Ξερά Χόρτα

3

Βραβείο γυναικείας ερμηνείας στις Κάννες για ένα δράμα τσεχοφικής κοπής, αργών, αγγελοπουλικών ρυθμών και αλληγορικών διαθέσεων με έντονο σκηνοθετικό στιλιζάρισμα.

Xera xorta

Αν επιστρέψει κανείς στο "Μακριά", την ταινία του 2002, η οποία βραβεύτηκε διπλά στο Φεστιβάλ Καννών και καθιέρωσε τον Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν ως σπουδαίο κινηματογραφικό ταλέντο, θα εκπλαγεί με τις πολλαπλές ομοιότητές του με τα "Ξερά Χόρτα". Χιονισμένα τοπία, δύο άντρες που συμβιώνουν στον ίδιο χώρο, ο ένας απ’ αυτούς με πάθος για τη φωτογραφία. Και φυσικά παράλληλα φιλοσοφικά ερωτήματα, τα οποία κυκλοφορούν σε ένα αγγελοπουλικού τέμπου δράμα, με αλληγορικές αναφορές στη σύγχρονη τουρκική πραγματικότητα: η στιβαρή, αναγνωρίσιμη από πολύ μακριά πλέον "υπογραφή Τσεϊλάν".


Αυτή μπαίνει εδώ φαρδιά πλατιά κάτω από την ιστορία του Σαμέτ, ενός δασκάλου καλλιτεχνικών σε ένα ορεινό χωριό του τουρκικού Κουρδιστάν. Στον τέταρτο χρόνο της υπηρεσίας του, μοιράζεται ένα μικρό σπίτι με το συνάδελφό του Κενάν, στον οποίο συστήνει τη Νουράι. Μια δασκάλα ενός διπλανού χωριού, η οποία είχε πέσει θύμα τρομοκρατικής επίθεσης και έχει χάσει το ένα της πόδι. Κι ενώ ονειρεύεται μια μετάθεση πίσω στην Κωνσταντινούπολη, πέφτει στα χέρια του ένα ερωτικό γράμμα, το οποίο έγραψε γι’ αυτόν μία από τις μαθήτριές του. Αρνείται να της το επιστρέψει, προφασιζόμενος ότι το πέταξε χωρίς να το διαβάσει, θα εκπλαγεί όμως όταν λίγο αργότερα μαθαίνει πως έχει φτάσει στην επιθεώρηση καταγγελία από μαθητές για εκείνον και τον Κενάν, η οποία αφορά ανάρμοστη συμπεριφορά.


Βραβείο γυναικείας ερμηνείας στις Κάννες για ένα δράμα τσεχοφικής κοπής, αργών ρυθμών και αλληγορικών παραπομπών με έντονο σκηνοθετικό στιλιζάρισμα, το οποίο αναπαράγει χωρίς εκπλήξεις τις εμμονές του σπουδαιότερου Τούρκου κινηματογραφικού δημιουργού. Την απόσταση τέχνης και αληθινής ζωής, την άβυσσο που χωρίζει την παλιά από τη νέα Τουρκία, τις διαμάχες εξουσίας οι οποίες, από το ταξικό έως το ψυχολογικό επίπεδο, καταπιέζουν τις ανθρώπινες σχέσεις. Κι ενώ οι πολιτικοκοινωνικές δομές (η εκπαίδευση, ο στρατός, η θρησκεία, η κρατική γραφειοκρατία), που εγκλωβίζουν τους χαρακτήρες, ακτινογραφούνται διεισδυτικά, συναρπαστικές εικόνες και μια αχρείαστα επεξηγηματική αφήγηση off αντιπαραβάλλουν το φυσικό τοπίο με την εσωτερική τους απόγνωση.

Τουρκία, Γαλλία, Γερμανία. 2023. Διάρκεια: 197΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Ξερά Χόρτα

Kuru Otlar Üstüne
3
  • Δραματική
  • 2023
  • Διάρκεια: 197 '
  • Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν

Ο Σαμέτ είναι ένας δάσκαλος καλλιτεχνικών σε ένα ορεινό χωριό του τουρκικού Κουρδιστάν. Στον τέταρτο χρόνο της υπηρεσίας του κι ενώ ονειρεύεται μια μετάθεση πίσω στην Κωνσταντινούπολη, πέφτει στα χέρια του ένα ερωτικό γράμμα το οποίο έγραψε γι’ αυτόν μία από τις μαθήτριές του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η περιπέτεια αρρρχίζει: Έρχεται το "Μπομπ Σφουγγαράκης: Η Αναζήτηση του Τετραγωνοπαντελονή!"

Ο αγαπημένος μας φίλος από τον βυθό επιστρέφει στον κινηματογράφο για την πιο επική του περιπέτεια.

19/12/2025

Οι νέες ταινίες που βλέπουμε το ΠΣΚ στις αίθουσες

Όλες οι φρέσκιες αφίξεις που θα δούμε στους κινηματογράφους από τις 18 Δεκεμβρίου.

Οι ταινίες του Τζέιμς Κάμερον σε σειρά αξιολόγησης

Ένα ranking των ταινιών του κινηματογραφικού μύθου, με αφορμή την κυκλοφορία του Avatar: Φωτιά και Στάχτη.

Απόψε στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος: Δύο ξεχωριστές ταινίες, αποκατεστημένες και προσβάσιμες για όλους

"Πικρό ψωμί" και "Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις" προβάλλονται απόψε στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος με είσοδο ελεύθερη για το κοινό.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (18-24/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Τζέιμς Κάμερον έχτισε τον μύθο του πολύ πριν το 'Avatar: Φωτιά και Στάχτη'

Για περισσότερα από 45 χρόνια, ο θρυλικός Καναδός σκηνοθέτης μετατρέπει το αδύνατο σε κινηματογραφική τελειότητα, αναγκάζοντας κάθε φορά Χόλιγουντ και κοινό σε βαθιά υπόκλιση.

Τελικά, αξίζει να δούμε το νέο "Avatar: Φωτιά και Στάχτη";

Με αφορμή την πρεμιέρα της τρίτης ταινίας του μπλε franchise επιστημονικής φαντασίας, εξερευνούμε τον αντι-αποικιοκρατικό (;) κόσμο του Τζέιμς Κάμερον.