Ανάμεσα στην Ταϊτή και τη Μαδαγασκάρη μεσολαβούν δυο ωκεανοί και ανάμεσα στο "Κόκκινο Νησί" και το "Pacifiction" μια λίγο μικρότερη κινηματογραφική απόσταση. Αυτό, όμως, το οποίο συνδέει άμεσα τις δύο τοποθεσίες και τις αντίστοιχες ταινίες είναι το τέλος της γαλλικής αποικιοκρατίας. Στην ταινία του Άλμπερτ Σέρα το βιώνει σαν υπαρξιακό εφιάλτη ο ύπατος αρμοστής της Γαλλικής Πολυνησίας, ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με την αθόρυβη και ύπουλη αλλαγή των καιρών. Από την άλλη, στο τελευταίο φιλμ του Ρομπέν Καμπιγιό ("120 Χτύποι το Λεπτό") είναι ο δεκάχρονος Τομά αυτός που, στη Μαδαγασκάρη του 1971, παρακολουθεί τη συνομήλική του ανεξάρτητη χώρα να βιώνει παράλληλα με τον ίδιο το επώδυνο πέρασμά της στην "εφηβεία".
Εμπνευσμένος από τις προσωπικές εμπειρίες του, ο γεννημένος στο Μαρόκο το 1962 Καμπιγιό περιγράφει πώς άρχισε να ανακαλύπτει τον κόσμο γύρω του μεγαλώνοντας στη γαλλική αεροπορική βάση στην οποία υπηρετούσε ο πατέρας του. Ως Τομά, παρακολουθεί με απορία τις καθημερινές οικογενειακές στιγμές, τις ιδιαίτερες και δημόσιες συζητήσεις, τις γιορτές και τις φιλικές συγκεντρώσεις, τις χαρές και τους τσακωμούς. Από τα γεωπολιτικά συμφέροντα μέχρι τον έρωτα, προσπαθεί να καταλάβει καινούργιες γι’ αυτόν έννοιες, μπερδεμένος ανάμεσα σε τρεις κόσμους: του σπιτιού, της φαντασίας του (όπου πρωταγωνιστεί η κόμικς υπερασπίστρια του καλού Φαντομέτ) και εκείνον της πραγματικότητας εκεί έξω, όπου οι λαϊκές διεκδικήσεις, οι μάχες με τους αντάρτες και η γαλλική εξωτερική πολιτική γράφουν την ιστορία.
Η ανακοίνωση της οικογενειακής επιστροφής στην πατρίδα θα σημάνει το τέλος της αθωότητας ενός αγοριού, αλλά και μιας ολόκληρης χώρας, όπως το περιγράφει μια χαμηλής έντασης, βραδύκαυστη και ατμοσφαιρική ιστορία ενηλικίωσης στη σκιά έντονων κοινωνικών (η θέση της γυναίκας) και πολιτικών (το τέλος της αποικιοκρατίας) αλλαγών.
Γαλλία, Βέλγιο. 2023. Διάρκεια: 117΄. Διανομή: WEIRD WAVE
Περισσότερες πληροφορίες
Κόκκινο Νησί
Στη Μαδαγασκάρη του 1971, ο δεκάχρονος Τομά ανακαλύπτει τον κόσμο μεγαλώνοντας στη γαλλική στρατιωτική βάση όπου υπηρετεί ο πατέρας του.