Ξερά Χόρτα

3

Βραβείο γυναικείας ερμηνείας στις Κάννες για ένα δράμα τσεχοφικής κοπής, αργών, αγγελοπουλικών ρυθμών και αλληγορικών διαθέσεων με έντονο σκηνοθετικό στιλιζάρισμα.

Xera xorta

Αν επιστρέψει κανείς στο "Μακριά", την ταινία του 2002, η οποία βραβεύτηκε διπλά στο Φεστιβάλ Καννών και καθιέρωσε τον Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν ως σπουδαίο κινηματογραφικό ταλέντο, θα εκπλαγεί με τις πολλαπλές ομοιότητές του με τα "Ξερά Χόρτα". Χιονισμένα τοπία, δύο άντρες που συμβιώνουν στον ίδιο χώρο, ο ένας απ’ αυτούς με πάθος για τη φωτογραφία. Και φυσικά παράλληλα φιλοσοφικά ερωτήματα, τα οποία κυκλοφορούν σε ένα αγγελοπουλικού τέμπου δράμα, με αλληγορικές αναφορές στη σύγχρονη τουρκική πραγματικότητα: η στιβαρή, αναγνωρίσιμη από πολύ μακριά πλέον "υπογραφή Τσεϊλάν".


Αυτή μπαίνει εδώ φαρδιά πλατιά κάτω από την ιστορία του Σαμέτ, ενός δασκάλου καλλιτεχνικών σε ένα ορεινό χωριό του τουρκικού Κουρδιστάν. Στον τέταρτο χρόνο της υπηρεσίας του, μοιράζεται ένα μικρό σπίτι με το συνάδελφό του Κενάν, στον οποίο συστήνει τη Νουράι. Μια δασκάλα ενός διπλανού χωριού, η οποία είχε πέσει θύμα τρομοκρατικής επίθεσης και έχει χάσει το ένα της πόδι. Κι ενώ ονειρεύεται μια μετάθεση πίσω στην Κωνσταντινούπολη, πέφτει στα χέρια του ένα ερωτικό γράμμα, το οποίο έγραψε γι’ αυτόν μία από τις μαθήτριές του. Αρνείται να της το επιστρέψει, προφασιζόμενος ότι το πέταξε χωρίς να το διαβάσει, θα εκπλαγεί όμως όταν λίγο αργότερα μαθαίνει πως έχει φτάσει στην επιθεώρηση καταγγελία από μαθητές για εκείνον και τον Κενάν, η οποία αφορά ανάρμοστη συμπεριφορά.


Βραβείο γυναικείας ερμηνείας στις Κάννες για ένα δράμα τσεχοφικής κοπής, αργών ρυθμών και αλληγορικών παραπομπών με έντονο σκηνοθετικό στιλιζάρισμα, το οποίο αναπαράγει χωρίς εκπλήξεις τις εμμονές του σπουδαιότερου Τούρκου κινηματογραφικού δημιουργού. Την απόσταση τέχνης και αληθινής ζωής, την άβυσσο που χωρίζει την παλιά από τη νέα Τουρκία, τις διαμάχες εξουσίας οι οποίες, από το ταξικό έως το ψυχολογικό επίπεδο, καταπιέζουν τις ανθρώπινες σχέσεις. Κι ενώ οι πολιτικοκοινωνικές δομές (η εκπαίδευση, ο στρατός, η θρησκεία, η κρατική γραφειοκρατία), που εγκλωβίζουν τους χαρακτήρες, ακτινογραφούνται διεισδυτικά, συναρπαστικές εικόνες και μια αχρείαστα επεξηγηματική αφήγηση off αντιπαραβάλλουν το φυσικό τοπίο με την εσωτερική τους απόγνωση.

Τουρκία, Γαλλία, Γερμανία. 2023. Διάρκεια: 197΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Ξερά Χόρτα

Kuru Otlar Üstüne
3
  • Δραματική
  • 2023
  • Διάρκεια: 197 '
  • Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν

Ο Σαμέτ είναι ένας δάσκαλος καλλιτεχνικών σε ένα ορεινό χωριό του τουρκικού Κουρδιστάν. Στον τέταρτο χρόνο της υπηρεσίας του κι ενώ ονειρεύεται μια μετάθεση πίσω στην Κωνσταντινούπολη, πέφτει στα χέρια του ένα ερωτικό γράμμα το οποίο έγραψε γι’ αυτόν μία από τις μαθήτριές του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Misericordia

Τα ανθρώπινα πάθη, η ενοχή, η αμαρτία και η ευσπλαχνία (misericordia) δίνουν μια μάχη επικράτησης σε ένα υπόγειας έντασης και σαρκαστικής επίγευσης ψυχολογικό θρίλερ. | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
11/12/2025

Ρενουάρ

Mινιμαλιστικό δράμα ελλειπτικής πλοκής, το οποίο, κρατώντας πάντα τα πόδια του στο έδαφος, αφήνει τις ονειρικές εικόνες του να παρασύρουν το θεατή σε μια μελαγχολικά συγκινητική διαδρομή ως την πόρτα της ενηλικίωσης. | Powered by Uber.

Ο Βασιλιάς των Βασιλιάδων: Μια Ιστορία Από τον Κάρολο Ντίκενς

Βασικά μαθήματα θρησκευτικών για αρχάριους μέσα από μια αδρά σκιτσαρισμένη (κυριολεκτικά), συνοπτική εκδοχή της Καινής Διαθήκης. | Powered by Uber.

Keeper

Ατμοσφαιρικό μεν, απίστευτα ασυνάρτητο δε θρίλερ μεταφυσικού τρόμου, το οποίο ποζάρει και ως αντιρομαντική, αντισεξιστική, αλλά και ταξική καταγγελία. | Powered by Uber.

Το Δέντρο που Πληγώναμε

Λυρική και νοσταλγική ιστορία ενηλικίωσης, από τις τρυφερότερες του ελληνικού σινεμά, σε κερδίζει με την αφοπλιστικά "ναΐφ" ματιά της σε έναν κόσμο που έχει οριστικά χαθεί. | Powered by Uber.

"Ξανασταυρώνεται": Το εμβληματικό μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη

Το "α" ταξίδεψε στα Χανιά για να επισκεφθεί τα γυρίσματα της πρώτης ταινίας μεγάλου μήκους του Θοδωρή Παπαδουλάκη.

Η δεύτερη ζωή και το νέο πρόσωπο του κινηματογράφου Αθήναιον

Μετά από (σχεδόν) πλήρη ανακαίνιση και μία μεγάλη επένδυση, ο εμβληματικός κινηματογράφος αλλάζει εποχή.