Ο Σπόρος της Ιερής Συκιάς

3

Θαρραλέο, αν και μονοδιάστατο κοινωνικό δράμα στα όρια του θρίλερ που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Καννών. Γυρίστηκε εν κρυπτώ και καταφέρνει να μεταφέρει ένα μέρος της σοκαριστικά καταπιεστικής πραγματικότητας του σημερινού Ιράν.

Ο_Σπόρος_της_Ιερής_Συκιάς

Η διαχρονική (πολιτική) ερώτηση πάνω στη δυνατότητα διαχωρισμού ζωής και τέχνης επανήλθε δριμύτερη την προτελευταία ημέρα του φετινού Φεστιβάλ Καννών, όταν και προβλήθηκε η τελευταία ταινία του Μοχάμαντ Ρασούλοφ (ο οποίος απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής). Καταδικασμένος σε οκτώ χρόνια φυλακή για αντικαθεστωτική δράση, ο Ιρανός σκηνοθέτης των "Ένας Ακέραιος Άνθρωπος" και "Δεν Υπάρχει Κακό" γύρισε τον "Σπόρο της Ιερής Συκιάς" με πλήρη μυστικότητα και κατάφερε να τον ολοκληρώσει έχοντας πλέον καταφύγει, έπειτα από πολλές περιπέτειες, στην Ευρώπη. Το κατόρθωμά του θέτει επιτακτικά το ερώτημα "μπορεί η τέχνη να είναι διασκεδαστικό, αποπροσανατολιστικό αντίδοτο απέναντι στη φρίκη της αληθινής ζωής;", ζητώντας μας να πάρουμε άμεσα θέση, τόσο ως θεατές όσο και ως κριτικοί, απέναντι στην πολύπλοκη έννοια του πολιτικού σινεμά.


Αν ο Ρασούλοφ έθιγε τα επείγοντα θέματά του λιγότερο μετωπικά και διδακτικά (στο τέλος του φιλμ βλέπουμε αποσπάσματα από πραγματικές καταγραφές διαδηλώσεων και της βιαιότατης καταστολής τους), τα πράγματα θα ήταν πιο εύκολα: ο Ιμάν είναι ένας ανακριτής της κρατικής ιρανικής ασφάλειας, ο οποίος κρατάει μυστικό το επάγγελμά του για το φόβο αντιποίνων από τους αντικαθεστωτικούς, πολλούς από τους οποίους έχει στείλει φυλακή ή και στην κρεμάλα. Οι δυο του κόρες, όμως, έχουν διαφορετικές πολιτικές απόψεις, με τη στωική μητέρα τους να προσπαθεί να διατηρήσει τις ενδοοικογενειακές ισορροπίες. Οι οποίες θα διαταραχθούν οριστικά όταν ο Ιμάν χάσει το υπηρεσιακό όπλο του και βγει εκτός εαυτού, υποψιαζόμενος τους πάντες και τα πάντα.  


Θαρραλέο, αν και μονοδιάστατο, το καταγγελτικό κοινωνικό δράμα του Ρασούλοφ διαθέτει σασπένς και ένταση που φτάνει στα όρια του θρίλερ. Κοχλάζει από την εσωτερική ένταση των χαρακτήρων του, οι οποίοι αγωνίζονται να ξεπεράσουν το στάτους του συμβόλου και να μας παρασύρουν στα προσωπικά πάθη τους, δεμένα κόμπο με μια σοκαριστικά καταπιεστική πραγματικότητα. Τόσο κραυγαλέα και τόσο ισοπεδωτική που, ξεχειλίζοντας από την οθόνη, σχεδόν δεν τα αφήνει να πάρουν (κινηματογραφική) ανάσα.

Ιράν, Γερμανία, Γαλλία. 2024. Διάρκεια: 168΄. Διανομή: AMA FILMS

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Σπόρος της Ιερής Συκιάς

Dane-ye Anjir-e Ma'abed / The Seed of the Sacred Fig
3
  • Δραματική
  • 2024
  • Διάρκεια: 168 '
  • Μοχάμαντ Ρασούλοφ

Ο Ιμάν είναι ένας ανακριτής της κρατικής ιρανικής ασφάλειας, ο οποίος κρατάει μυστικό το επάγγελμά του για το φόβο αντιποίνων από τους αντικαθεστωτικούς. Οι δυο του κόρες, όμως, έχουν διαφορετικές πολιτικές απόψεις και θα συγκρουστούν μετωπικά μαζί του όταν εκείνος τις υποψιαστεί για το χαμένο υπηρεσιακό όπλο του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Δεκαπενταύγουστος" του Κωνσταντίνου Γιάνναρη στη Ριβιέρα

Ένα ιδιότυπο μελόδραμα που μετατρέπεται σε μυσταγωγική περιπλάνηση στα σκοτάδια και τις επιθυμίες της ελληνικής κοινωνίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/08/2025

Η επιτυχία του "Weapons" απέναντι σε ένα Χόλιγουντ που αρνείται να αλλάξει

Το αγωνιώδες horror του Ζακ Γκρέγκερ σάρωσε τα αμερικανικά ταμεία σημειώνοντας μια επίδοση που ξάφνιασε τους παραγωγούς για τους λάθος λόγους.

Οι καλύτερες ταινίες της χρονιάς ως τώρα από τον Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο

Ο κριτικός του "α" επιλέγει τα σπουδαιότερα φιλμ της σεζόν 2024-2025.

Updated | Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 21/8

Δύο πολυαναμενόμενες ταινίες γεμάτες σασπένς, μία πρωτοκλασάτη παραγωγή και αριστουργηματικές επανεκδόσεις προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Τα θρίλερ που βλέπουμε στα σινεμά αυτή την εβδομάδα

Οι ταινίες αγωνίας που βρίσκουμε στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα τα σινεμά (14-20/8)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Αποχαιρετισμός στον πρωτοποριακό σκηνοθέτη Θανάση Ρεντζή

Πέθανε ένας από τους ρηξικέλευθους δημιουργούς του ελληνικού σινεμά, ο οποίος άφησε το στίγμα του και στην κριτική θεωρία του κινηματογράφου.