσα την επίχωση του δωματίου και σε κάποιες περιπτώσεις είχαν παρεισφρήσει και διαταράξει δάπεδο, καθώς και ακόμη πέντε (5) τάφων (4 κεραμοσκεπείς και 1 απλός λάκκος) της ίδιας περιόδου στα νότια (εξωτερικά) του δωματίου.

Μετά την ολοκλήρωση της ανασκαφικής έρευνας και την πρώτη εκτίμηση των αρχαιολογικών δεδομένων, η οικία και το βοτσαλωτό ψηφιδωτό δάπεδο πιθανότατα χρονολογούνται μετά τα μέσα του 4ο αι. π.Χ., την εποχή που εμφανίζονται οι πολυτελείς ιδιωτικές οικίες στην αρχαία Ερέτρια και ακολουθούν τον γνωστό αρχιτεκτονικό τύπο με την κεντρική περίστυλη αυλή, γύρω από την οποία αναπτύσσονται οι ιδιωτικοί χώροι της οικογένειας και οι δημόσιοι χώροι για τις επίσημες περιστάσεις και την πραγματοποίηση συμποσίων. Παρόμοια βοτσαλωτά δάπεδα από την "Οικία των Μωσαϊκών" έχουν χρονολογηθεί περί το 360-350 π.Χ.

Κατόπιν ομόφωνης γνωμοδότησης του τοπικού Συμβουλίου Μνημείων Στερεάς Ελλάδας κατά την αρ. 3/26-6-2024 Συνεδρίασή του, αποφασίστηκε η προσωρινή κατάχωση του δαπέδου για λόγους προστασίας και η τροποποίηση της διέλευσης του αγωγού ύδρευσης, ώστε αυτό να μην θίγεται κατ’ οιονδήποτε τρόπο και να αναδειχθεί μελλοντικά. Η ΕΦΑ Ευβοίας, λαμβάνοντας υπόψη την άριστη κατάσταση διατήρησης του βοτσαλωτού ψηφιδωτού δαπέδου και την μοναδικότητα της παράστασης του κεντρικού μεταλλίου, προέβη καταρχάς σε άμεσες εργασίες στερέωσης και καθαρισμού αυτού από Συντηρητές της Υπηρεσίας, ενώ παράλληλα έχει ληφθεί μέριμνα ώστε το νέο αυτό αρχαιολογικό σύνολο να ενταχθεί προς ανάδειξη στη "Μελέτη ενοποίησης των μνημείων του αρχαιολογικού χώρου Ερέτριας", που εκπονήθηκε με χρηματοδότηση του Ε.Π. "Στερεά Ελλάδα 2014-2020" και πρόκειται να εξεταστεί από το ΚΑΣ.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Bars & Clubs

'Maggie Cassidy': Το νέο μπαρ της Πανόρμου έχει κάτι από '7 Jokers'

Οι Αρμελίνα Αντωναροπούλου, Μικαέλα Τσικουδάκη και Σπύρος Αναγνώστου παρουσιάζουν ένα ολόφρεσκο μπαρ γειτονιάς στους Αμπελόκηπους.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΠΑΜΠΗς ΔΟΥΚΑς
21/10/2025

Altos x The World's 50 Best Bars: Όταν ένας μοναδικός θεσμός συναντά μια κορυφαία τεκίλα

Κάθε χρόνο, τα The World’s 50 Best Bars συγκεντρώνουν όλο το bar & spirits industry σε μια μοναδική γιορτή. Ως Official Tequila Partner, η Altos προσφέρει γεύση αλλά δίνει παράλληλα την ευκαιρία στους bartenders να ψηφίσουν για τους συναδέλφους τους.

Lorenzo Antinori, τι σημαίνει να 'τρέχεις' το κορυφαίο μπαρ του πλανήτη;

Μία κουβέντα με τον Ιταλό γευσιπλάστη, με αφορμή τον θρίαμβο του Bar Leone στα The World's 50 Best Bars 2025.

Ένα Halloween πάρτυ βγαλμένο από τα 80s στο A Liar Man

Η Angelika Dusk επιστρέφει δυναμικά στη σκηνή και μας προσκαλεί σε μια φθινοπωρινή, γεμάτη ρυθμό και ενέργεια βραδιά.

Don’t be a Dick: Καλή πίτσα, cocktails και soft clubbing στο νέο spot των Εξαρχείων

Το φρέσκο στέκι της Φειδίου άνοιξε λίγο καιρό πριν και ήδη ξεχωρίζει τόσο για την αισθητική όσο και για τη φιλοσοφία του.

Είσαι έτοιμος να δοκιμάσεις τη μαστίχα... όπως ποτέ πριν;

Το νέο κεφάλαιο στην ιστορία της μαστίχας είναι ένα σύγχρονο, premium απόσταγμα με καθαρό χαρακτήρα, διακριτικά αρώματα και εκλεπτυσμένη, extra-dry γεύση. Και το λένε Axia.

Στο θρυλικό μπαρ όπου ο Picasso πλήρωνε τα ποτά του με πίνακες

Coco Chanel, Alberto Giacometti, Yves Saint Laurent, Henri Matisse, Richard Strauss, Joan Miró, Pablo Picasso. Το Kronenhalle της Ζυρίχης είχε την ίσως πιο εκλεκτή πελατεία στην ιστορία των μπαρ.