Επάγγελμα Ρεπόρτερ

5

Ο Αντονιόνι συνδυάζει το προσωπικό ύφος του με εκείνο των αμερικανικών ταινιών περιπλάνησης σε μια καφκική ελεγεία.

Επάγγελμα Ρεπόρτερ κριτική

Στα μέσα της δεκαετίας του ’70 και μιάμιση δεκαετία μετά την "τριλογία της σιωπής" ("Η Περιπέτεια", "Η Νύχτα", "Η Έκλειψη") ο Μικελάντζελο Αντονιόνι συνεχίζει να στοχάζεται πάνω στο σύγχρονο υπαρξιακό κενό, ανανεώνοντας διαρκώς τη σκηνοθετική προσέγγισή του. Επιστρέφοντας από τις ΗΠΑ ("Ζαμπρίνσκι Πόιντ") στην Ευρώπη, φέρνει μαζί του τον Τζακ Νίκολσον και σε σεναριακή συνεργασία με τον Μαρκ Πέπλοου ("Ο Τελευταίος Αυτοκράτορας") υπογράφει ένα ελεγειακό road movie: ο Ντέιβιντ Λοκ είναι ένας Αμερικανοβρετανός δημοσιογράφος που βρίσκεται στο βόρειο Τσαντ προσπαθώντας να έρθει σε επαφή με τους τοπικούς αντάρτες. Αποξενωμένος από την (άπιστη) γυναίκα του, χωρίς ρεπορτάζ στα χέρια του και μετά από μια ολοήμερη περιπέτειά του στη μέση της ερήμου, επιστρέφει στο ξενοδοχείου του, όπου διαπιστώνει πως ο Βρετανός ένοικος του διπλανού δωματίου είναι νεκρός. Οικειοποιείται την ταυτότητά του και ξεκινά ένα ταξίδι προς το άγνωστο (αρχικά στο Μόναχο και κατόπιν στην Βαρκελώνη) και μια νέα ζωή, διαπιστώνοντας στην πορεία πως έχει μπλεχτεί σε μια παράνομη συμφωνία αγοράς όπλων.

Η ιδέα της αναζήτησης ταυτότητας αναπτύσσεται με μοναδικό, βαθιά υπαρξιακό και σχεδόν καφκικό τρόπο σε μια τελετουργική οδύσσεια στα ερημικά, καυτά κάτω από τον ήλιο τοπία της ισπανικής υπαίθρου. Ο Αντονιόνι συνδυάζει το προσωπικό ύφος του με εκείνο των αμερικανικών ταινιών περιπλάνησης, χαρίζοντας στον Τζακ Νίκολσον (ο ίδιος αγόρασε τα δικαιώματα κι επιμελήθηκε την DVD έκδοση της ταινίας) έναν από τους καλύτερους και πιο "εσωτερικούς" ρόλους της φιλμογραφίας του. Η γεωμετρία του κάδρου συνδυάζεται δημιουργικά τόσο με τους κλειστούς όσο και με τους ανοιχτούς, άδειους χώρους, ο ατέλειωτος αυτοκινητόδρομος και η έρημος αποκτούν συμβολικές διαστάσεις, οι διάλογοι είναι ελάχιστοι και είναι αποκλειστικά οι εικόνες εκείνες που δημιουργούν μια "φωτεινά εφιαλτική" ατμόσφαιρα (σε διεύθυνση φωτογραφίας του Λουτσιάνο Τόβολι) που ολοκληρώνεται με το περίφημο "πλάνο των εφτά" (λεπτών). Ένα δεξιοτεχνικό τράβελινγκ με τεχνικές καινοτομίες που συμπυκνώνει τον τελετουργικό αφηγηματικό ρυθμό και τη θρηνητική αίσθηση της ταινίας.

Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία. 1975. Διάρκεια: 126΄. Διανομή: RIVIERA.

Περισσότερες πληροφορίες

Επάγγελμα Ρεπόρτερ

The Passenger / Professione: Reporter
5
  • Σινεφίλ
  • 1975
  • Διάρκεια: 119 '
  • Μικελάντζελο Αντονιόνι

Βρίσκοντας τον ένοικο του διπλανού δωματίου του ξενοδοχείου νεκρό, ένας Βρετανός τηλεοπτικός ρεπόρτερ οικειοποιείται την ταυτότητά του και ξεκινά ένα ταξίδι προς το άγνωστο και μια νέα ζωή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (25/4-1/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.